Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Huurbrouwerij  (gelezen 8548 keer)

Offline SLB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Huurbrouwerij
« Reactie #50 Gepost op: 16-07-2018 12:55 u »
Belangerijke punten volgens mij:
-vind je het bier lekker wat ze brouwen?
-ben je het eens met hun bouwmethode
-kan je het goed vinden met de eigenaar of brouwer
-blijft het Recept jouw eigendom?
-ingredienten voorradig of zijn er dingen die je zelf moet aanleveren
-prijs afspraken, fles, fust of combinatie, gefilterd of ongefilterd.
 - stalling van het bier wat klaar is voor de verkoop
- waar kan/wil je helpen in het brouw en afvul process.
-levering van etiketten, doppen en flessen en de formaten ervan.

Hoe staat het ervoor met het huurbrouwen inmiddels? :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
« Reactie #51 Gepost op: 16-07-2018 17:43 u »
Het staat er goed voor! Ik heb me eerst van de wijs laten brengen, maar ben op een morgen wakker geworden en heb gedacht: ik ga toch door.
Inmiddels een afspraak gehad bij de brouwerij. Ik moet zeggen, het is zeer netjes voor elkaar. Aan alles is gedacht en ze zijn zeer mee denkend. Ik heb er een goed gevoel over.
Bedankt voor alle tips!
Het maken van het eindproduct wordt eigenlijk volledig verzorgd. De prijs per liter houd in, dat het in een fles voorzien van etiket, met dop ingepakt in een doos zit. Accijns afgedragen. Er is keuze om het daar op te slaan maar dat kost uiteraard meer. Is even kijken wat ik daar zelf misschien aan doen kan.
Het inschrijven bij het kvk stelt niet veel voor. Waar het meeste tijd in gaat zitten is hete denken van een goed label, of eigenlijk huismerk. Het maken van een website en het aan de man brengen van het bier. Daar zitten nog veel uitdagingen aangezien ik geen handelaar ben. Alles valt te leren, maar een goede handelaar moet in je zitten.

Als er mensen zijn die dit interessant vinden zal ik af en toe eens een update plaatsen over hoe het verloopt.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #52 Gepost op: 16-07-2018 18:09 u »
Ik ben zťťr geÔnteresseerd dus graag!

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #53 Gepost op: 16-07-2018 18:40 u »
Het staat er goed voor! Ik heb me eerst van de wijs laten brengen, maar ben op een morgen wakker geworden en heb gedacht: ik ga toch door.
Inmiddels een afspraak gehad bij de brouwerij. Ik moet zeggen, het is zeer netjes voor elkaar. Aan alles is gedacht en ze zijn zeer mee denkend. Ik heb er een goed gevoel over.
Bedankt voor alle tips!
Het maken van het eindproduct wordt eigenlijk volledig verzorgd. De prijs per liter houd in, dat het in een fles voorzien van etiket, met dop ingepakt in een doos zit. Accijns afgedragen. Er is keuze om het daar op te slaan maar dat kost uiteraard meer. Is even kijken wat ik daar zelf misschien aan doen kan.
Het inschrijven bij het kvk stelt niet veel voor. Waar het meeste tijd in gaat zitten is hete denken van een goed label, of eigenlijk huismerk. Het maken van een website en het aan de man brengen van het bier. Daar zitten nog veel uitdagingen aangezien ik geen handelaar ben. Alles valt te leren, maar een goede handelaar moet in je zitten.

Als er mensen zijn die dit interessant vinden zal ik af en toe eens een update plaatsen over hoe het verloopt.

Superstoer, dappere beslissing, ben benieuwd hoe je plannen verlopen :brouwen:

Online joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #54 Gepost op: 17-07-2018 15:43 u »

Jahoor, hou ons zeker op de hoogte!
Gaaf om te lezen. Succes!

Online Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #55 Gepost op: 17-07-2018 20:31 u »

Stoere beslissing, je durft je droom te volgen  :groots:

Leuk als je ons op de hoogte wilt houden, veel succes  :degroeten:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 18-07-2018 12:43 u »
https://www.ad.nl/ad-werkt/vraag-geneacute-eneacute-n-advies-aan-vrienden-als-je-voor-jezelf-wil-beginnen~a9e36653/

Volgens dit artikel had je deze vraag beter niet aan je forumvrienden kunnen stellen (al hebben ze het daar over nieuwe ideeŽn geloof ik).

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 27-07-2018 20:53 u »
Een korte update:
Ik ben momenteel bezig met het aanschrijven van slijterijen en kroegen. De reacties zijn eigenlijk het tegenover gestelde van wat ik had gedacht. Ik had het idee dat men dacht: ja hoor, heb je er weer 1. Weer iemand die zo'n hipster biermerk wil beginnen.
Maar de reacties waren erg positief! Er wordt veel interesse getoond, Goede tips en voorkeuren gegeven. Er is een soort gun factor voor beginners wat erg prettig is. Tuurlijk moet je jezelf vervolgens wel bewijzen.
Voor het merk, eigenlijk meer de huisstijl, heb ik een vormgever gevraagd. Nou heb ik het geluk dat ik iemand in de familie heb zitten die het tegen gereduceerd tarief wil doen, maar anders is dit wel iets om rekening mee te houden. Deze knapen vragen goed geld! Maar nogmaals, naar mijn mening valt of staat je merk hiermee. Het is dus de investering waard. Iets waar de meeste brouwers toch wel tekort schieten. De beste bieren hebben vaak (niet altijd) een etiket die niet aanspreekt. Omdat het hoofddoel van deze mannen brouwen is, en geen marketing. Van horen zeggen, en van fora of untapd vind je de goede bieren wel, maar let er maar eens op als je blanco een slijterij in loopt. Waar wordt je naartoe getrokken? Het zijn vaak de gerenommeerde merken...
Volgende stap. KvK..

Online snowdog2006

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 30-07-2018 10:32 u »
Een korte update:
Ik ben momenteel bezig met het aanschrijven van slijterijen en kroegen. De reacties zijn eigenlijk het tegenover gestelde van wat ik had gedacht. Ik had het idee dat men dacht: ja hoor, heb je er weer 1. Weer iemand die zo'n hipster biermerk wil beginnen.
Maar de reacties waren erg positief! Er wordt veel interesse getoond, Goede tips en voorkeuren gegeven. Er is een soort gun factor voor beginners wat erg prettig is. Tuurlijk moet je jezelf vervolgens wel bewijzen.

Grappig om te horen ik had juist ook dat verwacht. Kan je aangeven wat ze dan zeggen? Is het iets in de trant van als je je bier klaar hebt breng hem langs dat we hem kunnen proeven en al dan niet besluiten hem op te nemen in het assortiment?

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 30-07-2018 10:45 u »
Een korte update:

Zijn er ook vragen zoals: hoeveel hectoliter is beschikbaar, hoe snel kun je leveren na bestelling of nabestelling, wat is de inkoopprijs, is de inkoopprijs hoeveelheid afhankelijk, wat is de minimale afname??

kun je ook zeggen, wat voor tips je hebt gehad?

Reuze benieuwd hoe dit proces verloopt. :brouwen:

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #60 Gepost op: 30-07-2018 19:48 u »
De reacties die ik kreeg waren er meer op gericht dat ze het mooi vinden dat je iets wilt ondernemen.
Zoals ik al zei, er is een bepaalde gunfactor. Ik denk dat de meeste kroegen /slijterijen, mits benaderd zoals gewenst, altijd wel een doosje of 2 kopen de eerste keer. Er zit een slijterij bij mij in de buurt die het absoluut eerst wil proeven voordat hij het op de plank zet. Dat is trouwens ook te merken aan de slijterij. Allemaal uitstekende bieren. Wel veel Amerikaans. Ik denk niet dat ik nu al in hectoliters moet denken, maar meer in dozen. Het wordt dus ook een hele klus om die eerste 1000L aan de man te brengen.
Een hele goede tip die ik kreeg was om assortimenten dozen te maken. 3x 4 verschillende bieren. Dus in een doos van 12, want dat is voor slijterijen blijkbaar veel makkelijker te hanteren ivm stelling ruimte. De meesten zeiden eigenlijk: neem als je kennis komt maken maar een doos en een factuur mee. Daar heb je dus wel wat aan. En een goede tip was om veel op de bierfestivallen te gaan staan om zo naamsbekendheid te krijgen. Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij en denk dat dit heel afhankelijk is van je doelgroep. Als je doelgroep heel Nederland is ben ik het eens. Wil je het in je eigen regio doen denk ik dat het verspilde moeite is. Komt nogal wat bij kijken.
Een ander tip was om het niet in januari/ februari aan te bieden aangezien dit voor de meeste slijterijen donkere dagen zijn. Ook iets om rekening mee te houden.
Ik denk dat als je je open opstelt en luistert naar de potentiŽle klanten je al heel veel kan slijten, maar we zullen zien.
Dus als jullie nog tips hebben van goede kroegen of slijterijen die openstaan voor een fantastisch mooi bier  ;) laat het me dan alstublieft weten  :biersmile:

Wat ik verder ook ga doen is bij de lancering als mijn vrienden/ kennissen/ familie laten komen, bbqtje aan te steken en op die manier een paar dozen verkopen (al weet ik niet of dat mag trouwens, dat moet ik nog even uitzoeken)

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #61 Gepost op: 30-07-2018 21:32 u »
Ach die eerste pallet bier gaat altijd wel vlot de deur uit. De grootste uitdaging is om te zorgen dat die slijters en horeca blijven bestellen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #62 Gepost op: 31-07-2018 09:06 u »
Wat ik verder ook ga doen is bij de lancering als mijn vrienden/ kennissen/ familie laten komen, bbqtje aan te steken en op die manier een paar dozen verkopen (al weet ik niet of dat mag trouwens, dat moet ik nog even uitzoeken)
Volgens mij mag je als brouwer gewoon aan iedereen verkopen die 18+ is, zolang je accijns en btw afdraagt.
Maar het kan nooit kwaad om dat te checken.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #63 Gepost op: 31-07-2018 09:12 u »
Losse verkoop mag vanuit een acijnsgoederenplaats mag zolang het niet de hoofdverkoop is. Dit valt onder de noemer poortverkoop.  Huurbrouwers zijn hier een wat een grijs gebied in. Sommige gemeentes kunnen hier echter moeilijk over doen, want ze zijn meestal niet met deze uitsluiting bekend.

Online snowdog2006

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 22-08-2018 11:37 u »
Inmiddels al verdere vorderingen? Of zo druk met je commerciele plannen dat je geen tijd meer hebt om te reageren? ;) :D

Online CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #65 Gepost op: 22-08-2018 15:21 u »
Als je je bier laat brouwen door een huurbrouwerij heb je geen accijnsgoederenplaats vergunning nodig. Op het moment dat het bier de brouwerij verlaat betaald de huurbrouwer de accijnzen. Dan is er geen sprake meer van een accijnsgoed. Als je het bier verkoopt, dan moet je een slijterijvergunning bij de gemeente aanvragen. En natuurlijk inschrijven bij KvK en BTW-nummer bij de Belastingdienst.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #66 Gepost op: 22-08-2018 19:59 u »
Inmiddels al verdere vorderingen? Of zo druk met je commerciele plannen dat je geen tijd meer hebt om te reageren? ;) :D
Excuus! Inderdaad even weinig te melden. Ik heb contact gehad met het kvk. Dit kan trouwens niet meer live! Het gaat via de WhatsApp  ??? Maar Opzich wel te doen. Alleen verwijzen ze je steeds naar een of ander gaar pdf bestandje uit 1998. Het is veel uitzoek werk. Waar ik erg veel aan heb op dit moment een een ander forum lid. Die deze weg een tijdje geleden ingeslagen is en dus 2 stappen voor loopt op mij. Dit is echt ideaal omdat alles nog vers in het geheugen zit en de regels intussen niet veranderd zijn. Ik moet zeggen dat als je alles gaat bekijken het niet raar is dat sommige mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ik probeer me een weg te banen door alle wet en regel geving met een uitzondering hier en daar. Maar alle lof voor voor Folkert die me super helpt met van alles.

Het is inderdaad zo dat als de accijns afgedragen is, je het eigenlijk overal mag opslaan.
Zolang het maar niet openbaar is. Dus achter je voordeur is al prima.
Het verkopen aan consumenten is ook toegestaan zonder vergunningen mits het niet je hoofd activiteit/inkomen is. Waar je wel mee te maken hebt is de 18+ regels. Daar staan serieuze boetes op als blijkt dat een minderjarige met een door jou verkocht bier loopt.

Verder weinig nieuws nog.

Hou jullie op de hoogte!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-09-2018 20:01 u »
De huisstijl is klaar! Super mooi etiket/logo! Het krijgt nu een gezicht. Recept heb ik gefinetuned. Staat nu te klaren. Lijkt erop dat het precies zo wordt als verwacht. 1e overwinning is dus binnen.
Nu hopen dat ze het in de brouwerij goed kunnen reproduceren op grotere schaal.
Houd uw slijter in de gaten! (Over een poosje)  :biersmile:

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 16-09-2018 23:21 u »
Allereerst, tof dat je ervoor gaat! Nooit geschoten is altijd mis. Daarnaast ben ik met je eens dat bierverkoop voor de meerderheid uit marketing bestaat. Heb je veel connecties met kroegen/cafťs dan heb je al een sterk begin.

My two cents: Net als menig hobbybrouwer heb ik er zelf ook vaak over nagedacht om iets te doen met huurbrouwen en na enig research het maar gelaten. Met name de logistiek: opslag en vervoeren (veel tillen) leek mij een ernstig obstakel. Ben benieuwd hoe de logistiek je afgaat en laat het vooral weten. Ook merkte dat ik recepten ging ontwikkelen met oog op de verkoop, daardoor had ik meteen minder lol in het brouwen. Als je van je hobby je werk maakt, werk je nooit ging voor mij niet op.

Succes!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 17-09-2018 15:00 u »
Waar ga je het laten brouwen?

Offline Jolanda

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
« Reactie #70 Gepost op: 19-09-2018 08:29 u »
Wat ontzettend stoer dat je ondanks de bijna altijd negatieve berichtgeving op dit forum m.b.t. tot dit onderwerp het toch gewoon probeert en je droom najaagt, respect!

De beste bieren hebben vaak (niet altijd) een etiket die niet aanspreekt. Omdat het hoofddoel van deze mannen brouwen is, en geen marketing. Van horen zeggen, en van fora of untapd vind je de goede bieren wel, maar let er maar eens op als je blanco een slijterij in loopt. Waar wordt je naartoe getrokken? Het zijn vaak de gerenommeerde merken...

Ik ben het ontzettend met je eens dat een mooi etiket en huisstijl ontzettend belangrijk is en ik denk ook iets dat vaak onderschat wordt door brouwers. Het  is niet alleen van belang bij de verkoop aan de uiteindelijke klant, maar ook voor de tussenhandel spreekt een mooi vormgegeven product in eerste instantie natuurlijk veel meer aan. De eerste ontmoeting is vaak vluchtig en dus is het belangrijk dat het product snel een goede indruk kan achterlaten.

Dat de beste bieren in de 'lelijkste' flessen zitten ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat er ook veel brouwers zijn die, nadat ze veel liefde en toewijding hebben gestopt in het brouwen van het bier, graag een mooi etiket op hun fles zien, het maakt het helemaal af. Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk veel pareltjes van bieren onontdekt blijven omdat hun etiket niet zo aanspreekt als die van het flesje ernaast.

Ben ook wel benieuwd naar jouw etiketten, huisstijl en naamgeving. Bovenal, ook ik volg je updates met veel belangstelling. Succes!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 20-09-2018 17:29 u »
Allereerst, tof dat je ervoor gaat! Nooit geschoten is altijd mis. Daarnaast ben ik met je eens dat bierverkoop voor de meerderheid uit marketing bestaat. Heb je veel connecties met kroegen/cafťs dan heb je al een sterk begin.

My two cents: Net als menig hobbybrouwer heb ik er zelf ook vaak over nagedacht om iets te doen met huurbrouwen en na enig research het maar gelaten. Met name de logistiek: opslag en vervoeren (veel tillen) leek mij een ernstig obstakel. Ben benieuwd hoe de logistiek je afgaat en laat het vooral weten. Ook merkte dat ik recepten ging ontwikkelen met oog op de verkoop, daardoor had ik meteen minder lol in het brouwen. Als je van je hobby je werk maakt, werk je nooit ging voor mij niet op.

Succes!

Qua recept doe in geen consessies. Wel iets waar ik 100% achter sta maar wat voor een groot deel ook aansluit bij de wensen van de consument. Daardoor blijft het wel leuk en geen ďwerkĒ.
Mijn idee is om 1 rode draad te heb en en verder per seizoen te bekijken wat te maken.
Opslag is geen probleem. Ik heb een grote schuur die beveiligd is.
Wat ontzettend stoer dat je ondanks de bijna altijd negatieve berichtgeving op dit forum m.b.t. tot dit onderwerp het toch gewoon probeert en je droom najaagt, respect!

Ik ben het ontzettend met je eens dat een mooi etiket en huisstijl ontzettend belangrijk is en ik denk ook iets dat vaak onderschat wordt door brouwers. Het  is niet alleen van belang bij de verkoop aan de uiteindelijke klant, maar ook voor de tussenhandel spreekt een mooi vormgegeven product in eerste instantie natuurlijk veel meer aan. De eerste ontmoeting is vaak vluchtig en dus is het belangrijk dat het product snel een goede indruk kan achterlaten.

Dat de beste bieren in de 'lelijkste' flessen zitten ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat er ook veel brouwers zijn die, nadat ze veel liefde en toewijding hebben gestopt in het brouwen van het bier, graag een mooi etiket op hun fles zien, het maakt het helemaal af. Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk veel pareltjes van bieren onontdekt blijven omdat hun etiket niet zo aanspreekt als die van het flesje ernaast.

Ben ook wel benieuwd naar jouw etiketten, huisstijl en naamgeving. Bovenal, ook ik volg je updates met veel belangstelling. Succes!

De reacties vallen me nog mee. Al heb je wel heel veel uiteenlopende meningen, maar ik heb besloten toch mijn eigen gang te gaan en me er niet te veel van aan te trekken. Bijna iedereen droomt ervan zn bier in de schappen te zien, slechts enkelen doen het. Ik krijg vaak te horen dat het nep is om huur te brouwen, maar dit is de enige optie om te beginnen. Daar ben ik wel al uit. Als het zover is zal ik het etiket eens uploaden. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 21-09-2018 11:10 u »
"Wie bang is om te vallen, moet op de grond blijven liggen."

Ik vind het mooi dat je het pad wat je bewandelt deelt hier op het forum!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #73 Gepost op: 21-09-2018 14:56 u »
"Wie bang is om te vallen, moet op de grond blijven liggen."

Ik vind het mooi dat je het pad wat je bewandelt deelt hier op het forum!

Als men er flauw van is hoor ik het graag. Dan stop ik ermee  :degroeten:

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 21-09-2018 15:20 u »
Gewoon doorgaan, zowel met je plannen, als blijven posten, ik vind het hartstikke interessant  :brouwen: