Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste Brouwsel - hulp gevraagd  (gelezen 3149 keer)

Offline THD

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Eerste Brouwsel - hulp gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2018 23:56 u »
Heb je die cursus nou al gelezen?  ;)

Jazeker.....was erg leerzaam, toch heb ik nog vragen....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Berend Postema

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 02-06-2018 01:13 u »
Gistermiddag in de ton gedaan en begon na 4 uur te bubbelen, die staat nu op 26 graden, ben ik dan te laat als ik vanmiddag hem probeer af te koelen

Nee hoor gewoon koelen en veel geduld hebben... maak de volgende keer precies dezelfde tripel en houd de temperatuur op de ondergrens van je te gebruiken gist en proef het verschil... zie het als een proef,  dat maakt brouwen leuk en is erg leerzaam. door de lagere temperatuur moet je nog meer geduld hebbben maar je geduld zal beloond worden.  Je gisting is niet gestokt en gaat volgens plan. Al zou je 2 week op vakantie gaan, daarna is er nog altijd genoeg gist voor de hergisting op de fles.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #27 Gepost op: 02-06-2018 05:59 u »
Die online cursus gebruik ik steeds als leidraad. Mooi opgezet!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 02-06-2018 09:27 u »
De eerste periode (de hoofdvergisting) is de meest heftige qua vergisting. Daarna gaat de vergisting 'over' in nagisting; er worden dan nog enkele SG punten weggesnoept door de gist, en bepaalde zaken worden opgeruimd. Dit laat zich niet in tijd vangen. Je bier is niet na X dagen uitvergist, je bier is uitvergist wanneer het uitvergist is. Dat je nu minder activiteit in je waterslot ziet, is niet zo gek, je bier zit nu in het stadium van nagisting.

Dit gaat gewoon goed komen, als je maar geduld opbrengt. Bier brouwen heeft tijd nodig :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 02-06-2018 10:47 u »
Het is trouwens nog maar de 3de dag! Dinsdagmiddag heb ik de ton afgesloten en het waterslot laat nu nog maar om de minuut of langer een bubbel zien... Het is een 25 liter vat met 9 liter tripel... Gaat dit nog goed komen? Is de vergisting verstokt? Kan ik er nog wat aan doen?

De vergisting verloopt de eerste dagen heel heftig. Die fase van de vergisting heet de hoofdgisting. Als je in verhouding heel veel gist gegeven hebt dan kan de hoofdgisting al binnen een dag gedaan zijn.

De hoofdgisting gaat over in de nagisting. Daar hoef je als brouwer niets voor te doen. Doordat de suikers die makkelijk vergistbaar op zijn verloopt de vergisting veel langzamer. Met de tijd gaat de vergisting steeds langzamer.

Het verloop van de vergisting kun je het beste volgen met een hydrometer. Als je denkt dat vergisting ten einde is meet je het SG van het bier. Laat daarna het bier nog eens 3 tot 4 dagen staan. Als het SG tussentijds niet gedaald is kun je gaan bottelen.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 03-06-2018 00:10 u »
Oké, gisting leek gestaakt en dus vandaag overgeheveld naar een vat met die voorzien was van een kraantje (wilde hem daar graag in hebben voor het tappen van SG metingen en uiteindelijk het bottelen)

Verbazingwekkend was de SG gedaald van 1072 tot 1011.
Emmer weer weggezet en toen ik vanavond thuis kwam was hij weer vrolijk aan het pruttelen (nagisting?) Dus laat hem nu even drie dagen staan en meet dan opnieuw.
De SG sample geproefd.... ik vond het absoluut niet vreemd smaken, maar ben dan ook geen echte bierkenner...

Al met al werd ik er erg vrolijk van en kan niet wachten om tegen het eind van volgende week te gaan bottelen!

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #31 Gepost op: 03-06-2018 00:16 u »
Verbazingwekkend was de SG gedaald van 1072 tot 1011.
Emmer weer weggezet en toen ik vanavond thuis kwam was hij weer vrolijk aan het pruttelen (nagisting?) Dus laat hem nu even drie dagen staan en meet dan opnieuw.

Dat gebeurt vaker. Door het overhevelen krijgt het bier wat extra zuurstof waar de gist dan weer een beetje van wakker schiet.

Lekker laten uitbluppen en wachten tot je SG niet meer verandert. Je zult uiteindelijk ook zien dat je bier helderder wordt als de gisting achter de rug is.

Niet bottelen als er nog activiteit is hoor, beter is het om dan nog even te wachten. Op klappende flesjes zit je vast niet te wachten...  :brouwen:

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 03-06-2018 00:26 u »
Nee, ik ga het safe spelen :) wacht nu eerst tot alle activiteit weer gestaakt is, dan nog een meting maar verwacht niet dat SG nog heel veel zakt. Gok een beetje op eind van de week.

Wat is dan het beste suiker toevoegen? De ene zegt per flesje een lepeltje, de ander roert de suiker door het jongbier, weer een ander gooit er een kleine gekookte suikerwateroplossing in....

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-06-2018 00:32 u »
Nee, ik ga het safe spelen :) wacht nu eerst tot alle activiteit weer gestaakt is, dan nog een meting maar verwacht niet dat SG nog heel veel zakt. Gok een beetje op eind van de week.

Wat is dan het beste suiker toevoegen? De ene zegt per flesje een lepeltje, de ander roert de suiker door het jongbier, weer een ander gooit er een kleine gekookte suikerwateroplossing in....

Ik gebruik altijd de laatste methode. Het voordeel is, dat je minder aan het pielen bent, niet zo hard/helemaal niet hoeft te roeren (zuurstof in je bier!) en dat je gemakkelijk flessen van verschillend formaat kan vullen. Ik vul van vrijwel elk bier dat ik gebrouwen heb een aantal 75 cl champagneflessen af, altijd leuk om cadeau te doen  :biersmile:

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 03-06-2018 00:44 u »
En wat is dan handig?
Ik heb zo'n 8,5 liter in de ton nu, dus dat is 7x8,5= 59 gram
Hoeveel water kan ik dan het beste gebruiken? En moet ik dit weer eerst afkoelen tot 20 graden?

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 03-06-2018 01:04 u »
Hoe ik het doe:

Je bier overhevelen naar een emmer met kraantje en maatstreepjes. Je bent dan de restjes gist op de bodem kwijt en kunt gemakkelijk zien hoeveel bier je 'over' hebt. Dit is wat minder dan je nu denkt te hebben.

Dan een pannetje opzetten met de hoeveelheid bottelsuiker die je nodig hebt + 2x het aantal grammen water. Je suikeroplossing wordt dan niet te dik als het in het bier gegoten wordt, zodat de suikeroplossing zich mooi kan vermengen ipv als een stroopklont op de bodem blijft liggen.

Ik durf het pannetje (de inhoud dan) vervolgens wel heet in het bier te gieten. De algehele temperatuur zal van zo'n beetje heet water niet veel stijgen. Vervolgens roer ik voorzichtig met mijn (uiteraard ontsmette) roerstok en laat de boel een kwartiertje staan om zeker te zijn van een goede vermenging. Weet wel zeker dat de boel goed gemengd is en gebruik minstens deze suiker/waterverhouding, anders heb je kans dat je de eerste reeks flesjes bottelt met teveel suiker omdat dat dan allemaal op de bodem ligt.

Daarna je flesjes bottelen. Dit gaat heel gemakkelijk met een afvulpijpje. Leg er meteen een kroonkurk op, dit houdt vliegjes, zuurstof en andere zaken die je niet in je bier wilt hebben tegen. Doppen vastmaken, flesjes schoonspoelen aan de buitenkant (dat scheelt plak en vliegjes en schimmel en stink en zo), en twee weken warm wegzetten.

Als het goed is, is dan de hergisting klaar en heeft het bier prik. Lekker af en toe een flesje openen om de smaakontwikkeling te kunnen volgen, maar de grote bulk pas na minstens een maand na bottelen gaan opdrinken. Een tripel is naar mijn bescheiden mening na een maand of 3 na bottelen op z'n lekkerst...

:brouwen:

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 03-06-2018 07:52 u »
Hoe ik het doe:

Je bier overhevelen naar een emmer met kraantje en maatstreepjes. Je bent dan de restjes gist op de bodem kwijt en kunt gemakkelijk zien hoeveel bier je 'over' hebt. Dit is wat minder dan je nu denkt te hebben.

Dan een pannetje opzetten met de hoeveelheid bottelsuiker die je nodig hebt + 2x het aantal grammen water. Je suikeroplossing wordt dan niet te dik als het in het bier gegoten wordt, zodat de suikeroplossing zich mooi kan vermengen ipv als een stroopklont op de bodem blijft liggen.

Ik durf het pannetje (de inhoud dan) vervolgens wel heet in het bier te gieten. De algehele temperatuur zal van zo'n beetje heet water niet veel stijgen. Vervolgens roer ik voorzichtig met mijn (uiteraard ontsmette) roerstok en laat de boel een kwartiertje staan om zeker te zijn van een goede vermenging. Weet wel zeker dat de boel goed gemengd is en gebruik minstens deze suiker/waterverhouding, anders heb je kans dat je de eerste reeks flesjes bottelt met teveel suiker omdat dat dan allemaal op de bodem ligt.

Daarna je flesjes bottelen. Dit gaat heel gemakkelijk met een afvulpijpje. Leg er meteen een kroonkurk op, dit houdt vliegjes, zuurstof en andere zaken die je niet in je bier wilt hebben tegen. Doppen vastmaken, flesjes schoonspoelen aan de buitenkant (dat scheelt plak en vliegjes en schimmel en stink en zo), en twee weken warm wegzetten.

Als het goed is, is dan de hergisting klaar en heeft het bier prik. Lekker af en toe een flesje openen om de smaakontwikkeling te kunnen volgen, maar de grote bulk pas na minstens een maand na bottelen gaan opdrinken. Een tripel is naar mijn bescheiden mening na een maand of 3 na bottelen op z'n lekkerst...

:brouwen:

Heerlijk duidelijk! Dankje! Ik kan niet wachten tot die drie maanden voorbij zijn :)

Dus ik begrijp als ik 50 gram suiker moet toevoegen, ik dit dan oplos in 100 ml?

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 03-06-2018 10:30 u »
Heerlijk duidelijk! Dankje! Ik kan niet wachten tot die drie maanden voorbij zijn :)

Dus ik begrijp als ik 50 gram suiker moet toevoegen, ik dit dan oplos in 100 ml?

Ja, in ieder geval minstens die hoeveelheid, anders wordt het dus te stroperig...

Offline Marcel_k

• Senior lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #38 Gepost op: 03-06-2018 22:54 u »
3 maanden, are you kidding? Dan is ie bij mij al bijna op, man. Probeer het 2 weken na bottelen al gewoon, en volg je biertje daarna in de tijd. Dan maak je de hele ontwikkeling van smaak mee, en leer je er ook nog iets van.
Wedden dat ie na 8 weken al op is 😁

Ennuh, lees de volgende keer eerst dit : http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Dat scheelt al een hoop vragen, gok ik zo.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 04-06-2018 08:20 u »
3 maanden, are you kidding? Dan is ie bij mij al bijna op, man. Probeer het 2 weken na bottelen al gewoon, en volg je biertje daarna in de tijd. Dan maak je de hele ontwikkeling van smaak mee, en leer je er ook nog iets van.
Wedden dat ie na 8 weken al op is 😁

Ennuh, lees de volgende keer eerst dit : http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Dat zou ik ook geen probleem vinden, dacht alleen dat je langer moest wachten voor goede smaak, maar je hebt gelijk... dat moet ik natuurlijk meemaken door te proeven :)

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 05-06-2018 00:45 u »

Heb die helemaal doorgelezen, maar de vragen komen juist omdat het allemaal steeds net anders loopt.

Zo was mijn hoofdgisting na 4 dagen klaar (te zien aan het waterslot) na overhevelen pruttelde die nog gestaag 2 dagen door en zo zot ik nu op dag 6 met een SG van exact 1010.
Mijn SVG is dus 86%

Een nagisting van 7 dagen tot 2 weken is dus niet van toepassing neem ik aan? Een week nu wachten?
Ik wil niet dat de hergisting niet op gang komt na het bottelen

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 05-06-2018 08:57 u »
Vergisting laat zich niet vangen in een standaard tijdspad. Rustig blijven, het komt goed ;)

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 05-06-2018 09:06 u »
Vergisting laat zich niet vangen in een standaard tijdspad. Rustig blijven, het komt goed ;)

Met alleen rustig blijven komt mijn bier niet in flesjes:)
Of begrijp ok dat ik het een weekje moet laten staan? :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 05-06-2018 09:13 u »
Het is blijkbaar allemaal nieuw voor je, en je zoekt naar handvatten om dat wat je ervaart te kunnen plaatsen. Heb even niet de moeite genomen om het hele topic terug te lezen maar je hebt volgens mij vorige week een bier gebrouwen wat een tripel moet worden. Verwacht niet dat die binnen een week op de fles kan. Mijn bieren gaan eigenlijk nooit eerder dan na 2 weken op fles, vaak is het eerder 3. Ook als er ogenschijnlijk niet wat gebeurt, is je gist nog voor je aan het werk. Meet over een paar dagen nog eens en kijk dan of je SG gedaald is. Nee, dan zou je kunnen bottelen. Ja? Dan meet je dan over 3 dagen weer eens.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 05-06-2018 09:19 u »
Het is blijkbaar allemaal nieuw voor je, en je zoekt naar handvatten om dat wat je ervaart te kunnen plaatsen. Heb even niet de moeite genomen om het hele topic terug te lezen maar je hebt volgens mij vorige week een bier gebrouwen wat een tripel moet worden. Verwacht niet dat die binnen een week op de fles kan. Mijn bieren gaan eigenlijk nooit eerder dan na 2 weken op fles, vaak is het eerder 3. Ook als er ogenschijnlijk niet wat gebeurt, is je gist nog voor je aan het werk. Meet over een paar dagen nog eens en kijk dan of je SG gedaald is. Nee, dan zou je kunnen bottelen. Ja? Dan meet je dan over 3 dagen weer eens.

Oké, afgelopen 2 dagen is SG met 2 punten gezakt...zal nog eens meten over drie dagen!
Thanks....Ik zal dan pas volgende week dinsdag (totaal 2 weken verder) pas gaan bottelen.

Bedankt voor je reactie

Online Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #45 Gepost op: 05-06-2018 09:40 u »
Oké, afgelopen 2 dagen is SG met 2 punten gezakt...zal nog eens meten over drie dagen!
Thanks....Ik zal dan pas volgende week dinsdag (totaal 2 weken verder) pas gaan bottelen.

Bedankt voor je reactie
Erg he? Dat wachten... Je geduld zal beloond worden!

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 05-06-2018 09:42 u »
Met alleen rustig blijven komt mijn bier niet in flesjes:)
Met niet rustig blijven blijft het niet in de flesjes.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #47 Gepost op: 05-06-2018 09:43 u »
Ik denk dat het belangrijkste wat jij op dit moment uit al deze informatie moet zien te halen is:

Heb geduld.
Blijf meten.
Pas wanneer je SG stabiel blijft, enkele dagen, kun je aan bottelen gaan denken.
Bij de een is dat binnen twee weken, bij de ander vier weken.
Ik heb een dubbel bijna twee maanden gelagerd voordat ik bottelde.
Het verschilt per brouwsel en is afhankelijk van gistsoort, vergistingstemperatuur, ingrediënten, etc.
Er is geen zwartwitte afkadering wanneer je bier klaar is.
Het bier laat het jou weten.
Ongeduld is logisch maar je bereikt er niets mee.
Dus meet, meet en meet nog een keer. En dan nog een keer. Pas dan weet je iets.

Als je snel bier wil drinken ga je naar de supermarkt.
Je kunt wat extra gistemmers kopen en vaker brouwen, dan heb je meerdere brouwsels uit staan.
Dan kun je -als je in een brouwritme komt- op een gegeven moment om de week brouwen en bottelen.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 05-06-2018 09:48 u »
Met niet rustig blijven blijft het niet in de flesjes.

Scherp op de vroege ochtend :)

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 05-06-2018 09:49 u »
Scherp op de vroege ochtend :)

Geduld dus! Ik snap hem... Ik laat het nog een weekje staan, en zal over 3 dagen nog eens een meting doen! :)
Bedankt dat jullie allemaal reageren...

Tags: