Tetrahop

Gestart door Silky, 31-05-2018 00:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silky

Veel professionele brouwers gebruiken tetrahopextract enerzijds in vervanging van (een deel van) de bitterhop en anderzijds vooral ter bevordering van de schuimhoudbaarheid van het bier. Het product is op zichzelf niet onbetaalbaar maar is blijkbaar enkel verkrijgbaar in grote verpakkingen en bijgevolg niet geschikt/bedoeld voor hobbybrouwers. Weet iemand waarom dit zo is en waarom geen van de klassieke hobbybrouwwinkels tetrahopextract aanbiedt in kleine verpakkingen (100 ml. bijvoorbeeld)? :weetniet:
Silky

Niels B.

Waarschijnlijk te weinig vraag naar.
Je gebruikt maar een klein beetje per batch, het is een naar product om mee te werken om het over te gieten in kleine flesjes. Kleine flesjes kosten ook geld, waardoor je product relatief weer veel duurder wordt, en dat schrikt mensen weer af om het te gebruiken, waardoor je weer minder verkoopt!

Daarnaast denk ik dat het de meeste hobbybrouwers niet uitmaakt hoe goed het schuim blijft plakken. Zelf houd ik ook niet van superplakkend schuim, veel te "groot" ogend.

KC

Dit staat er bij tetrahop 20 Kg:

"Tetrahop is a pure, aqueous solution of the potassium salts of tetrahydro-iso-alpha acids produced entirely from CO2 hop extract."

Dit staat er bij Hopextract 10% geïsomeriseerd 100 ml:

"10% Geïsomeriseerd hopextract, 100ml, wordt uit CO2-extract gemaakt en bevat uitsluitend Iso-alfazuren."

Heeft dat niet dezelfde werking voor jou misschien?

Serge VL

Tetrahop is na opening slechts beperkt houdbaar volgens de producent.
Als je dit gaat ompakken wringt daar het schoentje, welke houdbaarheid datum ga je als herverdeler hanteren??
De originele verpakking is immers open geweest dus nog maar enkele dagen houdbaar volgens de richtlijnen.
(het is veel langer houdbaar maar dan moet de herverdeeler dit wel kunnen aantonen)

CiteerStorage and Best-by Recommendation:
Store Tetrahop Gold in full, closed containers at 15 – 25 °C (59 – 77 °F). Prolonged storage at high temperature will cause deterioration. Tetrahop Gold  performs best if  used within 24 months
from the time of production if stored as recommended. Opened containers should be used within a few days.

Silky

Citaat van: KC op 31-05-2018  17:04 uDit staat er bij tetrahop 20 Kg:

"Tetrahop is a pure, aqueous solution of the potassium salts of tetrahydro-iso-alpha acids produced entirely from CO2 hop extract."

Dit staat er bij Hopextract 10% geïsomeriseerd 100 ml:

"10% Geïsomeriseerd hopextract, 100ml, wordt uit CO2-extract gemaakt en bevat uitsluitend Iso-alfazuren."

Heeft dat niet dezelfde werking voor jou misschien?

Het product waar jij naar verwijst heb ik geprobeerd. Los van de bittering: enig effect op de schuimhoudbaarheid is er wel degelijk, maar het is m.i. eerder een "tetrahop light". Ik zou graag de echte eens proberen. Op het Vlaams Hobbybrouwforum heeft ooit iemand een literfles gescoord en deze deels aan belangstellenden via het forum doorverkocht in 100 ml. flesjes. Hoe dit verder is afgelopen weet ik niet ...  :weetniet:

Silky

Citaat van: Niels B. op 31-05-2018  16:50 uWaarschijnlijk te weinig vraag naar.
Je gebruikt maar een klein beetje per batch, het is een naar product om mee te werken om het over te gieten in kleine flesjes. Kleine flesjes kosten ook geld, waardoor je product relatief weer veel duurder wordt, en dat schrikt mensen weer af om het te gebruiken, waardoor je weer minder verkoopt!

Daarnaast denk ik dat het de meeste hobbybrouwers niet uitmaakt hoe goed het schuim blijft plakken. Zelf houd ik ook niet van superplakkend schuim, veel te "groot" ogend.

Ik denk dat je je daar - althans wat de Belgen betreft - flink in vergist. Ik meen te mogen stellen dat de meerderheid het uitzicht van een stevig opgebouwde en plakkende schuimkraag erg apprecieert. Duvel, Omer blond, Tripel Karmeliet en Westmalle dobbel en tripel zijn niet voor niets bij ons veel geconsumeerde bovengistende bieren (bieren dus, geen biertjes... >:D) en die hebben allemaal een schuimkraag waarvan de laatste centimeter het moeiteloos 20 minuten volhoudt. Nederlanders kijken daar wellicht anders tegenaan: ik denk spontaan aan de vorige avatar van Jacques B. - die ik trouwens verder zeer waardeer en wiens inzichten ik steeds met bovengemiddelde aandacht tot mij neem - waarop hij trots poseerde met een glas warme thee waarin net een zoetje was opgelost...   ;D
Zonder gekheid, smaken verschillen natuurlijk en de Engelsen doen het al helemaal zonder, maar een glas bier zonder een mooie schuimkraag is voor mij als een ei zonder zout...  :degroeten:
Silky

Silky

Citaat van: Serge VL op 31-05-2018  17:07 uTetra hop is na opening slechts beperkt houdbaar volgens de producent.
Als je dit gaat ompakken wringt daar het schoentje, welke houdbaarheid datum ga je als herverdeler hanteren??
De originele verpakking is immers open geweest dus nog maar enkele dagen houdbaar volgens de richtlijnen.
(het is veel langer houdbaar maar dan moet de herverdeeler dit wel kunnen aantonen)

Daar heb je inderdaad een punt...

Niels B.

Citaat van: Silky op 31-05-2018  17:59 uIk denk dat je je daar - althans wat de Belgen betreft - flink in vergist. Ik meen te mogen stellen dat de meerderheid het uitzicht van een stevig opgebouwde en plakkende schuimkraag erg apprecieert. Duvel, Omer blond, Tripel Karmeliet en Westmalle dobbel en tripel zijn niet voor niets bij ons veel geconsumeerde bovengistende bieren (bieren dus, geen biertjes... >:D) en die hebben allemaal een schuimkraag waarvan de laatste centimeter het moeiteloos 20 minuten volhoudt. Nederlanders kijken daar wellicht anders tegenaan: ik denk spontaan aan de vorige avatar van Jacques B. - die ik trouwens verder zeer waardeer en wiens inzichten ik steeds met bovengemiddelde aandacht tot mij neem - waarop hij trots poseerde met een glas warme thee waarin net een zoetje was opgelost...   ;D
Zonder gekheid, smaken verschillen natuurlijk en de Engelsen doen het al helemaal zonder, maar een glas bier zonder een mooie schuimkraag is voor mij als een ei zonder zout...  :degroeten:
Silky

Gat in de markt dus?

Silky

Citaat van: Niels B. op 31-05-2018  18:15 uGat in de markt dus?

Als je het mij vraagt, absoluut!

hansHalberstadt

Zelfde geldt voor CO2 hopxtract. Heel mooi spul en kun je na herverpakken vrijwel onbeperkt bewaren.
Doseren gaat heel mooi met een theelepeltje. Je legt eerst het voorraadpotje op je weegschaal en zet die op 0. Dan schep je het benodigde gewicht eruit met een theelepeltje (weegschaal geeft dan het gewicht aan met een minteken) en als je het theelepeltje in de kokende wort houdt (met een tang) lost het spul vrijwel direct op.

Heb ooit 4 blikjes van 250 g gekocht van Hopunion via via.

Serge VL

Citaat van: Silky op 31-05-2018  17:38 uHet product waar jij naar verwijst heb ik geprobeerd. Los van de bittering: enig effect op de schuimhoudbaarheid is er wel degelijk, maar het is m.i. eerder een "tetrahop light". Ik zou graag de echte eens proberen. Op het Vlaams Hobbybrouwforum heeft ooit iemand een literfles gescoord en deze deels aan belangstellenden via het forum doorverkocht in 100 ml. flesjes. Hoe dit verder is afgelopen weet ik niet ...  :weetniet:
Wij hebben al meerder keren zulk een fles aangekocht en verdeeld, en ja het werkt en je hebt gegarandeerd goed schuim.
Voor een kleine € 50 heb je een liter. en iedereen kan die kopen ook elke hobbybrouwer.
https://www.simplyhops.de/bittering-extracts/tetrahop-gold-1lt.html?SID=a2oeutuegc8v4rof054ji4chn2&___store=de&___from_store=gb

Silky

Citaat van: Serge VL op 01-06-2018  09:41 uWij hebben al meerder keren zulk een fles aangekocht en verdeeld, en ja het werkt en je hebt gegarandeerd goed schuim.
Voor een kleine € 50 heb je een liter. en iedereen kan die kopen ook elke hobbybrouwer.
https://www.simplyhops.de/bittering-extracts/tetrahop-gold-1lt.html?SID=a2oeutuegc8v4rof054ji4chn2&___store=de&___from_store=gb
[/quote

Op de site staat al geruime tijd "ausverkauft" ...

hansHalberstadt

CO2 extract kun je er nog wel kopen. Levert ook prima schuim. 500 g alfazuur is genoeg voor 5000 liter bier met 35 EBU dus 100 brouwsels van 50 liter voor 99 euro, dus 99 cent per brouwsel. Herverdelen (klein beetje verwarmen en het wordt vloeibaar, dan kun je het gieten) in mini jampotjes en je hebt genoeg voor een heel biergilde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.