Huurbrouwerij

Gestart door Abrink88, 26-05-2018 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Geachte brouwers,

Na lang wikken en wegen heb ik het besluit genomen om toch een een aantal HL te laten brouwen als huurbrouwer en deze commercieel aan de man te brengen. Ik weet dat dit onderwerp soms ietwat gevoelig ligt hier. Er zijn in heel veel nadelen bij huurbrouwen.
Het is relatief duur. Je hebt het proces niet in eigen hand. Je hebt geen eigen identiteit (op je recept na) en horeca uitbaters schenken blijkbaar (na het lezen van het nieuws over het aantal teruglopende huurbrouwerijen van eergisteren) liever bier dat uit een eigen brouwerij komt. Dit laatste snap ik echter niet zo goed, maar toe maar. Er zullen vast gedegen redenen zijn.
Desalniettemin: ga ik er toch voor. Met 0 ervaring in verkoop of brouwen op grote schaal.
Het enige dat ik heb is een idee en een droom. En aangezien niemand het eeuwige leven heeft dacht ik: fuck it! Ik ga ervoor. We zien waar het schip strand. Liever geprobeerd en gefaald dan niet geprobeerd en gebaald. In het ergste geval ben je wat geld kwijt. Kom ik wel weer over heen.
Veel nieuwe brouwerijen bouwen hun brouwerij ket aanzienlijk over capaciteit. Waardoor ketels verhuurd kunnen worden. Om deze nieuwe brouwerijen in stand te houden is het dus de bedoeling om ze zoveel mogelijk vol te hebben. Het is dus wel degelijk van belang dat er huurbrouwers komen.
Zoals eerder al benoemd: letterlijk 0 ervaring. Heel veel research doen dus en de juiste mensen benaderen. Een idee heb ik zeker, maar nog in erg grote lijnen. In mijn optiek Kun je 2 dingen doen.
Lekker safe gaan zitten en een of meerdere bieren maken die toegankelijk zijn voor iedereen. Frisse pilsjes, zachte weizen of een warme trippel..
Het probleem hierin is dat ik mijzelf daar niet in kan vinden, en het dus waarschijnlijk over een andere boeg ga gooien. Een beetje de Amerikanen achterna als het ware. Meer naar het extreme. Pikzwarte imperial stouts, overgehopte IPA of zware quadrupels. Commercieel gezien niet het verstandigste maar ik heb het idee dat je anders onder sneeuwt met alle brouwerijen, huurbrouwerijen die er zijn vandaag de dag. Nu is de vraag aan een ieder die dit leest: waar is heeft bierdrinkend Nederland behoefte aan? Ik weet heel goed wat ik lekker vind maar dat kan ik niet echt ijkpunt zien aangezien de nadruk ook op commercieel gebied plaats gaat vinden. Dit is dus een soort markt onderzoek onder de crème de la crème van bierdrinkend Nederland. Wat missen jullie in de schappen? Wat zijn de do's en dont's? Alle tips/adviesen/kritiek is welkom!

Puck

Eerste gedachte bij mij: Nee, niet nog meer hipster huurbrouwers die inspringen in een hype en dus niet zelf een identiteit neerzetten door kennis en ervaring en te duur bier produceren. Dit kan dus een van de redenen zijn waarom huurbrouwers het zwaar hebben.

Thuisbrouwen en groter zit echt wel een verschil in. Er is een reden waarom zeer grote commerciële brouwers sommige recepten "uitkleden". Dat heeft te maken met kosten en de doorberekening naar het product en dus de klant. Niet dat ik je droom om zeep wil helpen maar wat meer research is wel op z'n plek en dan bedoel ik niet alleen bij een aantal nieuwssites. Veel succes!

Oxhead

Citaat van: Puck op 26-05-2018  15:12 uEerste gedachte bij mij: Nee, niet nog meer hipster huurbrouwers die inspringen in een hype en dus niet zelf een identiteit neerzetten door kennis en ervaring en te duur bier produceren. Dit kan dus een van de redenen zijn waarom huurbrouwers het zwaar hebben.

Thuisbrouwen en groter zit echt wel een verschil in. Er is een reden waarom zeer grote commerciële brouwers sommige recepten "uitkleden". Dat heeft te maken met kosten en de doorberekening naar het product en dus de klant. Niet dat ik je droom om zeep wil helpen maar wat meer research is wel op z'n plek en dan bedoel ik niet alleen bij een aantal nieuwssites. Veel succes!

Precies wat ik dacht, weer de zoveelste hipster huurbierbrouwerij met barrelaged spul of neipa o.id.. Het zal moeilijk worden om je bier meer dan 1 keer te verkopen.
De biertikkers willen alles scoren natuurlijk, maar om je te onderscheiden zal erg moeilijk worden.


Tot zover het negatieve deel  :) Als je het leuk lijkt om je eigen bier op de markt te zetten moet je dat gewoon doen.
Ikzelf heb het ook gedaan dus bij mij is het van de bucketlist.
Been there done that and still got the t-shirt.


Succes :biersmile:

Fermon

Waar is behoefte aan... Dat verschilt natuurlijk enorm. Je moet echt wat bijzonders brouwen om je tussen de huidige menigte (craft) bierbrouwers te nestelen. Als je genoeg geld kan spenderen en je mist het niet zou ik zeggen: doen, inderdaad je leeft maar een keer. Maar rijk zal je er niet van worden, of je moet wat bijzonders hebben.

TeVeHa

Bewonderenswaardig wat je wilt doen maar voor je jezelf op kosten jaagt, ik persoonlijk mis niks in de schabben, ik denk - de normale evolutie van smaken die er sowieso blijft bestaan buiten beschouwing gelaten - dat alles er al is maar laat dat je niet tegenhouden om je droom te verwezenlijken.

Abrink88

Allereerst, dank voor jullie reacties. Zeer op prijs gesteld!
Ten tweede. Ik ben gelukkig geen hipster die in haakt op de hype. Ik ben een normale hobbybrouwer die zn passie wil delen met de consument en daar absoluut niet van hoeft te leven. Al is een beetje extra in de maand natuurlijk nooit weg. Het is niet de bedoeling om in 1 jaar weer te stoppen. Dat zou zonde zijn. Dus alle tips gewaardeerd!

Rene Haring

Heel herkenbaar vind ik en ik denk ook stiekem veel andere leden onder ons.
Check eerst of je al afzet hebt of enthousiast kunt krijgen. Vrienden, kennissen, lokale slijter, cafe etc.
Het laten maken is niet zo moeilijk, het verkopen moet je niet onderschatten. Je zit al gauw met 500 of 1000 liter minimaal wat je wilt (moet) slijten. Minder laten brouwen kan, maar de kostprijs per liter neemt dan snel toe. Ingredienten bepalen niet de prijs, dat is de ermee gemoeide arbeid (logisch). Houd rekening met de smaakwens van je doelgroepen of verkregen afzetkanalen. Pas op voor het sambal effect wat wij als beergeek gauw last van hebben  O ja, en vergeet niet om de btw in de verkoopprijs mee te nemen!

Abrink88

Citaat van: Rene Haring op 26-05-2018  19:03 uPas op voor het sambal effect wat wij als beergeek gauw last van hebben 🤓

Precies dat dus! Dat is wat het moeilijk maakt. Wat ik lekker vind, vinden mijn pils drinkende vrienden te goor voor woorden! Ga je dus voor de massa, een safe bier maken? Of kies je voor jezelf?
Dat is een discussie waard... wat te doen, wat te doen...

seed7

Kies je doelgroep zou ik zeggen,

Ingo

EBC

Leuk dat je er over nadenkt en om ideeën vraagt.

Ik denk dat je een keuze moet maken:
Ga je voor export, of wil je het lokale publiek serveren.

Van pikzwarte imperial stouts en overgehopte IPAs ga je in NL niet zo gemakkelijk 20 hl per brouwsel verkopen. Die bieren gaan doorgaans naar de export. Dat is met de meeste microbrouwerijen zo. Ze leven van de export, want de NL markt is te klein voor hun extreme (innovatieve  ;)) bieren. Hou er dan ook rekening mee dat, in geval van export, jouw marge aanzienlijk lager zal zijn.
Je kunt je afvragen of export is wat je wil bereiken. Waaraan beleef jij het genot van je eigen bier? Dat het ergens in een ver land door totaal onbekenden wordt gedronken? Je kan dan net zo goed teenslippers gaan verkopen.

Saai blond en tripel, dat kan je wel lokaal verkopen. Het zijn de blijvers, die iedereen wel wil drinken, daar is markt voor, het volk drinkt ze graag, zeker als het een streekbier is, dan pak je ook toeristen mee. (Nou ja, als je een bierfirmabier streekbier mag noemen, ik denk van niet, maar dat terzijde. Ik vind dat bierfirma's zich geen brouwerij mogen noemen. Het runnen van een brouwerij is heel heel veel meer dan enkel een brouwsel bestellen).

Mijn advies voor de hobbyisten die kleine commerciële ambities hebben is doen wat ik heb gedaan. Start een brouwerij die je helemaal zelf alleen kan behappen. Een ruime garage is al bijna voldoende. De max. ligt dan bij ca 150 liter. En dat ga je heel lokaal verkopen. Je hebt relatief weinig investering (nou ja, toch al wel gauw 30+k€ afhankelijk van hoe professioneel je wilt zijn), geen personeel, en je bent eigen baas. Kan je er van leven? Nee, maar het betaalt zichzelf wel terug op termijn. Je hebt dan een professionele hobby. Ik kan er enorm van genieten als ik in een lokaal cafe op diverse tafels mijn glazen zie staan, en het genot groeit als ze nog eens gevuld worden. De mensen in de buurt kennen mij als 'de brouwer'. Die emotie ga je als bierfirma nooit voelen.

Ik ben begonnen met IPAs en zo meer. Maar mijn klanten willen gewoon Blond, Bruin, Saison en Tripel. En ik ben daar zo blij mee. Ik verwerk enkel nog Belgische hoppen aangevuld met eigen teelt, ik kan zoveel meer met die 'saaie' bieren. De consument wil lokaal, korte keten, etc. Daar kan je heel fijn op inspelen, daarmee heb je bestaansrecht als kleine lokale producent. Kijk eens om je heen hoe de gemeente/provinciebesturen dit soort initiatieven willen steunen, in België in ieder geval.

Je moet ook vooral denken in termen van je klanten, niet in termen van jezelf. Jij bent absoluut niet belangrijk en totaal ondergeschikt aan je businessplan.

Over de rest van je post ... nee, het is niet van belang dat er meer huurbrouwers komen, integendeel. Echte brouwers, mensen met passie, die zelf iets lekkers maken, dat is van belang. Er is al zoveel nep op deze wereld. Ik zit als consument niet te wachten op de zoveelste IPA. Dat soort bieren zijn voor de geeks, de Untappd'ers', de verzamelaars, maar niet voor het blijvende volk. IPAs en RISen zijn de simpelste bieren om te brouwen. Gewoon veel hop of veel zwarte mout, en dan steek het je nog eens op een oude houten ton, en als het mislukt, dan noem je het gewoon wild of funk. En de geeks kopen het bovendien maar één keer. Maak maar eens een goed blond. Dat is heel veel moeilijker, maar dat blijft verkopen.

Overigens, je eigen recept is geen identiteit, want dat jouw bier volgens jouw recept gebrouwen gaat worden is een illusie. De verhuurbrouwerij is ook een commerciële onderneming ...

Abrink88

Bedankt voor je reactie EBC! Goed gefundeerde opmerkingen :biersmile: daar hou ik van.
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar goe onderscheid je je tegenwoordig met een blond of een tripel.
Ik vind dat erg lastig. En de meeste mensen zeggen dan: dan moet je er niet aan beginnen, dan heb je te weinig kennis. En dat klopt. Ik ben niet de beste brouwer van Nederland. Dat is jaques immers ( niet sarcastisch hoor! Groot fan) kan ik een lekker bier maken? Ja zeker! Kan ik maken wat ik beoog? Absoluut! Kan ik dat 3 x achtereenvolgens zonder smaak afwijking? Mmm denk het niet..en daar komt professionalisme bij kijken. En goed apparatuur (geen garantie maar helpt wel degelijk) als huurbrouwer werk je ook samen met een grotere brouwerij. Ik geloof ook om kennis te delen. Commercieel zijn ze zeker! Maar alleen voor het geld? Ooit hoorde ik een Amerikaanse brouwer zeggen:" If I had done it for the money, i would have been a fucking Lawyer!"
En ik geloof daarin. Natuurlijk draait het gedeeltelijk om de pegels, maar naar mijn mening zijn de meeste brouwers, dus ook die ketels verhuren, liefhebbers. En ik ben ik bierland weinig zogenaamde klootzakken tegen gekomen, al zullen ze er vast zijn.. Dus kennis? Ja. Genoeg om zelf een brouwerij te beginnen? Neh.. waarom dan toch een poging wagen on huur te brouwen? Om de hele simpele reden dat ik dat heel graag wil. Geen andere argumenten te bedenken.. vandaar mijn voorkeur huurbrouwen over zelf een brouwerij starten. Dat is wel iets wat er uit voort kan vloeien..

EBC

Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  20:03 uIk ben niet de beste brouwer van Nederland. Dat is jaques immers ...
;D :weetniet:  ;D
Waar kan ik het kopen?


EBC

Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  20:03 uIk denk dat ik je wel begrijp, maar goe onderscheid je je tegenwoordig met een blond of een tripel.


Met een IPA onderscheid je je zeker niet. Met een goed Blond wel. Geloof me maar, ik krijg de vraag dagelijks.

Abrink88

Citaat van: EBC op 26-05-2018  21:46 u;D :weetniet:  ;D
Waar kan ik het kopen?


Qua kennis dan.. je kunt trouwens wel een zwaar blond kopen van brand.. die is van jaques.

En EBC: een goede blond.. dat zijn tips waar ik iets mee kan. Zal er eens stevig over denken  :
En ik begrijp dat je een horeca ondernemer bent uit je verhaal? Houdt dat dan in dat ik mijn eerste klant binnen heb, als ik met een goede blond kom natuurlijk.. :proost:

Rene Haring

EBC, je bent een man van mijn hart. Goed verwoord zeg en fijn dat je je ervaring met ons zo passioneel  deelt. Ik kom graag eens een keer langs bij je brouwerij als dat mogelijk is!

EBC

Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  22:03 uQua kennis dan.. je kunt trouwens wel een zwaar blond kopen van brand.. die is van jaques.

Nee die is van Brand. Die van Jacques is lang geleden al verdwenen, als die er ooit geweest is. Ik weet nog die dag van de wedstrijd bij Brand ...
Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  22:03 uEn ik begrijp dat je een horeca ondernemer bent uit je verhaal? Houdt dat dan in dat ik mijn eerste klant binnen heb, als ik met een goede blond kom natuurlijk.. :proost:

Nee, ik ben een commercieel brouwer, op kleine eenmansschaal. Ik verkoop mijn bieren op de lokale markt.

Abrink88

Citaat van: EBC op 26-05-2018  22:10 uNee die is van Brand. Die van Jacques is lang geleden al verdwenen, als die er ooit geweest is.


Wat?! Jacques... graag commentaar... Hoezo?

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  22:13 uWat?! Jacques... graag commentaar... Hoezo?

Brand Blond (want zo heet het bier nu...) is een kloon van het bier waarmee ik de wedstrijd gewonnen heb. Brand heeft er alles aan gedaan om daar zo dicht mogelijk bij te komen.

Het is de vraag of een huurbrouwerij zo dicht bij het bier zal komen dat je gebrouwen hebt en waarvan je het recept  aanlevert.

Chilobrachys

Citaat van: EBC op 26-05-2018  21:48 uMet een IPA onderscheid je je zeker niet. Met een goed Blond wel. Geloof me maar, ik krijg de vraag dagelijks.

Met een goede IPA kun je je zeker wel onderscheiden. Met het zoveelste bier waar willekeurig een paar scheppen Amerikaanse hop in gepleurd is niet.

EBC

Citaat van: Chilobrachys op 27-05-2018  00:34 uMet een goede IPA kun je je zeker wel onderscheiden. Met het zoveelste bier waar willekeurig een paar scheppen Amerikaanse hop in gepleurd is niet.

Ben jij prof brouwer?

Chilobrachys

Citaat van: EBC op 27-05-2018  00:37 uBen jij prof brouwer?

Volgens mij is het de consument en niet de brouwer die bepaalt of een brouwerij zich onderscheidt...

Abrink88

De brouwerij waar ik mijn bier wil laten brouwen heeft de optie om zelf mee te brouwen. Tot een bepaalde hoogte ben je dus zelf aan het brouwen in iemand anders zijn installatie. Ik zie daar nog niet meteen een nadeel in.
Citaat van: Jacques op 26-05-2018  23:42 uBrand Blond (want zo heet het bier nu...) is een kloon van het bier waarmee ik de wedstrijd gewonnen heb. Brand heeft er alles aan gedaan om daar zo dicht mogelijk bij te komen.
Je naam staat nog wel op de fles :proost: ik schrijf hem gewoon nog steeds op jou naam  :D

Ik denk ook dat de consument de markt bepaalt en niet de brouwer. Ik had de vraag ook eigenlijk aan de bier drinkers en niet de bier brouwers moeten stellen  :biersmile:


Jacques

Citaat van: Abrink88 op 27-05-2018  08:59 uJe naam staat nog wel op de fles :proost: ik schrijf hem gewoon nog steeds op jou naam  :D

De naam en de kleur van de verpakking zijn veranderd. De receptuur niet. Het is nog steeds hetzelfde bier.

nico.derks

Tegenwoordig kan je je niet meer onderscheiden in de IPA's, er zijn er te veel die beter en beter of anders zijn.
De IPA markt is vol en niet meer dusdanig interessant.
Maar dat maakt de markt ook wel weer heel erg leuk eigenlijk.
De mooiste Meibock is er nooit geweest eigenlijk in Nederland, dus daar kunnen we nog wat mee. (volgend jaar).
De Herfstbock heeft zijn traditionele smaak verloren door de craft brewers... dus daarmee kan je nog wat (nee geen kruiden, maar mouten).
Hedendaagse "Hipster bieren" gebruiken eigenlijk wel makkelijke  verkrijgbare ingrediënten.
Ga eens verstijfselen met ongemout bijvoorbeeld. (Dat kennen ze niet)

Ronald_

Hoi! Ik ben ooit begonnen als huurbrouwer.. zo'n 5 jaar geleden. Ik heb 'mijn' bier in 10 brouwerijen gebrouwen.  Nu heb ik een eigen brouwerij, met een 35 hl installatie en meer personeel dan ik me kan wensen ;).

@Abrink88 - Toen wij 5 jaar geleden begonnen zat de wereld nog anders in elkaar, je kon precies doen wat jij nu zegt. Er waren er geen Jopen's, Uiltjes, Two chefs en Kompanen overal te vinden. En dan zwijg ik nog over succesvolle huurinitiatieven zoals Lowlander, Brothers in Law, Gebrouwen door vrouwen en bv Bird brewing. Ook was de Molen nog niet in iedere Bavariatent te vinden, en bij een Inbev zaak kon je je IPA wel kwijt want Goose hadden ze nog niet als alternatief.

De wereld is nu anders, oftewel - je móét een plan hebben, een geniaal idee over jouw bier en de markt waar je je in gaat begeven. Wellicht moet je eens wat boeken lezen, met brouwers praten maar vooral met potentiele afnemers praten. Dus - wat zit je nou vragen te stellen aan mede hobbyisten? Ga de kroeg in! Bezoek een beurs! Probeer eens een  5 of 10hl brouwsel. Sleep die dozen eens 5 keer je auto in en uit. Of de bovenstaande brouwerijen bestuderen. Het enige wat ik weet is dat de huurbrouwers hierboven behoorlijke budgetten hebben, er vol voor gaan en net als een echte brouwerij begonnen zijn met serieuze investering te zoeken voor hun plannen.

Ik ben het dan ook met EBC eens op het front van - begin een eigen kleine brouwerij als je als hobby brouwen hebt. Zijn opmerkingen over bierstijlen ben ik niet met hem eens - brouw dan in je eigen brouwerij wat jij vet vindt, niet wat de consument om de hoek wil. 

@EBC - Noem al die Nederlandse brouwerijen die van de export leven eens? 20 hl Imperial stout raak ik kwijt binnen Utrecht - hád ik maar meer... slechts 4% van ons bier ging naar het buitenland vorig jaar en dat waren nimmer stouts ;)..


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.