Huurbrouwerij

Gestart door Abrink88, 26-05-2018 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Citaat van: seed7 op 06-11-2018  18:49 uEen brouwerij moet aan de HACCP voldoen maar hoeft niet HACCP gecertificeerd te zijn. Als een brouwerij gecertificeerd is dan ontslaat dat jou van onderzoek, zijn ze dat niet dan moet jij op een of andere manier waarborgen dat het klop wat zij zeggen.

Flesbommen, traceerbaarheid is niet het enige, jij moet acties etc. vast leggen, ook al is die actie in jouw ogen, "brouwerij bellen". Maar zo simpel is het niet, jij verkoopt onder jou naam/firma naam dus jij hebt in de gehele keten je verantwoordelijkheden en taken en die leg je vast. Als je dit een beetje handig doet en uitzoek, 2 a 3 A4'tjes. Verder, wat staat er in het contract met je brouwer? Neemt hij alle verantwoordelijkheid, neemt hij de partij terug, gaat hij achter al jou afnemers aan? Ingewikkelder kan ook, stel jij wil dat de brouwer jou gist gebruikt, dat potje rechts achter in de koelkast. Hoe zit de keten dan in elkaar?

Opdrachtgever/Inkoper/Verkoper zijn ontslaat je niet van de bijbehorende verplichtingen. Die verplichtingen zijn niet veel of veelomvattend, maar dat betekend niet dat ze er niet zijn,


Ingo

Dit wordt inderdaad allemaal in een contract vastgelegd alvorens te brouwen.
Er is mij verzekerd door de brouwerij dat ik hier niks voor hoef te regelen. Het is all-in.
Misschien wel goed om even te benoemen. Ik ging er van uit dat dit bij elke brouwerij zo geregeld was. Dat is misschien niet juist.

lier

Moet je ook geen vergunning hebben?
Ik kan me zomaar indenken dat je bij verkoop van alcoholische dranken onder de drank en horecawet valt als zijnde slijterij of zo.

Mark GA

Citaat van: lier op 06-11-2018  20:27 uMoet je ook geen vergunning hebben?
Ik kan me zomaar indenken dat je bij verkoop van alcoholische dranken onder de drank en horecawet valt als zijnde slijterij of zo.
Dat is toch alleen als je een fysieke winkelvorm bestiert? Een webshop kun je zo beginnen zonder vergunning.

Abrink88

Voor laag alcoholische dranken heb je geen slijterij vergunning nodig.

Hay

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  21:01 uVoor laag alcoholische dranken heb je geen slijterij vergunning nodig.

Klopt helemaal en wat de haccp betreft:of de brouwerij wel of niet haccp gecertificeerd zij (kan me niet voorstellen dat er nog zijn die het niet zijn)moeten zich er wel aan houden.
En dat wil zeggen dat ze aan alle voorwaarden voor de haccp moeten voldoen en dat aan kunnen tonen tot het moment dat ze het produkt bij jou afleveren.
En vanaf dat moment ben jij verrplicht aan te kunnen tonen dat jij het produkt behandelt zoals voorgeschreven.
Bij een produkt als bier is dat allemaal niet zo spannend, anders is het bij gekoelde en diepvriesprodukten.
Je moet de temperatuur meten bij aankomst en kunnen laten zien dat je dat gedaan hebt en je moet aan kunnen tonen dat gedurende de tijd dat het produkt bij jou aanwezig is geweest die temperatuur goed is geweest .
Verder moet je hygienelijsten en schoonmaaklijsten kunnen tonen.
Maar zoals gezegd dit geld voor bederfelijke waar.
De haccp normen voor produktie en zo zijn allemaal voor de huurbrouwer.

CeesM

Citaat van: Mark GA op 06-11-2018  15:54 uAls je je wel inschrijft en je verkoopt niets zul je alsnog je BTW-opgave moeten doen, elk kwartaal. Moet je je gehele boekhouding op orde gaan houden.
Is alleen maar extra werk.
Als kleine ondernemer mag je dat ééns per jaar doen. ;)

Mark GA

Ik denk dat jij bedoelt dat je als inkomstgenieter wordt gezien en niet als ondernemer. Dat je een extra inkomstenstroom hebt die verwaarloosbaar is ten opzichte van wat de belastingdienst ziet als een "echte" ondernemer. Daar hebben zij de Ondernemercheck voor bedacht die je op hun site kunt doen.
Ook als inkomstgenieter mag je aanspraak maken op belastingvoordelen zoals zakelijke ritten-aftrek.
Ik moet me nog inlezen op dat gebied maar dit is wat de belastingdienst me zaterdag heeft geleerd.
Een ondernemer, zoals aangemerkt door de belastingdienst, moet wel gewoon 4x per jaar btw-opgave doen.

YannickK

Is er inmiddels al gebrouwen bij de brouwerij?

Ik lees dat er veel onduidelijkheid is over BTW en eventuele inschrijving bij de KVK.
Aangezien ik in het dagelijks leven een financiële functie bekleed kan ik hier wel wat licht op laten schijnen:

De KVK hanteert drie criteria om te bepalen of je een ondernemer bent:

1. Je levert goederen of diensten
2. Je vraagt voor de goederen en/of diensten meer dan een symbolisch bedrag
3. Je neemt deel aan het economisch verkeer (de activiteit speelt zich niet af in de gezin/hobbysfeer) 

Voldoe je aan de drie criteria dan kan je je als ondernemer inschrijven bij de KVK. De KVK zorgt vervolgens voor de aanmelding bij de Belastingdienst.
Bij de inschrijving horen administratieve verplichtingen zoals het voeren van een administratie en het doen van BTW aangiften.

Blijft je onderneming qua omvang zo klein dat je in één jaar minder dan €1.345 aan BTW moet betalen, dan kan je bij de Belastingdienst ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. Hierdoor hoef je geen BTW aangiften meer te doen.
Off topic: Dit is iets dat particulieren momenteel massaal laten doen bij de installatie van zonnepanelen. Door zich in te schrijven als ondernemer (dienst: levering stroom aan het net) kunnen ze de BTW op de aanschaf en installatie terugvorderen van de Belastingdienst. Na het doen van een aantal aangiften wordt ontheffing voor de administratieve verplichtingen aangevraagd.

Mocht de (huur)brouwerij doorgroeien en boven de drempel van €1.345 uitkomen, dan is het voeren van een administratie natuurlijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Indien er hier op het forum hobbybrouwers zijn die graag eens iets op de markt willen brengen, maar opzien tegen de administratieve lasten. Het lijkt mij best leuk hier eens een handje bij te helpen.

DeAik

Er is al een lange tijd 'overheen' gegaan. Hoe staat het nu? Hoeveel is er gebrouwen en verkocht? Foto's van de flesjes en etiketten? Deze topic las als een goed boek, maar ben benieuwd hoe het nu verder gaat/ging 😀

Johan_vL

Citaat van: DeAik op 16-07-2019  21:35 uEr is al een lange tijd 'overheen' gegaan. Hoe staat het nu? Hoeveel is er gebrouwen en verkocht? Foto's van de flesjes en etiketten? Deze topic las als een goed boek, maar ben benieuwd hoe het nu verder gaat/ging 😀

Helemaal mee eens, ik zou ook graag een update krijgen om mijn nieuwsgierigheid te plezieren :-)

hansHalberstadt

Laatst actief op  09-03-2019. Kans is dus niet zo groot dat hij dit snel opmerkt.

Abrink88

Mijn welgemeende excuses. Ik ben erg druk geweest! Het etiket is klaar, net als de rest van het hele plan eigenlijk. De stap naar daadwerkelijk brouwen moest ik wegens andere verplichtingen even uitstellen maar het gaat zeer zeker binnenkort gebeuren! Aan de recepten wordt nu nog even gesleuteld. Ik had zelf het volgende idee: mijn plan is om 1 rode draad te hebben die altijd vast in het assortiment zit. Dit wordt een roodkleurig lekker wegdrink bier: Royale genoemd. En voor de overige bieren wordt het per seizoen anders. Dit om de mensen te blijven verrassen met nieuwe bieren.
Er is redelijk veel interesse van de horeca/slijterijen in de omgeving dus ik ben erg blij! Ik heb eigenlijk de eerste 800 liter al wel verkocht. En dat zonder enige vorm van idee wat het zou worden. Ik snap dat dit alleen de eerste batch het geval zal zijn, maar ik hoop dat het aanslaat en ik er een paar vaste klanten aan over hou. Dan ben ik blij. Voor de overige seizoens bieren denk ik aan deelname aan markten / evenementen etc. Het zal alleen diegene zijn waar ik plezier aan beleef. Nogmaals, ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen. Het is een uit de hand gelopen hobby met een stille droom op de achtergrond. Ik beloof wat meer updates te geven mits deze noemenswaardig zijn  :proost:

BIyde

Na het lezen van je verslag tot nu toe ben ik toch benieuwd of de brouwdag al geweest is?

middelaersch

Citaat van: BIyde op 30-10-2019  20:11 uNa het lezen van je verslag tot nu toe ben ik toch benieuwd of de brouwdag al geweest is?

Abrink88 is sinds 30-9 niet meer op het forum geweest, dus wees niet verbaasd als hij niet reageert...

Jacques

Citaat van: middelaersch op 30-10-2019  22:16 uAbrink88 is sinds 30-9 niet meer op het forum geweest, dus wees niet verbaasd als hij niet reageert...

Een persoonlijk bericht kan helpen.

Abrink88

Een goedendag allen!
Excuus wederom voor dit late bericht. Ben met van alles en nog wat tegelijk bezig en loop mezelf soms iets voorbij. Daardoor was ik genoodzaakt dit op een laag pitje te zetten, maar ik heb de draad weer opgepakt!
Ik heb me inmiddels per 1-1-2020 ingeschreven als groothandel in bier bij het KVK.
Als huurbrouwer is dit de juiste benaming, aangezien je een kant en klaar product koopt en dit door verhandeld. Een kleine tegenvaller was dat de naam die ik wil gebruiken al in gebruik was. Op internet was hier niks van te vinden, maar ik ben zo dom geweest om niet het KVK register te raadplegen voordat ik de etiketten heb laten maken. Mooie fuckzooi dus, maar ik denk dat ik met een kleine aanpassing wel uit de voeten kan. Ik dacht eerst de gok te wagen om gewoon door te gaan maar het risico was mij te groot, dus toch maar besloten dit bedrijf met dezelfde naam te bellen, en deze meneer had er wel wat moeite mee als ik dezelfde naam ging gebruiken. Wel moet ik erbij vermelden dat dit alleen een probleem is als je in dezelfde branche zit. Als ik tapijt legger of zo had willen worden was dit prima geweest onder deze naam. Maar omdat ik ook iets met bier doe was het niet ok. Maar goed, zoals net gezegd, met een kleine aanpassing moet dit lukken. Mijn vormgever was ook niet heel blij zeg maar. Verder heb ik het recept spik en span en kan niet wachten wat men ervan zegt.
Ik heb wel het gevoel dat de verwachtingen van mijn omgeving wat aan de grote kant zijn. Maar we zullen zien. Brouwdag ga ik binnenkort plannen, ik ga toch beginnen met 0,5 hl omdat dit de eerste kosten wat drukken en ik meer geld over hou voor overige zaken zoals glazen, filtjes etc.
Als er iets nieuws te melden is laat ik van me horen!

IONOX

Veel succes met de opstart. Heb met veel aandacht en plezier je stukken gelezen, dus blijf ons vooral lekker op de hoogte houden :D

Oxhead

Citaat van: Abrink88 op 21-07-2019  12:03 uMijn welgemeende excuses. Ik ben erg druk geweest! Het etiket is klaar, net als de rest van het hele plan eigenlijk. De stap naar daadwerkelijk brouwen moest ik wegens andere verplichtingen even uitstellen maar het gaat zeer zeker binnenkort gebeuren! Aan de recepten wordt nu nog even gesleuteld. Ik had zelf het volgende idee: mijn plan is om 1 rode draad te hebben die altijd vast in het assortiment zit. Dit wordt een roodkleurig lekker wegdrink bier: Royale genoemd.

Hier gaat brouwerij Palm niet blij mee zijn. https://www.palm.be/nl/palm/beers/5/palm-royale

Abrink88

Citaat van: Oxhead op 07-12-2019  15:41 uHier gaat brouwerij Palm niet blij mee zijn. https://www.palm.be/nl/palm/beers/5/palm-royale

Had het al gezien ;) nieuwe naam bedacht...

Knobby

Citaat van: Abrink88 op 07-12-2019  13:38 uBrouwdag ga ik binnenkort plannen, ik ga toch beginnen met 0,5 hl omdat dit de eerste kosten wat drukken en ik meer geld over hou voor overige zaken zoals glazen, filtjes etc.
0,5 hl is 50 liter, denk dat je 5 hl = 500 liter bedoelt?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Knobby op 14-12-2019  10:54 u0,5 hl is 50 liter, denk dat je 5 hl = 500 liter bedoelt?
Een 50 L lukt de meesten thuis ook nog wel!

Abrink88

500 liter inderdaad  ^-^

Abrink88

Goedenavond Brouwers!

Even een korte update van mijn kant. Ik ben druk met het "bedrijf" bezig geweest. Want dat is het nu: een bedrijf! Ik wist van te voren niet echt hoe dat ging. Een bedrijf starten. Ik zat niet in die wereld, dus alles was nieuw voor mij. Waar moet ik beginnen, wat is belangrijk? Je komt naar mijn mening soms in een vicieuze cirkel. Voor je het een kan doen moet je eerst het ander doen, maar voordat je het ander doet moet je eerst eigenlijk dat ene nog doen. Enzovoorts...

Ik ben maar begonnen met me simpel weg in te schrijven bij de Kamer van koophandel. Maar dan moet je eerst voor jezelf bedenken: als wat. In mijn geval is het: "groothandel in bier" deze omschrijving kan altijd worden aangepast. Maar dit is in grote lijnen wat ik ben. Ik koop een product en verhandel deze door zonder aanpassingen te maken aan het product. Mooi. Dat is dan klaar.

Stap 2: zakelijke rekening openen. Ook belangrijk, en bij de meeste banken verplicht. Je mag niet een privé rekening zakelijk gebruiken. Ook wil je je financiën van elkaar gescheiden houden. Hierover leer ik straks meer als de financial manager van het bedrijf waar ik werk bij me op bezoek komt om te helpen starten. Ik denk dat het erg belangrijk is de juiste mensen om hulp te vragen. Daarover later dus meer.

Stap 3: domein naam en e-mail adres kopen. Dit was echt een hel! Ik ben geen ict man en ik snap de ballen van servers en ssl certificaten. Ik ben uit eindelijk in zee gegaan met die lui van die vreselijk reclame met die speedboot.  Zo zie je maar wat reclame kan doen. Die was blijven hangen. Goed, dat dus ook geregeld. Mijn eigen site met e-mail met hosting en alles erop en eraan. Of zoals ze zelf zeggen: voor een dynamische website! Dat zullen we dan nog wel eens zien.

Ik betrap mezelf erop soms zo druk met randzaken bezig te zijn dat ik vergeet waar het echt om gaat: Bier! Ik heb een brouwerij in de buurt gevonden die precies past bij wat ik graag zou willen. Ik kan daar namelijk zelf brouwen op hun installatie. Hoe dat werk, gaan ze me  leren aangezien brouwen op grote schaal (10 HL) anders gaat dan thuis die 30 L. Ik heb eerder gezegd liever 2 kleinere batches te maken maar hier is geen ruimte voor. Helaas. Dan maar al mijn geld op 1 paard. Nu maar zorgen dat dat het beste paard van stal wordt! Maar dat heb ik zelf in de hand.
Zaterdag een afspraak met de beste man en even in de brouwerij kijken. Het komt nu allemaal eindelijk dichtbij en hoop zeer binnenkort de hort op te mogen met het hele spul. De reden trouwens dat ik verder geen naam noem van mijn bier is omdat ik geen reclame wil maken. Ik probeer mensen te laten zien hoe ik het stap voor stap ervaar en wat er op je af komt. Aan het einde wil ik een mooi verhaal schrijven waar alles in terug komt en misschien wel meer mensen kan helpen om aan zo'n avontuur te beginnen.

Later meer!

Hans007

Wauw! De laatste stappen naar de start zijn gemaakt! Succes en ik wacht op de eerste ervaringen van uw ondernemerschap in de wereld van het bier.
De beste wensen in ieder geval.
GroetS,
Hans

Jurre

Tof! Succes en dit lijkt me een mooie start van 2020.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.