Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Huurbrouwerij  (gelezen 8547 keer)

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
Huurbrouwerij
« Gepost op: 26-05-2018 11:32 u »
Geachte brouwers,

Na lang wikken en wegen heb ik het besluit genomen om toch een een aantal HL te laten brouwen als huurbrouwer en deze commercieel aan de man te brengen. Ik weet dat dit onderwerp soms ietwat gevoelig ligt hier. Er zijn in heel veel nadelen bij huurbrouwen.
Het is relatief duur. Je hebt het proces niet in eigen hand. Je hebt geen eigen identiteit (op je recept na) en horeca uitbaters schenken blijkbaar (na het lezen van het nieuws over het aantal teruglopende huurbrouwerijen van eergisteren) liever bier dat uit een eigen brouwerij komt. Dit laatste snap ik echter niet zo goed, maar toe maar. Er zullen vast gedegen redenen zijn.
Desalniettemin: ga ik er toch voor. Met 0 ervaring in verkoop of brouwen op grote schaal.
Het enige dat ik heb is een idee en een droom. En aangezien niemand het eeuwige leven heeft dacht ik: fuck it! Ik ga ervoor. We zien waar het schip strand. Liever geprobeerd en gefaald dan niet geprobeerd en gebaald. In het ergste geval ben je wat geld kwijt. Kom ik wel weer over heen.
Veel nieuwe brouwerijen bouwen hun brouwerij ket aanzienlijk over capaciteit. Waardoor ketels verhuurd kunnen worden. Om deze nieuwe brouwerijen in stand te houden is het dus de bedoeling om ze zoveel mogelijk vol te hebben. Het is dus wel degelijk van belang dat er huurbrouwers komen.
Zoals eerder al benoemd: letterlijk 0 ervaring. Heel veel research doen dus en de juiste mensen benaderen. Een idee heb ik zeker, maar nog in erg grote lijnen. In mijn optiek Kun je 2 dingen doen.
Lekker safe gaan zitten en een of meerdere bieren maken die toegankelijk zijn voor iedereen. Frisse pilsjes, zachte weizen of een warme trippel..
Het probleem hierin is dat ik mijzelf daar niet in kan vinden, en het dus waarschijnlijk over een andere boeg ga gooien. Een beetje de Amerikanen achterna als het ware. Meer naar het extreme. Pikzwarte imperial stouts, overgehopte IPA of zware quadrupels. Commercieel gezien niet het verstandigste maar ik heb het idee dat je anders onder sneeuwt met alle brouwerijen, huurbrouwerijen die er zijn vandaag de dag. Nu is de vraag aan een ieder die dit leest: waar is heeft bierdrinkend Nederland behoefte aan? Ik weet heel goed wat ik lekker vind maar dat kan ik niet echt ijkpunt zien aangezien de nadruk ook op commercieel gebied plaats gaat vinden. Dit is dus een soort markt onderzoek onder de crème de la crème van bierdrinkend Nederland. Wat missen jullie in de schappen? Wat zijn de do’s en dont’s? Alle tips/adviesen/kritiek is welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Puck

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Huurbrouwerij
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2018 15:12 u »
Eerste gedachte bij mij: Nee, niet nog meer hipster huurbrouwers die inspringen in een hype en dus niet zelf een identiteit neerzetten door kennis en ervaring en te duur bier produceren. Dit kan dus een van de redenen zijn waarom huurbrouwers het zwaar hebben.

Thuisbrouwen en groter zit echt wel een verschil in. Er is een reden waarom zeer grote commerciële brouwers sommige recepten "uitkleden". Dat heeft te maken met kosten en de doorberekening naar het product en dus de klant. Niet dat ik je droom om zeep wil helpen maar wat meer research is wel op z'n plek en dan bedoel ik niet alleen bij een aantal nieuwssites. Veel succes!

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2018 15:48 u »
Eerste gedachte bij mij: Nee, niet nog meer hipster huurbrouwers die inspringen in een hype en dus niet zelf een identiteit neerzetten door kennis en ervaring en te duur bier produceren. Dit kan dus een van de redenen zijn waarom huurbrouwers het zwaar hebben.

Thuisbrouwen en groter zit echt wel een verschil in. Er is een reden waarom zeer grote commerciële brouwers sommige recepten "uitkleden". Dat heeft te maken met kosten en de doorberekening naar het product en dus de klant. Niet dat ik je droom om zeep wil helpen maar wat meer research is wel op z'n plek en dan bedoel ik niet alleen bij een aantal nieuwssites. Veel succes!

Precies wat ik dacht, weer de zoveelste hipster huurbierbrouwerij met barrelaged spul of neipa o.id.. Het zal moeilijk worden om je bier meer dan 1 keer te verkopen.
De biertikkers willen alles scoren natuurlijk, maar om je te onderscheiden zal erg moeilijk worden.

Tot zover het negatieve deel  :) Als je het leuk lijkt om je eigen bier op de markt te zetten moet je dat gewoon doen.
Ikzelf heb het ook gedaan dus bij mij is het van de bucketlist.
Been there done that and still got the t-shirt.

Succes :biersmile:

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018 17:42 u »
Waar is behoefte aan... Dat verschilt natuurlijk enorm. Je moet echt wat bijzonders brouwen om je tussen de huidige menigte (craft) bierbrouwers te nestelen. Als je genoeg geld kan spenderen en je mist het niet zou ik zeggen: doen, inderdaad je leeft maar een keer. Maar rijk zal je er niet van worden, of je moet wat bijzonders hebben.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 18:07 u »
Bewonderenswaardig wat je wilt doen maar voor je jezelf op kosten jaagt, ik persoonlijk mis niks in de schabben, ik denk - de normale evolutie van smaken die er sowieso blijft bestaan buiten beschouwing gelaten - dat alles er al is maar laat dat je niet tegenhouden om je droom te verwezenlijken.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2018 18:13 u »
Allereerst, dank voor jullie reacties. Zeer op prijs gesteld!
Ten tweede. Ik ben gelukkig geen hipster die in haakt op de hype. Ik ben een normale hobbybrouwer die zn passie wil delen met de consument en daar absoluut niet van hoeft te leven. Al is een beetje extra in de maand natuurlijk nooit weg. Het is niet de bedoeling om in 1 jaar weer te stoppen. Dat zou zonde zijn. Dus alle tips gewaardeerd!

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2018 19:03 u »
Heel herkenbaar vind ik en ik denk ook stiekem veel andere leden onder ons.
Check eerst of je al afzet hebt of enthousiast kunt krijgen. Vrienden, kennissen, lokale slijter, cafe etc.
Het laten maken is niet zo moeilijk, het verkopen moet je niet onderschatten. Je zit al gauw met 500 of 1000 liter minimaal wat je wilt (moet) slijten. Minder laten brouwen kan, maar de kostprijs per liter neemt dan snel toe. Ingredienten bepalen niet de prijs, dat is de ermee gemoeide arbeid (logisch). Houd rekening met de smaakwens van je doelgroepen of verkregen afzetkanalen. Pas op voor het sambal effect wat wij als beergeek gauw last van hebben  O ja, en vergeet niet om de btw in de verkoopprijs mee te nemen!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2018 19:07 u »
Pas op voor het sambal effect wat wij als beergeek gauw last van hebben 🤓

Precies dat dus! Dat is wat het moeilijk maakt. Wat ik lekker vind, vinden mijn pils drinkende vrienden te goor voor woorden! Ga je dus voor de massa, een safe bier maken? Of kies je voor jezelf?
Dat is een discussie waard... wat te doen, wat te doen...

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2018 19:10 u »
Kies je doelgroep zou ik zeggen,

Ingo

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 26-05-2018 19:32 u »
Leuk dat je er over nadenkt en om ideeën vraagt.

Ik denk dat je een keuze moet maken:
Ga je voor export, of wil je het lokale publiek serveren.

Van pikzwarte imperial stouts en overgehopte IPAs ga je in NL niet zo gemakkelijk 20 hl per brouwsel verkopen. Die bieren gaan doorgaans naar de export. Dat is met de meeste microbrouwerijen zo. Ze leven van de export, want de NL markt is te klein voor hun extreme (innovatieve  ;)) bieren. Hou er dan ook rekening mee dat, in geval van export, jouw marge aanzienlijk lager zal zijn.
Je kunt je afvragen of export is wat je wil bereiken. Waaraan beleef jij het genot van je eigen bier? Dat het ergens in een ver land door totaal onbekenden wordt gedronken? Je kan dan net zo goed teenslippers gaan verkopen.

Saai blond en tripel, dat kan je wel lokaal verkopen. Het zijn de blijvers, die iedereen wel wil drinken, daar is markt voor, het volk drinkt ze graag, zeker als het een streekbier is, dan pak je ook toeristen mee. (Nou ja, als je een bierfirmabier streekbier mag noemen, ik denk van niet, maar dat terzijde. Ik vind dat bierfirma's zich geen brouwerij mogen noemen. Het runnen van een brouwerij is heel heel veel meer dan enkel een brouwsel bestellen).

Mijn advies voor de hobbyisten die kleine commerciële ambities hebben is doen wat ik heb gedaan. Start een brouwerij die je helemaal zelf alleen kan behappen. Een ruime garage is al bijna voldoende. De max. ligt dan bij ca 150 liter. En dat ga je heel lokaal verkopen. Je hebt relatief weinig investering (nou ja, toch al wel gauw 30+k€ afhankelijk van hoe professioneel je wilt zijn), geen personeel, en je bent eigen baas. Kan je er van leven? Nee, maar het betaalt zichzelf wel terug op termijn. Je hebt dan een professionele hobby. Ik kan er enorm van genieten als ik in een lokaal cafe op diverse tafels mijn glazen zie staan, en het genot groeit als ze nog eens gevuld worden. De mensen in de buurt kennen mij als 'de brouwer'. Die emotie ga je als bierfirma nooit voelen.

Ik ben begonnen met IPAs en zo meer. Maar mijn klanten willen gewoon Blond, Bruin, Saison en Tripel. En ik ben daar zo blij mee. Ik verwerk enkel nog Belgische hoppen aangevuld met eigen teelt, ik kan zoveel meer met die 'saaie' bieren. De consument wil lokaal, korte keten, etc. Daar kan je heel fijn op inspelen, daarmee heb je bestaansrecht als kleine lokale producent. Kijk eens om je heen hoe de gemeente/provinciebesturen dit soort initiatieven willen steunen, in België in ieder geval.

Je moet ook vooral denken in termen van je klanten, niet in termen van jezelf. Jij bent absoluut niet belangrijk en totaal ondergeschikt aan je businessplan.

Over de rest van je post ... nee, het is niet van belang dat er meer huurbrouwers komen, integendeel. Echte brouwers, mensen met passie, die zelf iets lekkers maken, dat is van belang. Er is al zoveel nep op deze wereld. Ik zit als consument niet te wachten op de zoveelste IPA. Dat soort bieren zijn voor de geeks, de Untappd'ers', de verzamelaars, maar niet voor het blijvende volk. IPAs en RISen zijn de simpelste bieren om te brouwen. Gewoon veel hop of veel zwarte mout, en dan steek het je nog eens op een oude houten ton, en als het mislukt, dan noem je het gewoon wild of funk. En de geeks kopen het bovendien maar één keer. Maak maar eens een goed blond. Dat is heel veel moeilijker, maar dat blijft verkopen.

Overigens, je eigen recept is geen identiteit, want dat jouw bier volgens jouw recept gebrouwen gaat worden is een illusie. De verhuurbrouwerij is ook een commerciële onderneming ...

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2018 20:03 u »
Bedankt voor je reactie EBC! Goed gefundeerde opmerkingen :biersmile: daar hou ik van.
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar goe onderscheid je je tegenwoordig met een blond of een tripel.
Ik vind dat erg lastig. En de meeste mensen zeggen dan: dan moet je er niet aan beginnen, dan heb je te weinig kennis. En dat klopt. Ik ben niet de beste brouwer van Nederland. Dat is jaques immers ( niet sarcastisch hoor! Groot fan) kan ik een lekker bier maken? Ja zeker! Kan ik maken wat ik beoog? Absoluut! Kan ik dat 3 x achtereenvolgens zonder smaak afwijking? Mmm denk het niet..en daar komt professionalisme bij kijken. En goed apparatuur (geen garantie maar helpt wel degelijk) als huurbrouwer werk je ook samen met een grotere brouwerij. Ik geloof ook om kennis te delen. Commercieel zijn ze zeker! Maar alleen voor het geld? Ooit hoorde ik een Amerikaanse brouwer zeggen:” If I had done it for the money, i would have been a fucking Lawyer!”
En ik geloof daarin. Natuurlijk draait het gedeeltelijk om de pegels, maar naar mijn mening zijn de meeste brouwers, dus ook die ketels verhuren, liefhebbers. En ik ben ik bierland weinig zogenaamde klootzakken tegen gekomen, al zullen ze er vast zijn.. Dus kennis? Ja. Genoeg om zelf een brouwerij te beginnen? Neh.. waarom dan toch een poging wagen on huur te brouwen? Om de hele simpele reden dat ik dat heel graag wil. Geen andere argumenten te bedenken.. vandaar mijn voorkeur huurbrouwen over zelf een brouwerij starten. Dat is wel iets wat er uit voort kan vloeien..

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 26-05-2018 21:46 u »
Ik ben niet de beste brouwer van Nederland. Dat is jaques immers ...
;D :weetniet:  ;D
Waar kan ik het kopen?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2018 21:48 u »
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar goe onderscheid je je tegenwoordig met een blond of een tripel.

Met een IPA onderscheid je je zeker niet. Met een goed Blond wel. Geloof me maar, ik krijg de vraag dagelijks.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-05-2018 22:03 u »
;D :weetniet:  ;D
Waar kan ik het kopen?

Qua kennis dan.. je kunt trouwens wel een zwaar blond kopen van brand.. die is van jaques.

En EBC: een goede blond.. dat zijn tips waar ik iets mee kan. Zal er eens stevig over denken  :
En ik begrijp dat je een horeca ondernemer bent uit je verhaal? Houdt dat dan in dat ik mijn eerste klant binnen heb, als ik met een goede blond kom natuurlijk.. :proost:

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #14 Gepost op: 26-05-2018 22:07 u »
EBC, je bent een man van mijn hart. Goed verwoord zeg en fijn dat je je ervaring met ons zo passioneel  deelt. Ik kom graag eens een keer langs bij je brouwerij als dat mogelijk is!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 26-05-2018 22:10 u »
Qua kennis dan.. je kunt trouwens wel een zwaar blond kopen van brand.. die is van jaques.

Nee die is van Brand. Die van Jacques is lang geleden al verdwenen, als die er ooit geweest is. Ik weet nog die dag van de wedstrijd bij Brand ...
En ik begrijp dat je een horeca ondernemer bent uit je verhaal? Houdt dat dan in dat ik mijn eerste klant binnen heb, als ik met een goede blond kom natuurlijk.. :proost:

Nee, ik ben een commercieel brouwer, op kleine eenmansschaal. Ik verkoop mijn bieren op de lokale markt.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-05-2018 22:13 u »
Nee die is van Brand. Die van Jacques is lang geleden al verdwenen, als die er ooit geweest is.

Wat?! Jacques... graag commentaar... Hoezo?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 26-05-2018 23:42 u »
Wat?! Jacques... graag commentaar... Hoezo?

Brand Blond (want zo heet het bier nu...) is een kloon van het bier waarmee ik de wedstrijd gewonnen heb. Brand heeft er alles aan gedaan om daar zo dicht mogelijk bij te komen.

Het is de vraag of een huurbrouwerij zo dicht bij het bier zal komen dat je gebrouwen hebt en waarvan je het recept  aanlevert.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-05-2018 00:34 u »
Met een IPA onderscheid je je zeker niet. Met een goed Blond wel. Geloof me maar, ik krijg de vraag dagelijks.

Met een goede IPA kun je je zeker wel onderscheiden. Met het zoveelste bier waar willekeurig een paar scheppen Amerikaanse hop in gepleurd is niet.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 27-05-2018 00:37 u »
Met een goede IPA kun je je zeker wel onderscheiden. Met het zoveelste bier waar willekeurig een paar scheppen Amerikaanse hop in gepleurd is niet.

Ben jij prof brouwer?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 27-05-2018 00:47 u »
Ben jij prof brouwer?

Volgens mij is het de consument en niet de brouwer die bepaalt of een brouwerij zich onderscheidt...

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-05-2018 08:59 u »
De brouwerij waar ik mijn bier wil laten brouwen heeft de optie om zelf mee te brouwen. Tot een bepaalde hoogte ben je dus zelf aan het brouwen in iemand anders zijn installatie. Ik zie daar nog niet meteen een nadeel in.
Brand Blond (want zo heet het bier nu...) is een kloon van het bier waarmee ik de wedstrijd gewonnen heb. Brand heeft er alles aan gedaan om daar zo dicht mogelijk bij te komen.
Je naam staat nog wel op de fles :proost: ik schrijf hem gewoon nog steeds op jou naam  :D

Ik denk ook dat de consument de markt bepaalt en niet de brouwer. Ik had de vraag ook eigenlijk aan de bier drinkers en niet de bier brouwers moeten stellen  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 27-05-2018 10:23 u »
Je naam staat nog wel op de fles :proost: ik schrijf hem gewoon nog steeds op jou naam  :D

De naam en de kleur van de verpakking zijn veranderd. De receptuur niet. Het is nog steeds hetzelfde bier.

Offline nico.derks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 20-06-2018 02:27 u »
Tegenwoordig kan je je niet meer onderscheiden in de IPA's, er zijn er te veel die beter en beter of anders zijn.
De IPA markt is vol en niet meer dusdanig interessant.
Maar dat maakt de markt ook wel weer heel erg leuk eigenlijk.
De mooiste Meibock is er nooit geweest eigenlijk in Nederland, dus daar kunnen we nog wat mee. (volgend jaar).
De Herfstbock heeft zijn traditionele smaak verloren door de craft brewers... dus daarmee kan je nog wat (nee geen kruiden, maar mouten).
Hedendaagse "Hipster bieren" gebruiken eigenlijk wel makkelijke  verkrijgbare ingrediënten.
Ga eens verstijfselen met ongemout bijvoorbeeld. (Dat kennen ze niet)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #24 Gepost op: 20-06-2018 07:55 u »
Hoi! Ik ben ooit begonnen als huurbrouwer.. zo'n 5 jaar geleden. Ik heb 'mijn' bier in 10 brouwerijen gebrouwen.  Nu heb ik een eigen brouwerij, met een 35 hl installatie en meer personeel dan ik me kan wensen ;).

@Abrink88 - Toen wij 5 jaar geleden begonnen zat de wereld nog anders in elkaar, je kon precies doen wat jij nu zegt. Er waren er geen Jopen's, Uiltjes, Two chefs en Kompanen overal te vinden. En dan zwijg ik nog over succesvolle huurinitiatieven zoals Lowlander, Brothers in Law, Gebrouwen door vrouwen en bv Bird brewing. Ook was de Molen nog niet in iedere Bavariatent te vinden, en bij een Inbev zaak kon je je IPA wel kwijt want Goose hadden ze nog niet als alternatief.

De wereld is nu anders, oftewel - je móét een plan hebben, een geniaal idee over jouw bier en de markt waar je je in gaat begeven. Wellicht moet je eens wat boeken lezen, met brouwers praten maar vooral met potentiele afnemers praten. Dus - wat zit je nou vragen te stellen aan mede hobbyisten? Ga de kroeg in! Bezoek een beurs! Probeer eens een  5 of 10hl brouwsel. Sleep die dozen eens 5 keer je auto in en uit. Of de bovenstaande brouwerijen bestuderen. Het enige wat ik weet is dat de huurbrouwers hierboven behoorlijke budgetten hebben, er vol voor gaan en net als een echte brouwerij begonnen zijn met serieuze investering te zoeken voor hun plannen.

Ik ben het dan ook met EBC eens op het front van - begin een eigen kleine brouwerij als je als hobby brouwen hebt. Zijn opmerkingen over bierstijlen ben ik niet met hem eens - brouw dan in je eigen brouwerij wat jij vet vindt, niet wat de consument om de hoek wil. 

@EBC - Noem al die Nederlandse brouwerijen die van de export leven eens? 20 hl Imperial stout raak ik kwijt binnen Utrecht - hád ik maar meer... slechts 4% van ons bier ging naar het buitenland vorig jaar en dat waren nimmer stouts ;)..

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #25 Gepost op: 20-06-2018 09:57 u »
Zijn opmerkingen over bierstijlen ben ik niet met hem eens - brouw dan in je eigen brouwerij wat jij vet vindt, niet wat de consument om de hoek wil. 

Daar sluit ik me volledig bij aan. Brouw altijd bier waar je volledig achterstaat en leuk vind om te brouwen. En of dat nu een RIS is met chillipepers of een "simpel" blond bier dat maakt dan niet uit. 

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #26 Gepost op: 20-06-2018 11:43 u »
Ik kreeg trouwens de vraag van een bevriend cafébaas: wat zou de courante prijs zijn van een huurbrouwsel. Pakweg 200 - 500 liter toegankelijk blond bier all in per liter?

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #27 Gepost op: 20-06-2018 12:43 u »
Ik kreeg trouwens de vraag van een bevriend cafébaas: wat zou de courante prijs zijn van een huurbrouwsel. Pakweg 200 - 500 liter toegankelijk blond bier all in per liter?

2,10 EUR tot 15 plato per liter. Ex fles, kroonkurk en etiket, ex levering.
Prijs inclusief accijnzen, exclusief btw.

Zoiets.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #28 Gepost op: 27-06-2018 08:07 u »
Dat is een zeer goed gedicht Ronald! Is het ook mogelijk om jullie nieuwe brouwerij in Overvecht te bezoeken als hobbybrouwer? Of is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?) ik ben eigenlijk reuze benieuwd en als Utrechter ook een beetje trots op de mooie bieren die jullie produceren :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 27-06-2018 17:04 u »
Dat is een zeer goed gedicht Ronald! Is het ook mogelijk om jullie nieuwe brouwerij in Overvecht te bezoeken als hobbybrouwer? Of is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?) ik ben eigenlijk reuze benieuwd en als Utrechter ook een beetje trots op de mooie bieren die jullie produceren :proost:

Als Ronald dat goed vindt kan er van alles geregeld worden. Zelf kan ik op dit moment niet iets organiseren. Iets te druk met andere zaken.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #30 Gepost op: 27-06-2018 18:10 u »
Of is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?)

Als Ronald dat goed vindt kan er van alles geregeld worden. Zelf kan ik op dit moment niet iets organiseren. Iets te druk met andere zaken.

Tevens hebben we vrij onlangs nog een dergelijke dag georganiseerd door dit forum bij Brouwerij Noordt.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #31 Gepost op: 27-06-2018 23:57 u »
Desalniettemin: ga ik er toch voor. Met 0 ervaring in verkoop of brouwen op grote schaal.
Het enige dat ik heb is een idee en een droom. En aangezien niemand het eeuwige leven heeft dacht ik: fuck it! Ik ga ervoor. We zien waar het schip strand. Liever geprobeerd en gefaald dan niet geprobeerd en gebaald. In het ergste geval ben je wat geld kwijt. Kom ik wel weer over heen.
Alleen al om deze reden zeg ik, zeker doen. Veel te weinig mensen in deze wereld die gewoon doen wat ze graag willen doen, veel teveel mensen die vasthouden aan zekerheden. Doen dus!

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 28-06-2018 17:19 u »
Alleen al om deze reden zeg ik, zeker doen. Veel te weinig mensen in deze wereld die gewoon doen wat ze graag willen doen, veel teveel mensen die vasthouden aan zekerheden. Doen dus!

Ben het met je eens, maar wel eerst leren zwemmen voor je in het diepe springt.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 28-06-2018 19:56 u »
Ik zeg niet doen je blijft met een hele berg bier zitten waar geen mens meer op zit te wachten.
Je wilt toch niet zo'n ik vertrek type worden die daarna in de misere zitten omdat ze per se hun droom na moesten jagen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 29-06-2018 09:04 u »
Ik zeg niet doen je blijft met een hele berg bier zitten waar geen mens meer op zit te wachten.
Je wilt toch niet zo'n ik vertrek type worden die daarna in de misere zitten omdat ze per se hun droom na moesten jagen.

En toch...
Beter spijt van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je hebt gelaten.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 29-06-2018 13:44 u »
Er zijn altijd meningen en mensen die ambitie in de weg zitten of afraden, over datgene wat je voor ogen hebt. Je weet alleen of het een succes wordt als je het gaat doen!
Zo goed mogelijk voorbereiden is wel belangrijk en ik heb best wel een paar goede tips voorbij zien komen hier.
Je zou eerst zelf een kleine batch kunnen brouwen van 50 Ltr of zo en dan in de dichtsbijzijnde bierwinkel je partijtje verkopen, je zal de marktbehoefte keren kennen, voordat je een bak centjes verbrand.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #36 Gepost op: 29-06-2018 14:35 u »
Zo goed mogelijk voorbereiden is wel belangrijk en ik heb best wel een paar goede tips voorbij zien komen hier.
Je zou eerst zelf een kleine batch kunnen brouwen van 50 Ltr of zo en dan in de dichtsbijzijnde bierwinkel je partijtje verkopen, je zal de marktbehoefte keren kennen, voordat je een bak centjes verbrand.

En dit is dan weer een slechte tip ivm accijns HACCP etc. etc.
want ook met de intentie om commercieel te gaan mag je nog steeds geen bier verkopen

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
« Reactie #37 Gepost op: 29-06-2018 15:38 u »
En u rijdt zeker ook nooit te hard?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #38 Gepost op: 29-06-2018 15:43 u »

Dan krijg je een boete. Denk alleen dat een overtreding van die accijnswetgeving een iets grotere boete zal opleveren dan voor te hard rijden.
Daarnaast ben ik benieuwd of je daarna als commerciële (huur) brouwer niet extra in de gaten gehouden zal worden na zo'n vergrijp.
Verder ook niet echt aardig naar de con collegas die wel netjes hun accijns afdragen.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 29-06-2018 16:01 u »
Daarnaast ben ik benieuwd of je daarna als commerciële (huur) brouwer niet extra in de gaten gehouden zal worden na zo'n vergrijp.

Jazeker. Zelfs al bij het niet goed op orde hebben van je administratie wordt er al fors extra gecontroleerd of je het e.e.a. (structureel) verbetert.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #40 Gepost op: 29-06-2018 16:04 u »

Als ik de accijnswet er even bijpak (waar ik niet veel van snap) wordt er wel heel veel gestrooid met gevangenisstraffen van maximaal 4 jaar en geldboetes van de derde tot de vijfde categorie (€ 8.200 tot € 82.000), of (als dat meer is) het bedrag aan niet-betaalde accijnzen.

Als het om belastingontwijking en andere geldzaken gaat moet je niet verwachten dat de overheid je met zachte hand gaat behandelen

Voor de mensen die er wel verstand van hebben: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005251/2018-04-01

Anekdotisch weet ik een verhaal van iemand hier uit de buurt die zelf drank stookte en die (zonder accijns te betalen) een aantal jaar doorverkocht aan een lokale cafehouder. Toen die stoker dood was is de belastingdienst er achter gekomen en zijn ze dus achter de familie aangegegaan om de missende accijnzen toch nog ergens vandaan te halen. Aldus de lokale legende

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #41 Gepost op: 29-06-2018 16:22 u »
Dan krijg je een boete. Denk alleen dat een overtreding van die accijnswetgeving een iets grotere boete zal opleveren dan voor te hard rijden.
Verder ook niet echt aardig naar de con collegas die wel netjes hun accijns afdragen.

Ik rij structureel te hard op de snelweg, binnen de bebouwde kom nooit. Het vergelijk gaat niet op in vergelijking van een verkeersovertreding of het afdragen van accijns.

Accijns, btw, belastingen etc. zijn gewoon de wet in Nederland, dat is maximum snelheid ook en als je je daar aan houdt is er niets aan de hand. Het verschil zit hem in dat een snelheidsovertreding als verkapt belasting maatregel wordt gebruikt en de andere het gewoon zo zijn.

Als je iemand niet te hard wil laten rijden moet je ze niet afstraffen als ze het eens doen, maar belonen als ze het nooit doen. Positief gedrag kun je alleen verkrijgen door juist dat te belonen. Negatief gedrag afstraffen is niet voldoende effectief. Een hond leer je niets door heem/haar te straffen, mijns inziens kinderen ook niet, maar dat is een andere discussie. Het geven van een boete als je te hard rijdt en zeggen dat het voor de verkeersveiligheid is, is gewoon onzin. Veiligheid moet je zelf zien. 140 rijden op een lege snelweg is niet per definitie onveilig, maar als je er maar 80 mag wel strafbaar.

Verplaats het naar kletsen of waar dan ook, ben niet zo gevoelig. (was geen uitlokking tot!)

Zelf ben ik bezig met het opzetten van een kleine brouwerij in mijn woonplaats. Dat heeft de nodige "voeten in de aarde". Maar met inmiddels zo een 18,5 miljoen mensen in een relatief klein land is daar niet aan te ontkomen. Accijns, btw, omzetbelasting, vergunningen, etc., je noemt het maar, het hoort erbij en als je het niet doet kun je soms een waarschuwing krijgen, als je het niet te bont maakt. Net als een verkeersboete voor te hard rijden pleeg je een misdrijf, maar willens en wetens de belasting ontduiken is wel wat anders dan 140 rijden waar je 130 mag. (En dat gaat ook discussie opleveren  ;) )

Als laatste, als iedereen die commercieel bier wil verkopen, zelf geproduceerd, laten produceren of een combi ervan, zich gewoon netjes aan de regels houden dan blijft de hobby ook in het leven gehouden  en zal de regering niets willen veranderen. Als iedereen de regels aan zijn laars gaat lappen, het meer gaat kosten dan het aan boetes oplevert voor de staat, dan kan onze fijne regering zomaar eens besluiten om thuis gebrouwen bier toch maar eens te gaan belasten of niet meer toe te staan. Als nu nog hobbymatig brouwer en hopelijk snel deeltijd beroepsmatig zit ik daar niet op te wachten.

Dit was mijn "plasje". Hoop dat die niet te veel spetterde.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 29-06-2018 16:36 u »
Naja voor 1 Ltr, 100 Ltr. of 1000 hLtr. als het om 1 partij gaat is de moeite hetzelfde om accijnzen te betalen. Wellicht is de opbrengst misschien klein in EURO ten opzichte van de inspanning bij een kleine partij.
Toch als je de markt wilt verkennen op je produkt, lijkt het mij de moeite waard. Met nadruk op moeite, want je lijdt dan geen onnodige geldelijke verliezen alleen wat inspanning.

Of die inspanning dan klein of groot is hangt gewoon af van hoe je ertegenaan kijkt en hoe graag je iets wilt bereiken  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 29-06-2018 23:16 u »
Ik rij structureel te hard op de snelweg, binnen de bebouwde kom nooit.

Moet je op bepaalde wegen niet doen. Dat is gegarandeerd boete moeten betalen.
Aan de controle op verkeerssnelheid zit weldegelijk een element van verkeersveiligheid, ook op de snelweg. Het is een stuk veiliger als de verschillen qua snelheid niet al te groot is. Daarnaast zit er een milieuaspect aan. Controle op maximale snelheid is zo gek niet meer, hoewel het mij wel de nodige boetes heeft opgeleverd...

Geen accijns betalen op goederen waarop accijns wordt geheven is puur belastingontduiking. Dat wordt streng bestraft.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 29-06-2018 23:40 u »
...dan kan onze fijne regering zomaar eens besluiten om thuis gebrouwen bier toch maar eens te gaan belasten of niet meer toe te staan.
Voordeel is dat er misschien wel 50000 hobbybrouwers zijn. Dat gaan controleren en regelen lijkt me nogal een uitdaging, net zoals het ook een uitdaging voor de politie lijkt te zijn om de kleine criminaliteit te beheersen. 

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Huurbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 30-06-2018 08:05 u »
Er zit wel een verschil in tussen kleine criminaliteit bestrijden (beheersen?) en gratis geld innen bij hobbybrouwers die een keer een kratje aan een café onder de toonbank verkopen. Die laatste groep is weliswaar tegenwettelijk bezig maar om het nu crimineel te noemen? Het levert in ieder geval meer op dan brandje blussen. Waarom denk je dat die eenstrepers zo graag met een lasergun in de bosjes staan? Halen ze hun quotum mee. Ga je drie kilometer te hard? Bam! Bekeuring. Met het opsporen van een inbreker die lachend het politiebureau weer uitloopt na een uurtje schiet niemand wat op, dat is alleen maar extra papierwerk voor ze.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #46 Gepost op: 30-06-2018 08:39 u »
... en voor je het weet zit je als gevolg van een politieke reflex hier met de zelfde situatie als in Duitsland, 200l vrij brouwen en over de rest accijns afdragen met jaarlijkse aangiften en vooraanslagen. Ze mogen het dan nog steeds niet verkopen omdat er meer is dan accijns.

Ingo

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 30-06-2018 08:44 u »
Er zit wel een verschil in tussen kleine criminaliteit bestrijden (beheersen?) en gratis geld innen bij hobbybrouwers die een keer een kratje aan een café onder de toonbank verkopen. Die laatste groep is weliswaar tegenwettelijk bezig maar om het nu crimineel te noemen? Het levert in ieder geval meer op dan brandje blussen. Waarom denk je dat die eenstrepers zo graag met een lasergun in de bosjes staan? Halen ze hun quotum mee. Ga je drie kilometer te hard? Bam! Bekeuring. Met het opsporen van een inbreker die lachend het politiebureau weer uitloopt na een uurtje schiet niemand wat op, dat is alleen maar extra papierwerk voor ze.
De politie lijkt voorzichtig gezegd vooral gevoelig voor zaken die hen geld opleveren. Een mooi voorbeeld daarvan is een collega van mij wiens vrouw een kledingzaak heeft. Er wordt kleding gestolen, er zijn camerabeelden, aangifte, zelf een naam en huisadres van de dader en nog wordt de dader niet gearresteerd en krijgt de eigenaar zijn schadevergoeding dus niet. Zou denk ik anders zijn als de dader  de kosten moet betalen die de politie voor het behandelen van dit geval maakt. Dan levert het de politie meer op dan men moet investeren. Dat probleem los je volgens mij alleen maar op door de wetgeving te veranderen waardoor daders de schade moeten betalen en gemaakte kosten, desnoods ervoor werken. Is ook een stuk eerlijker naar de belastingbetaler. 

Kortom het mag beide niet (kleine criminaliteit en accijnse ontduiken) maar mbt handhaving kijkt men voorals of de geinvesteerde moeite meer oplevert dan de geinvesteerde tijd. Dus ga zelf maar na in geval van dat kratje bier. Soms werkt het tegen je en soms mee.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 30-06-2018 23:04 u »
We raken zo zoetjes aan van een politie in een politieke discussie.

Ter herinnering: graag geen politiek op dit forum!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 08-07-2018 10:46 u »
Dit zijn goede tips Ronald! Bedankt daarvoor. De reden dat ik de graag hier neer gelegd heb is eigenlijk omdat hier veel mensen zijn die het geprobeerd hebben. Sommigen met succes, sommigen zonder succes. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen maar vooral de bottlenecks in dit proces.
En door het plaatsen van dit bericht ben ik heel wat wijzer geworden. Maar je hebt gelijk, je moet de vragen stellen bij de afnemers. En dit heb ik ook gedaan de laatste tijd. En ik moet zeggen, de conclusie is verrassend. Mijn idee over de markt klopte van geen kant. Ik ben altijd uitgegaan van mensen die bier drinken (speciaal bier) net als de rest van de mensen op dit forum. Bij elke slok ontleden wij het bier, wat ruik ik, wat zie ik, hoe is de schuimkraag, mondgevoel,  klopt de kleur, wat voor ingredienten etc. Maar wat blijkt: niet iedereen doet dit ;)
Er zijn tegenwoordig heel veel brouwerijen huur of niet, die goede bieren brouwen en verkopen. Maar mijn conclusie is dat het brouwen van goed bier 40% van dit proces beslaat. De overige 60% zit hem in de marketing. Hoe bied je het aan. Hoe is je etiket. Wat voor imago wil je uitstralen.
Dit zijn allemaal dingen die ik nu aan het uitzoeken ben.

Ik heb wel nog een vraag over de brouwerij, ik hoop dat iemand daarop lan antwoorden:
Ik ga volgende week op bezoek bij een brouwerij waarvan ik denk dat ze mijn bier moeten brouwen.
Ik heb daar een afspraak en ik vind het lastig om de juiste vragen te bedenken.
Wat zijn de belangrijke punten bij het uitzoeken van een geschikte brouwerij?

Offline SLB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #50 Gepost op: 16-07-2018 12:55 u »
Belangerijke punten volgens mij:
-vind je het bier lekker wat ze brouwen?
-ben je het eens met hun bouwmethode
-kan je het goed vinden met de eigenaar of brouwer
-blijft het Recept jouw eigendom?
-ingredienten voorradig of zijn er dingen die je zelf moet aanleveren
-prijs afspraken, fles, fust of combinatie, gefilterd of ongefilterd.
 - stalling van het bier wat klaar is voor de verkoop
- waar kan/wil je helpen in het brouw en afvul process.
-levering van etiketten, doppen en flessen en de formaten ervan.

Hoe staat het ervoor met het huurbrouwen inmiddels? :)

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 16-07-2018 17:43 u »
Het staat er goed voor! Ik heb me eerst van de wijs laten brengen, maar ben op een morgen wakker geworden en heb gedacht: ik ga toch door.
Inmiddels een afspraak gehad bij de brouwerij. Ik moet zeggen, het is zeer netjes voor elkaar. Aan alles is gedacht en ze zijn zeer mee denkend. Ik heb er een goed gevoel over.
Bedankt voor alle tips!
Het maken van het eindproduct wordt eigenlijk volledig verzorgd. De prijs per liter houd in, dat het in een fles voorzien van etiket, met dop ingepakt in een doos zit. Accijns afgedragen. Er is keuze om het daar op te slaan maar dat kost uiteraard meer. Is even kijken wat ik daar zelf misschien aan doen kan.
Het inschrijven bij het kvk stelt niet veel voor. Waar het meeste tijd in gaat zitten is hete denken van een goed label, of eigenlijk huismerk. Het maken van een website en het aan de man brengen van het bier. Daar zitten nog veel uitdagingen aangezien ik geen handelaar ben. Alles valt te leren, maar een goede handelaar moet in je zitten.

Als er mensen zijn die dit interessant vinden zal ik af en toe eens een update plaatsen over hoe het verloopt.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #52 Gepost op: 16-07-2018 18:09 u »
Ik ben zéér geïnteresseerd dus graag!

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 16-07-2018 18:40 u »
Het staat er goed voor! Ik heb me eerst van de wijs laten brengen, maar ben op een morgen wakker geworden en heb gedacht: ik ga toch door.
Inmiddels een afspraak gehad bij de brouwerij. Ik moet zeggen, het is zeer netjes voor elkaar. Aan alles is gedacht en ze zijn zeer mee denkend. Ik heb er een goed gevoel over.
Bedankt voor alle tips!
Het maken van het eindproduct wordt eigenlijk volledig verzorgd. De prijs per liter houd in, dat het in een fles voorzien van etiket, met dop ingepakt in een doos zit. Accijns afgedragen. Er is keuze om het daar op te slaan maar dat kost uiteraard meer. Is even kijken wat ik daar zelf misschien aan doen kan.
Het inschrijven bij het kvk stelt niet veel voor. Waar het meeste tijd in gaat zitten is hete denken van een goed label, of eigenlijk huismerk. Het maken van een website en het aan de man brengen van het bier. Daar zitten nog veel uitdagingen aangezien ik geen handelaar ben. Alles valt te leren, maar een goede handelaar moet in je zitten.

Als er mensen zijn die dit interessant vinden zal ik af en toe eens een update plaatsen over hoe het verloopt.

Superstoer, dappere beslissing, ben benieuwd hoe je plannen verlopen :brouwen:

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #54 Gepost op: 17-07-2018 15:43 u »

Jahoor, hou ons zeker op de hoogte!
Gaaf om te lezen. Succes!

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #55 Gepost op: 17-07-2018 20:31 u »

Stoere beslissing, je durft je droom te volgen  :groots:

Leuk als je ons op de hoogte wilt houden, veel succes  :degroeten:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 18-07-2018 12:43 u »
https://www.ad.nl/ad-werkt/vraag-geneacute-eneacute-n-advies-aan-vrienden-als-je-voor-jezelf-wil-beginnen~a9e36653/

Volgens dit artikel had je deze vraag beter niet aan je forumvrienden kunnen stellen (al hebben ze het daar over nieuwe ideeën geloof ik).

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 27-07-2018 20:53 u »
Een korte update:
Ik ben momenteel bezig met het aanschrijven van slijterijen en kroegen. De reacties zijn eigenlijk het tegenover gestelde van wat ik had gedacht. Ik had het idee dat men dacht: ja hoor, heb je er weer 1. Weer iemand die zo'n hipster biermerk wil beginnen.
Maar de reacties waren erg positief! Er wordt veel interesse getoond, Goede tips en voorkeuren gegeven. Er is een soort gun factor voor beginners wat erg prettig is. Tuurlijk moet je jezelf vervolgens wel bewijzen.
Voor het merk, eigenlijk meer de huisstijl, heb ik een vormgever gevraagd. Nou heb ik het geluk dat ik iemand in de familie heb zitten die het tegen gereduceerd tarief wil doen, maar anders is dit wel iets om rekening mee te houden. Deze knapen vragen goed geld! Maar nogmaals, naar mijn mening valt of staat je merk hiermee. Het is dus de investering waard. Iets waar de meeste brouwers toch wel tekort schieten. De beste bieren hebben vaak (niet altijd) een etiket die niet aanspreekt. Omdat het hoofddoel van deze mannen brouwen is, en geen marketing. Van horen zeggen, en van fora of untapd vind je de goede bieren wel, maar let er maar eens op als je blanco een slijterij in loopt. Waar wordt je naartoe getrokken? Het zijn vaak de gerenommeerde merken...
Volgende stap. KvK..

Offline snowdog2006

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 30-07-2018 10:32 u »
Een korte update:
Ik ben momenteel bezig met het aanschrijven van slijterijen en kroegen. De reacties zijn eigenlijk het tegenover gestelde van wat ik had gedacht. Ik had het idee dat men dacht: ja hoor, heb je er weer 1. Weer iemand die zo'n hipster biermerk wil beginnen.
Maar de reacties waren erg positief! Er wordt veel interesse getoond, Goede tips en voorkeuren gegeven. Er is een soort gun factor voor beginners wat erg prettig is. Tuurlijk moet je jezelf vervolgens wel bewijzen.

Grappig om te horen ik had juist ook dat verwacht. Kan je aangeven wat ze dan zeggen? Is het iets in de trant van als je je bier klaar hebt breng hem langs dat we hem kunnen proeven en al dan niet besluiten hem op te nemen in het assortiment?

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 30-07-2018 10:45 u »
Een korte update:

Zijn er ook vragen zoals: hoeveel hectoliter is beschikbaar, hoe snel kun je leveren na bestelling of nabestelling, wat is de inkoopprijs, is de inkoopprijs hoeveelheid afhankelijk, wat is de minimale afname??

kun je ook zeggen, wat voor tips je hebt gehad?

Reuze benieuwd hoe dit proces verloopt. :brouwen:

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #60 Gepost op: 30-07-2018 19:48 u »
De reacties die ik kreeg waren er meer op gericht dat ze het mooi vinden dat je iets wilt ondernemen.
Zoals ik al zei, er is een bepaalde gunfactor. Ik denk dat de meeste kroegen /slijterijen, mits benaderd zoals gewenst, altijd wel een doosje of 2 kopen de eerste keer. Er zit een slijterij bij mij in de buurt die het absoluut eerst wil proeven voordat hij het op de plank zet. Dat is trouwens ook te merken aan de slijterij. Allemaal uitstekende bieren. Wel veel Amerikaans. Ik denk niet dat ik nu al in hectoliters moet denken, maar meer in dozen. Het wordt dus ook een hele klus om die eerste 1000L aan de man te brengen.
Een hele goede tip die ik kreeg was om assortimenten dozen te maken. 3x 4 verschillende bieren. Dus in een doos van 12, want dat is voor slijterijen blijkbaar veel makkelijker te hanteren ivm stelling ruimte. De meesten zeiden eigenlijk: neem als je kennis komt maken maar een doos en een factuur mee. Daar heb je dus wel wat aan. En een goede tip was om veel op de bierfestivallen te gaan staan om zo naamsbekendheid te krijgen. Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij en denk dat dit heel afhankelijk is van je doelgroep. Als je doelgroep heel Nederland is ben ik het eens. Wil je het in je eigen regio doen denk ik dat het verspilde moeite is. Komt nogal wat bij kijken.
Een ander tip was om het niet in januari/ februari aan te bieden aangezien dit voor de meeste slijterijen donkere dagen zijn. Ook iets om rekening mee te houden.
Ik denk dat als je je open opstelt en luistert naar de potentiële klanten je al heel veel kan slijten, maar we zullen zien.
Dus als jullie nog tips hebben van goede kroegen of slijterijen die openstaan voor een fantastisch mooi bier  ;) laat het me dan alstublieft weten  :biersmile:

Wat ik verder ook ga doen is bij de lancering als mijn vrienden/ kennissen/ familie laten komen, bbqtje aan te steken en op die manier een paar dozen verkopen (al weet ik niet of dat mag trouwens, dat moet ik nog even uitzoeken)

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 30-07-2018 21:32 u »
Ach die eerste pallet bier gaat altijd wel vlot de deur uit. De grootste uitdaging is om te zorgen dat die slijters en horeca blijven bestellen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #62 Gepost op: 31-07-2018 09:06 u »
Wat ik verder ook ga doen is bij de lancering als mijn vrienden/ kennissen/ familie laten komen, bbqtje aan te steken en op die manier een paar dozen verkopen (al weet ik niet of dat mag trouwens, dat moet ik nog even uitzoeken)
Volgens mij mag je als brouwer gewoon aan iedereen verkopen die 18+ is, zolang je accijns en btw afdraagt.
Maar het kan nooit kwaad om dat te checken.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 31-07-2018 09:12 u »
Losse verkoop mag vanuit een acijnsgoederenplaats mag zolang het niet de hoofdverkoop is. Dit valt onder de noemer poortverkoop.  Huurbrouwers zijn hier een wat een grijs gebied in. Sommige gemeentes kunnen hier echter moeilijk over doen, want ze zijn meestal niet met deze uitsluiting bekend.

Offline snowdog2006

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 22-08-2018 11:37 u »
Inmiddels al verdere vorderingen? Of zo druk met je commerciele plannen dat je geen tijd meer hebt om te reageren? ;) :D

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #65 Gepost op: 22-08-2018 15:21 u »
Als je je bier laat brouwen door een huurbrouwerij heb je geen accijnsgoederenplaats vergunning nodig. Op het moment dat het bier de brouwerij verlaat betaald de huurbrouwer de accijnzen. Dan is er geen sprake meer van een accijnsgoed. Als je het bier verkoopt, dan moet je een slijterijvergunning bij de gemeente aanvragen. En natuurlijk inschrijven bij KvK en BTW-nummer bij de Belastingdienst.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #66 Gepost op: 22-08-2018 19:59 u »
Inmiddels al verdere vorderingen? Of zo druk met je commerciele plannen dat je geen tijd meer hebt om te reageren? ;) :D
Excuus! Inderdaad even weinig te melden. Ik heb contact gehad met het kvk. Dit kan trouwens niet meer live! Het gaat via de WhatsApp  ??? Maar Opzich wel te doen. Alleen verwijzen ze je steeds naar een of ander gaar pdf bestandje uit 1998. Het is veel uitzoek werk. Waar ik erg veel aan heb op dit moment een een ander forum lid. Die deze weg een tijdje geleden ingeslagen is en dus 2 stappen voor loopt op mij. Dit is echt ideaal omdat alles nog vers in het geheugen zit en de regels intussen niet veranderd zijn. Ik moet zeggen dat als je alles gaat bekijken het niet raar is dat sommige mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ik probeer me een weg te banen door alle wet en regel geving met een uitzondering hier en daar. Maar alle lof voor voor Folkert die me super helpt met van alles.

Het is inderdaad zo dat als de accijns afgedragen is, je het eigenlijk overal mag opslaan.
Zolang het maar niet openbaar is. Dus achter je voordeur is al prima.
Het verkopen aan consumenten is ook toegestaan zonder vergunningen mits het niet je hoofd activiteit/inkomen is. Waar je wel mee te maken hebt is de 18+ regels. Daar staan serieuze boetes op als blijkt dat een minderjarige met een door jou verkocht bier loopt.

Verder weinig nieuws nog.

Hou jullie op de hoogte!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-09-2018 20:01 u »
De huisstijl is klaar! Super mooi etiket/logo! Het krijgt nu een gezicht. Recept heb ik gefinetuned. Staat nu te klaren. Lijkt erop dat het precies zo wordt als verwacht. 1e overwinning is dus binnen.
Nu hopen dat ze het in de brouwerij goed kunnen reproduceren op grotere schaal.
Houd uw slijter in de gaten! (Over een poosje)  :biersmile:

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 16-09-2018 23:21 u »
Allereerst, tof dat je ervoor gaat! Nooit geschoten is altijd mis. Daarnaast ben ik met je eens dat bierverkoop voor de meerderheid uit marketing bestaat. Heb je veel connecties met kroegen/cafés dan heb je al een sterk begin.

My two cents: Net als menig hobbybrouwer heb ik er zelf ook vaak over nagedacht om iets te doen met huurbrouwen en na enig research het maar gelaten. Met name de logistiek: opslag en vervoeren (veel tillen) leek mij een ernstig obstakel. Ben benieuwd hoe de logistiek je afgaat en laat het vooral weten. Ook merkte dat ik recepten ging ontwikkelen met oog op de verkoop, daardoor had ik meteen minder lol in het brouwen. Als je van je hobby je werk maakt, werk je nooit ging voor mij niet op.

Succes!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 17-09-2018 15:00 u »
Waar ga je het laten brouwen?

Offline Jolanda

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
« Reactie #70 Gepost op: 19-09-2018 08:29 u »
Wat ontzettend stoer dat je ondanks de bijna altijd negatieve berichtgeving op dit forum m.b.t. tot dit onderwerp het toch gewoon probeert en je droom najaagt, respect!

De beste bieren hebben vaak (niet altijd) een etiket die niet aanspreekt. Omdat het hoofddoel van deze mannen brouwen is, en geen marketing. Van horen zeggen, en van fora of untapd vind je de goede bieren wel, maar let er maar eens op als je blanco een slijterij in loopt. Waar wordt je naartoe getrokken? Het zijn vaak de gerenommeerde merken...

Ik ben het ontzettend met je eens dat een mooi etiket en huisstijl ontzettend belangrijk is en ik denk ook iets dat vaak onderschat wordt door brouwers. Het  is niet alleen van belang bij de verkoop aan de uiteindelijke klant, maar ook voor de tussenhandel spreekt een mooi vormgegeven product in eerste instantie natuurlijk veel meer aan. De eerste ontmoeting is vaak vluchtig en dus is het belangrijk dat het product snel een goede indruk kan achterlaten.

Dat de beste bieren in de 'lelijkste' flessen zitten ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat er ook veel brouwers zijn die, nadat ze veel liefde en toewijding hebben gestopt in het brouwen van het bier, graag een mooi etiket op hun fles zien, het maakt het helemaal af. Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk veel pareltjes van bieren onontdekt blijven omdat hun etiket niet zo aanspreekt als die van het flesje ernaast.

Ben ook wel benieuwd naar jouw etiketten, huisstijl en naamgeving. Bovenal, ook ik volg je updates met veel belangstelling. Succes!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 20-09-2018 17:29 u »
Allereerst, tof dat je ervoor gaat! Nooit geschoten is altijd mis. Daarnaast ben ik met je eens dat bierverkoop voor de meerderheid uit marketing bestaat. Heb je veel connecties met kroegen/cafés dan heb je al een sterk begin.

My two cents: Net als menig hobbybrouwer heb ik er zelf ook vaak over nagedacht om iets te doen met huurbrouwen en na enig research het maar gelaten. Met name de logistiek: opslag en vervoeren (veel tillen) leek mij een ernstig obstakel. Ben benieuwd hoe de logistiek je afgaat en laat het vooral weten. Ook merkte dat ik recepten ging ontwikkelen met oog op de verkoop, daardoor had ik meteen minder lol in het brouwen. Als je van je hobby je werk maakt, werk je nooit ging voor mij niet op.

Succes!

Qua recept doe in geen consessies. Wel iets waar ik 100% achter sta maar wat voor een groot deel ook aansluit bij de wensen van de consument. Daardoor blijft het wel leuk en geen “werk”.
Mijn idee is om 1 rode draad te heb en en verder per seizoen te bekijken wat te maken.
Opslag is geen probleem. Ik heb een grote schuur die beveiligd is.
Wat ontzettend stoer dat je ondanks de bijna altijd negatieve berichtgeving op dit forum m.b.t. tot dit onderwerp het toch gewoon probeert en je droom najaagt, respect!

Ik ben het ontzettend met je eens dat een mooi etiket en huisstijl ontzettend belangrijk is en ik denk ook iets dat vaak onderschat wordt door brouwers. Het  is niet alleen van belang bij de verkoop aan de uiteindelijke klant, maar ook voor de tussenhandel spreekt een mooi vormgegeven product in eerste instantie natuurlijk veel meer aan. De eerste ontmoeting is vaak vluchtig en dus is het belangrijk dat het product snel een goede indruk kan achterlaten.

Dat de beste bieren in de 'lelijkste' flessen zitten ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat er ook veel brouwers zijn die, nadat ze veel liefde en toewijding hebben gestopt in het brouwen van het bier, graag een mooi etiket op hun fles zien, het maakt het helemaal af. Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk veel pareltjes van bieren onontdekt blijven omdat hun etiket niet zo aanspreekt als die van het flesje ernaast.

Ben ook wel benieuwd naar jouw etiketten, huisstijl en naamgeving. Bovenal, ook ik volg je updates met veel belangstelling. Succes!

De reacties vallen me nog mee. Al heb je wel heel veel uiteenlopende meningen, maar ik heb besloten toch mijn eigen gang te gaan en me er niet te veel van aan te trekken. Bijna iedereen droomt ervan zn bier in de schappen te zien, slechts enkelen doen het. Ik krijg vaak te horen dat het nep is om huur te brouwen, maar dit is de enige optie om te beginnen. Daar ben ik wel al uit. Als het zover is zal ik het etiket eens uploaden. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 21-09-2018 11:10 u »
"Wie bang is om te vallen, moet op de grond blijven liggen."

Ik vind het mooi dat je het pad wat je bewandelt deelt hier op het forum!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #73 Gepost op: 21-09-2018 14:56 u »
"Wie bang is om te vallen, moet op de grond blijven liggen."

Ik vind het mooi dat je het pad wat je bewandelt deelt hier op het forum!

Als men er flauw van is hoor ik het graag. Dan stop ik ermee  :degroeten:

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 21-09-2018 15:20 u »
Gewoon doorgaan, zowel met je plannen, als blijven posten, ik vind het hartstikke interessant  :brouwen:

Offline Broeky

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 21-09-2018 20:36 u »
En daar sluit ik mij ook volledig bij aan. Er goed en mooi van je dat je dit zo doet en ook de updates wil plaatsen.

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #76 Gepost op: 22-09-2018 11:28 u »

Blijf gewoon posten, ik volg het met interesse! Ben benieuwd naar je etiket(ten).

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #77 Gepost op: 22-09-2018 13:01 u »

Ik denk dat dit topic anderen ook de moed kan geven om de stap te maken.
Je niet druk hoeven maken om een pand, apparatuur, hygiëne en veiligheidsregels en accijns, is waarschijnlijk net wat veel mensen tegenhoudt.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 23-09-2018 13:40 u »
En vergeet niet dat er veel beginnende brouwerijen afhankelijk zijn van huurbrouwers. Ze bouwen de brouwerij met aanzienlijke over capaciteit met het oog op de toekomst. Deze ketels moeten de eerste jaren wel gevuld worden.

Ik denk dat dit topic anderen ook de moed kan geven om de stap te maken.
Je niet druk hoeven maken om een pand, apparatuur, hygiëne en veiligheidsregels en accijns, is waarschijnlijk net wat veel mensen tegenhoudt.

Dit heeft mij ook lang tegen gehouden, en het feit dat het vaak nep genoemd wordt. Maar met deze stelling ben ik het niet eens. Mits je pretendeerd een streekproduct te hebben die op een hele andere plaats gebrouwen wordt. Ik ga mijn bier daarom ook niet “drentsch” noemen, al hebben de recepten dus wel een drentsche oorsprong. Net zoals ik het etiket niet oud wil laten overkomen, aangezien ik net begin, maar ik wil ook geen modern etiket.  Ik probeer gewoon bij mezelf te blijven in de recepten en etiketten. Dit is op zich best lastig.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #79 Gepost op: 25-09-2018 18:50 u »
Bij je eigen gevoel blijven en doen wat je denkt dat goed is, is een groot goed! Houd dat zo en vooral doorgaan.... :brouwen: