Koeling voor CCT's met spiraalkoeler?

Gestart door CeesM, 26-05-2018 16:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CeesM

Vanaf 2 juni is bij de ALDI een Elektrische koelbox in de aanbieding voor € 169,--. Deze zouden kunnen koelen tot ca. 37 ºC onder de omgevingstemperatuur tot max. -15 ºC. Compressor systeem, 41 liter inhoud. Is dat niet handig als koeler voor CCT's met spiraalkoeler (Grainfather, SS Brewtech)?

Puck

Ik denk dat het wel zou kunnen maar hoeveel geluid maakt de compressor? Volgens mij zijn ze niet echt stil. Waarom geen grote ex-horeca koelkast op de kop tikken?

TimW

Wil dan met een pompje de spiraalkoeler voeden? Wat wil je als koelvloeistof gebruiken, ethyleenglycol? Je zou de koelbox op temperatuur kunnen sturen zodat je koelmedium op constante temperatuur blijft. Vervolgens ook je pomp en de cct temperatuurgeregeld maken.

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd of het werkt.

Superbeun

Ethyleenglycol is giftig en kan je beter niet gebruiken bij het bereiden van bier.
Het is beter om propyleenglycol te gebruiken.
Lees anders eerst dit even door: https://www.huchem.nl/blogs/nl/ethyleenglycol-of-propyleenglycol-welke-je-moet-ki/

Superbeun

Ik ben wel benieuwd of dit werkt, iemand al ervaring hiermee?

CeesM

Citaat van: TimW op 26-05-2018  20:56 uWil dan met een pompje de spiraalkoeler voeden? Wat wil je als koelvloeistof gebruiken, ethyleenglycol? Je zou de koelbox op temperatuur kunnen sturen zodat je koelmedium op constante temperatuur blijft. Vervolgens ook je pomp en de cct temperatuurgeregeld maken.

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd of het werkt.
Ik heb een SS Brewtech Chronical 7 met een bierspiraal aan de deksel gemonteerd. Gebruik een 30 jaar oude camping koelbox dat werkt op 220 V, 12 V en gas.
Deze gevuld met water en met een fontein/aquarium pompje aangestuurd door de STC-1000 om het water rond te pompen. Werkt goed om de CCT op temperatuur te houden van 18 ºC -19 ºC, maar op temperatuur voor ondergisters en coldcrashen gaat hiermee niet lukken. Dat ding koelt niet zo snel en koud meer.
Dus ik vraag me af of zo een met een compressor systeem sneller koelt.

TimW

Ik heb even op de Aldi site gekeken. Er staat niks op over koelend vermogen dus is lastig te zeggen of deze sneller koelt.

Ik wil een vrieskistje met daarin een vat koelmiddel en een pompje gaan gebruiken om een cct te koelen.

CeesM

Citaat van: TimW op 27-05-2018  11:08 uIk heb even op de Aldi site gekeken. Er staat niks op over koelend vermogen dus is lastig te zeggen of deze sneller koelt.

Ik wil een vrieskistje met daarin een vat koelmiddel en een pompje gaan gebruiken om een cct te koelen.
Dan is het een kwestie van uitproberen en eventueel terug brengen als het niet aan mijn verwachting voldoet. ;)

hansHalberstadt

Comressorpomp systemen hebben de hoogste verhouding tussen hoeveelheid verpompte warmte en opgenomen vermogen uit het net. ca een factor 4-6. dus voor elke 100 Watt vermogen heb je 400-600 Watt vermogen wat je uit je bier onttrekt. Voor absorbtiekoelkasten is dat veel lager en voor peltier elementen is het schrikbarend laag.



 

Hans Anton

Ik heb een doorstroomkoeler (van bv een waterkoeler of koffieapparaat met koud water voorziening) en die koelt water in een koelbox. Met een temperatuur gestuurd pompje gaat datzelfde (koude) water door de spiraal in de cct. Werkt uitstekend. Dus als je een koelbox hebt die zelf het water (of glycol) koel houdt, dan moet dat ook prima werken.

Zie hier mijn oplossing:

CeesM

Ik heb dat ding gekocht hoor. Even de testresultaten.
Gevuld met flesjes bier met een begin temperatuur van 23 ºC. Na 6 uur was de temperatuur gedaald naar 2 ºC. Nu staat de temperatuurregelaar op minimum en de temperatuur in de box is nu 4 ºC. Als ik naar maximum draai, zal de temperatuur wel zakken naar -15 ºC. Lijkt mij dat dit prima gaat werken voor de koeling in de CCT. Zowel voor lagergist als voor coldcrasch.

AudieK

Kun je ons vertellen over het geluid die de koelbox produceert.

CeesM

Citaat van: AudieK op 03-06-2018  13:26 uKun je ons vertellen over het geluid die de koelbox produceert.
Alsof er iemand zachtjes ligt te snurken. ;)

BrouwMark

Zou het werken om in de koelbox (met water) ook een aquariumelement te hangen en met een Inkbird de box en het element te regelen? Zo kun je desgewenst ook verwarmen.

Ik zit erover te denken iets dergelijks te gaan bouwen, met een spiraalslang om mijn gistvat heen en daar weer isolatiefolie om...

Mark.

haicoterbeek

Als je zoekt op Marktplaats op gebruikte bierkoelers (t.b.v. biertapinstallaties) kom je mooie koelers tegen voor een redelijke prijs.

Léon Kanters

Is water alleen voldoende in de koelbox of dient hier ook een additief aan toegevoegd te worden? (I.V.M. koelcapaciteit)

EBC

Citaat van: Léon Kanters op 19-11-2019  21:27 uIs water alleen voldoende in de koelbox of dient hier ook een additief aan toegevoegd te worden? (I.V.M. koelcapaciteit)

Gewoon water, en het temperatuursverschil met het bier zo klein mogelijk. 1 a 2 °C. Gist houdt niet van shock.

hansHalberstadt

Citaat van: Léon Kanters op 19-11-2019  21:27 uIs water alleen voldoende in de koelbox of dient hier ook een additief aan toegevoegd te worden? (I.V.M. koelcapaciteit)
Zolang je maar in staat ben om de warmte (orde 10-50 Watt) af te voeren. Eventueel elke dag een paar koelelementen uit de vriezer daarvoor gebruiken.

CeesM

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:10 uGewoon water, en het temperatuursverschil met het bier zo klein mogelijk. 1 a 2 °C. Gist houdt niet van shock.
Mijn koelwater is 10-12 graden lager dan mijn bier. Ik heb de gist nooit horen klagen. ;)

EBC

Citaat van: CeesM op 20-11-2019  21:55 uMijn koelwater is 10-12 graden lager dan mijn bier. Ik heb de gist nooit horen klagen. ;)

Dan moet je nog eens heel dichtbij gaan luisteren. Met een kleine eenvoudige aanpassing brouw je beter bier  :brouwen:.

hansHalberstadt

Bij koelen ligt de hoeveelheid warmte die je moet afvoeren per definitie vast. dat is namelijk de warmte die de gist produceert. De vrijheidsgraad die je nog hebt is hoe de warmte te onttrekken. dat kun je doen met een klein oppervlak en grote temperatuurverschillen of via een groter oppervlak en kleinere temperatuurverschillen.
De gist houdt niet van grote temperatuurverschillen, dus dan kun je het beste koelen via een zo groot mogelijk oppervlak en klein temperatuurverschil zoals EBC aangeeft. Beweging is ook vergroting van het oppervlak, dus wat je ook kunt doen is een roervlo in je vat doen. Dat doe ik tegenwoordig standaard en dan heb je altijd een hele gelijkmatige temperatuur over het hele vat, ook als je fel zou gaan koelen met lage temperatuur koelwater.
Maar ik ga met EBC mee dat je het beste kunt koelen met zo min mogelijk temperatuurverschil. Kost ook minder energieverbruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.