Brut IPA

Gestart door breda82, 26-05-2018 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterSelie10

Citaat van: PeterSelie10 op 07-01-2019  16:34 uExcuses en Jazeker. We hebben 6.66 ml gebruikt voor 33L.
En nog heel erg bedankt voor het meedenken!

Striekert

Citaat van: PeterSelie10 op 07-01-2019  16:35 uEn nog heel erg bedankt voor het meedenken!
Geen dank, zijn er om elkaar te helpen!
Ga zelf volgende maand een Brut ipa doen dus vandaar al veel ingelezen erover
En van daaruit ook nieuwsgierig na het recept haha

Biertje1985

Citaat van: lupulus op 23-09-2018  16:10 uGist
- Tijdens de vergisting moet gistvoeding gebruikt worden
- Weinig restsuikers is het doel. Enige goede gisten zijn:
- Fermentis US-05
- Wyeast 1056

- Wyeast 3787
- White Labs WLP001


De gisten zijn op de Wyeast 3787 na dezelfde strain.

Striekert

Citaat van: PeterSelie10 op 07-01-2019  16:35 uEn nog heel erg bedankt voor het meedenken!
Is die onderhand al uitgegist en heb je het beoogde eind SG kunnen halen 1000?
Ben nog steeds wel benieuwd naar je recept

PeterSelie10

SG gestrand op 1021. Helaas.

Striekert

Citaat van: lupulus op 23-09-2018  16:10 uGisteren een mooie Brut IPA geproefd op Borefts van North Brewing Co. Dit biertje heet Hit the North https://untappd.com/b/north-brewing-co-hit-the-north-2-0-brut-ipa/2808320
Geïnspireerd door de stijl ben ik bezig met wat eigenschappen te vatten.
Hier wat eigenschappen die ik kan vinden van de Brut IPA stijl.

Eigenschappen
Begin SG: 1056 (low IPA range)
Eind SG: 1000 (kan lager worden door alcohol)
IBU: 25
Alcoholgehalte: niet hoger dan 7,5% (anders wordt het brandstof in de smaak)

Recept
- Rijst en tarwe kunnen beide 20% uitmaken (samen 40%)
- Pilsmout komt veel voor als basis
- Probeer extra suiker te voorkomen dus geen crystal oid

Maisch
- Maischtemperatuur tussen de 60 en 63 graden
- Maischtype single van 60 tot 90 min
- 0.65 ml amyloglucosidase enzym voor 19 liter toevoegen na een derde van de maisch (20 min - 30 min)

Hop
- Niet veel bitterheid (vreemd om het dan IPA is)
- Alle hoppen komen na de kook
- Tropische en bloemige hoppen laat in het proces (aroma)
- Drooghoppen is aan te raden om een prominente smaak te krijgen
- Hopextracten kunnen ook gebruikt worden

Gist
- Tijdens de vergisting moet gistvoeding gebruikt worden
- Weinig restsuikers is het doel. Enige goede gisten zijn:
- Fermentis US-05
- Wyeast 1056
- Wyeast 3787
- White Labs WLP001

CO2
- Veel meer koolzuur om bubbels te krijgen
- 3.5 tot 4.0 volumes CO2

Referenties
https://beerandbrewing.com/the-birth-of-the-brut-ipa/
https://beerandbrewing.com/social-kitchen-and-brewery-brut-ipa-recipe/
https://www.braumarkt.com/white-labs-wln4300-ultra-ferm-10-ml.html
http://beerandwinejournal.com/brut-ipa-v/



Is het niet raadzaam om hier een bottelgist te gaan gebruiken bij het bottelen omdat de gist natuurlijk maximaal gaat vergisten... Is het niet dat hij uitgeput is?
Of is bottelsuiker toevoegen afdoende om hem weer actief te krijgen voor het koolzuur?

Heb hem afgelopen zaterdag gebrouwen met gebruik van Ultra-ferm van Whitelabs tijdens het maischproces.

Edwin brouwt

Bij mij staat er nu ook 1 in de vergisting. Van 1054 naar 1021 in 2 dagen (met een mespuntje gistvoeding) en nu met  een zakje van 5 gram enzymen https://www.braumarkt.com/alcotec-alpha-amylase-5-gram.html    erbij. En nu maar hopen dat ie lekker door gaat!


Gerb

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  14:49 uBij mij staat er nu ook 1 in de vergisting. Van 1054 naar 1021 in 2 dagen (met een mespuntje gistvoeding) en nu met  een zakje van 5 gram enzymen https://www.braumarkt.com/alcotec-alpha-amylase-5-gram.html    erbij. En nu maar hopen dat ie lekker door gaat!



Dit is toch een ander enzym dan het benodigde amyloglucosidase. Alfa-amylase zal je niet tot het lage eind SG brengen denk ik.

Edwin brouwt

Citaat van: Gerb op 04-02-2019  16:18 uDit is toch een ander enzym dan het benodigde amyloglucosidase. Alfa-amylase zal je niet tot het lage eind SG brengen denk ik.


Ik kon daar geen uitsluitsel over vinden, leermomentje dus  ???

Edwin brouwt

Verkeerde gekocht... Hmmm

Striekert

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  18:12 uIk kon daar geen uitsluitsel over vinden, leermomentje dus  ???
Inderdaad zie het als leermoment.. Voor mij is het nu afwachten vergisting is nog in volle gang! Staat lekker op 18 graden z'n werk te doen
Uur gemaischt op 64 a 63 graden na 20 min ultra-ferm toegevoegd.
Uurtje kook
Begin SG 1056 beoogd was 1052
Ben zeer benieuwd straks met de cols-crash nog ff de dryhop toe voegen.
Recept zal later online komen ivm deze gaat ingestuurd worden voor wedstrijd.

Edwin brouwt

Waar heb je die ultra ferm vandaan? Uitverkocht bij Brouwmarkt en nergens anders te krijgen...

Striekert

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  20:29 uWaar heb je die ultra ferm vandaan? Uitverkocht bij Brouwmarkt en nergens anders te krijgen...
Brouwmarkt elke maandag is de voorraad weer aangevuld en toen gelijk besteld

Edwin brouwt

Citaat van: Striekert op 04-02-2019  20:30 uBrouwmarkt elke maandag is de voorraad weer aangevuld en toen gelijk besteld
en


Helaas is het al 2 weken uitverkocht...

Wauw! As we speak weer op voorraad!




Nu ben ik wel benieuwd wat de invloed van de alfa op het bier gaat hebben... Iemand?

Striekert

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  20:31 uen


Helaas is het al 2 weken uitverkocht...




Wauw! As we speak weer op voorraad!
Haha anders mailmelding aanzetten.

Chilobrachys

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  20:31 uen


Helaas is het al 2 weken uitverkocht...

Wauw! As we speak weer op voorraad!




Nu ben ik wel benieuwd wat de invloed van de alfa op het bier gaat hebben... Iemand?

Alfa amylase is normaal actief tijdens het maischen. Ik denk dat je weinig verschil zult merken...

BrouwMark

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  20:31 uNu ben ik wel benieuwd wat de invloed van de alfa op het bier gaat hebben... Iemand?

Citaat van: Chilobrachys op 05-02-2019  00:22 uAlfa amylase is normaal actief tijdens het maischen. Ik denk dat je weinig verschil zult merken...

Dat klopt, maar na het maischen wordt de alfa-amylase normaal gedeactiveerd door uitmaischen en koken.

Edwin heeft de alfa-amylase toegevoegd aan zijn afgekoelde wort als ik het goed begrijp. Het zal dan tijdens de vergisting langzaam doorgaan met lange suikerketens omzetten. Langzaam, omdat vergistingstemeraturen natuurlijk een stuk lager zijn dan de optimale temperatuur voor alfa-amylase.

Theoretisch zou na voldoende tijd de alfa-amylase alle lange suikerketens omgezet moeten hebben in verteerbare suikers en dat zou dan moeten resulteren in een droog bier. Hoe dat in de praktijk gaat weet ik niet.

Barmosa

Een saison gist op lage temperatuur of is dat verboden? Saison worden ook regelmatig gedryhopped.

Edwin brouwt

Citaat van: BrouwMark op 05-02-2019  11:20 uDat klopt, maar na het maischen wordt de alfa-amylase normaal gedeactiveerd door uitmaischen en koken.

Edwin heeft de alfa-amylase toegevoegd aan zijn afgekoelde wort als ik het goed begrijp. Het zal dan tijdens de vergisting langzaam doorgaan met lange suikerketens omzetten. Langzaam, omdat vergistingstemeraturen natuurlijk een stuk lager zijn dan de optimale temperatuur voor alfa-amylase.

Theoretisch zou na voldoende tijd de alfa-amylase alle lange suikerketens omgezet moeten hebben in verteerbare suikers en dat zou dan moeten resulteren in een droog bier. Hoe dat in de praktijk gaat weet ik niet.


Dat geeft me dan toch weer een beetje hoop! Vergisting staat nu op 1010 en dat is 81% vergistingsgraad (voor deze gist staat +/- 75%) en de lijn loopt nog steeds naar beneden.


Ik hou jullie op de hoogte  :)

BrouwMark

Niet te vroeg bottelen in ieder geval  ;)

Striekert

Maar is bottelgist aan te raden? Of zou de gist nog wel vitaal genoeg zijn om ong 10 g suiker per flesje om te zetten in koolzuur?

Jacques

Citaat van: Striekert op 05-02-2019  23:28 uMaar is bottelgist aan te raden? Of zou de gist nog wel vitaal genoeg zijn om ong 10 g suiker per flesje om te zetten in koolzuur?

Of je een bottelgist aan te raden is hangt af van het tijdsverloop. Als er meer dan 3 weken zit na het einde van de nagisting en het bottelen is het beter een bottelgist te gebruiken.

Overigens maakt het niet zo veel uit of je 5, 7 of 10 gram suiker per liter gebruikt.

lupulus

Ik ben benieuwd of jullie al wat resultaten hebben. Tijd geleden ingelogd, sorry daarvoor. Ik heb vandaag de spullen besteld en ga met rijst (20%) en tarwe (20%) brouwen. Hop is Nelson Sauvin geworden. Hier nog een mooi artikel dat gaat over het toevoegen van het enzym: http://beerandwinejournal.com/brut-ipa-ii/

If you want the driest beer possible, adding the enzyme to kettle wort is the preferred approach. Hold at around 140 °F (60 °C), or slightly less, for about 15 minutes, then proceed towards the boil.

Niet uitmaischen naar 78 graden dus en in kookketel enzym toevoegen (ik heb HERMS). Even op 60 graden houden voor 15 minuten en roeren terwijl het enzym is toegevoegd. Daarna koken.


Edwin brouwt

Die van mij gaat vandaag of morgen in de fles. Ik heb de (juiste) enzymen er pas bij kunnen doen bij een SG van 1010. Maar daarna ging ie weer als de brandweer. Staat nu op 0,998.




Het laatste deel van de grafiek is verstoord omdat de dryhop op mijn Tilt is gevallen, dus dat nemen we even niet mee :) .




Ik blijf nog wel met een vraag zitten: een Brut IPA vereist veel meer koolzuur. Dus meer suiker in de flesjes bij het bottelen. Maar kunnen BNR/Vichy/longnecks flesjes de extra druk aan?

Striekert

Ik heb hem tijdens het maischen gedaan en ben gestrand op 1004 95,9%svg BrouwHulp had 1009 voorspeld
Heb ze afgelopen woensdag gebotteld met 9 g suiker/liter. Misschien voor volgende keer toch proberen bij de vergisting in te gooien.. Al doende leert men

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.