Vragen over frambozen

Gestart door Biertje1985, 24-05-2018 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Ik heb een Brett  gebrouwen. Het bier is prima gelukt, maar het zou zichzelf in mijn beleving heel goed lenen om frambozen aan toe te voegen.
nu heb ik 5 liter op 1 kg aardbijen gezet. en nog een liter of 14,5 over van het bier.

Daaraan wil ik een totaal van 3750 gram frambozen aan toevoegen, die ik bevroren gekocht heb bij de Lidl (aanbieding)
(ong. 250g per liter)

Hoe zou ik kunnen berekenen hoeveel alcohol het uiteindelijke bier heeft? :weetniet:

Het betreft het volgende recept :

50% Tarwe
30% Pilsmout
20% Munchener1

Apollo bitterhop
Hallertau Blanc Aromahop

Vergisting : Belle saison en halverwege hoofdvergisting the Yeast Bay Anamalgation toegevoegd (brett blend)

26 IBU totaal

Begin SG 1044 / Eind SG 1002
+- 5.67% Alcohol

BrouwMark

Als je een refractometer hebt kun je het suikergehalte van het frambozensap bepalen en zo uitrekenen hoeveel suiker je toevoegt.

Biertje1985

Bedankt maar dan moet ik er eerst sap van maken, ik was van plan de frambozen bevroren toe te voegen. Eerst pureren?

tdp

In frambozen zitten volgens deze site 6-8 gram suikers per 100 gram.

Koen S

Citaat van: Biertje1985 op 24-05-2018  14:31 uBedankt maar Dan moet ik er eerst sap van maken, ik was van plan de frambozen bevroren toe te voegen. Eerst pureren?
1 framboos laten ontdooien, 1 druppel van het sap is genoeg voor je refractometer.

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 24-05-2018  14:59 u1 framboos laten ontdooien, 1 druppel van het sap is genoeg voor je refractometer.

Juist  :)

FrankOD

Ik had deze winter een Weizen met 200 g /ltr, doet was vrij overheersend framboos, met bijmengen van naturel Weizen kwam ik op 150 g/ltr uit.

breda82

Ik had 2kg op 6 liter. Alleen had ik ze gepasteuriseerd, daardoor waarschijnlijk pectine en was een ramp met overhevelen. Kwam ook amper door mijn hop sok heen die als tijdelijke "filter" fungeerde. Volgende keer gewoon alleen laten ontdooien en minder gebruiken.

Flink laagje bezinksel in de fles nu achja was toch een experiment: smaak was wel super.

Markiej87

Ik gebruik altijd 4 kilo op 16 liter dus denk dat jouw hoeveelheid goed is. Uit mijn hoofd voegden al die frambozen 4 SG-punten toe.

Koen S

Citaat van: Markiej87 op 24-05-2018  22:13 uIk gebruik altijd 4 kilo op 16 liter dus denk dat jouw hoeveelheid goed is. Uit mijn hoofd voegden al die frambozen 4 SG-punten toe.
Opgelet: ze voegen ook volume toe. Als het begin sg van je bier 1050 is en van je frambozen ook zoiets, dan verandert je gemiddeld sg nauwelijks.

Biertje1985

Ik hen uitgerekend dat ik 190 gram suiker toevoeg also ik 3750 gram frambozen toevoeg.

Er zit nu dik 250 gram per liter bij het Bier, ik ben nu al van mening dat het te veel van het goede is.een dag later smaakt het bier nu puur naar framboos.

Even afwachten wat de Brett daarmee gaat doen. Hopelijk komt er nog wat Brett smaak en aroma terug. Ook twijfel ik on een beetje koudhop toe te passen als de frambozen suikers vergist zijn.

Eelke

Om hier bij aan te sluiten, op welke dag voegen jullie de frambozen toe? Na de hoofdvergisting? +/- na een week dan ongeveer? En hevelen jullie dan eerst nog over om een boel gist kwijt te raken? En laat je de frambozen in het vat tot het moment van bottelen?

Biertje1985

Ik heb ze pas weken later toegevoegd, het bier heb ik van fust terug in de fastferment (nu Brettferment :nut:) laten lopen, onder een koolzuurdeken.
Er zat ook Anamalgation Brett blend bij.

Daarna pas de frambozen toegevoegd 3750 gram op ongeveer 14 liter.

Het staat nu twee weken in de fastferment, de frambozen zijn helemaal wit geworden en de smaak zit er stevig in.
Om de brett de suikers te laten verwerken staat het geheel nu op 23 graden weg.

Ik zit erover te denken te gaan bottelen, maar wellicht kan ik het beter nog even laten staan. (geen idee)

Hoeze

Citaat van: Biertje1985 op 24-05-2018  14:31 uBedankt maar dan moet ik er eerst sap van maken, ik was van plan de frambozen bevroren toe te voegen. Eerst pureren?
Ik zou de frambozen niet bevroren toevoegen. Het bier kan dood vallen.
Laat ze ontdooien tot kamertemperatuur, voeg ze toe aan het bier. Als je denkt dat er niet genoeg gist in suspensie zit nog een klein beetje gist toevoegen.
Zo ben je zeker dat de suikers van de frambozen vergist worden en blijft de gist het bier beschermen.

Biertje1985

Het toevoegen van bevroren frambozen deed uiteraard tde temperatuur flink zakken, na het opwarmen had de brett het duidelijkoverleefd of de primaire gist ook nog wat gedaan heeft weet ik niet.

Het bier smaakt in ieder geval al prima.

Zie de pellicle :



Volgende keer ga ik wel het eea anders aanpakken  :proost:

Peterrr

De lekkerste Frambozen bieren krijg ik door na 2 dagen vergisting het over te hevelen naar het volgende vat waar de bevroren frambozen al in liggen.
Dan naar ongeveer 3/4 weken neem kijk ik of de smaak goed is en zo ja bottelen.
De smaak evalueert gedurende de maanden naar een diepere smaak.

Volgende week staat er een saison op de agenda met Lidl frambozen  :proost:

Grt Peter

Eelke

Ik heb ze er zondag bijna helemaal ontdooit bij gedaan.
Ik ben erg benieuwd.


Peterrr

De Frambozensmaak komt er altijd aan, gewoon af en toe een klein beetje proeven.
Het gaat met frambozen en bier op bijna elke manier wel goed. :biersmile:

grt Peter

Eelke

Misschien was ik toch iets te laat? Zondag hoorde ik nog wel blub blub blub maar vandaag staat het waterslot toch wel echt stil... nou ja, toch niks aan te veranderen nu dus ik wacht maar af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.