Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koeling voor CCT's met spiraalkoeler?  (gelezen 1309 keer)

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Koeling voor CCT's met spiraalkoeler?
« Gepost op: 26-05-2018 16:45 u »
Vanaf 2 juni is bij de ALDI een Elektrische koelbox in de aanbieding voor 169,--. Deze zouden kunnen koelen tot ca. 37 C onder de omgevingstemperatuur tot max. -15 C. Compressor systeem, 41 liter inhoud. Is dat niet handig als koeler voor CCT's met spiraalkoeler (Grainfather, SS Brewtech)?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Puck

• Senior lid
Re: Koeling voor CCT's met spiraalkoeler?
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2018 19:00 u »
Ik denk dat het wel zou kunnen maar hoeveel geluid maakt de compressor? Volgens mij zijn ze niet echt stil. Waarom geen grote ex-horeca koelkast op de kop tikken?

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2018 20:56 u »
Wil dan met een pompje de spiraalkoeler voeden? Wat wil je als koelvloeistof gebruiken, ethyleenglycol? Je zou de koelbox op temperatuur kunnen sturen zodat je koelmedium op constante temperatuur blijft. Vervolgens ook je pomp en de cct temperatuurgeregeld maken.

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd of het werkt.

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018 21:59 u »
Ethyleenglycol is giftig en kan je beter niet gebruiken bij het bereiden van bier.
Het is beter om propyleenglycol te gebruiken.
Lees anders eerst dit even door: https://www.huchem.nl/blogs/nl/ethyleenglycol-of-propyleenglycol-welke-je-moet-ki/

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 22:12 u »
Ik ben wel benieuwd of dit werkt, iemand al ervaring hiermee?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2018 00:25 u »
Wil dan met een pompje de spiraalkoeler voeden? Wat wil je als koelvloeistof gebruiken, ethyleenglycol? Je zou de koelbox op temperatuur kunnen sturen zodat je koelmedium op constante temperatuur blijft. Vervolgens ook je pomp en de cct temperatuurgeregeld maken.

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd of het werkt.
Ik heb een SS Brewtech Chronical 7 met een bierspiraal aan de deksel gemonteerd. Gebruik een 30 jaar oude camping koelbox dat werkt op 220 V, 12 V en gas.
Deze gevuld met water en met een fontein/aquarium pompje aangestuurd door de STC-1000 om het water rond te pompen. Werkt goed om de CCT op temperatuur te houden van 18 C -19 C, maar op temperatuur voor ondergisters en coldcrashen gaat hiermee niet lukken. Dat ding koelt niet zo snel en koud meer.
Dus ik vraag me af of zo een met een compressor systeem sneller koelt.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2018 11:08 u »
Ik heb even op de Aldi site gekeken. Er staat niks op over koelend vermogen dus is lastig te zeggen of deze sneller koelt.

Ik wil een vrieskistje met daarin een vat koelmiddel en een pompje gaan gebruiken om een cct te koelen.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2018 16:58 u »
Ik heb even op de Aldi site gekeken. Er staat niks op over koelend vermogen dus is lastig te zeggen of deze sneller koelt.

Ik wil een vrieskistje met daarin een vat koelmiddel en een pompje gaan gebruiken om een cct te koelen.
Dan is het een kwestie van uitproberen en eventueel terug brengen als het niet aan mijn verwachting voldoet. ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2018 17:46 u »
Comressorpomp systemen hebben de hoogste verhouding tussen hoeveelheid verpompte warmte en opgenomen vermogen uit het net. ca een factor 4-6. dus voor elke 100 Watt vermogen heb je 400-600 Watt vermogen wat je uit je bier onttrekt. Voor absorbtiekoelkasten is dat veel lager en voor peltier elementen is het schrikbarend laag.

Offline Hans Anton

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2018 15:29 u »
Ik heb een doorstroomkoeler (van bv een waterkoeler of koffieapparaat met koud water voorziening) en die koelt water in een koelbox. Met een temperatuur gestuurd pompje gaat datzelfde (koude) water door de spiraal in de cct. Werkt uitstekend. Dus als je een koelbox hebt die zelf het water (of glycol) koel houdt, dan moet dat ook prima werken.

Zie hier mijn oplossing:

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2018 13:10 u »
Ik heb dat ding gekocht hoor. Even de testresultaten.
Gevuld met flesjes bier met een begin temperatuur van 23 C. Na 6 uur was de temperatuur gedaald naar 2 C. Nu staat de temperatuurregelaar op minimum en de temperatuur in de box is nu 4 C. Als ik naar maximum draai, zal de temperatuur wel zakken naar -15 C. Lijkt mij dat dit prima gaat werken voor de koeling in de CCT. Zowel voor lagergist als voor coldcrasch.

Offline AudieK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-06-2018 13:26 u »
Kun je ons vertellen over het geluid die de koelbox produceert.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-06-2018 13:30 u »
Kun je ons vertellen over het geluid die de koelbox produceert.
Alsof er iemand zachtjes ligt te snurken. ;)

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #13 Gepost op: 29-07-2018 18:37 u »
Zou het werken om in de koelbox (met water) ook een aquariumelement te hangen en met een Inkbird de box en het element te regelen? Zo kun je desgewenst ook verwarmen.

Ik zit erover te denken iets dergelijks te gaan bouwen, met een spiraalslang om mijn gistvat heen en daar weer isolatiefolie om...

Mark.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #14 Gepost op: 30-07-2018 22:44 u »
Als je zoekt op Marktplaats op gebruikte bierkoelers (t.b.v. biertapinstallaties) kom je mooie koelers tegen voor een redelijke prijs.

Tags: