SS brew bucket na 1x brouwen roest?

Gestart door Thom, 30-05-2018 12:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thom

2 weken terug de SS brew bucket gekocht en nu 1x mee gebrouwen. Vooraf heb ik de schoonmaak instructie gevolgd, echter is er een soort uitslag op het RVS gekomen na de eerste keer brouwen. Dit is precies het gedeelte tot waar het bier kwam (de uitslag raakte de bier niet aan). Is dit roest? Wat is het en hoe krijg ik het weer goed? ???







CeesM

Misschien restanten van het middel waarmee je het hebt gereinigd.

KC

En hoe lang heb je dit laten inwerken? Blijkbaar een agressief middel.

Thom

30 min Star San zoals ze zelf voorschrijven.

CeesM

Citaat van: Thom op 30-05-2018  13:51 u30 min Star San zoals ze zelf voorschrijven.
Ohh, dat is 29 minuten te lang. StarSan/PuroSan heeft voldoende aan een contacttijd van 60 seconden.

Thom

Volgens SS brewtech moet het 30 min gedaan worden om het RVS te passiveren. Dus dat lijkt me niet het probleem.

hansHalberstadt

Ik neem aan dat de Star San het hele apparaat vulde? Dan moet het dus door het brouwsel zelf gekomen zijn. Zou iets kunnen zijn wat neergeslagen is, bv calciumzout. Dan zou je het er dus af moeten kunnen poetsen met een plastic schuursponsje.

Easywoods

Citaat van: Thom op 30-05-2018  13:51 u30 min Star San zoals ze zelf voorschrijven.

Star San kan het probleem niet zijn, dat heb ik al zo vaak langere tijd in RVS laten staan zonder problemen  ;)

Thom

Het gistvat heb ik inderdaad helemaal gevuld met star san. En na het bottelen zag ik de laag. Ik denk inderdaad dat het door het brouwsel zelf komt, maar met een spons lukt dit ook niet helaas. Oxi mag volgens SS brewtech niet gebruikt worden, dan maar eens PBW gebruiken. Wel raar, want in beide zit toch actieve zuurstof?

Dund

Je moet die bruine star san hebben voor passiveren. Niet de gewone weet zo even de naam niet.

DieterB

Ik had dit ook na de eerste keer vergisten in de Brew Bucket. Goed schoongemaakt en sindsdien is het weg. Na het schrobben wel opnieuw met Star San gevuld en een paar weken met het deksel eraf laten staan.

Thom

Okay, ik ben dus niet de enige. Met welk schoonmaakmiddel heb je het weg gekregen?

Goed om te weten Dund!

DieterB

Citaat van: Thom op 31-05-2018  10:27 uOkay, ik ben dus niet de enige. Met welk schoonmaakmiddel heb je het weg gekregen?

Met een regulier vaatwasmiddel, door voorzichtig te schrobben met een schuursponsje (de groene kant).  Daarna goed naspelen om de geur van het vaatwasmiddel eruit te krijgen . Het is volgens mij geen roest, maar een soort overblijfsel van de gist. Bij mij zat het erop, maar was het hardnekkig weg te krijgen; met alleen een sponsje lukte het niet.

snowdog2006

Heb je ondertussen de brewbucket schoongekregen Thom?

haicoterbeek

Citaat van: snowdog2006 op 26-08-2018  23:15 uHeb je ondertussen de brewbucket schoongekregen Thom?
Omdat dit draadje weer actueel is het volgende over passiveren.

RVS passiveert automatisch. Dit proces is te versnellen door het onder te dompelen in een bad salpeterzuur of verdund zwavelzuur. Het wordt in de metaalbewerking gedaan na het verspanen of lassen.
 
Dus als de beschermende passiveerlaag (Cr2O3) volledig is verdwenen.

Laten we hier niet meteen in de kramp schieten door aan te nemen dat wij ons RVS materiaal dienen te passiveren.
RVS zal na een aantal dagen vanzelf weer passiveren ook na een extreme reinigingsbeurt.

Soms bu'j te bange!



snowdog2006

Citaat van: haicoterbeek op 27-08-2018  10:25 uOmdat dit draadje weer actueel is het volgende over passiveren.

RVS passiveert automatisch. Dit proces is te versnellen door het onder te dompelen in een bad salpeterzuur of verdund zwavelzuur. Het wordt in de metaalbewerking gedaan na het verspanen of lassen.
 
Dus als de beschermende passiveerlaag (Cr2O3) volledig is verdwenen.

Laten we hier niet meteen in de kramp schieten door aan te nemen dat wij ons RVS materiaal dienen te passiveren.
RVS zal na een aantal dagen vanzelf weer passiveren ook na een extreme reinigingsbeurt.

Soms bu'j te bange!

Dat lijkt mij ook. Anders betekent het dat de fabrikant iets aflevert wat je zelf nog verder moet bewerken?

Bedoel de standaard reinigings/ontsmet methoden dmv de gebruikelijke producten moeten toch voldoende zijn?

haicoterbeek

Citaat van: snowdog2006 op 27-08-2018  13:01 uDat lijkt mij ook. Anders betekent het dat de fabrikant iets aflevert wat je zelf nog verder moet bewerken?

Bedoel de standaard reinigings/ontsmet methoden dmv de gebruikelijke producten moeten toch voldoende zijn?
Precies! Net zoals alle andere RVS huishoudelijke apparatuur waar je nooit iemand over hoort!

Basje42

Citaat van: haicoterbeek op 27-08-2018  10:25 uOmdat dit draadje weer actueel is het volgende over passiveren.

RVS passiveert automatisch. Dit proces is te versnellen door het onder te dompelen in een bad salpeterzuur of verdund zwavelzuur. Het wordt in de metaalbewerking gedaan na het verspanen of lassen.
 
Dus als de beschermende passiveerlaag (Cr2O3) volledig is verdwenen.

Laten we hier niet meteen in de kramp schieten door aan te nemen dat wij ons RVS materiaal dienen te passiveren.
RVS zal na een aantal dagen vanzelf weer passiveren ook na een extreme reinigingsbeurt.

Soms bu'j te bange!

Precies, volkomen mee eens.
Je gaat je pannen waar je je eten in kookt toch ook niet passiveren. Dat is van de gekke.

snowdog2006

Citaat van: haicoterbeek op 27-08-2018  13:11 uPrecies! Net zoals alle andere RVS huishoudelijke apparatuur waar je nooit iemand over hoort!

Haico, ik lees net dit in de manual van de SS Brewtech Chronical:

Stainless Steel Prep

Pre-Clean: Prior to first time use, thoroughly wash all surfaces of the
Chronical, including all valves and fittings, with Tri-Sodium Phosphate
(TSP) in hot water, mixed to the manufacturer's recommendations.
Scrub with a soft terry cloth, and after the initial TSP wash, rinse
thoroughly and dry all surfaces.

Passivation: It's good practice to periodically passivate all stainless
steel equipment with an acid based solution to establish a uniform
passive oxide layer that will maximize corrosion resistance. Following
the pre-clean step, fill the Chronical with Star San at a concentration of
1 ounce per gallon at 70-80°F for 30 minutes. Moving forward, for best
stainless performance, passivation should be performed at least
once a year or anytime you believe you may have inadvertently
scratched the surface.


Cleaning and Sanitizing: As part of a regular cleaning regimen both
pre and post-fermentation, wash the interior surfaces of your Chronical
with an alkali cleaner such as PBW at a ratio of 0.75 ounce per gallon.
Then sanitize with Star San or another acid based sanitizer per the
manufacturer's recommendations.

Hoe zie jij dit advies dan mbt tot al dan niet passiveren van RVS?

haicoterbeek

Citaat van: snowdog2006 op 10-01-2019  17:03 uHaico, ik lees net dit in de manual van de SS Brewtech Chronical:

Stainless Steel Prep

Pre-Clean: Prior to first time use, thoroughly wash all surfaces of the
Chronical, including all valves and fittings, with Tri-Sodium Phosphate
(TSP) in hot water, mixed to the manufacturer's recommendations.
Scrub with a soft terry cloth, and after the initial TSP wash, rinse
thoroughly and dry all surfaces.

Passivation: It's good practice to periodically passivate all stainless
steel equipment with an acid based solution to establish a uniform
passive oxide layer that will maximize corrosion resistance. Following
the pre-clean step, fill the Chronical with Star San at a concentration of
1 ounce per gallon at 70-80°F for 30 minutes. Moving forward, for best
stainless performance, passivation should be performed at least
once a year or anytime you believe you may have inadvertently
scratched the surface.


Cleaning and Sanitizing: As part of a regular cleaning regimen both
pre and post-fermentation, wash the interior surfaces of your Chronical
with an alkali cleaner such as PBW at a ratio of 0.75 ounce per gallon.
Then sanitize with Star San or another acid based sanitizer per the
manufacturer's recommendations.

Hoe zie jij dit advies dan mbt tot al dan niet passiveren van RVS?


Ik heb een SS Brewtech CCT, mashtun en kettle.
Ik behandel deze net zo "onzorgvuldig" als de rest van de pannen in huis.
Passiveren is echt niet nodig.

HansvV

Lees deze post voor het eerst. Kijk uit met die keukensponjes met zo'n fijn schurende groene laag. Dat spul kan behoorlijk krassen. Wanneer je daar bijvoorbeeld de binnenkant van je aquariumruit van alg mee wilt ontdoen, dan kun je er zeker van zijn dat je een steeds doffer venster overhoudt. Ik reinig mijn SS Bucket en CCT gewoon met een doek (nat). Desnoods eerst warm water er in laten weken. Maar liever geen schuursponsjes op die RVS wand. Vooral het onderste, conische gedeelte van de CCT lief behandelen! Dat moet nl. uiterst glad blijven om het bezinkend materiaal langs de wand in de conus te laten glijden. Echt niet schuren daar. Krijg ze nog gewoon netjes schoon.

haicoterbeek

Citaat van: HansvV op 10-01-2019  19:51 uLees deze post voor het eerst. Kijk uit met die keukensponjes met zo'n fijn schurende groene laag. Dat spul kan behoorlijk krassen. Wanneer je daar bijvoorbeeld de binnenkant van je aquariumruit van alg mee wilt ontdoen, dan kun je er zeker van zijn dat je een steeds doffer venster overhoudt. Ik reinig mijn SS Bucket en CCT gewoon met een doek (nat). Desnoods eerst warm water er in laten weken. Maar liever geen schuursponsjes op die RVS wand. Vooral het onderste, conische gedeelte van de CCT lief behandelen! Dat moet nl. uiterst glad blijven om het bezinkend materiaal langs de wand in de conus te laten glijden. Echt niet schuren daar. Krijg ze nog gewoon netjes schoon.
Ik heb een Cipbal voor mijn cct! Rondpompen met een warme alkalische oplossing is voldoende. Komt zelfs geen doekje aan te pas!

Afspoelen met schoon water is voldoende.

In mijn chemicaliën kast staat een emmertje loog (vast) en een flesje star-san.

lier

Citaat van: Thom op 30-05-2018  12:10 u2 weken terug de SS brew bucket gekocht en nu 1x mee gebrouwen. Vooraf heb ik de schoonmaak instructie gevolgd, echter is er een soort uitslag op het RVS gekomen na de eerste keer brouwen. Dit is precies het gedeelte tot waar het bier kwam (de uitslag raakte de bier niet aan). Is dit roest? Wat is het en hoe krijg ik het weer goed? ???







Heb je al een foto naar de fabrikant gestuurd met de vraag wat het is?

HansvV

Citaat van: haicoterbeek op 10-01-2019  20:17 uIk heb een Cipbal voor mijn cct! Rondpompen met een warme alkalische oplossing is voldoende. Komt zelfs geen doekje aan te pas!

Afspoelen met schoon water is voldoende.

In mijn chemicaliën kast staat een emmertje loog (vast) en een flesje star-san.

Ook wel erg mooi hoor. En dan zonder doekje!! Waar heb je deze bal vandaan? En hoeveel druk vereist dat?

haicoterbeek

Citaat van: HansvV op 10-01-2019  23:06 uOok wel erg mooi hoor. En dan zonder doekje!! Waar heb je deze bal vandaan? En hoeveel druk vereist dat?

Deze pomp doet het werk. De cipball heb ik via de Braumarkt. Is ook van ss brewtech. Het is een roterende kop die draait in een lager.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.