Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk hop maakt het bitter  (gelezen 773 keer)

Offline Gil

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welk hop maakt het bitter
« Gepost op: 30-05-2018 11:45 u »
Twee weken geleden mijn eerste biertje gebrouwen. Alles apart gekocht en begonnen. Alles loopt voorspoedig.

Nu heb ik een brouw/mout pakket gekocht van Arsegan. Een IPA. Is het mogelijk om de IPA minder bitter te maken? De hopsoorten die gebruikt worden zijn: Citra
Cascade en Amarillo.  Hop op een later tijdstip toevoegen? Minder, van een bepaald, hop gebruiken? Vervangen door een ander hop?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Re: Welk hop maakt het bitter
« Reactie #1 Gepost op: 30-05-2018 11:54 u »
Al je opties zijn juist! ;)

De bitterheid van je bier wordt bepaald door de hoeveelheid hop, het moment van de hopgiften en het alfazuurpercentage van de hoppen. Hoe hoger het alfapercentage, hoe meer hopbitterheid. Ik zou er in dit geval voor kiezen de eerste hopgift (waarschijnlijk 60/90 min) wat kleiner te maken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 30-05-2018 12:02 u »
Je kan de hoppen welke je wilt gebruiken invoeren in je recept in BrouwHulp. Met de hopwizard kan je spelen met de hoeveelheid en kookduur van je hop. Dan zie je hoeveel IBU, smaak en aroma je krijgt.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-05-2018 12:19 u »
Je hebt dit bier nog niet eerder gebrouwen toch? Ik zou eigenlijk aanraden om het recept gewoon te volgen. Mocht je het te bitter vinden kun je daarna altijd nog gaan aanpassen, maar behalve de hopgiften zijn er nog veel meer zaken die je smaaksensatie gaan bepalen. Denk aan Cl/SO4 verhouding, restsuikers, vergistingsprofiel.
Ik denk dat je voor je tweede bier niet te veel moet gaan sleutelen aan een recept wat er al is.

Enne, mocht je het toch doen, is inderdaad de beste optie om de bitterhopgift te verminderen. Om de bitterheid te krijgen "moet" je de hop koken, hoe langer je de hop kookt hoe meer bitterheid je eruit krijgt. Dus als je de hoeveelheid van je eerste hopgift verminderd behaal je het meeste resultaat.

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 30-05-2018 12:43 u »
Je hebt dit bier nog niet eerder gebrouwen toch? Ik zou eigenlijk aanraden om het recept gewoon te volgen. Mocht je het te bitter vinden kun je daarna altijd nog gaan aanpassen, maar behalve de hopgiften zijn er nog veel meer zaken die je smaaksensatie gaan bepalen. Denk aan Cl/SO4 verhouding, restsuikers, vergistingsprofiel.
Ik denk dat je voor je tweede bier niet te veel moet gaan sleutelen aan een recept wat er al is.

Enne, mocht je het toch doen, is inderdaad de beste optie om de bitterhopgift te verminderen. Om de bitterheid te krijgen "moet" je de hop koken, hoe langer je de hop kookt hoe meer bitterheid je eruit krijgt. Dus als je de hoeveelheid van je eerste hopgift verminderd behaal je het meeste resultaat.

Nee, ik heb deze nooit eerder gebrouwen. Het vrouwtje vindt het fruitige van IPA heel erg lekker maar heeft moeite met de bitterheid. Wellicht zijn er betere recepten die zich hiervoor lenen.

Ik vind namelijk het hele proces van brouwen erg leuk: "Van graan tot kraan" zeg maar. Ik drink zowat elk bier, zolang het géén pils is.

Het bouwen van een "brouwerijtje"en het hele gistings/temperatuur proces.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-05-2018 13:27 u »
De ene IPA is de andere niet..
Zeker als je nog niet lang brouwt kan er van alles anders lopen waardoor de IPA eigenlijk helemaal niet zo bitter uitvalt als je zou willen.

Misschien dat iemand met ervaring van de set kan zeggen waarmee het bier te vergelijken is?

Een goede optie is om het recept 2 keer te brouwen, en dan een deel van de bitterhop toe te voegen als vlamuit/whirlpool. Dan vergelijken, op aroma bitterheid etc.

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30-05-2018 13:35 u »
De ene IPA is de andere niet..
Zeker als je nog niet lang brouwt kan er van alles anders lopen waardoor de IPA eigenlijk helemaal niet zo bitter uitvalt als je zou willen.

Misschien dat iemand met ervaring van de set kan zeggen waarmee het bier te vergelijken is?

Een goede optie is om het recept 2 keer te brouwen, en dan een deel van de bitterhop toe te voegen als vlamuit/whirlpool. Dan vergelijken, op aroma bitterheid etc.

Dat is wellicht het handigst. Ik ga gewoon volgens recept aan de slag. Van daar uit kan ik inderdaad gaan experimenteren. Strak plan

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 30-05-2018 20:49 u »
Twee weken geleden mijn eerste biertje gebrouwen. Alles apart gekocht en begonnen. Alles loopt voorspoedig.

Nu heb ik een brouw/mout pakket gekocht van Arsegan. Een IPA. Is het mogelijk om de IPA minder bitter te maken? De hopsoorten die gebruikt worden zijn: Citra
Cascade en Amarillo.  Hop op een later tijdstip toevoegen? Minder, van een bepaald, hop gebruiken? Vervangen door een ander hop?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Zoek voor de aardigheid naar NEIPA op dit forum. Dat is een IPA die wel fruitige hopsmaken heeft maar niet een harde bitterheid.

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 30-05-2018 21:05 u »
Zoek voor de aardigheid naar NEIPA op dit forum. Dat is een IPA die wel fruitige hopsmaken heeft maar niet een harde bitterheid.

Ga ik doen,  bedankt

Tags: