IPA brouwen

Gestart door LeonR, 28-05-2018 12:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeonR

Hallo,

Volgende week wil ik graag voor het eerst een IPA brouwen. Nu zie ik in het recept een 3e hopgift staan die 0 minuten moet koken.. Ofwel de hop erbij doen en daarna afkoelen? Of lees ik dit verkeerd?

Alvast bedankt voor de evt. reacties.

Gr. Leon

emiel1

Inderdaad, je stopt met verwarmen (waarna het koken vrijwel direct stopt) en voegt de hop toe. Hoe lang je vervolgens wacht voordat je begint met koelen hangt af van je koelmethode en je persoonlijke voorkeur. Mensen met een dompelkoeler wachten vaak nog even (10, 20 minuten) voordat ze beginnen met koelen en mensen met een platenkoeler beginnen eerder. Bij een dompelkoeler verlaag je namelijk de temperatuur van de vloeistof welke met de hop in aanraking komt en bij een platenkoeler verlaag je de temperatuur van de vloeistof die je uit je ketel laat lopen. Dus de temperatuur van de overgebleven, met de hop in contact komende, vloeistof blijft na aanvang van het koelen bij een platenkoeler veel langer hoog dan bij een dompelkoeler, wat zorgt voor een andere extractie.

LeonR

Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik heb een tegenstroom koeler. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, ik zal ergens middenin gaan zitten denk ik.
En een week voordat ik ga bottelen doe ik nog wat hop erbij voor het dryhoppen. Ik las een goede tip over een knikker in het hopzakje. Heb jij nog goede tips?

emiel1

Het is inderdaad een beetje een kwestie van uitproberen en aanvoelen. Een tegenstroomkoeler is qua koeling vergelijkbaar met een platenkoeler. Ik zou zelf ongeveer zorgen dat de hop nog een half uur in contact blijft, dus afhankelijk van hoe snel je koelt een minuut of 10, 15 wachten voor je begint.

Wat betreft koudhop, gebruik je bellen of pellets? Pellets zijn aan te raden, want die kun je gewoon zonder hopzakje in je vat gooien. Maar als je al bellen hebt, zijn knikkers een goede optie. Een week is wel aan de lange kant, een dag of 3, 4 is genoeg

LeonR

Oké dankjewel. Ik gebruik altijd pellets. Deze hop moet nog besteld worden maar ben zelf ook voorstander van pellets. Ik ben erg benieuwd, het komt vast goed! Dankjewel voor de terugkoppeling. Leon

Hans Anton

Ik heb eergisteren hopbloemen toegevoegd aan mijn NEIPA. In totaal bijna 300 gram verdeeld over 3 zakken. In iedere zak een grote knikker (6cm diameter), maar die had ik er net zo goed uit kunnen laten. De zakken zinken zeker niet. Uiteindelijk niet zo'n probleem omdat ik ze aan elkaar had geknoopt met een touwtje en daarmee nu onder de koelspiraal kon haken.

Anyway, hopbloemen hebben veel drijfvermogen, dus je hebt aardig wat gewicht nodig. Volgende keer probeer ik het ook eens met pellets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.