Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gestopte vergisting - vraagteken  (gelezen 575 keer)

Offline arambrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gestopte vergisting - vraagteken
« Gepost op: 25-05-2018 22:19 u »
Beste leden,

Sinds ruim een jaar aan het hobbybrouwen, daarbij veelvuldig en dankbaar gebruik makend van alle kennis op dit forum, en nu een eerste berichtje hier.

Vorig week zaterdag (19 mei) een brouwsel gemaakt voor een Belgian Strong Golden Ale, maar ik denk dat de vergisting te vroeg gestopt is. Nu heb ik al wel op dit forum gezocht en gelezen over dit topic, maar weet niet zeker of mijn situatie helemaal vergelijkbaar is.

Allereerst de details
Pilsmout              3.500
Pale Ale         0.420
Biscuit         0.180
Basterdsuiker licht   0.300 (toegevoegd tijdens koken; 10min)
Beslag 16L (3.9 l/kg); Spoelwater 9L

Maischschema:
62C   40min
73C   15min
78C   5min

SG waarden voor twee batches (beiden 6L):
                                          Begin SG   21/05   24/05
Batch 1   Fermentis S33 gist (11.5gr)      1080      1023      1022
Batch 2   Belgian Abbey M47 gist (10gr)      1080      1022      1018
Gist toegevoegd na koelen tot onder 25 graden en daarna gistvaten in de huiskamer gezet op 21 graden.
SG gemeten met hydrometer.

Het actieve gisten stopte al na twee dagen, maar aangezien de SG nu rond 1020 ligt vraag ik me af of ik nog verdere actie moet ondernemen om het verder te laten zakken. Bijvoorbeeld overhevelen, eventueel met gistkoek erbij en proberen of het gisten weer verder gaat of mogelijk wat extra korrelgist toevoegen (heb nog S33 en M47 liggen). Wat zou ideale eind SG kunnen/moeten zijn?

Alvast bedank
Aram

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Gestopte vergisting - vraagteken
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2018 22:32 u »
1020 a 1018 is precies wat je verwacht. Gewoon nog een dag of 4 wachten en dan bottelen. als je je vat niet open hebt gemaakt om dit SG te meten zou ik pas over een week gaan bottelen want dan heb je voldoende koolzuurbescherming en kan je bier rustig uitgisten en gist bezinken. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2018 23:33 u »
Veel gist + hoge vergistingstemperatuur = supersnelle vergisting!

De waarden van de eind SG zijn zoals je die mag verwachten van deze gisten. Niet aan de hand dus.

Zoals Hans ook al schrijft nog een klein weekje laten staan en bottelen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018 00:34 u »
S33 is een gist die zeer snel vergist, en altijd hoog eindigt bij volmout bieren. Zo rond 1020.
De M47 is mij onbekend qua oorsprong. Maar het zou goed ook S33 kunnen zijn. Er zijn diverse andere 'etiket gisten' hiervan in omloop.

Jouw bier voldoet volledig -voor de S33 variant- aan de verwachting. Hij gaat niet verder uitgisten. Bottelen en proeven.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 11:03 u »
Als je een volmout bier maakt ga je tot 7 vol% alcohol (een vuistregel). Wil je sterker bier alles erboven dan suiker gebruiken aan het einde van de gisting, zo bekom je ook uw tripel een stuk minder zoet dus beter drinkbaar. Bij sterke bieren steeds voldoende beluchten voor of na het toevoegen van voldoende gist.

Meestal bekom ik op die manier een eind SG tussen 1012 en 1014 met de gewone brouwerijgisten uit mijn gistbank. Ik moet er wel bijzeggen dat ik met vloeibare gisten werk en ook een voldoende grote starters maak. Met mijn speciale gist bekom ik dan zelfs 1002

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2018 11:13 u »
zo bekom je ook uw tripel een stuk minder zoet dus beter drinkbaar. Bij sterke bieren steeds voldoende beluchten voor of na het toevoegen van voldoende gist.
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak wat je zelf drinkbaar vindt. Van die hele droge tripels ben ik zelf niet zo weg van. Dus 1018 zou voor mij het meest ideaal zijn.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2018 12:19 u »
Hans, als ik een tripel brouw met een van mijn brouwerijgisten zoals Westmalle, De Koninck, Hapkin, Witkap, Achouffe, Chimay, of Rochefort dan bekom ik een bier van 1012 tot 1015, wat al niet meer echt droog te noemen is. 

Offline arambrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2018 17:21 u »
Dank voor alle feedback. Gelukkig is mijn brouwsel dan toch goed gegaan en weer iets geleerd. Ik laat het nu een week rusten en dan volgend weekend bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2018 22:41 u »
Als je een volmout bier maakt ga je tot 7 vol% alcohol (een vuistregel). Wil je sterker bier alles erboven dan suiker gebruiken aan het einde van de gisting, zo bekom je ook uw tripel een stuk minder zoet dus beter drinkbaar.

Er zijn tegenwoordig genoeg gisten beschikbaar die een hoge vergistingsgraad kennen en waarbij je boven de 7% geen zoet bier hebt. Met die gisten kun je een hoog alcoholisch bier brouwen zonder suiker toevoeging.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2018 09:35 u »
Wil je sterker bier alles erboven dan suiker gebruiken aan het einde van de gisting, zo bekom je ook uw tripel een stuk minder zoet dus beter drinkbaar.
Meestal bekom ik op die manier een eind SG tussen 1012 en 1014 met de gewone brouwerijgisten uit mijn gistbank. Ik moet er wel bijzeggen dat ik met vloeibare gisten werk en ook een voldoende grote starters maak. Met mijn speciale gist bekom ik dan zelfs 1002

Toevoegen van suiker heeft niet als gevolg dat je een lager percentage onvergistbare suikers overhoudt. Wat je feitelijk doet is alleen alcohol toevoegen en als je op hetzelfde alcoholpercentage uit wilt komen kun je minder mout gebruiken. En minder mout levert feitelijk een minder zwaar bier wat je dan aanvult met extra alcohol via de suiker.

Tags: