Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleine bommen in huis  (gelezen 2478 keer)

Offline Omar Waseq

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleine bommen in huis
« Gepost op: 27-05-2018 17:09 u »
Hi

Ik heb zojuist mijn eerste 6 batches bier gebrouwen waarvan 4 soorten al gebotteld zijn. Ik heb per fles met een injectie naald suiker toegevoegd.
100 gram suiker gemengd met 100 ml water en dan steeds 3 ml per fles toegevoegd. Maar toch heb ik bommen. Als ik een fles open zit er heel veel koolzuurdruk op en het bier schuimt uit de fles. Het is overigens wel heel lekker. Nu had ik bij een batch alle flessen geopend en terug in de vergisting emmer gedaan en nog eens een aantal dagen laten staan en opnieuw gebotteld maar de druk blijft erg hoog.
Na het brouwen laat ik het bier afkoelen een aantal weken in een emmer en als de druk er af is ga ik het bottelen.
Ik ben bang dat ik een stap oversla. Moet het intussen nog overgeheveld worden naar een andere emmer voor ik ga bottelen? En wat is het doel daarvan. Of doe ik het gewoon goed?

Gr Omar

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Kleine bommen in huis
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2018 17:16 u »
Moeilijk te beantwoorden als we niet weten om hoeveel liters de batch was.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2018 17:21 u »
Hmmm... klinkt alsof je met een paar weken wel genoeg de tijd neemt om uit te laten gisten.
Bottelsuiker is gemiddeld 7 gram per liter. Heb je je flessen wel eerst in de koeling gezet?

Ik zelf brouw mijn bier, laat het vergisten tot er geen daling meer is van mijn SG en hevel dan over in een lager-vat. Dat laat ik nog twee weken staan en ga dan bottelen. Met 7 g suiker per liter  in een wateroplossing dus.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2018 17:29 u »

100 gram suiker gemengd met 100 ml water en dan steeds 3 ml per fles toegevoegd. Maar toch heb ik bommen.
Dan bottel je dus met 4.5 g suiker per liter en dat is zelfs nog aan de lage kant. Dus je bier was nog niet helemaal uitgegist met bottelen. Ga pas bottelen als je gisting is gestopt en wacht dan nog een week. Hoe heb je geconstateerd dat je gisting klaar was?

Online Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2018 19:56 u »
Ik heb per fles met een injectie naald suiker toegevoegd.
Wel een arbeids intensieve methode.
Best wel veel kans om je bier te besmetten.
100 gram suiker gemengd met 100 ml water en dan steeds 3ml per fles toegevoegd.
Als ik ff reken kom ik met een sg van suiker van 1,6 kg/L op een toevoeging van 1,85 gr per shot van 3 ml, maakt 5,5 gr/L.
Volgens sommigen op dit forum mag 6 a 7 gr/L voor goed uitgegist bier.
Door ervaringen wijzer geworden vind ik voor mijn saisons 4 gr/L ruim voldoende.
Liever iets te weinig druk, dan een spuiter.
Als ik een psssst hoor als het dopje eraf gaat, dan vind ik het allang goed!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2018 21:56 u »
Klinkt als niet goed uitgisten van je bier...

In plaats van koelen kun je beter de temperatuur niet laten dalen na de hoofdgisting om zo te zorgen dat je bier helemaal uitgist. Je kunt zelfs de temperatuur nog een beetje laten stijgen. Je hebt dan minder koolzuur in je bier waardoor je minder snel een overschuimer krijgt.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2018 22:03 u »
Dan bottel je dus met 4.5 g suiker per liter en dat is zelfs nog aan de lage kant.
Ik weet niet hoe groot de flessen zijn maar uitgaande van 0,33 l flesjes zit hij op 9 g/l. Elke ml oplossing bevat naar mijn logica 1 gram suiker.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2018 22:14 u »
Ik weet niet hoe groot de flessen zijn maar uitgaande van 0,33 l flesjes zit hij op 9 g/l. Elke ml oplossing bevat naar mijn logica 1 gram suiker.
ik begreep 100 g suiker + 100 g water = 50 gewicht% suiker, dus elke 3 ml is dan toch 1.5 g suiker en hij gebruikt 3 ml per flesje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2018 22:23 u »

Niet helemaal. Toevallig dit weekend wat metingen gedaan. Zo heb ik onder andere 10 g kristalsuiker opgelost in 50 ml water. De oplossing had na het oplossen van de suiker een volume van 56.3 ml. De Brix waarde was 17,0.
Door het grotere volume heb je dus geen 1 g per ml.

100 g suiker opgelost in 100 ml heeft als de dichtheid lineair toeneemt bij een hogere concentratie een volume van 163 ml. En dat betekent 100/163 = 0,61 gram per ml. 3 ml van de oplossing is 1,84 g. En dat komt overeen met 5,5 g per liter als er 0,33 cl flessen gebruikt zijn.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2018 22:24 u »
ik begreep 100g suiker+100g water=50 gewicht% suiker, dus elke 3ml is dan toch 1.5g suiker en hij gebruikt 3ml per flesje
Gewoon bij de AH klontjes van 2 gram halen. In ieder 33 cl flesje 1 klontje. Doe ik ook vaak zo, werkt perfect en heb je 6 gram/liter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 28-05-2018 05:57 u »
ik begreep 100 g suiker + 100 g water = 50 gewicht% suiker, dus elke 3 ml is dan toch 1.5 g suiker en hij gebruikt 3 ml per flesje.
Klein denkfoutje. (Dank Jacques). 50 gewicht% is natuurlijk niet hetzelfde als 50 vol%.
100 g suiker is dan 162.6 ml dus 3 m l= 3/162.6*100g = 1.84 g per flesje dus per liter is dat 1000/300 x 1.84= 6.15 g

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 28-05-2018 06:11 u »

100 g suiker opgelost in 100 ml heeft als de dichtheid lineair toeneemt bij een hogere concentratie een volume van 163 ml.
Suiker wat oplost in water kun je een effectieve volumekrimp toekennen van factor 1.047. Suiker heeft een soortelijk gewicht van 1.523 (tov water) dus met 4.7% volume krimp kom je dan op  SG = 1.597 dus 100 g suiker=100/1.597 = 62.6 ml in oplossing, dus 100 g suiker + 100 g water = 162.6 ml.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 28-05-2018 06:17 u »
Gewoon bij de AH klontjes van 2 gram halen. In ieder 33 cl flesje 1 klontje. Doe ik ook vaak zo, werkt perfect en heb je 6 gram/liter.
Werkt goed mits je uitgegiste bier niet te veel vezadigd is met koolzuur (goed uitgegist bier). suikerkristallen werken als triggermiddel om koolzuur vrij te maken. In geval van veel opgeloste koolzuur (oververzadigd) spuit het bier je flesje uit nog voordat je het dopje erop kunt doen. met suikeroplossing voorkom je dat.

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 28-05-2018 11:29 u »
Andere vraag...Zijn je flessen wel goed schoon?
Dit kan ook voor een gusher zorgen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 28-05-2018 21:14 u »
Suiker wat oplost in water kun je een effectieve volumekrimp toekennen van factor 1.047. Suiker heeft een soortelijk gewicht van 1.523 (tov water) dus met 4.7% volume krimp kom je dan op  SG = 1.597 dus 100 g suiker=100/1.597 = 62.6 ml in oplossing, dus 100 g suiker + 100 g water = 162.6 ml.

Er zijn er meer die met deze materie bezig zijn geweest. Zie https://groups.google.com/forum/#!topic/nl.wetenschap/S8Ra7ZQcLzk (reactie van Jos Zwetsloot).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 28-05-2018 21:26 u »
Er zijn er meer die met deze materie bezig zijn geweest. Zie https://groups.google.com/forum/#!topic/nl.wetenschap/S8Ra7ZQcLzk (reactie van Jos Zwetsloot).
Leuk om te lezen. Maar blijkbaar niet zover gekomen dat ze de zaak netjes op een rijtje hebben met formules. Die heb ik wel eigenlijk al sinds de eerste versie van Bierpro uit 1993. De concentratieafhankelijke krimpfactoren voor alcohol en suiker heb ik daarna nog verder verfijnd op basis van SG tabellen. Dat leverde een krimpfactor voor suiker op van 1.045 en voor alcohol ca 1.07

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 28-05-2018 22:10 u »
Jouw grafiek laat zien dat de verhouding niet helemaal lineair is maar dat scheelt niet veel.

Overigens komt mijn meting heel dicht bij de door jou berekende waarde, altijd leuk om te constateren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 28-05-2018 22:22 u »
Jouw grafiek laat zien dat de verhouding niet helemaal lineair is maar dat scheelt niet veel.

Vooral alcohol is sterk niet lineair. voor de refractometer is het zelfs zo dat alcohol een maximale aflezing geeft op een Brix refractometer in de buurt van  84% alcohol (geeft dan 27.8 Brix) 100% alcohol is dan weer lager (26Brix)
sterke alcohol kun je dus niet goed meten met een refractometer. (off topic)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 28-05-2018 22:24 u »

Overigens komt mijn meting heel dicht bij de door jou berekende waarde, altijd leuk om te constateren.
:proost2: :elifant: :hoera:

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 28-05-2018 22:24 u »
Omdat ik dingen graag simpel hou, mijn duit in het zakje:

Waarom de benodigde grammen suiker proberen af te meten in ml?

