Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Blikbrouwen: temp lang te hoog kan ik dit nog redden?  (gelezen 2643 keer)

Offline Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Blikbrouwen: temp lang te hoog kan ik dit nog redden?
« Reactie #25 Gepost op: 29-05-2018 13:39 u »
Ik zou niet aan een mandfles beginnen maar een goed plastic vergistingsvat kopen zoals die van Speidel. In elk geval iets met een rubber ring. Glas is lastiger en gevaarlijker.
Groet,
Hans

Ik heb nooit anders dan glazen mandflessen gebruikt omdat RVS nog niet binnen bereik is en "beter" zou zijn dan plastic. Natuurlijk kan glas breken door grote plotselinge temperatuurverschillen en vallen maar daarmee rekeninghoudend geen enkel probleem  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 29-05-2018 20:54 u »
Ik zou niet aan een mandfles beginnen maar een goed plastic vergistingsvat kopen zoals die van Speidel. In elk geval iets met een rubber ring. Glas is lastiger en gevaarlijker.
Groet,
Hans

Het voordeel van glas is dat het geen zuurstof doorlaat. Plastic doet dat wel een heel klein beetje.
Een rubberen stop in de hals van een mandfles sluit goed af. Als je goed met glas omgaat is het niet gevaarlijk.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2018 07:38 u »
Vraag me eigenlijk af hoe het nu met Snotje zijn brouwsel is.

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2018 10:04 u »
Vraag me eigenlijk af hoe het nu met Snotje zijn brouwsel is.

Dat vraagt Snotje zichzelf ook af omdat ik er niet aan durf te zitten aangezien het waterslot het niet doet. Ik laat het nog even staan omdat de gisting langzaam gaat mede door veel te hoge temperaturen. Ik moet nog even een hevelslang hebben om het in mijn andere emmer te krijgen.  Ik vermoed dat je het straks niet echt kan drinken maar voor de ervaring is het goed  ;D

Zou dit een goede slang zijn, deze winkel is vlak bij me: https://www.stookwinkel.nl/product/hevelslang-uitschufbaar-met-droesemkop/

Ik heb een koelkast maar daar past deze emmer niet in. Nu ben ik sowieso niet blij met die emmer, is er een (kleiner) alternatief?

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2018 10:40 u »
Ik heb een koelkast maar daar past deze emmer niet in. Nu ben ik sowieso niet blij met die emmer, is er een (kleiner) alternatief?

Ja, een glazen mandfles, die zijn er in heel veel maten en glas is mooi luchtdicht. Beetje voorzichtig mee omgaan dan werkt het super  :brouwen:

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2018 11:45 u »
Ja, een glazen mandfles, die zijn er in heel veel maten en glas is mooi luchtdicht. Beetje voorzichtig mee omgaan dan werkt het super  :brouwen:

Ja dat lijkt me ook wel wat, alleen vind ik die flessen niet echt heel goedkoop. Misschien kan ik dan beter zo'n sexy rvs ding kopen: https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #31 Gepost op: 01-06-2018 12:11 u »
Ja dat lijkt me ook wel wat, alleen vind ik die flessen niet echt heel goedkoop. Misschien kan ik dan beter zo'n sexy rvs ding kopen: https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm

Niks sexy aan, zeker niet als er een gefelste bodem in zit (want volgens mij zit dat er wel in).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 01-06-2018 12:20 u »

Zo'n rvs vaatje is ook niet erg goedkoop...

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #33 Gepost op: 01-06-2018 13:14 u »
Niks sexy aan, zeker niet als er een gefelste bodem in zit (want volgens mij zit dat er wel in).

Neem aan dat je geflenste bodem bedoeld? Maakt dat veel uit dan? Ik heb echt helemaal geen verstand... Ik vond hem mooi  :-\

Zo'n rvs vaatje is ook niet erg goedkoop...

Nee maar ik weet gewoon niet precies wat ik moet doen. Zo'n emmer ga ik niet meer doen. Dat vind ik gewoon rommel, en past niet in mijn koelkast.

Online Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 01-06-2018 15:35 u »
Adem blijven halen. Ik ben gaan brouwen omdat ik het proces wilde leren. Van fouten maken leer je ;)

Ik heb zo'n vergistingsvat met groen schroefdeksel, heb jij een andere? Die groene past in de (gratis gekregen) koelkast.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #35 Gepost op: 01-06-2018 15:42 u »
Adem blijven halen. Ik ben gaan brouwen omdat ik het proces wilde leren. Van fouten maken leer je ;)

Ik heb zo'n vergistingsvat met groen schroefdeksel, heb jij een andere? Die groene past in de (gratis gekregen) koelkast.
Snotje heeft zon standaard emmer. Als die niet past in de koelkast is misschien een carboy of een grotere koelkast een optie. Als ik het goed begrijp is de koelkast niet breed genoeg.

Offline BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #36 Gepost op: 01-06-2018 23:55 u »
Heej. Niks mis met luchtdichte emmers.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #37 Gepost op: 02-06-2018 05:25 u »
:groots: :groots: :groots:

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 02-06-2018 05:52 u »

Luchtdichte emmers, in de zin van luchtdicht, bestaan niet, of ze moeten van glas of RVS zijn  :brouwen:

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #39 Gepost op: 02-06-2018 13:35 u »
Probleem van mijn emmer is dat ie niet luchtdicht is :(

Offline BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2018 13:40 u »
Luchtdichte emmers, in de zin van luchtdicht, bestaan niet, of ze moeten van glas of RVS zijn  :brouwen:

Dat is waar, ze laten een paar zuurstofmoleculen door. Vergeleken bij de hoeveelheid zuurstofmoleculen die het bier tegenkomt tijdens overhevelen, koudhoppen en bottelen verwaarloosbaar klein.

Ik ben blij met mijn emmers. 98% het zelfde als RVS, 10 x zo goedkoop.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 02-06-2018 14:00 u »
Dat is waar, ze laten een paar zuurstofmoleculen door. Vergeleken bij de hoeveelheid zuurstofmoleculen die het bier tegenkomt tijdens overhevelen, koudhoppen en bottelen verwaarloosbaar klein.

Ik ben blij met mijn emmers. 98% het zelfde als RVS, 10 x zo goedkoop.
Zie ook deze link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32961.msg501915.html#msg501915
de zuurstofdoorlaatbaarheid van diverse plastics. voor onze vaten zit je al snel op 100 cm3 mm/m2 dag atm
dus als je koolzuur binnen hebt en lucht buiten (20% zuurstof) dan heb je dus 0.2 atm. Stel je hebt 5 mm wanddikte en 1 m2 wandoppervlak dan heb je als ik het goed begrijp dus 100 x 1/5 x 0.2 = 4 cm3 zuurstofopname per dag via de wand. Dat is 3300 milligram zuurstof. na beluchting bevat je wort ca 8 milligram per liter, dus stel die 1m2 hoort bij een 20 liter vat dan heb je 160 mg zuurstof tgv beluchten. Dus dat zou betekenen dat er elke dag 20 x de hoeveelheid zuurstof door de wand diffundeert die je er bij het beluchten aan het begin van de gisting inbrengt. Voor mijn gevoel is dat een paar ordegroottes teveel, maar zou wel volgen uit de link.

Offline BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 02-06-2018 14:59 u »
Dat lijkt me veel te veel en zou dan vrijwel altijd in kaaminfectie en donker geoxideerd wort moeten resulteren.

Kaam heb ik n keer gehad in een goedkope lekkende emmer, en ik brouw al jaren een ng bleker bier dan duvel dat mooi bleek blijft in de emmers (die met schroefdeksel).

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #43 Gepost op: 03-06-2018 13:15 u »
Vandaag heb ik mijn brouwsel in een nieuwe emmer gedaan en ik heb geprobeerd het SG te meten. Maar volgens mij is mijn hydrometer stuk want er gebeurd helemaal niks op die meter (nieuw uit doosje). Ik heb ff voor de zekerheid een flesje pils opengemaakt maar daar kan ik de SG ook niet van meten, of ik snap gewoon niet wat ik moet zien... maar volgens mij is er niks te zien? ???
Bier ruikt normaal, zit ook een dikke laag bezinksel in de onderkant van de emmer.  Verder mis ik 2 liter ... want er zit nu nog maar 13 liter in...

Dus heb ik besloten het nog even te laten staan het het van de week in flesjes te lageren. Omdat de gisting heel snel en kort ging ga ik maar uit dan de SG 1010 is zoals op die blikken staat dat het moet zijn. Hopelijk ontploffen de flesjes niet, misschien een beetje rustig aan doen met de suiker  ;)

Offline BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 03-06-2018 13:24 u »
Wat doe je precies met die hydrometer?

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #45 Gepost op: 03-06-2018 13:25 u »
Vandaag heb ik mijn brouwsel in een nieuwe emmer gedaan en ik heb geprobeerd het SG te meten. Maar volgens mij is mijn hydrometer stuk want er gebeurd helemaal niks op die meter (nieuw uit doosje). Ik heb ff voor de zekerheid een flesje pils opengemaakt maar daar kan ik de SG ook niet van meten, of ik snap gewoon niet wat ik moet zien.... maar volgens mij is er niks te zien  ???
Bier ruikt normaal, zit ook een dikke laag bezinksel in de onderkant van de emmer.  Verder mis ik 2 liter ... want er zit nu nog maar 13 liter in...

Dus heb ik besloten het nog even te laten staan het het van de week in flesjes te lageren. Omdat de gisting heel snel en kort ging ga ik maar uit dan de SG 1010 is zoals op die blikken staat dat het moet zijn. Hopelijk ontploffen de flesjes niet, misschien een beetje rustig aan doen met de suiker  ;)
Verder mis ik 2 liter ... Ja, waarschijnlijk is dat de drab die onder in de emmer lag. Heb je wel voldoende wort in de maatbeker gedaan?

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #46 Gepost op: 03-06-2018 13:29 u »
Wat doe je precies met die hydrometer?

Nou... ik heb een smalle maatbeker die vul ik een eind (ik heb hem niet helemaal vol gedaan) en dan kijk ik naar de hydrometer waar niks mee gebeurd!

Verder mis ik 2 liter ... Ja, waarschijnlijk is dat de drab die onder in de emmer lag. Heb je wel voldoende wort in de maatbeker gedaan?

Ik zal het zo nog eens doen en een foto nemen!

Offline BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 03-06-2018 13:32 u »
De hydrometer moet drijven. Je kijkt dan waar het vloeistofoppervlak de hydrometer raakt. De vloeistof kruipt iets omhoog tegen de hydrometer, maar je moet het laagste punt gebruiken. Dan kijken bij welk streepje dat is, dat is je SG-waarde.

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #48 Gepost op: 03-06-2018 13:39 u »
20180603_133457" border="0

20180603_133515" border="0

20180603_133505" border="0
Dit zie ik

De hydrometer moet drijven. Je kijkt dan waar het vloeistofoppervlak de hydrometer raakt. De vloeistof kruipt iets omhoog tegen de hydrometer, maar je moet het laagste punt gebruiken. Dan kijken bij welk streepje dat is, dat is je SG-waarde.

Ok check! Nu snap ik het beter.

Offline BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 03-06-2018 13:40 u »
Kan niet goed zien of ie drijft?

Anders is je maatglas te klein...

Tags: beginner