Even een korte update. Opzich niet veel te melden. Het is op dit moment veel wachten op dingen.
Ik heb mijn recept inmiddels al 3x aangepast omdat het nog steeds niet naar wens is. Zoals jullie weten Vergt dit veel tijd aangezien je pas na 8 week het resultaat kan beoordelen. Ik heb hierdoor wel mijn geplande brouwdag bij de brouwerij uitgesteld. Ik doe niks totdat ik een recept heb waar ik volledig achter sta. Daar waren ze zacht gezegd niet heel erg vrolijk over. Maar helaas. Dat is dan even niet mijn probleem.
Nog wel even contact op genomen met KvK. Omdat ik nog wat tegenstrijdigheden op wet en regel geving tegen kwam. Met name het verkopen rechtstreeks aan consumenten is een wat grijs gebied.
Ik ben er nu achter dat dat gewoon kan zolang je maar geen winkel oid bij huis hebt. Stel dat je het via webshops zou verkopen mag dat gewoon. Ook de volle 100%. Ik heb hier in dit topic iemand horen zeggen dat je niet meer dan 50% rechstreeks aan de consument mag verkopen, maar dit is dus onjuist. Sterker nog: en dit is misschien wel goed nieuws voor velen, als jij je bier verkoopt aan vrienden en familie / kennissen tegen kostprijs en dus geen winst of minimale winst eruit haalt, hoef je wat betreft het KvK helemaal geen inschrijving te hebben. Want je neemt geen tot weinig deel aan het economisch verkeer. Iets om in je achterhoofd te houden. Is nogal een taboe namelijk onder vele semi proffesionele brouwers. Mag dus gewoon. Hier zal wel weer veel reactie op komen denk ik, maar houd in je hoofd dat het KvK mij dit zelf heeft verteld in deze woorden.
Het officiële eerste etiket is bijna klaar. Nog even kijken of alles wat erop moet er ook op staat. Dat symbool van die zwangere vrouw met een streep erdoor is dus niet verplicht bijvoorbeeld, maar vanaf volgend jaar wel. Mocht je hier mee bezig zijn, er wel opzetten dus. Ook een barcode is opzich handig voor de winkeliers met het in en uit scannen. Je hebt er zelf niks aan maar het is een kleine moeite en je helpt een deel van je afnemers. Ook gewoon doen dus.
Kwa stijl van het etiket nogal wat opmerkingen gehad. Het zou niet “spannend” genoeg zijn. Blijkbaar moet elk etiket voorzien zijn van een of andere rokende kabouter met een lightsaber in zn hand met een arm vol tatoeages, anders doe je niet meer mee. Of een blote vrouw met een doodshoofd met een slang erdoor die een kikker verplet, en dan het liefst in gifgroen en fluoriserend oranje. Anders doe je ook niet meer mee.
Ik snap de reacties ergens wel, je moet eruit schieten op zon plank in de slijter, maar het is niet wie ik ben. Dus mijn etiket is redelijk traditioneel geworden en ik ben er heel erg trots op. Het straalt rust en zuiverheid uit, iets wat ik terug wil vinden in de bieren.