Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brut IPA  (gelezen 1441 keer)

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
Brut IPA
« Gepost op: 26-05-2018 12:04 u »
Ik weet dat er een aantal leden hier zijn die niet van experimentele bieren houden. Ik wel en daarom dit topic. Ik lees op internet hier en daar wat artikelen over een ďnieuwĒ type ipa genaamd brut ipa. Zou moeten een beetje de karakteristieken van champagne moeten hebben.
Droog, hoog koolzuur, verder weinig moutigheid, weinig bitterheid, veel / alleen late hopgiften, licht van kleur. Nelson sauvin, Hallertau blanc worden genoemd als goede hoppen.

Verder lees ik dat er ook enzymen worden gebruikt om het bier verder uit te drogen en ook rijstvlokken voor lichte kleur.

Klinkt in mijn oren wel als een mooi experiment. Zijn er hier leden die ervaring hebben of gedachtes willen delen zodat we tot een mooi recept kunnen komen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Brut IPA
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2018 13:18 u »
Ik hou wel van wat geexperimenteer... Zonder er ook maar iets over gelezen te hebben:

Hoe zwaar moet zo'n bier zijn volgens jou? Een goede basis lijkt mij een 'duvel', dus een strogeel bier met alleen pils/lagermout en een flinke suikerstort. Geen wy1388 uiteraard, maar bv us-05. Of een mooie brett als je durft.

Geen bitterhop, pas vanaf 15 minuten vůůr einde koken bijvoorbeeld wat Saaz voor een aardse kruidige ondergrond en lichte bitterheid. Whirlpool/hopstand en drooghoppen met hoppen met een fruitige of zoetige toon om te voorkomen dat het geheel een kurkdroge kruidenthee wordt. Ik ben zelf erg fan van de cashmere zoals die nu in de (dryhopped) mannenliefde van oedipus zit, meloenige en bloemige tonen gecombineerd met citrus. Nelson sauvin zou ik ook een mooie keus vinden. Misschien zou ik het zelfs nog durven om een pietsje vlierbloesem en/of sinaasappelschil te gebruiken...

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2018 13:36 u »
Probeer in plaats van sucrose eens fructose als suikerbron te gebruiken.

Pas gedaan in een blonde een het lijkt meer frisheid te geven (tot nu toe, nog niet gebotteld).

Mogelijk dat de gist door de fructose voor een deel een andere metabole route neemt.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018 14:13 u »
Het essentiŽle ingrediŽnt om het bier beendroog te maken is amyloglucosidase (of een gelijkaardig enzyme): https://whitelabs.com/ultraferm - toe te voegen in de maisch of aan het einde van de vergisting.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 22:38 u »
Ik hou wel van wat geexperimenteer... Zonder er ook maar iets over gelezen te hebben:

Hoe zwaar moet zo'n bier zijn volgens jou? Een goede basis lijkt mij een 'duvel', dus een strogeel bier met alleen pils/lagermout en een flinke suikerstort. Geen wy1388 uiteraard, maar bv us-05. Of een mooie brett als je durft.

Geen bitterhop, pas vanaf 15 minuten vůůr einde koken bijvoorbeeld wat Saaz voor een aardse kruidige ondergrond en lichte bitterheid. Whirlpool/hopstand en drooghoppen met hoppen met een fruitige of zoetige toon om te voorkomen dat het geheel een kurkdroge kruidenthee wordt. Ik ben zelf erg fan van de cashmere zoals die nu in de (dryhopped) mannenliefde van oedipus zit, meloenige en bloemige tonen gecombineerd met citrus. Nelson sauvin zou ik ook een mooie keus vinden. Misschien zou ik het zelfs nog durven om een pietsje vlierbloesem en/of sinaasappelschil te gebruiken...

Tussen 6 en 8 procent, ik denk ook aan alleen een pilsner stort. Heb Weyermann extra pale in huis.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2018 22:40 u »
Het essentiŽle ingrediŽnt om het bier beendroog te maken is amyloglucosidase (of een gelijkaardig enzyme): https://whitelabs.com/ultraferm - toe te voegen in de maisch of aan het einde van de vergisting.
Inderdaad, alle artikelen verwijzen naar deze enzymen. Zijn er eigenlijk op dit moment brouwers die met deze ďstyleĒ experimenteren. Ik word er wel enthousiast van maar heb ook geen referentie materiaal.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2018 21:26 u »
In http://hwcdn.libsyn.com/p/8/8/e/88ed08c7a77664bb/bbr05-17-18brutipa.mp3?c_id=21030871&cs_id=21030871&expiration=1527452656&hwt=c6aa3de608f4c2037acf0218bafe5b83 en http://beerandwinejournal.com/brut-ipa-i/ wordt het allemaal netjes uitgelegd door Chris Colby: 100% pale malt, enzymes toevoegen in de maisch, densiteit rond 1.060, lage bitterheid, typische IPA toevoeging van hoppen in whirlpool, drooghoppen,  gist gebruiken die veel glucose aankan, bv US-05 of Westmalle gist, carboniseren tot 3 volumes.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2018 12:42 u »
Gisteren mijn eerst Brut IPA gedronken. All of the Bubbles van North Park Beer Company (San Diego). Zeker niet slecht. 7.4% ABV, 10 IBU, met Nelson Sauvin en Blanc hop. (https://untappd.com/b/north-park-beer-company-all-of-the-bubbles/2739527)

Ondanks de 7+ procent zeker een doordrinker. Beendroog. Heeft inderdaad een wijnkarakter. Enige kritiek is dat er voor mij te weinig hoparoma en -smaak in zat, maar dat is wellicht een kwestie van design. Zou zoiets durven brouwen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2018 22:25 u »
Enige kritiek is dat er voor mij te weinig hoparoma en -smaak in zat, maar dat is wellicht een kwestie van design. Zou zoiets durven brouwen.
Dat was ook mijn indruk van Napa van Gypsy brewing, ook een brut IPA.
Denk toch dat het niet echt mijn stijl is. Ik heb dan ook niets met wijn, en des te meer met hoparoma en smaak.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #9 Gepost op: 03-08-2018 09:06 u »
Dat was ook mijn indruk van Napa van Gypsy brewing, ook een brut IPA.
Denk toch dat het niet echt mijn stijl is. Ik heb dan ook niets met wijn, en des te meer met hoparoma en smaak.
Welke hopsoorten zaten daar in? Wijnkarakter was volgens mij toch grotendeels gekoppeld aan Blanc/Nelson.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #10 Gepost op: 04-08-2018 15:38 u »
Brewdog|We Are Beer collab brut ipa. Niet lekker. Geur van vuile sokken. Droog tot de kurkste macht. Weinig hopsmaak. Weinig alcohol, maar wordt niet door iets interessants gecompenseerd. Dumper.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-08-2018 12:26 u »
Welke hopsoorten zaten daar in? Wijnkarakter was volgens mij toch grotendeels gekoppeld aan Blanc/Nelson.
Van untappd:

Experimental brew.

Napa is a Brut IPA. A new style of IPA, originating in San Francisco and brewed for the first time in the UK by Gipsy Hill.

Itís been fermented down to very low gravity, like champagne, so is incredibly clean, drinkable and light, while still bursting with aroma and flavour.

A sparkling wine of an IPA.

Goes well with flutes and high society.

Hops: Nelson Sauvin, Wai-iti, Kahuta

Yeast: S-05

Malt: Pilsner, Flaked Maize

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-08-2018 14:03 u »

Hops: Nelson Sauvin, Wai-iti, Kahuta

Zal wel: Nelson Sauvin, Wai-iti, Kohatu  moeten zijn. http://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/kohatu/

Hopbier

Tags: