SS brew bucket na 1x brouwen roest?

Gestart door Thom, 30-05-2018 12:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Je hebt wel vette spullen Haico!

Voor mijn idee.. in zo'n CIP Ball zitten gaatjes waardoor er met hoge druk vloeistof doorheen rondgepompt kan worden?

BrouwMout.nl

Citaat van: Dund op 31-05-2018  09:50 uJe moet die bruine Star San hebben voor passiveren. Niet de gewone weet zo even de naam niet.
Saniclean

haicoterbeek

Citaat van: snowdog2006 op 11-01-2019  09:05 uJe hebt wel vette spullen Haico!

Voor mijn idee.. in zo'n CIP Ball zitten gaatjes waardoor er met hoge druk vloeistof doorheen rondgepompt kan worden?
In de cip ball zitten sleuven. De druk is niet erg hoog. Mijn pomp brengt Max 2,5 bar. De flow is wel hoog ik schat zo'n 15 liter per minuut.

HansvV

In mijn CCT zit bovenin een koelspiraal (dus geplaatst middels de twee gaten aan de zijkant, hij hangt dus niet aan de deksel). Hindert dat de werking van die sprayball niet?

HansvV

Citaat van: haicoterbeek op 11-01-2019  05:07 u
Deze pomp doet het werk. De cipball heb ik via de Braumarkt. Is ook van ss brewtech. Het is een roterende kop die draait in een lager.

Haico, Brouwland meldt op haar site over deze pomp het volgende: "....De pomp kan niet gebruikt worden voor het verpompen van agressieve detergenten (zoals bijtende soda, waterstofperoxide, ..."  . Gaat dat wel goed?

haicoterbeek

Citaat van: HansvV op 12-01-2019  12:40 uHaico, Brouwland meldt op haar site over deze pomp het volgende: "....De pomp kan niet gebruikt worden voor het verpompen van agressieve detergenten (zoals bijtende soda, waterstofperoxide, ..."  . Gaat dat wel goed?
Viton (het materiaal van de afdichting) is inderdaad matig bestand tegen 25% natronloog.
Ik gebruik een 1%-ige oplossing en gebruik deze pomp al twee jaar zonder problemen.
Na het circuleren met warme loog 1%, spoel ik met schoon water het systeem, de slangen, en de pomp!

PieterStorm

Op mijn werk gebruiken we eigenlijk uitsluitend RVS pannen. Ik heb nog nooit ¨roest¨ aangetroffen op de pannen. Voor gebruik, als ze nog nieuw zijn, wassen we ze uit met een scheutje Dreft of iets dergelijks. Na gebruik worden ze in de afwasmachine geschoven en komen er keer op keer weer als nieuw uit.

HansvV

Citaat van: haicoterbeek op 12-01-2019  15:18 uViton (het materiaal van de afdichting) is inderdaad matig bestand tegen 25% natronloog.
Ik gebruik een 1%-ige oplossing en gebruik deze pomp al twee jaar zonder problemen.
Na het circuleren met warme loog 1%, spoel ik met schoon water het systeem, de slangen, en de pomp!

OK, dacht dat Viton juist wel redelijk tegen agressieve media kon. Wordt in de procesindustrie veel toegepast. Maar als het alleen op de pakking slaat en de rest van de pomp er geen probleem mee heeft dan kan ik altijd gewoon een pakking reserve houden.

snowmansion

Citaat van: haicoterbeek op 27-08-2018  10:25 uOmdat dit draadje weer actueel is het volgende over passiveren.

RVS passiveert automatisch. Dit proces is te versnellen door het onder te dompelen in een bad salpeterzuur of verdund zwavelzuur. Het wordt in de metaalbewerking gedaan na het verspanen of lassen.
 
Dus als de beschermende passiveerlaag (Cr2O3) volledig is verdwenen.

Laten we hier niet meteen in de kramp schieten door aan te nemen dat wij ons RVS materiaal dienen te passiveren.
RVS zal na een aantal dagen vanzelf weer passiveren ook na een extreme reinigingsbeurt.

Soms bu'j te bange!

Om hier even op terug te komen. Ik las bovenstaande ook op http://howtobrew.com/book/appendices/appendix-b/passivating-stainless-steel

"To passivate stainless steel at home without using a nitric acid bath, you need to clean the surface of all dirt, oils and oxides. The best way to do this is to use an oxalic acid based kitchen cleanser like those mentioned above, and a non-metallic green or white scrubby pad. Don't use steel wool, or any metal pad, even stainless steel, because this will actually promote rust. Scour the surface thoroughly and then rinse and dry it with a towel. Once you have cleaned it to bare metal it will re-passivate itself."

Ik heb thuis Enzybrew staan en StarSan. Mijn idee was om het gewoon te reinigen met een sopje (afwasmiddel) en daarna evt met enzybrew en daarna lekker laten drogen in de lucht. Vlg mij moet dat ook makkelijk kunnen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.