Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleine bommen in huis  (gelezen 2246 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Green Anchors Crew
Re: Kleine bommen in huis
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2018 09:10 u »
Voor de duidelijkheid en om problemen te voorkomen: Ik heb nu 13 liter aan bier staan. Deze wil ik de volgende week gaan bottelen. Kan ik dan gewoon 13 x 6 gr suiker = 78 gram oplossen in 78 gram water en deze toevoegen?

Tis mijn  allereerste brouwsel
De hoeveelheid water is niet zo relevant. 78 gram suiker in een melkpannetje, water uit de waterkoker er op, net zoveel als dat nodig is om het op te lossen, echt een klein beetje maar.  Even terug naar kookpunt brengen, al roerend. En dan af laten koelen en aan je wort toevoegen. Roeren (vergeet niet je roerstok of lepel te ontsmetten!) Even kwartier laten staan. Dan nogmaals roeren. En bottelen maar.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2018 10:09 u »
Als je iets van 2 of iets meer delen water toevoegt verhoudingsgewijs aan je suiker hoef je niet per se te roeren.
Ik doe meestal bv op 100 gram suiker bv +- 250 mL water. En vlg mij hoeft dat afkoelen ook niet per se.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2018 10:10 u »
Terug aan de kook brengen heb ik nog nooit gedaan.  ;)
Voor de rest inderdaad. waterkoker en klaar ( al jaren doe ik dit ook zo)
grt Peterr

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2018 10:29 u »
De hoeveelheid water is niet zo relevant.
Ik zou toch adviseren 1 gewichtsdeel suiker+2 delen water te nemen, anders krijg je stroop op de bodem van je bottelvat en problemen met goed verdelen van de suiker. In je pannetje als het heet is lijkt het mooi vloeibaar, maar als het afkoelt wordt het al snel dikke stroop.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2018 17:25 u »
Terug aan de kook brengen heb ik nog nooit gedaan.  ;)
Voor de rest inderdaad. waterkoker en klaar ( al jaren doe ik dit ook zo)
grt Peterr
Of het echt verschil uitmaakt weet ik niet maar ik doe het om de pan te ontsmetten.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2018 22:01 u »
Ik kook het water in waterkoker, daarna giet ik het in een afsluitbare maatbeker waar het suiker inzit.
Dan de koelkast in en de dag erna mengen in het bottelvat.
De laatste 8 jaar geen infecties, geen bommen...
 :biersmile:

Grt Peter

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #31 Gepost op: 03-06-2018 20:56 u »
Ik doe de bottelsuiker in het bottelvat en gooi daar een hoeveelheid kokend water bij. Afsluiten en af laten koelen. Vul het vat met CO2 af. Daarna hevel ik het jongbier dat gebotteld moet worden er in- Op deze manier nooit problemen gehad met mijn bieren.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #32 Gepost op: 03-06-2018 21:32 u »
Vandaag ook gebotteld. Ik hevel het jongbier in een bottelvat. Weeg de voorgeschreven hoeveelheid suiker af in een maatbeker, zet de weegschaal weer op nul en kieper er het dubbele gewicht van de suiker aan kokend water bij. Ik ontsmet een lepel en roer het zaakje goed door mekaar. Dan kieper ik het suikermengsel bij mijn jongbier, roer het grondig maar wel voorzichtig, zonder de zaak overhoop te brengen. Daarna ga ik bottelen. Is dat fout? Ik heb dit elke keer zo gedaan. Nog geen een keer een spuiter gehad. En ook steeds voldoende en mooi schuim en koolzuur...

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-06-2018 22:25 u »
Ik doe de bottelsuiker in het bottelvat en gooi daar een hoeveelheid kokend water bij. Afsluiten en af laten koelen. Vul het vat met CO2 af. Daarna hevel ik het jongbier dat gebotteld moet worden er in- Op deze manier nooit problemen gehad met mijn bieren.

Dit, alleen zonder af laten koelen en het vat vullen met CO2.
Zonder afkoelen zal de temperatuur van het jongbier bij een verhouding van 1:2 (suiker/water) bij een suikergift van 5 gram per liter ongeveer 0.6 graad stijgen. Voor mij onvoldoende reden om eerst te wachten tot het afgekoeld is.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #34 Gepost op: 03-06-2018 22:28 u »
Dit, alleen zonder af laten koelen en het vat vullen met CO2.
Zonder afkoelen zal de temperatuur van het jongbier bij een verhouding van 1:2 (suiker/water) bij een suikergift van 5 gram per liter ongeveer 0.6 graad stijgen. Voor mij onvoldoende reden om eerst te wachten tot het afgekoeld is.
Dat zie ik inderdaad ook niet zitten. En hoeveel water doet hij er precies bij? Een liter? Twee liter?

Offline Omar Waseq

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 06-06-2018 00:34 u »
Bedankt allen!!!

Online brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #36 Gepost op: 06-06-2018 07:16 u »
Ik lager mijn bier in de kelder dus is het ongeveer 10C. Dan hevel ik exact 8 L helder bier in een bottelemmer en weeg ik 55g suiker af die ik een klein pannetje met ongeveer 60 ml water opkook. Dat giet ik het kokend bij het bier, goed maar zacht omroeren waarna ik begin met bottelen. Het te bottelen bier is dan nog heel koud.   

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #37 Gepost op: 06-06-2018 18:09 u »
Dat zie ik inderdaad ook niet zitten. En hoeveel water doet hij er precies bij? Een liter? Twee liter?
Niet meer water gebruiken dan nodig is om de suiker op te lossen. Alles wat je meer gebruikt verdunt het bier alleen maar.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 06-06-2018 18:41 u »

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 06-06-2018 19:23 u »
Niet meer water gebruiken dan nodig is om de suiker op te lossen. Alles wat je meer gebruikt verdunt het bier alleen maar.
Het punt is niet zozeer het oplossen, maar het daarna goed mengen van bottelduiker met het te bottelen bier. bij te weinig water bij de suiker wordt het weliswaar mooi vloeibaar in je hete pannetje, maar als je het dan in je bottelvat mengt koelt het af en krijg je een laag stroop op de bodem. De vraag is dus hoe je dat goed gaat mengen met het te bottelen bier zodat in alle flesjes evenveel suiker komt. bij 1 deel suiker op 2 delen water gaat dat zeker goed, maar waar precies de grens ligt is natuurlijk de vraag. Het komt vaak voor dat sommige flesjes te veel druk hebben immers. 

Tags: