Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelen met CO2  (gelezen 695 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Koelen met CO2
« Gepost op: 25-05-2018 10:40 u »
Ik weet dat HansHaberstadt wel eens wort verwarmt met stoom.

De afgelopen weken zijn bij mij in de straat het elektra en de waterleiding vervangen. Zodra de aansluiting bij mij klaar was had ik e.a. na gemeten en kwam helaas tot de conclusie dat de opbrengst maar 2,2m3/h was terwijl ik een meter en aansluiting voor 4m3/h heb en mijn platenkoeler op 3m3/h berekend is :(

Na een hoop getelefoneer en gedoe kwam vanochtend de waterdrager om het e.a. zelf te controleren. Niet goed. Leidingen doorgespoten, meter vervangen etc. 3,4m3/h. Houdt niet over maar voldoet.

Tijdens het obligate bakkie ging het natuurlijk over brouwen en met name koelen, want ik zag tijdens mijn meting dat de watertemperatuur 18C was en dat is hoog. In de winter koel ik 300 l in 10 minuten naar 15C. Dat gaat niet lukken nu. Zegt de waterman, kun je niet met je CO2 (na)koelen? Wij gebruiken het heel veel om leidingen te bevriezen.

Toen moest ik natuurlijk aan Hans denken, zou het werken, CO2 door het wort blazen of wordt het een grote bende. Ik zou het eerst met de platenkoeler koelen, zeker niet met dat spul in kokende wort.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
Re: Koelen met CO2
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2018 11:14 u »
Koelen met CO2, denk je dan aan droogijs ? https://www.droogijs-shop.nl/

Dat is wel duur denk ik , rechtstreeks in het wort knikkeren kan wel , maar geeft volgens mij een hele heftige reactie. Uitkijken dus.
CO2 door het wort blazen? Hoe harder je blaast hoe beter de koeling en hoe groter de puinhoop.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2018 12:01 u »
Het is zo maar een idee, ik heb ook nog losse koelplaten, daar zou ik CO2 zo uit de fles doorheen kunnen blazen ... zolang het niet dicht vriest.

Dat het een puinhoop wordt is inderdaad waar ik bang voor ben :)

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2018 12:08 u »
Eventueel zou je ook de CO2 kunnen gebruiken om de leidingen te koelen waarmee je gaat koelen?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2018 12:13 u »
Ik verwacht niet dat je met CO2 gas veel zal kunnen koelen, al helemaal niet als je het door platen blaast. Ten eerste heeft een gas een veel kleiner warmtecapaciteit dan een vloeistof. Ten tweede komt het koud zijn van dat gas door de uitzetting, echter moet je dan wel een 10kg fles in een minuut leegblazen. Denk aan een brandblusser. En kan het in die koeler wel voldoende uitzetten? Ik denk dat er meer te winnen valt als je je leidingwater eerst door een spiraal in een bak met glycol in een vriezer leidt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2018 18:53 u »
Als ik het even uitreken dan heb je 8.4megajoule zitten in 25 liter kokende wort en je hebt ca 300kJ/kg koelenerige in CO2 zitten volgens internet. Dus dan heb je 20 kg CO2 nodig om 25 liter wort te koelen. Lijkt me een beetje dure aangelegenheid.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2018 18:55 u »
Is niet handig dus.

Dank,

Ingo

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2018 19:23 u »
Ik weet niet wat voor een tuin je hebt. Je kunt ook een grondwater puntstuk laten spuiten. Als je dan een pomp koopt voor tuinbesproeing kun je dat gebruiken om de tuin te sproeien en je bier te koelen.

Het duurt nog wel even voor je dat terug hebt verdient tov je kraanwater aansluiting echter, als je een loonwerker kunt vinden die het doet ben je al snel 150 euro verder voor een gat en een buis. Dan moet er nog een pomp bij.

pompje bij wildkamp

db

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2018 20:01 u »
Droogijs direkt in vloeistof pleuren geeft pH verlaging door opgelost CO2. Droogijs heeft een temperatuur van -78,5C. Elke kg droogijs wat overgaat in CO2 levert ruim 500 liter CO2 gas op wat in de ruimte blijft hangen gezien vanaf de vloer. Direkt in een hete vloeistof geeft dus heel veel CO2 gas wat dodelijk kan zijn door ophoping in je longen. Er zijn dus risico's aan verbonden. Wat je kunt overwegen is om een flinke rvs of koperen leiding in een isobox met droogijs te doen en dan het inkomend leidingwater flink mee te koelen om de hete wort mee af te koelen. Pas dan wel op dat het water niet in de leiding bevriest. Misschien beter om ijsklonten te gebruiken om het koelwater mee voor te koelen?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2018 20:13 u »
Ik weet niet wat voor een tuin je hebt. Je kunt ook een grondwater puntstuk laten spuiten. Als je dan een pomp koopt voor tuinbesproeing kun je dat gebruiken om de tuin te sproeien en je bier te koelen.

:) Put is al lang geslagen, was de bedoeling voor de koeling maar helaas is de opbrengst te laag :( en dieper lukt niet omdat er dan geboord zou moeten worden. Daar is geen ruimte voor. Ik ben nog wel aan het kijken of daar pomptechnisch nog wat te halen is.

Op zich is koelwater niet verloren, 't is warm en ik kan er mooi de brouwerij mee poetsen.

@ Rene
Ijklonten / ijsbank werkt erg goed, je hebt ongeveer het gewicht aan wort in ijs nodig voor koeling als ik het me goed herinner, maar voor een dergelijke ijsbank heb ik geen ruimte. Zelfs niet voor een kleine om van ~25 tot 17C te koelen. Op zich is een ijsbank mooi, je zou kunnen vriezen op zonneenergie.

Maar goed, het was een 'wild' idee dat langs kwam, op zich staat er een grote koeler om de gisttanks te koelen en die paar graden moeten dan maar langzaam.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2018 21:30 u »
In de toekomst moeten we allemaal aan de warmtepomp om je huis te verwarmen en de aardbevingen in groningen op te lossen. probleem is dan hoe je aan die warmte komt. Een oplossing is om een put te slaan en daar de warmte mee uit de grond te halen. maar brouwerijen produceren continue warmte, zowel bij het brouwen als bij de gisting. Dus die warmte kun je strakt zo gebruiken als input voor je warmtepomp.   

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2018 23:18 u »
[...] maar brouwerijen produceren continue warmte, zowel bij het brouwen als bij de gisting. Dus die warmte kun je strakt zo gebruiken als input voor je warmtepomp.

Klopt Hans, brouwerijen hebben continue een warmte overschot, ideaal om in een mouterij te gebruiken :)

Ingo

Tags: