Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Huurbrouwerij  (gelezen 20278 keer)

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
Re: Huurbrouwerij
« Reactie #100 Gepost op: 06-11-2018 18:58 u »
Een brouwerij moet aan de HACCP voldoen maar hoeft niet HACCP gecertificeerd te zijn. Als een brouwerij gecertificeerd is dan ontslaat dat jou van onderzoek, zijn ze dat niet dan moet jij op een of andere manier waarborgen dat het klop wat zij zeggen.

Flesbommen, traceerbaarheid is niet het enige, jij moet acties etc. vast leggen, ook al is die actie in jouw ogen, "brouwerij bellen". Maar zo simpel is het niet, jij verkoopt onder jou naam/firma naam dus jij hebt in de gehele keten je verantwoordelijkheden en taken en die leg je vast. Als je dit een beetje handig doet en uitzoek, 2 a 3 A4'tjes. Verder, wat staat er in het contract met je brouwer? Neemt hij alle verantwoordelijkheid, neemt hij de partij terug, gaat hij achter al jou afnemers aan? Ingewikkelder kan ook, stel jij wil dat de brouwer jou gist gebruikt, dat potje rechts achter in de koelkast. Hoe zit de keten dan in elkaar?

Opdrachtgever/Inkoper/Verkoper zijn ontslaat je niet van de bijbehorende verplichtingen. Die verplichtingen zijn niet veel of veelomvattend, maar dat betekend niet dat ze er niet zijn,

Ingo

Dit wordt inderdaad allemaal in een contract vastgelegd alvorens te brouwen.
Er is mij verzekerd door de brouwerij dat ik hier niks voor hoef te regelen. Het is all-in.
Misschien wel goed om even te benoemen. Ik ging er van uit dat dit bij elke brouwerij zo geregeld was. Dat is misschien niet juist.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #101 Gepost op: 06-11-2018 20:27 u »
Moet je ook geen vergunning hebben?
Ik kan me zomaar indenken dat je bij verkoop van alcoholische dranken onder de drank en horecawet valt als zijnde slijterij of zo.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #102 Gepost op: 06-11-2018 20:34 u »
Moet je ook geen vergunning hebben?
Ik kan me zomaar indenken dat je bij verkoop van alcoholische dranken onder de drank en horecawet valt als zijnde slijterij of zo.
Dat is toch alleen als je een fysieke winkelvorm bestiert? Een webshop kun je zo beginnen zonder vergunning.

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
« Reactie #103 Gepost op: 06-11-2018 21:01 u »
Voor laag alcoholische dranken heb je geen slijterij vergunning nodig.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #104 Gepost op: 06-11-2018 21:37 u »
Voor laag alcoholische dranken heb je geen slijterij vergunning nodig.

Klopt helemaal en wat de haccp betreft:of de brouwerij wel of niet haccp gecertificeerd zij (kan me niet voorstellen dat er nog zijn die het niet zijn)moeten zich er wel aan houden.
En dat wil zeggen dat ze aan alle voorwaarden voor de haccp moeten voldoen en dat aan kunnen tonen tot het moment dat ze het produkt bij jou afleveren.
En vanaf dat moment ben jij verrplicht aan te kunnen tonen dat jij het produkt behandelt zoals voorgeschreven.
Bij een produkt als bier is dat allemaal niet zo spannend, anders is het bij gekoelde en diepvriesprodukten.
Je moet de temperatuur meten bij aankomst en kunnen laten zien dat je dat gedaan hebt en je moet aan kunnen tonen dat gedurende de tijd dat het produkt bij jou aanwezig is geweest die temperatuur goed is geweest .
Verder moet je hygienelijsten en schoonmaaklijsten kunnen tonen.
Maar zoals gezegd dit geld voor bederfelijke waar.
De haccp normen voor produktie en zo zijn allemaal voor de huurbrouwer.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #105 Gepost op: 06-11-2018 23:32 u »
Als je je wel inschrijft en je verkoopt niets zul je alsnog je BTW-opgave moeten doen, elk kwartaal. Moet je je gehele boekhouding op orde gaan houden.
Is alleen maar extra werk.
Als kleine ondernemer mag je dat ééns per jaar doen. ;)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #106 Gepost op: 07-11-2018 04:56 u »
Ik denk dat jij bedoelt dat je als inkomstgenieter wordt gezien en niet als ondernemer. Dat je een extra inkomstenstroom hebt die verwaarloosbaar is ten opzichte van wat de belastingdienst ziet als een “echte” ondernemer. Daar hebben zij de Ondernemercheck voor bedacht die je op hun site kunt doen.
Ook als inkomstgenieter mag je aanspraak maken op belastingvoordelen zoals zakelijke ritten-aftrek.
Ik moet me nog inlezen op dat gebied maar dit is wat de belastingdienst me zaterdag heeft geleerd.
Een ondernemer, zoals aangemerkt door de belastingdienst, moet wel gewoon 4x per jaar btw-opgave doen.

Offline YannickK

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 29-12-2018 14:29 u »
Is er inmiddels al gebrouwen bij de brouwerij?

Ik lees dat er veel onduidelijkheid is over BTW en eventuele inschrijving bij de KVK.
Aangezien ik in het dagelijks leven een financiële functie bekleed kan ik hier wel wat licht op laten schijnen:

De KVK hanteert drie criteria om te bepalen of je een ondernemer bent:

1. Je levert goederen of diensten
2. Je vraagt voor de goederen en/of diensten meer dan een symbolisch bedrag
3. Je neemt deel aan het economisch verkeer (de activiteit speelt zich niet af in de gezin/hobbysfeer) 

Voldoe je aan de drie criteria dan kan je je als ondernemer inschrijven bij de KVK. De KVK zorgt vervolgens voor de aanmelding bij de Belastingdienst.
Bij de inschrijving horen administratieve verplichtingen zoals het voeren van een administratie en het doen van BTW aangiften.

Blijft je onderneming qua omvang zo klein dat je in één jaar minder dan €1.345 aan BTW moet betalen, dan kan je bij de Belastingdienst ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. Hierdoor hoef je geen BTW aangiften meer te doen.
Off topic: Dit is iets dat particulieren momenteel massaal laten doen bij de installatie van zonnepanelen. Door zich in te schrijven als ondernemer (dienst: levering stroom aan het net) kunnen ze de BTW op de aanschaf en installatie terugvorderen van de Belastingdienst. Na het doen van een aantal aangiften wordt ontheffing voor de administratieve verplichtingen aangevraagd.

Mocht de (huur)brouwerij doorgroeien en boven de drempel van €1.345 uitkomen, dan is het voeren van een administratie natuurlijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Indien er hier op het forum hobbybrouwers zijn die graag eens iets op de markt willen brengen, maar opzien tegen de administratieve lasten. Het lijkt mij best leuk hier eens een handje bij te helpen.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #108 Gepost op: 16-07-2019 21:35 u »
Er is al een lange tijd 'overheen' gegaan. Hoe staat het nu? Hoeveel is er gebrouwen en verkocht? Foto's van de flesjes en etiketten? Deze topic las als een goed boek, maar ben benieuwd hoe het nu verder gaat/ging 😀

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #109 Gepost op: 18-07-2019 10:17 u »
Er is al een lange tijd 'overheen' gegaan. Hoe staat het nu? Hoeveel is er gebrouwen en verkocht? Foto's van de flesjes en etiketten? Deze topic las als een goed boek, maar ben benieuwd hoe het nu verder gaat/ging 😀

Helemaal mee eens, ik zou ook graag een update krijgen om mijn nieuwsgierigheid te plezieren :-)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #110 Gepost op: 18-07-2019 13:43 u »
Laatst actief op  09-03-2019. Kans is dus niet zo groot dat hij dit snel opmerkt.