Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier bottelen dat nog gist?  (gelezen 721 keer)

Offline Brouwgroen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier bottelen dat nog gist?
« Gepost op: 26-05-2018 02:02 u »
Beste bierbrouwers, ik heb een brouwsel bestaande uit 20 liter gebrouwen met ongeveer 3 kilo pilsmout en 3 kg Pale ale. Daarnaast nog kleine hoeveelheid koriander en gedroogde sinaasappel schil toegevoegd.

Mijn begin SG kwam in overeenstemming met BrouwHulp precies uit op 1072 dit was op 1 mei. Er was sprake van erg veel activiteit de eerste dagen. Waterslot meerdere malen bij moeten vullen. Ik gebruikte10 gram gist (wb06). Verder geen toegevoegde suikers.
Na de hoofdvergisting blubt dit bier inmiddels nog vrolijk door 1 belletje per 4 seconden, terwijl SG nu op 1011 zit. Normaal stopt deze toch bij zware bieren op 1020 tot 1015?
Wat zeggen jullie bottelen bij 1011 of verder laten nagisten? Het staat inmiddels 26 dagen het gistvat.

Een eerder brouwsel was lichter in alcohol (6,7%) maar bereikte onverwachts ook een eind SG 1002. Dit was een lekker bier, dermate vergistingsgraad niet verwacht.
Is dit gewenst/ goed. Wel of niet bottelen? Ik heb niet overgeheveld dus hij staat nog op gistlaag van 4 cm in 30 liter vat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Bier bottelen dat nog gist?
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2018 02:41 u »
Als het nog gist, niet bottelen! Die drukopbouw ben je liever kwijt door je waterslot dan dwars door de wand van je flesjes heen...

Van 1072 naar 1011 is een svg van 84%, terwijl de gist gemiddeld 86% haalt volgens fabrikant. Volgens mij was dit ook één van de gisten die in het rijtje 'var. diastaticus' hoort, en is dan dus een gist die in staat is een deel onverteerbare suikers om te zetten in iets eetbaars.

Lekker helemaal laten uitgisten dat bier, de gekozen gist is een sluwe jongen en zal je bij nu bottelen waarschijnlijk biergranaten opleveren...

Offline Brouwgroen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 15:41 u »
Zo we zijn inmiddels een hele tijd verder, gezien het eerste bericht (11 dagen). In al die tijd bubbelt het bier nog met één belletje per 10 tot 15 seconden. Daarmee zou je verwachten dat er nog veel activiteit is en daarmee veel gisting. 11 dagen geleden had het bier een sg waarde van 1011, nu 11 dagen later heeft het een waarde van 1009, misschien 1008. gewoon bottelen 5 weken na het brouwen of nog steeds wachten. Kunnen de belletjes ook opstijgen uit de gistkoek?? deze is 5 cm dik?

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 16:08 u »
Het bier gist nog langzaam door, dus zeker niet bottelen, tenzij je gushers wil.
Het staat al wel lang op de gistkoek, misschien kan je beter toch maar even overhevelen naar een ander gistingsvat. Daarna zou ik nog zeker een week wachten. Als het sg. niet meer daalt, kan je bottelen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2018 16:36 u »
Naast wat Brouwmark zei, var. diastaticus, is 10 g gist op 20 liter bij begin SG 1072 weinig, daar had best een zakje bij gemogen. Dit maakt dat het allemaal nog langer duurt. Geduld dus.

Ingo

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2018 20:31 u »
Beste bierbrouwers, ik heb een brouwsel bestaande uit 20 liter gebrouwen met ongeveer 3 kilo pilsmout en 3 kg Pale ale. Daarnaast nog kleine hoeveelheid koriander en gedroogde sinaasappel schil toegevoegd.

Mijn begin SG kwam in overeenstemming met BrouwHulp precies uit op 1072 dit was op 1 mei. Er was sprake van erg veel activiteit de eerste dagen. Waterslot meerdere malen bij moeten vullen. Ik gebruikte10 gram gist (wb06). Verder geen toegevoegde suikers.
Na de hoofdvergisting blubt dit bier inmiddels nog vrolijk door 1 belletje per 4 seconden, terwijl SG nu op 1011 zit. Normaal stopt deze toch bij zware bieren op 1020 tot 1015?
Wat zeggen jullie bottelen bij 1011 of verder laten nagisten? Het staat inmiddels 26 dagen het gistvat.

Een eerder brouwsel was lichter in alcohol (6,7%) maar bereikte onverwachts ook een eind SG 1002. Dit was een lekker bier, dermate vergistingsgraad niet verwacht.
Is dit gewenst/ goed. Wel of niet bottelen? Ik heb niet overgeheveld dus hij staat nog op gistlaag van 4 cm in 30 liter vat.
Nou wat denk je zelf?
Tip op de site staat een cursus bierbrouwen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2018 22:50 u »
Regel 1 is nooit bottelen in flesjes als je bier nog gist.  Je moet zeker weten dat je hooguit nog 1 SG punt van je eindvergistingsgraad afzit, en dat weet je nooit zeker zolang het nog gist. 

Tags: