Portable kegerator van een koelbox?

Gestart door Edwin brouwt, 01-08-2018 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik zou niet weten waarom niet, maar voor ik begin met timmeren (met dit weer  ;) ), is het goed te doen om met de deksel van een koelbox zoiets te bouwen?


https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36963.msg560099.html#msg560099


Dus de deksel van een koelbox (heb ik liggen), kastje timmeren, piepschuim er in. En dan een kraantje aan de buitenkant monteren en een 5 liter party vaatje of 10 liter keg er in.


Bij de keg moet er natuurlijk ook nog CO2 bij en bij zo'n partyvaatje moet ik kijken of er wel kraantjes zijn die met een slang vanaf het vaatje gekoppeld kunnen worden.


Maar zou dat goed gaan en werkbaar zijn?

CeesM

Ik ben bang dat het koelvermogen van dat systeem niet voldoet om je bier op drinktemperatuur te kunnen krijgen.
Zeker niet met dit weer.

Edwin brouwt

Citaat van: CeesM op 01-08-2018  15:42 uIk ben bang dat het koelvermogen van dat systeem niet voldoet om je bier op drinktemperatuur te kunnen krijgen.
Zeker niet met dit weer.


Deze koelt inderdaad 15 graden lager dan de omgevingstemperatuur... Dus nu op 10 graden.

CeesM

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-08-2018  16:18 uDeze koelt inderdaad 15 graden lager dan de omgevingstemperatuur... Dus nu op 10 graden.
Ja, voor het formaat koelbox dat erbij hoort. Ik neem aan dat het kastje dat je wilt bouwen een stuk groter is.

Edwin brouwt

Citaat van: CeesM op 01-08-2018  16:30 uJa, voor het formaat koelbox dat erbij hoort. Ik neem aan dat het kastje dat je wilt bouwen een stuk groter is.


Er moet net een 5 liter party vaatje in, dus dat past altijd wel. En als ik naar een 9,45 liter keg wil (372mm hoog, diameter: 219mm ) dan moet het kastje iets groter worden.


Het moet juist portable worden. Thuistappen gaat het (uit zelfbescherming  :proost: ) niet worden. Maar af en toe meenemen naar een feestje voor een proeverijtje lijkt me wel leuk.

Markiej87

Waarom dan niet zo'n vaatje rechtstreeks in een koelbox?

Edwin brouwt

Citaat van: Markiej87 op 01-08-2018  19:49 uWaarom dan niet zo'n vaatje rechtstreeks in een koelbox?


Ja, daar dacht ik ook eerst aan.  Maar mijn koelbox is breed en niet hoog. Dus bij zelf timmeren kun je dan het formaat van het kastje  precies op de maat van het vaatje maken

Dirtbag

A) Ik zou een fustje dan niet koelen in je kegerator, doe dat maar in een echte koelkast.
B) Sla de party vaatjes over en ga meteen voor een sodakeg. Van enig formaat dan ook. Die 5 liter vaatjes hebben beperkingen.
C) En als je die brede koelbox op z'n kant zet en het deksel als deur behandeld die met een bungykoord dicht wordt gehouden?

db

ExPeteriment




11 liter keg.
Koelen doe ik in koelkast. Middag+avond koel houden in tuin of elders gaat prima hiermee. Op 12 V ook koel houden onderweg in auto lukt ook.
Evt nog beter te isoleren. Keg komt net niet tot bodem door afmeting koelbox. Er passen nog paar flesjes bij of evt koelelementen.

Ik kan er met temperatuurregeling ook in vergisten, dan hogere kraag voor 19 liter keg. Koelbox kan ook verwarmen.

In handomdraai weer als oorspronkelijke koelbox terug te configureren.

Edwin brouwt

Citaat van: ExPeteriment op 02-08-2018  21:50 u


11 liter keg.
Koelen doe ik in koelkast. Middag+avond koel houden in tuin of elders gaat prima hiermee. Op 12 V ook koel houden onderweg in auto lukt ook.
Evt nog beter te isoleren. Keg komt net niet tot bodem door afmeting koelbox. Er passen nog paar flesjes bij of evt koelelementen.

Ik kan er met temperatuurregeling ook in vergisten, dan hogere kraag voor 19 liter keg. Koelbox kan ook verwarmen.

In handomdraai weer als oorspronkelijke koelbox terug te configureren.



Kijk, ik  wist wel dat ik niet de eerste kon zijn met met dit idee!
Slim ook dat je de koelbox weer kunt "terug bouwen". Dit gaat 'm worden, bedankt!



En @dirtbag:  ja, ik denk dat ik inderdaad de partvaatjes maar over sla en de investering wat ga opschroeven: ik heb onderhand weinig goeds gelezen over die dingen (lekkages, moeilijk schoonmaken).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.