Kraan lekt

Gestart door THD, 29-05-2018 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

THD

Hallo,

Ik ben Thijs en net begonnen met mijn eerste brouw.
Een van mijn emmers heeft een kraantje, erg fijn, maar deze lekt een beetje... Kan ik met siliconen kit werken om hem beter af te dichten? Of is dat geen optie?


BrouwMark

Hoi Thijs, welkom op het forum! Onder het kopje 'even voorstellen' kun je je nader introduceren...

Heb je het kraantje juist gemonteerd? De afdichtingsring moet aan de buitenkant van het vat, tussen kraantje en wand. Kitten lijkt mij niet zo handig, stoffen uit de kit komen misschien in je bier terecht en je kunt je kraantje nooit meer los krijgen.

THD

Aaah, rubbertje aan de buitenkant dus!
Ga ik dat eerst even proberen!
Ik heb nu het wort twee keer overgeheveld (beide tonnen eerst gereinigd) maar is dit een probleem?
Het is een kit van Brewferm triple. De SG kwam op 1071 ipv 1075, is dat een probleem?

BrouwMark

Citaat van: THD op 29-05-2018  16:43 uAaah, rubbertje aan de buitenkant dus!
Ga ik dat eerst even proberen!
Ik heb nu het wort twee keer overgeheveld (beide tonnen eerst gereinigd) maar is dit een probleem?
Het is een kit van Brewferm triple. De SG kwam op 1071 ipv 1075, is dat een probleem?

Het probleem van (te vaak) overhevelen is dat er zuurstof bij je bier komt, waardoor het sneller veroudert. Jouw wort moet nog gisten zo te horen, dan is het niet zo'n probleem. Extra zuurstof in het begin is zelfs goed voor de gistgroei.

Een paar puntjes lager betekent iets minder alcohol in het eindresultaat. Geen probleem hier dus, en best netjes gemikt als het je eerste bier is  :)

THD

Mooi!
Ik zal het na het gisten nog 1 keer moeten overhevelen om via een kraantje de biertjes te bottelen. Is dat geen probleem? Waar moet ik rekening mee houden?

BrouwMark

Citaat van: THD op 29-05-2018  17:40 uMooi!
Ik zal het na het gisten nog 1 keer moeten overhevelen om via een kraantje de biertjes te bottelen. Is dat geen probleem? Waar moet ik rekening mee houden?

Wat moet dat moet  :)

Niet kletteren en spetteren met je bier, bij overhevelen de slang op de bodem van het ontvangende vat leggen en rustig laten lopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.