Huurbrouwerij

Gestart door Abrink88, 26-05-2018 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeky

En daar sluit ik mij ook volledig bij aan. Er goed en mooi van je dat je dit zo doet en ook de updates wil plaatsen.

joenedu

Citaat van: Abrink88 op 21-09-2018  14:56 uAls men er flauw van is hoor ik het graag. Dan stop ik ermee  :degroeten:

Blijf gewoon posten, ik volg het met interesse! Ben benieuwd naar je etiket(ten).

marc0871

Citaat van: Abrink88 op 21-09-2018  14:56 uAls men er flauw van is hoor ik het graag. Dan stop ik ermee  :degroeten:

Ik denk dat dit topic anderen ook de moed kan geven om de stap te maken.
Je niet druk hoeven maken om een pand, apparatuur, hygiëne en veiligheidsregels en accijns, is waarschijnlijk net wat veel mensen tegenhoudt.

Abrink88

En vergeet niet dat er veel beginnende brouwerijen afhankelijk zijn van huurbrouwers. Ze bouwen de brouwerij met aanzienlijke over capaciteit met het oog op de toekomst. Deze ketels moeten de eerste jaren wel gevuld worden.

 
Citaat van: marc0871 op 22-09-2018  13:01 uIk denk dat dit topic anderen ook de moed kan geven om de stap te maken.
Je niet druk hoeven maken om een pand, apparatuur, hygiëne en veiligheidsregels en accijns, is waarschijnlijk net wat veel mensen tegenhoudt.

Dit heeft mij ook lang tegen gehouden, en het feit dat het vaak nep genoemd wordt. Maar met deze stelling ben ik het niet eens. Mits je pretendeerd een streekproduct te hebben die op een hele andere plaats gebrouwen wordt. Ik ga mijn bier daarom ook niet "drentsch" noemen, al hebben de recepten dus wel een drentsche oorsprong. Net zoals ik het etiket niet oud wil laten overkomen, aangezien ik net begin, maar ik wil ook geen modern etiket.  Ik probeer gewoon bij mezelf te blijven in de recepten en etiketten. Dit is op zich best lastig.


Johan_vL

Bij je eigen gevoel blijven en doen wat je denkt dat goed is, is een groot goed! Houd dat zo en vooral doorgaan.... :brouwen:

Abrink88

Even een korte update. Opzich niet veel te melden. Het is op dit moment veel wachten op dingen.
Ik heb mijn recept inmiddels al 3x aangepast omdat het nog steeds niet naar wens is. Zoals jullie weten Vergt dit veel tijd aangezien je pas na 8 week het resultaat kan beoordelen. Ik heb hierdoor wel mijn geplande brouwdag bij de brouwerij uitgesteld. Ik doe niks totdat ik een recept heb waar ik volledig achter sta. Daar waren ze zacht gezegd niet heel erg vrolijk over. Maar helaas. Dat is dan even niet mijn probleem.
Nog wel even contact op genomen met KvK. Omdat ik nog wat tegenstrijdigheden op wet en regel geving tegen kwam. Met name het verkopen rechtstreeks aan consumenten is een wat grijs gebied.
Ik ben er nu achter dat dat gewoon kan zolang je maar geen winkel oid bij huis hebt. Stel dat je het via  webshops zou verkopen mag dat gewoon. Ook de volle 100%. Ik heb hier in dit topic iemand horen zeggen dat je niet meer dan 50% rechstreeks aan de consument mag verkopen, maar dit is dus onjuist. Sterker nog: en dit is misschien wel goed nieuws voor velen, als jij je bier verkoopt aan vrienden en familie / kennissen tegen kostprijs en dus geen winst of minimale winst eruit haalt, hoef je wat betreft het KvK helemaal geen inschrijving te hebben. Want je neemt geen tot weinig deel aan het economisch verkeer. Iets om in je achterhoofd te houden. Is nogal een taboe namelijk onder vele semi proffesionele brouwers. Mag dus gewoon. Hier zal wel weer veel reactie op komen denk ik, maar houd in je hoofd dat het KvK mij dit zelf heeft verteld in deze woorden.
Het officiële eerste etiket is bijna klaar. Nog even kijken of alles wat erop moet er ook op staat. Dat symbool van die zwangere vrouw met een streep erdoor is dus niet verplicht bijvoorbeeld, maar vanaf volgend jaar wel. Mocht je hier mee bezig zijn, er wel opzetten dus. Ook een barcode is opzich handig voor de winkeliers met het in en uit scannen. Je hebt er zelf niks aan maar het is een kleine moeite en je helpt een deel van je afnemers. Ook gewoon doen dus.
Kwa stijl van het etiket nogal wat opmerkingen gehad. Het zou niet "spannend" genoeg zijn. Blijkbaar moet elk etiket voorzien zijn van een of andere rokende kabouter met een lightsaber in zn hand met een arm vol tatoeages, anders doe je niet meer mee. Of een blote vrouw met een doodshoofd met een slang erdoor die een kikker verplet, en dan het liefst in gifgroen en fluoriserend oranje. Anders doe je ook niet meer mee.
Ik snap de reacties ergens wel, je moet eruit schieten op zon plank in de slijter, maar het is niet wie ik ben. Dus mijn etiket is redelijk traditioneel geworden en ik ben er heel erg trots op. Het straalt rust en zuiverheid uit, iets wat ik terug wil vinden in de bieren.


EBC

Hmm, je kan natuurlijk zonder winst verkopen. Maar je bent wel ondernemer, en moet wel een BTW en inkomstenbelastingaangifte doen. En je zal bedrijfsbelastingen moeten betalen, en vergeet je verzekeringen niet, want jij bent aansprakelijk voor problemen die mochten ontstaan. Je zal een boekhouder moeten nemen om een en ander correct te registeren. Ook de voedselveiligheid mag je betalen. Je moet een aparte vergunning hebben om 'ambulant' te verkopen.

Nou ja, ik weet niet hoe het in NL is, maar in BE komt dit er allemaal bij. Je zal toch een redelijke prijs moeten gaan vragen.

Ha, juist dat traditionele etiket valt momenteel op. Een bierwinkel lijkt met al die primaire kleuren tegenwoordig meer op een speelgoedsnoepwinkel. Het lijkt niet meer op bier, en die flesjes en blikjes hebben alle aantrekkelijkheid verloren, voor mij dan toch.

Maar blijf je ervan bewust dat jouw recept toch niet hetzelfde zal uitkomen in een andere en vooral grotere installatie. Genoeg is genoeg, en je klanten proeven het toch niet.


Abrink88

Citaat van: EBC op 06-11-2018  10:43 uHmm, je kan natuurlijk zonder winst verkopen. Maar je bent wel ondernemer, en moet wel een BTW en inkomstenbelastingaangifte doen. En je zal bedrijfsbelastingen moeten betalen, en vergeet je verzekeringen niet, want jij bent aansprakelijk voor problemen die mochten ontstaan. Je zal een boekhouder moeten nemen om een en ander correct te registeren. Ook de voedselveiligheid mag je betalen. Je moet een aparte vergunning hebben om 'ambulant' te verkopen.

Nou ja, ik weet niet hoe het in NL is, maar in BE komt dit er allemaal bij. Je zal toch een redelijke prijs moeten gaan vragen.


Wat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.

Maar dat ter zijde... ik wil er toch wel iets aan verdienen. Als is het dan niet mijn brood...
ik heb dus wel net deze regels te maken. Inschrijfgeld is trouwens eenmalig € 50,- ( ter info)

Hai

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:50 uWat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.

Maar dat ter zijde.. ik wil er toch wel iets aan verdienen. Als is het dan niet mijn brood...
ik heb dus wel net deze regels te maken. Inschrijfgeld is trouwens eenmalig €50,- ( ter info)
Ik zou het goed regelen. Denk ook aan valse concurrentie, mensen klikken snel. Denk ook aan Sociale hygiëne (bewijs) als je eens een keer op jaarmarkt of bierfestival gaat staan. Maak een bedrijfsplan.  Uit ervaring weet ik dat het meer werk is en kost als je denkt.
 

Mark GA

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:27 uEven een korte update. Opzich niet veel te melden. Het is op dit moment veel wachten op dingen.
Ik heb mijn recept inmiddels al 3x aangepast omdat het nog steeds niet naar wens is. Zoals jullie weten Vergt dit veel tijd aangezien je pas na 8 week het resultaat kan beoordelen. Ik heb hierdoor wel mijn geplande brouwdag bij de brouwerij uitgesteld. Ik doe niks totdat ik een recept heb waar ik volledig achter sta. Daar waren ze zacht gezegd niet heel erg vrolijk over. Maar helaas. Dat is dan even niet mijn probleem.
Nog wel even contact op genomen met KvK. Omdat ik nog wat tegenstrijdigheden op wet en regel geving tegen kwam. Met name het verkopen rechtstreeks aan consumenten is een wat grijs gebied.
Ik ben er nu achter dat dat gewoon kan zolang je maar geen winkel oid bij huis hebt. Stel dat je het via  webshops zou verkopen mag dat gewoon. Ook de volle 100%. Ik heb hier in dit topic iemand horen zeggen dat je niet meer dan 50% rechstreeks aan de consument mag verkopen, maar dit is dus onjuist. Sterker nog: en dit is misschien wel goed nieuws voor velen, als jij je bier verkoopt aan vrienden en familie / kennissen tegen kostprijs en dus geen winst of minimale winst eruit haalt, hoef je wat betreft het KvK helemaal geen inschrijving te hebben. Want je neemt geen tot weinig deel aan het economisch verkeer. Iets om in je achterhoofd te houden. Is nogal een taboe namelijk onder vele semi proffesionele brouwers. Mag dus gewoon. Hier zal wel weer veel reactie op komen denk ik, maar houd in je hoofd dat het KvK mij dit zelf heeft verteld in deze woorden.
Het officiële eerste etiket is bijna klaar. Nog even kijken of alles wat erop moet er ook op staat. Dat symbool van die zwangere vrouw met een streep erdoor is dus niet verplicht bijvoorbeeld, maar vanaf volgend jaar wel. Mocht je hier mee bezig zijn, er wel opzetten dus. Ook een barcode is opzich handig voor de winkeliers met het in en uit scannen. Je hebt er zelf niks aan maar het is een kleine moeite en je helpt een deel van je afnemers. Ook gewoon doen dus.
Kwa stijl van het etiket nogal wat opmerkingen gehad. Het zou niet "spannend" genoeg zijn. Blijkbaar moet elk etiket voorzien zijn van een of andere rokende kabouter met een lightsaber in zn hand met een arm vol tatoeages, anders doe je niet meer mee. Of een blote vrouw met een doodshoofd met een slang erdoor die een kikker verplet, en dan het liefst in gifgroen en fluoriserend oranje. Anders doe je ook niet meer mee.
Ik snap de reacties ergens wel, je moet eruit schieten op zon plank in de slijter, maar het is niet wie ik ben. Dus mijn etiket is redelijk traditioneel geworden en ik ben er heel erg trots op. Het straalt rust en zuiverheid uit, iets wat ik terug wil vinden in de bieren.


Ik houd van je eigen koersbepaling in dezen.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik volg deze thread met grote belangstelling omdat ik ook plannen in die richting heb.
Ik zou -als wij zo ver zijn- dan ook graag met jou willen bomen over hoe e.e.a. aan te pakken.
Succes met alles in ieder geval!

PDGRRR

Leuk om te lezen hoe je alles aanpakt, zoals Barrie Stevens zou zeggen: "Vooral doorgaan!". Vrienden van mij zijn sinds enkele jaren aan het huurbrouwen, begonnen met 1 recept dat ze met behulp van een crouwdfunding-actie hebben kunnen (laten) brouwen, dat staat nu al ruim 2 jaar in de winkels. Voor hun tweede bier hebben ze nog een kleine crouwdfunding gebruikt in de vorm van voorverkoop van limited-edition bierpakketten. Binnenkort presenteren ze hun 4e (commerciële) bier. Zij doen ook alles lekker op hun eigen manier, qua biernamen/vormgeving zal ook niet iedereen denken dat het geweldig of geniaal is, maar dat maakt hen ook niet uit. Ze staan ook met grote regelmaat op bierfestivals, waar ze veel lol in hebben (en volgens mij ook meer aan over houden dan met de verkoop aan winkels en horeca, als je de uren niet meetelt) Dit doen ze wel naast hun fulltime banen en voor de lol, ik heb ze vooralsnog niet in dikke wagens rond zien rijden  ;)

Overigens is het wel grappig om te horen hoe af-en-toe de communicatie tussen hen en de brouwerij verloopt, goede afspraken maken is erg belangrijk gebleken.

lier

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:50 uWat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.


Deze zou ik nog ff goed nazoeken als ik jou was.
Bij de verkoop van alchohol moet er altijd accijns afgedragen worden.
De overheid houdt helemaal geen rekening met het feit of jij wel of geen winst wil maken (voor een non-profit organisatie voldoe je ieg niet aan de regels|) dus zal je echt gewoon wel btw moeten afdragen.
Inderdaad als je geen inkomsten genegeerd hoef je ook geen inkomstenbelasting te betalen, je moet echter wel aangifte doen dus een boekhouder is ook geen overbodige luxe.

EBC

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:50 uWat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.

Maar dat ter zijde.. ik wil er toch wel iets aan verdienen. Als is het dan niet mijn brood...
ik heb dus wel net deze regels te maken. Inschrijfgeld is trouwens eenmalig €50,- ( ter info)

Ik vrees dat je het veel te simpel inschat. Kijk eens op startbedrijf.nl.

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:50 uWat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.

Het feit dat je niet bent ingeschreven ben in de KvK wil niet zeggen dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Voor de inkomstenbelasting wordt niet alleen gekeken naar je looninkomsten gekeken. Ook over andere bronnen van inkomsten moet inkomstenbelasting betaald worden.
Het daarom interessant zijn om je wel in te schrijven. Als bedrijf heb je meer fiscale mogelijkheden...

Abrink88

Zoals al vermeld in mijn vorige bericht, dacht ik al dat hier reactie op zou komen.
Nogmaals: ik schat de situatie niet in (omdat het voor mij sowieso niet van toepassin is) maar dit is wat ze mij letterlijk verteld hebben. Of de adviseur van het KvK heeft de regels niet op een rij.
Ik denk wat men bedoelt is: als je insteek is om alleen wat aan vrienden en familie te doen, maak je dan niet teveel zorgen dat de belastingdienst of wat dan ook achter je aan komt... doe met deze informatie wat u wilt en interpreteer het zoals u wilt...
ik had het ook beter niet kunnen zeggen misschien. Gevoelig onderwerp.

CeesM

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  10:50 uWat ik begreep was dat wanneer het niet je doel is om winst te behalen je geen inschrijving nodig hebt. En geen inschrijving KvK betekent geen inschrijving belastingdienst. Dus geen BTW, geen inkomsten belasting etc.

Maar dat ter zijde... ik wil er toch wel iets aan verdienen. Als is het dan niet mijn brood...
ik heb dus wel net deze regels te maken. Inschrijfgeld is trouwens eenmalig € 50,- ( ter info)
Als je er iets aan wilt verdienen lijkt het me verstandiger je in te schrijven bij KvK en een BTW-nummer aan te vragen bij de Belastingdienst.
Van de winst kan je alle kosten aftrekken wat nodig is om je onderneming te laten draaien. Denk aan de kosten van opslagruimte van je bier, verpakking en verzending, administratie, internetaansluiting ect.. Ook kan je de BTW over die kosten aftrekken van de BTW dat je klanten je betaald.
Zit je met de nog af te dragen BTW onder een drempelbedrag, dan mag je het verschil nog zelf houden. Heb je meer BTW betaald dan wat je van klanten ontvangt, dan krijg je zelfs nog BTW terug. Je moet sowieso inkomstenbelasting betalen over wat je netto overhoudt. Voor onlineverkoop op bier heb je geen vergunningen nodig. Afdragen van accijnzen is niet jouw zaak, maar dat van de huurbrouwer.

Het blijft verboden om de thuis gebrouwen bier te verkopen op welke manier dan ook. De kosten van het zelf brouwen kan je ook niet aftrekken van de winst uit de onlineverkoop van huurbrouwers bier.

Hay

Citaat van: lier op 06-11-2018  13:44 uDeze zou ik nog ff goed nazoeken als ik jou was.
Bij de verkoop van alchohol moet er altijd accijns afgedragen worden.
De overheid houdt helemaal geen rekening met het feit of jij wel of geen winst wil maken (voor een non-profit organisatie voldoe je ieg niet aan de regels|) dus zal je echt gewoon wel btw moeten afdragen.
Inderdaad als je geen inkomsten genegeerd hoef je ook geen inkomstenbelasting te betalen, je moet echter wel aangifte doen dus een boekhouder is ook geen overbodige luxe.

Accijns afdragen is wat anders dan belasting betalen over de winst of btw afdragen.
Ik neem aan dat de huurbrouwer het afdragen van de accijnzen voor zijn/haar rekening neemt .
Btw plichtig is ook niet iedereen maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Maar ik weet dat ik wel is groenten en of fruit bij kleinere telers heb gekocht en die waren niet brw plichtig en hoeven dan alleen een bonnetje met bedrag aan je te geven zonder het uitsplitsen van de btw.

Mark GA

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  14:45 uZoals al vermeld in mijn vorige bericht, dacht ik al dat hier reactie op zou komen.
Nogmaals: ik schat de situatie niet in (omdat het voor mij sowieso niet van toepassin is) maar dit is wat ze mij letterlijk verteld hebben. Of de adviseur van het KvK heeft de regels niet op een rij.
Ik denk wat men bedoelt is: als je insteek is om alleen wat aan vrienden en familie te doen, maak je dan niet teveel zorgen dat de belastingdienst of wat dan ook achter je aan komt... doe met deze Infomatie wat u wilt en interpreteer het zoals u wilt...
ik had het ook beter niet kunnen zeggen misschien. Gevoelig onderwerp.

Leuker kun je het niet maken? Wel gemakkelijker?

Zaterdag bij de landelijke Startersdag van de KvK geweest en een seminar gevolgd van de Belastingdienst.
Je inschrijven bij de KvK is niet de enige garantie voor belastingvoordelen, die kun je als "inkomensgenieter" namelijk ook krijgen, daar hoef je geen "ondernemer" voor te zijn. Als jij op hobbymatige basis brouwt en tegen kostprijs, dus zonder winst, aan familie en vrienden verkoopt heb je niets te vrezen van de belastingdienst.
Als je je wel inschrijft en je verkoopt niets zul je alsnog je BTW-opgave moeten doen, elk kwartaal. Moet je je gehele boekhouding op orde gaan houden.
Is alleen maar extra werk.
Het ligt er maar net aan op welke schaal je straks wil gaan brouwen en wat je ermee wil gaan doen.

Abrink88

Citaat van: CeesM op 06-11-2018  15:30 uAls je er iets aan wilt verdienen lijkt het me verstandiger je in te schrijven bij KvK en een BTW-nummer aan te vragen bij de Belastingdienst.
Van de winst kan je alle kosten aftrekken wat nodig is om je onderneming te laten draaien. Denk aan de kosten van opslagruimte van je bier, verpakking en verzending, administratie, internetaansluiting ect.. Ook kan je de BTW over die kosten aftrekken van de BTW dat je klanten je betaald.
Zit je met de nog af te dragen BTW onder een drempelbedrag, dan mag je het verschil nog zelf houden. Heb je meer BTW betaald dan wat je van klanten ontvangt, dan krijg je zelfs nog BTW terug. Je moet sowieso inkomstenbelasting betalen over wat je netto overhoudt. Voor onlineverkoop op bier heb je geen vergunningen nodig. Afdragen van accijnzen is niet jouw zaak, maar dat van de huurbrouwer.

Het blijft verboden om de thuis gebrouwen bier te verkopen op welke manier dan ook. De kosten van het zelf brouwen kan je ook niet aftrekken van de winst uit de onlineverkoop van huurbrouwers bier.

Nogmaals: als je er iets aan wilt verdienen is mijn eerdere opmerking niet van toepassing.
Ik vind het alleen een leuk weetje voor degenen die graag een biertje voor een ander brouwen maar daar zelf niet bij in willen schieten. Iedereen die er aan verdient, doet mee aan het economisch verkeer, en moet dus geregistreerd staan bij KvK en belastingdienst (dit laatste regelt het KvK)
Accijns is heel wat anders. Dit regelt de brouwerij. Als huurbrouwer koop je gewoon jouw bier in, en verhandeld dit weer. Een handelsonderneming dus. Je kunt na registratie ook andere dingen in en verkopen, dat maakt voor de rechtsvorm (eenmanszaak in dit geval) niet uit. Over dit bier is accijns en btw betaald door de brouwerij. Ook de HACCP en sociale hygiëne is door hen geregeld. Hier heb je als huurbrouwer niks mee te maken, waardoor dit ook een mooie manier is om te starten.
En jij je dus als huurbrouwer kan focussen op recept, imago en verkoop. En Oja, administratie. Zoals Mark GA zegt. Elk kwartaal aangifte doen. Ook als er niks verdient wordt. Wat er dan gebeurt is dat je na een kwartaal of 3 een medewerker van de KvK aan de telefoon hebt om te kijken of je nog wel leeft. En de administratie is niet heel spannend. Goed de bonnetjes bij houden. Verkoop je veel direct aan consumenten, moet je een kasboek hebben. Laat je niet bang maken mensen!  :proost:

seed7

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  16:02 uOok de HACCP en sociale hygiëne is door hen geregeld. Hier heb je als huurbrouwer niks mee te maken, [...]

Neen. Als huurbrouwer heb je daar wel degelijk mee te maken. Je houdt voedings/genotsmiddelen op voorraad, je vervoert ze en je verhandelt ze. Daarvoor moet je een aantal zaken borgen,

Ingo

lier

Ik wil niemand bang maken alleen voorkomen dat mensen hobbybrouwen en huurbrouwen als hetzelfde gaan beschouwen.

Abrink88

Citaat van: seed7 op 06-11-2018  16:11 uNeen. Als huurbrouwer heb je daar wel degelijk mee te maken. Je houdt voedings/genotsmiddelen op voorraad, je vervoert ze en je verhandelt ze. Daarvoor moet je een aantal zaken borgen,

Ingo

Zou je kunnen toe lichten welke zaken dat dan zijn? Op HACCP en sociale hygiëne gebied?

seed7

Heb je een risico inventarisatie (audit) gedaan naar/bij de brouwerij waar je huurt, of is die gecertificeerd? In het laatste geval hoef je alleen daarop te wijzen.

Risico inventarisatie opslag. Hoe garandeer jij dat het product goed blijft? Wat doe je daar aan? Hoe ga je met incidenten om? Voorbeeld, in je magazijn ploffen 23 flessen uit een batch van 500. Wat doe je, hoe doe je dat.

Risico invertarisatie vervoer. etc.

De brouwer maakt er een zooitje van, wat doe jij, hoe doe je dat etc.
Hoe zit het met de incidentmeldingen bij de warenauthoriteit, die jij dat of de brouwer, wie in welk geval etc.

Ingo



Abrink88

Citaat van: seed7 op 06-11-2018  17:40 uHeb je een risico inventarisatie (audit) gedaan naar/bij de brouwerij waar je huurt, of is die gecertificeerd? In het laatste geval hoef je alleen daarop te wijzen.

Risico inventarisatie opslag. Hoe garandeer jij dat het product goed blijft? Wat doe je daar aan? Hoe ga je met incidenten om? Voorbeeld, in je magazijn ploffen 23 flessen uit een batch van 500. Wat doe je, hoe doe je dat.

Risico invertarisatie vervoer. etc.

De brouwer maakt er een zooitje van, wat doe jij, hoe doe je dat etc.
Hoe zit het met de incidentmeldingen bij de warenauthoriteit, die jij dat of de brouwer, wie in welk geval etc.

Ingo




Risico inventarisatie = HACCP. Dit heeft de brouwerij, anders mag je geen brouwerij beginnen.
Ploffen er flesjes? Batchnummers worden op het label geprint. Makkelijk te traceren (tracebility)
Het is dan aan de brouwerij dit probleem verder op te pakken aangezien het hun product is.
Dat mijn etiket erop zit en mijn recept erin zit maakt niet uit. Het is in die "fabriek" gemaakt en dus een product van hun. Het enige dat je kunt doen dus in zon situatie is de brouwerij inlichten over dit probleem en succes ermee (kort gezegd).

seed7

Citaat van: Abrink88 op 06-11-2018  17:48 uRisico inventarisatie = HACCP. Dit heeft de brouwerij, anders mag je geen brouwerij beginnen.
Ploffen er flesjes? Batchnummers worden op het label geprint. Makkelijk te traceren (tracebility)
Het is dan aan de brouwerij dit probleem verder op te pakken aangezien het hun product is.
Dat mijn etiket erop zit en mijn recept erin zit maakt niet uit. Het is in die "fabriek" gemaakt en dus een product van hun. Het enige dat je kunt doen dus in zon situatie is de brouwerij inlichten over dit probleem en succes ermee (kort gezegd).

Een brouwerij moet aan de HACCP voldoen maar hoeft niet HACCP gecertificeerd te zijn. Als een brouwerij gecertificeerd is dan ontslaat dat jou van onderzoek, zijn ze dat niet dan moet jij op een of andere manier waarborgen dat het klop wat zij zeggen.

Flesbommen, traceerbaarheid is niet het enige, jij moet acties etc. vast leggen, ook al is die actie in jouw ogen, "brouwerij bellen". Maar zo simpel is het niet, jij verkoopt onder jou naam/firma naam dus jij hebt in de gehele keten je verantwoordelijkheden en taken en die leg je vast. Als je dit een beetje handig doet en uitzoek, 2 a 3 A4'tjes. Verder, wat staat er in het contract met je brouwer? Neemt hij alle verantwoordelijkheid, neemt hij de partij terug, gaat hij achter al jou afnemers aan? Ingewikkelder kan ook, stel jij wil dat de brouwer jou gist gebruikt, dat potje rechts achter in de koelkast. Hoe zit de keten dan in elkaar?

Opdrachtgever/Inkoper/Verkoper zijn ontslaat je niet van de bijbehorende verplichtingen. Die verplichtingen zijn niet veel of veelomvattend, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.


Ingo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.