Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Appelsap niet meer zo als vroeger?  (gelezen 1132 keer)

Offline Enos

• Vol lid
  • Land: nl
  • heerlijk eerlijk bier
Appelsap niet meer zo als vroeger?
« Gepost op: 11-06-2018 20:58 u »
Ik probeer gist op te kweken,met appelsap had gelezen dat dat prima wil.
Maar ik heb het nu 4 dagen draaien en nog geen enkel teken van leven.
Heb ook nog wat gistvoeding bij gedaan, snap er niks van.

Heb hiervoor telkens gedaan met eigen wort dat ik speciaal voor kookte en invroor.
Dat ging altijd goed na 2 dagen zat er volop leven in.

Zou er in sommige appelsappen geen echte suikers in zitten maar zoetstoffen en smaakstoffen.

Wie weet het

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Appelsap niet meer zo als vroeger?
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2018 21:12 u »
Normaliter gaat het bij mij altijd goed met appelsap, gewoon de pakjes van de Aldi. Kan het ook zijn dat je iets op wilt kweken wat niet (meer) op te kweken is?

Welke gist wil je opkweken en wat is je werkwijze?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2018 21:17 u »
En met welke appelsap?

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2018 21:23 u »
en met welke appelsap?
Gewoon appelsap  eigen merk van Coop en Spar
Staat op 100% sap uit concentraat
Per 100 ml  10.2 g koolhydraten
                 9.7 g suikers

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2018 21:34 u »
Normaliter gaat het bij mij altijd goed met appelsap, gewoon de pakjes van de Aldi. Kan het ook zijn dat je iets op wilt kweken wat niet (meer) op te kweken is?

Welke gist wil je opkweken en wat is je werkwijze?

Opkweken van gist heb ik gepakt     150 ml gekookte appelsap ( normaal wort )
                                                     mespuntje gistvoeding           
                                                     pipet uit diepvries met 3 ml gist (Wyeast 3944) die beschermd is met 2 ml glycerine

laat alles op een themp van ong 20 graden komen dit alles in een steriel erlenmeyer zet het op een magneetroerder en wachten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2018 21:34 u »
Gewoon appelsap  eigen merk van Coop en Spar
Staat op 100% sap uit concentraat
Per 100 ml  10.2 g koolhydraten
                 9.7 g suikers
Staat er ook op dat er geen conserveermiddelen inzitten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2018 21:38 u »
Opkweken van gist heb ik gepakt     150 ml gekookte appelsap ( normaal wort )
                                                     mespuntje gistvoeding           
                                                     pipet uit diepvries met 3 ml gist die beschermd is met 2 ml glycerine

laat alles op een themp van ong 20 graden komen dit alles in een steriel erlenmeyer zet het op een magneetroerder en wachten.

Gist uit de diepvries zou probleem kunnen zijn. Zou kunnen dat daar maar heel weinig levende cellen inzitten en dan is de stap naar in een keer 150 ml een hele grote. Ik zou beginnen met 3 ml gist in 5 ml appelsap. En als dat gist door naar 50 ml en dan naar bijvoorbeeld 300 ml.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2018 21:50 u »
Staat er ook op dat er geen conserveermiddelen inzitten?
Staat helemaal niets van vermeld, alleen beperkt houdbaar na openen.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2018 21:52 u »
Gist uit de diepvries zou probleem kunnen zijn. Zou kunnen dat daar maar heel weinig levende cellen inzitten en dan is de stap naar in een keer 150 ml een hele grote. Ik zou beginnen met 3 ml gist in 5 ml appelsap. En als dat gist door naar 50 ml en dan naar bijvoorbeeld 300 ml.

Ok maar ik heb het met wort altijd gedaan zo als ik vermeld heb en nooit problemen gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2018 22:55 u »
Staat helemaal niets van vermeld, alleen beperkt houdbaar na openen.

Na een tijdje open te hebben gestaan krijg je wilde gisten...

Ik zou niet twijfelen aan de appelsap. Veel meer voor de hand liggend is dat de gist minder levenskrachtig is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2018 23:40 u »
Na een tijdje open te hebben gestaan krijg je wilde gisten...

Ik zou niet twijfelen aan de appelsap. Veel meer voor de hand liggend is dat de gist minder levenskrachtig is.
Dat was ook wat ik aangaf en voorstel om daarom met veel minder appelsap te beginnen zodat de gist meer in de overhand is en sneller zijn omgeving kan aanpassen. 

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2018 20:53 u »
Ik heb ook wel eens appelsap gebruikt om een giststarter te maken, maar dan biologische troebele appelsap, dit om minder pesticiden en dergelijke in het sap te hebben (better safe than sorry). Toch vind ik het prettiger met bewaarde wort, of dry malt extract (DME). En met de grootte ben ik het wel eens, klein beginnen, betekent dat de verhouding voordeliger is voor de eigen gist ten opzichte van wilde gisten. Om deze reden vries ik 40 mL gist met 10 a 15 mL glycerine in, in een Greiner buis. Uit een uitgegist bier heb je meer dan genoeg gist over en met een iets grotere ent, is het makkelijker augmenteren. Dit werkt prima in een normale vriezer als je het een jaar wilt bewaren, als het langer duurt weet ik niet in hoeverre dit nadelig is ....

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #12 Gepost op: 27-06-2018 22:07 u »
Ik heb ook wel eens appelsap gebruikt om een giststarter te maken, maar dan biologische troebele appelsap, dit om minder pesticiden en dergelijke in het sap te hebben (better safe than sorry). Toch vind ik het prettiger met bewaarde wort, of dry malt extract (DME). En met de grootte ben ik het wel eens, klein beginnen, betekent dat de verhouding voordeliger is voor de eigen gist ten opzichte van wilde gisten. Om deze reden vries ik 40 mL gist met 10 a 15 mL glycerine in, in een Greiner buis. Uit een uitgegist bier heb je meer dan genoeg gist over en met een iets grotere ent, is het makkelijker augmenteren. Dit werkt prima in een normale vriezer als je het een jaar wilt bewaren, als het langer duurt weet ik niet in hoeverre dit nadelig is ....
Wilde gisten in de starter ben ik niet bang voor, ik kook het in een erlenmeyer en laat het dan afkoelen in ijs, met een dot steriele watten in de hals.
Als het p/m 18/20 graden is voeg ik gistcellen toe

Tags: