Vergistingstool

Gestart door Gil, 29-05-2018 09:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gil

Dag,

Ik wil graag  tijdens vergisting mijn BRIX/SG meten met een, om praktische redenen, refractometer. De aanname is: Wanneer de waarde niet verandert met een refractometer zal deze ook niet veranderen met een dompelaar, toch? Van de week heb ik de SG gemeten met een dompelaar (1018) en met een refractometer (1036).

Nu wilde ik het tooltje gebruiken van de heer Halberstadt, echter wanneer ik deze aanklik krijg ik een melding: "The requested page cannot be found
An error has occurred while processing your request".

Kan mij iemand aan dat tooltje helpen?

Alvast bedankt

joenedu

Zit ook in BrouwHulp, als je die gebruikt. Anders kan je dit ook online berekenen: klik. Part II, alcohol present.

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 29-05-2018  09:42 uDag,

Ik wil graag  tijdens vergisting mijn BRIX/SG meten met een,om praktische redenen, refractometer. De aanname is: Wanneer de waarde niet verandert met een refractometer zal deze ook niet veranderen met een dompelaar, toch? Van de week heb ik de SG gemeten met een dompelaar (1018) en met een refractometer (1036).

Nu wilde ik het tooltje gebruiken van de heer Halberstadt, echter wanneer ik deze aanklik krijg ik een melding: "The requested page cannot be found
An error has occurred while processing your request".

Kan mij iemand aan dat tooltje helpen?

Alvast bedankt
Heb je een oude link gebruikt?
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/download/4-hulpprogramma-s/24-refractometer-gisting zou moeten werken.
Vergeet niet de file te unzippen.

Gil

Dank je wel.

Mag ik aannemen dat wanneer deze niet verandert gedurende een bepaalde periode dat ik kan bottelen? Voor een tripel (Karmeliet kloon) wel een relatief laag alcoholpercentage, toch


Koen S

De vergistingsgraad hang af van een aantal factoren: de gebruikte gist, hoeveelheid gist, moutstorting, maischschema...
Een SVG (schijnbare vergistingsgraad) van 75 is heel normaal voor sommige gisten.
Welke gist heb je gebruikt?

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 29-05-2018  12:44 uDank je wel.

Mag ik aannemen dat wanneer deze niet verandert gedurende een bepaalde periode dat ik kan bottelen? Voor een tripel (Karmeliet kloon) wel een relatief laag alcoholpercentage, toch


Je begint met SG 1060. Tripel zit meestal wat hoger ik heb nu een Karmeliet met begin SG 1080.

Easywoods

Citaat van: Gil op 29-05-2018  12:44 uDank je wel.

Mag ik aannemen dat wanneer deze niet verandert gedurende een bepaalde periode dat ik kan bottelen? Voor een tripel (Jarmeliet kloon) wel een relatief laag alcoholpercentage, toch


Volgens BrewersFriend zou een Tripel tussen de 7,5 en 9,5% "moeten" zitten maar niets moet natuurlijk. Als je SG niet meer verandert gedurende een aantal dagen kun je bottelen inderdaad  :biersmile:

Gil

Ik heb t-58 gebruikt.



Koen S

De T58 heeft volgens de fabrikant een SVG van 70%, je zit dus zeker niet slecht!

Gil

Ok, dan ben ik benieuwd. Tis namelijk mijn allereerste, zelf gebrouwen, biertje ooit. :nut:

Wilde 8 juni wellicht bottelen, vandaar

Jacques

Citaat van: Koen S op 29-05-2018  12:56 uDe vergistingsgraad hang af van een aantal factoren: de gebruikte gist, hoeveelheid gist, moutstorting, maischschema...
Een SVG (schijnbare vergistingsgraad) van 75 is heel normaal voor sommige gisten.

Voor een overzicht van factoren die van invloed zijn op de vergistingsgraad zie
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-05-2018  23:19 uVoor een overzicht van factoren die van invloed zijn op de vergistingsgraad zie
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

Bij mijn bieren kom ik zelden op een SVG boven de 70%. blijkbaar komt dat voort uit mijn maischschema na evt 52 gradenstap standaard 30 minuten op 63 graden en 30 minuten op 72 graden (of langer tot omzetting compleet is)

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2018  13:23 uJe begint met SG 1060. Tripel zit meestal wat hoger ik heb nu een Karmeliet met begin SG 1080.

Heb je de suiker toegevoegd tijdens het koken of na de hoofdvergisting? Ik had inderdaad een start SG van 1060. Kan ik het alcoholpercentage nog wt opkrikken? Een kanttekening: Ik had veel te veel T-58 gist toegevoegd. 2 zakjes op 13 liter

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  07:51 uBij mijn bieren kom ik zelden op een SVG boven de 70%. blijkbaar komt dat voort uit mijn maischschema na evt 52 gradenstap standaard 30 minuten op 63 graden en 30 minuten op 72 graden (of langer tot omzetting compleet is)
Ik zit bijna altijd rond of boven 75% en dan heb ik het niet over een saison-gist, daarmee haal ik 95%of meer. Enkele voorbeelden:
White IPA: 79,2 % - maischschema 30 min op 62°/30 min op 72° - MJ M21 Belgian Wit
RIS: 75% - maischschema 75 min op 65° - Danstar Nottingham
APA: 79,2% - maischschema 60 min op 67° - US 05
Pale Ale: 75% - maischschema 75 min op 66°- Wyeast 1099 Whitbread Ale
Sterke blonde: 92,6% - maischschema 30 min op 62°/30 min op 68°/20 min op 72° (hier zat wel heel wat suiker in) - Wyeast 1388
Ik doe nooit een 52°-stap.

Jacques

Citaat van: Koen S op 30-05-2018  09:24 uIk zit bijna altijd rond of boven 75% en dan heb ik het niet over een saison-gist, daarmee haal ik 95%of meer. Enkele voorbeelden:
White IPA: 79,2 % - maischschema 30 min op 62°/30 min op 72°
RIS: 75% - maischschema 75 min op 65°
APA: 79,2% - maischschema 60 min op 67°
Pale Ale: 75% - maischschema 75 min op 66°
Sterke blonde: 92,6% - maischschema 30 min op 62°/30 min op 68°/20 min op 72° (hier zat wel heel wat suiker in)
Ik doe nooit een 52°-stap.

Maischschema's zijn inderdaad niet zo belangrijk. De gebruikte gist is een veel belangrijkere factor. Kun je ook de gisten vermelden?

Koen S

Heb ze even toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Koen S op 30-05-2018  09:50 uHeb ze even toegevoegd.

Dank je wel.

Dit zijn vrij normale waarden voor deze gisten.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 30-05-2018  09:24 uIk zit bijna altijd rond of boven 75% en dan heb ik het niet over een saison-gist, daarmee haal ik 95%of meer. Enkele voorbeelden:
White IPA: 79,2 % - maischschema 30 min op 62°/30 min op 72° - MJ M21 Belgian Wit
RIS: 75% - maischschema 75 min op 65° - Danstar Nottingham
APA: 79,2% - maischschema 60 min op 67° - US 05
Pale Ale: 75% - maischschema 75 min op 66°- Wyeast 1099 Whitbread Ale
Sterke blonde: 92,6% - maischschema 30 min op 62°/30 min op 68°/20 min op 72° (hier zat wel heel wat suiker in) - Wyeast 1388
Ik doe nooit een 52°-stap.

Zijn dat korrelgisten of starters?

Edwin brouwt

Citaat van: Gil op 29-05-2018  09:42 uDag,

Ik wil graag  tijdens vergisting mijn BRIX/SG meten met een, om praktische redenen, refractometer. De aanname is: Wanneer de waarde niet verandert met een refractometer zal deze ook niet veranderen met een dompelaar, toch? Van de week heb ik de SG gemeten met een dompelaar (1018) en met een refractometer (1036).

Nu wilde ik het tooltje gebruiken van de heer Halberstadt, echter wanneer ik deze aanklik krijg ik een melding: "The requested page cannot be found
An error has occurred while processing your request".

Kan mij iemand aan dat tooltje helpen?

Alvast bedankt


Of online/op Mac:
https://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  13:56 uZijn dat korrelgisten of starters?
De 3 eerste zijn korrelgisten,de 2 laatste vloeibare, smackpacks, waar ik een starter van heb gemaakt op de magneetroerder.

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 30-05-2018  08:47 uHeb je de suiker toegevoegd tijdens het koken of na de hoofdvergisting? Ik had inderdaad een start SG van 1060. Kan ik het alcoholpercentage nog wt opkrikken? Een kanttekening: Ik had veel te veel T-58 gist toegevoegd. 2 zakjes op 13 liter
Normaal voeg ik de suiker toe na de hoofdgisting, maar in dit geval kon dat niet omdat het een proef betreft met een drijver om het SG te volgen. Kon daardoor tijdens de gisting het vat niet openen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.