Wanneer ik 1 kg water neem (gemakshalve zou dat 1 liter moeten zijn) en ik voeg daar 1 kg suiker en toe. Dan heb ik 2 kg al suikerwater. Toch?

Stel dat ik 10 liter bier heb waar ik 6 gram/liter suiker aan wil toevoegen (dus 60 gram in totaal). Dan is het sommetje toch simpel:
2 kg suikerwater heeft dus 1  kg suiker
120 gram suikerwater heeft  60 gram  suiker (voor 10 liter bier)
Of per 0,33cl  flesje: 4 gram suikerwater heeft 2 gram suiker

De crux zit 'm er in dat je geen volumes en gewichten moet mixen (behalve als je het jezelf graag ingewikkeld maakt, wat soms ook leuk is)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 28-05-2018 22:29 u »

Helemaal correct. als je een goede weegschaal hebt is grammen veel handiger. Punt is alleen dat het hier ging om 3 ml en dan moet je weer een weegschaal hebben die ook heel weinig kan wegen. Jacques heeft er geloof ik wel een stuk of 20.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 28-05-2018 22:31 u »
Vooral alcohol is sterk niet lineair. voor de refractometer is het zelfs zo dat alcohol een maximale aflezing geeft op een Brix refractometer in de buurt van  84% alcohol (geeft dan 27.8 Brix) 100% alcohol is dan weer lager (26 Brix)
sterke alcohol kun je dus niet goed meten met een refractometer. (off topic)

Gezien maar daar gaat het in dit topic niet over...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 28-05-2018 22:37 u »
Jacques heeft er geloof ik wel een stuk of 20.

Een beetje overdreven...
Ik heb in totaal 5 weegschalen. Daarnaast 4 pipetten, 3 maatglazen, een hydrometer, 2 nauwkeurige platometers en een digitale refractometer. Dit alles zo nauwkeurig mogelijk te kunnen meten bij het uitvoeren van tests.

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 01-06-2018 07:48 u »
Werkt goed mits je uitgegiste bier niet te veel vezadigd is met koolzuur (goed uitgegist bier)
Let je daar niet altijd op dan?

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 01-06-2018 09:00 u »
Omdat ik dingen graag simpel hou, mijn duit in het zakje:

Wanneer ik 1 kg water neem (gemakshalve zou dat 1 liter moeten zijn) en ik voeg daar 1 kg suiker en toe. Dan heb ik 2 kg al suikerwater. Toch?

Stel dat ik 10 liter bier heb waar ik 6 gram/liter suiker aan wil toevoegen (dus 60 gram in totaal). Dan is het sommetje toch simpel:
2 kg suikerwater heeft dus 1  kg suiker
120 gram suikerwater heeft  60 gram  suiker (voor 10 liter bier)
Of per 0,33cl  flesje: 4 gram suikerwater heeft 2 gram suiker

De crux zit 'm er in dat je geen volumes en gewichten moet mixen (behalve als je het jezelf graag ingewikkeld maakt, wat soms ook leuk is)

Voor de duidelijkheid en om problemen te voorkomen: Ik heb nu 13 liter aan bier staan. Deze wil ik de volgende week gaan bottelen. Kan ik dan gewoon 13 x 6 gr suiker = 78 gram oplossen in 78 gram water en deze toevoegen?

Het is mijn  allereerste brouwsel

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2018 09:10 u »
Voor de duidelijkheid en om problemen te voorkomen: Ik heb nu 13 liter aan bier staan. Deze wil ik de volgende week gaan bottelen. Kan ik dan gewoon 13 x 6 gr suiker = 78 gram oplossen in 78 gram water en deze toevoegen?

Tis mijn  allereerste brouwsel
De hoeveelheid water is niet zo relevant. 78 gram suiker in een melkpannetje, water uit de waterkoker er op, net zoveel als dat nodig is om het op te lossen, echt een klein beetje maar.  Even terug naar kookpunt brengen, al roerend. En dan af laten koelen en aan je wort toevoegen. Roeren (vergeet niet je roerstok of lepel te ontsmetten!) Even kwartier laten staan. Dan nogmaals roeren. En bottelen maar.

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2018 10:09 u »
Als je iets van 2 of iets meer delen water toevoegt verhoudingsgewijs aan je suiker hoef je niet per se te roeren.
Ik doe meestal bv op 100 gram suiker bv +- 250 mL water. En vlg mij hoeft dat afkoelen ook niet per se.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2018 10:10 u »
Terug aan de kook brengen heb ik nog nooit gedaan.  ;)
Voor de rest inderdaad. waterkoker en klaar ( al jaren doe ik dit ook zo)
grt Peterr

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2018 10:29 u »
De hoeveelheid water is niet zo relevant.
Ik zou toch adviseren 1 gewichtsdeel suiker+2 delen water te nemen, anders krijg je stroop op de bodem van je bottelvat en problemen met goed verdelen van de suiker. In je pannetje als het heet is lijkt het mooi vloeibaar, maar als het afkoelt wordt het al snel dikke stroop.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2018 17:25 u »
Terug aan de kook brengen heb ik nog nooit gedaan.  ;)
Voor de rest inderdaad. waterkoker en klaar ( al jaren doe ik dit ook zo)
grt Peterr
Of het echt verschil uitmaakt weet ik niet maar ik doe het om de pan te ontsmetten.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2018 22:01 u »
Ik kook het water in waterkoker, daarna giet ik het in een afsluitbare maatbeker waar het suiker inzit.
Dan de koelkast in en de dag erna mengen in het bottelvat.
De laatste 8 jaar geen infecties, geen bommen...
 :biersmile:

Grt Peter

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #31 Gepost op: 03-06-2018 20:56 u »
Ik doe de bottelsuiker in het bottelvat en gooi daar een hoeveelheid kokend water bij. Afsluiten en af laten koelen. Vul het vat met CO2 af. Daarna hevel ik het jongbier dat gebotteld moet worden er in- Op deze manier nooit problemen gehad met mijn bieren.

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 03-06-2018 21:32 u »
Vandaag ook gebotteld. Ik hevel het jongbier in een bottelvat. Weeg de voorgeschreven hoeveelheid suiker af in een maatbeker, zet de weegschaal weer op nul en kieper er het dubbele gewicht van de suiker aan kokend water bij. Ik ontsmet een lepel en roer het zaakje goed door mekaar. Dan kieper ik het suikermengsel bij mijn jongbier, roer het grondig maar wel voorzichtig, zonder de zaak overhoop te brengen. Daarna ga ik bottelen. Is dat fout? Ik heb dit elke keer zo gedaan. Nog geen een keer een spuiter gehad. En ook steeds voldoende en mooi schuim en koolzuur...

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-06-2018 22:25 u »
Ik doe de bottelsuiker in het bottelvat en gooi daar een hoeveelheid kokend water bij. Afsluiten en af laten koelen. Vul het vat met CO2 af. Daarna hevel ik het jongbier dat gebotteld moet worden er in- Op deze manier nooit problemen gehad met mijn bieren.

Dit, alleen zonder af laten koelen en het vat vullen met CO2.
Zonder afkoelen zal de temperatuur van het jongbier bij een verhouding van 1:2 (suiker/water) bij een suikergift van 5 gram per liter ongeveer 0.6 graad stijgen. Voor mij onvoldoende reden om eerst te wachten tot het afgekoeld is.

Online Heisenberg

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-06-2018 22:28 u »
Dit, alleen zonder af laten koelen en het vat vullen met CO2.
Zonder afkoelen zal de temperatuur van het jongbier bij een verhouding van 1:2 (suiker/water) bij een suikergift van 5 gram per liter ongeveer 0.6 graad stijgen. Voor mij onvoldoende reden om eerst te wachten tot het afgekoeld is.
Dat zie ik inderdaad ook niet zitten. En hoeveel water doet hij er precies bij? Een liter? Twee liter?

Offline Omar Waseq

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 06-06-2018 00:34 u »
Bedankt allen!!!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #36 Gepost op: 06-06-2018 07:16 u »
Ik lager mijn bier in de kelder dus is het ongeveer 10C. Dan hevel ik exact 8 L helder bier in een bottelemmer en weeg ik 55g suiker af die ik een klein pannetje met ongeveer 60 ml water opkook. Dat giet ik het kokend bij het bier, goed maar zacht omroeren waarna ik begin met bottelen. Het te bottelen bier is dan nog heel koud.   

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #37 Gepost op: 06-06-2018 18:09 u »
Dat zie ik inderdaad ook niet zitten. En hoeveel water doet hij er precies bij? Een liter? Twee liter?
Niet meer water gebruiken dan nodig is om de suiker op te lossen. Alles wat je meer gebruikt verdunt het bier alleen maar.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 06-06-2018 18:41 u »

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 06-06-2018 19:23 u »
Niet meer water gebruiken dan nodig is om de suiker op te lossen. Alles wat je meer gebruikt verdunt het bier alleen maar.
Het punt is niet zozeer het oplossen, maar het daarna goed mengen van bottelduiker met het te bottelen bier. bij te weinig water bij de suiker wordt het weliswaar mooi vloeibaar in je hete pannetje, maar als je het dan in je bottelvat mengt koelt het af en krijg je een laag stroop op de bodem. De vraag is dus hoe je dat goed gaat mengen met het te bottelen bier zodat in alle flesjes evenveel suiker komt. bij 1 deel suiker op 2 delen water gaat dat zeker goed, maar waar precies de grens ligt is natuurlijk de vraag. Het komt vaak voor dat sommige flesjes te veel druk hebben immers. 

Tags: