Ervaring met de wit/groene gistemmer?

Gestart door Mark GA, 24-05-2018 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA



Ik heb sinds kort dit gistvat erbij. Voorheen vergistte ik met de wit/gele Arsegan-emmers en ik heb nog een fastfermenter staan.
Bovenstaand exemplaar is robuust; de hendels voelen betrouwbaar genoeg aan om 25+ liter te kunnen tillen.
Alle ingrediënten voor succes zou je denken. Maar toch twijfel ik.
Waar mijn andere watersloten lekker doorpruttelen raak ik in de war van de schoorsteen die op deze emmer zit.
Het zal door de grootte kunnen komen van dit waterslot, maar het lijkt alsof de vergisting een stuk minder heftig plaatsvindt dan in de andere emmers.
Verwarrend omdat ik nu, drie dagen nadat de hoofdvergisting, nauwelijks meer activiteit waarneem in het waterslot.
Gisteren een tussentijdse meting gedaan en dat is van 1060 naar 1025 gegaan met een S-04 gist, dat komt vast wel goed...mijn eerste vergisting, een zware tripel, is ook goed gekomen in deze emmer.
Maar echt lekker voelt het niet.
Ik ben benieuwd of jullie dat misschien ook ervaren...

tdp

Mark,

Dat komt door het type waterslot. Deze watersloten werken prima, alleen is de activiteit wat minder duidelijk te volgen.
Niet druk om maken, eigenlijk is een waterslot ook niet bedoeld om de gisting te volgen, maar je kunt hier wel een en ander uit afleiden.

Mark GA

Citaat van: tdp op 24-05-2018  11:21 uMark,

Dat komt door het type waterslot. Deze watersloten werken prima, alleen is de activiteit wat minder duidelijk te volgen.
Niet druk om maken, eigenlijk is een waterslot ook niet bedoeld om de gisting te volgen, maar je kunt hier wel een en ander uit afleiden.
Is er ook een manier om er een "conventioneel" waterslot op te plaatsen misschien?

tdp

Een siliconen stop erin stoppen en hier een gat in boren waar het waterslot ik past. Ik had een dergelijke stop voor in mijn mandfles, dit wou prima.

Eelke

Ik heb er gewoon een kant en klare stop voor gekocht.



tdp

Dat kan inderdaad ook, bij mijn verdeler hadden ze deze inderdaad ook kant en klaar liggen.

marc0871

Ik heb ze er meteen bij gekocht, toen ik ze bij de Brouwmarkt heb gehaald.
1001 verschillende maten. Met en zonder gat. Rubber of siliconen.

Peterrr

Ik heb die kleppendeksels al jaren met deze vaten zijn prima.
Na verloop van tijd weet je ongeveer wanneer het ongeveer wel klaar is en dan meet ik.
Maar als beginner vond ik het ook leuk om het te zien borrelen.  ::)
Nu heb ik meer geduld en laat het bier wat langer vergisten alvorens naar het bottelvat.

grt Peter

Silky

Ik gebruik die wit/groene gistemmer tot volle tevredenheid, maar ik had ook moeite met het bijgeleverde cilindrische waterslot. Het klepje komt vaak scheef te staan (of je moet er een gewichtje opleggen), de start van de vergisting en de snelheid ervan is minder goed te volgen dan middels een slangmodel en dat is net zo leuk dus ... stopje met gat en een slangmodelletje van 85 cent gekocht en dat was een probleem(pje) minder!

 :degroeten:

Mark GA

Citaat van: Silky op 24-05-2018  14:52 uIk gebruik die wit/groene gistemmer tot volle tevredenheid, maar ik had ook moeite met het bijgeleverde cilindrische waterslot. Het klepje komt vaak scheef te staan (of je moet er een gewichtje opleggen), de start van de vergisting en de snelheid ervan is minder goed te volgen dan middels een slangmodel en dat is net zo leuk dus ... stopje met gat en een slangmodelletje van 85 cent gekocht en dat was een probleem(pje) minder!

 :degroeten:
Weet je misschien de maat van de stop?
Ik probeer daar achter te komen maar kan het nergens vinden.

Heisenberg

Ik gebruik deze ook. Gewoon even uitproberen hoeveel vloeistof je in je waterslot doet. Soms blijft ie ¨hangen¨ inderdaad.

Ik heb dezelfde vraag ook een keer gesteld: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35654.0.html

Het antwoord op mijn/jouw vraag: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35654.msg538479.html#msg538479

Succes!

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 24-05-2018  15:08 uWeet je misschien de maat van de stop?
Ik probeer daar achter te komen maar kan het nergens vinden.
Even de diameter meten met een schuifmaat misschien? Maar ik snap niet wat het probleem is met dat waterslot. Het gat in de dop is conisch. Het bijgeleverde waterslot past daar perfect op. Sluit m.i. perfect af.

Silky

Brouwmarkt heeft ze, Homebrewshop in Wilsele (B) ook. Zoeken onder hoofding "Vaten en emmers" , pagina 3, na de mandflessen (groene stop)...
https://www.brouwmarkt.nl/silconen-aansluitplug-voor-waterslot-voedselveilig.html
 :degroeten:

Markiej87

Ik gebruikte deze ook met een stop. Zal zo ff voor je kijken welke maat dat is.

Chilobrachys

De stop met waterslot uit de standaard wit gele emmers past precies in de rode draaidop van je nieuwe emmer. ;)

snowdog2006

Waarom is het volgen van de gisting met dit type waterslot moeilijker te volgen? Ik heb exact dezelfde (en gistvat) en zie een duidelijk verloop in activiteit van de gist. Van het enten en dan langzaam aan overgaan naar de hoofdvergisting en na een paar dagen max zie ik een zeer duidelijke vermindering van het aantal blubjes per minuut dat per dag dus wat minder wordt wanneer het over de piek heen is. Ik hevel altijd over na 7 dagen (max, soms 5 of 6) als er nog wat waterslot activiteit is, maar de hevige vergisting duidelijk voorbij is. Ik heb er dus totaal geen problemen mee.

Mark GA

Citaat van: snowdog2006 op 25-05-2018  16:22 uWaarom is het volgen vd gisting met dit type waterslot moeilijker te volgen? Ik heb exact dezelfde (en gistvat) en zie een duidelijk verloop in activiteit van de gist. Van het enten en dan langzaam aan overgaan naar de hoofdvergisting en na een paar dagen max zie ik een zeer duidelijke vermindering van het aantal blubjes per minuut dat per dag dus wat minder wordt wanneer het over de piek heen is. Ik hevel altijd over na 7 dagen (max, soms 5 of 6) als er nog wat waterslot activiteit is, maar de hevige vergisting duidelijk voorbij is. Ik heb er dus totaal geen problemen mee.
Een standaard waterslot is veel actiever omdat het een kleinere opening is waar de druk uit moet.
Zo'n grote pot komt omhoog en klapt dan weer naar beneden. De spanning wordt langer opgebouwd. Veel minder gepruttel. 
Maar is daarom dus niet zo makkelijk als "nog-steeds-actief" te herkennen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Mark GA op 24-05-2018  11:03 uIk ben benieuwd of jullie dat misschien ook ervaren...
Ik heb ook het 60L vat.
Voorheen vergistte ik mijn bieren in een glazen fles van 25L en 2 flessen van 15L.
Door het te kort aan kopruimte ben ik dus overgegaan naar zo'n vat.
Met die glazen flessen was het borrelen door het waterslot geweldig tijdens de hoofdgisting, met het vat hoor k zo af en toe iets.
Geweldig die tips om er een stop in te steken en een gewoon waterslot te gebruiken.
Dat wordt volgende week weer genieten!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Markiej87 op 24-05-2018  18:42 uIk gebruikte deze ook met een stop. Zal zo ff voor je kijken welke maat dat is.

Is het misschien dit stopje?


Albring

Mijn groen witte vergistingsvat is vandaag binnengekomen. Nu wil ik de stop van de plek halen waar het kraantje moet komen, maar dat lukt me niet. Ik wil niet met een hamer en een schroevendraaier aan de slag, maar tot op heden heb ik er geen beweging in kunnen krijgen. Hebben jullie dit ook ervaren en hoe hebben jullie dit opgelost?

André de Laat

Citaat van: Albring op 10-07-2020  20:11 uMijn groen witte vergistingsvat is vandaag binnengekomen. Nu wil ik de stop van de plek halen waar het kraantje moet komen, maar dat lukt me niet. Ik wil niet met een hamer en een schroevendraaier aan de slag, maar tot op heden heb ik er geen beweging in kunnen krijgen. Hebben jullie dit ook ervaren en hoe hebben jullie dit opgelost?

Een muntje?

Albring

Een beetje wrikken bedoel je? Ik heb het met messen geprobeerd. Zal eens kijken of er in huis een muntje is.

André de Laat

Citaat van: Albring op 10-07-2020  20:44 uEen beetje wrikken bedoel je? Ik heb het met messen geprobeerd. Zal eens kijken of er in huis een muntje is.

Hahahaaaaa. Een muntje :) ;) Ik heb er ook geen.

Albring

Opgelost. Het was even zoeken maar mijn geluksdubbeltje heeft geholpen.

André de Laat

Citaat van: Albring op 10-07-2020  21:08 uOpgelost. Het was even zoeken maar mijn geluksdubbeltje heeft geholpen.

Mooi dat je hem los gekregen hebt.  :proost: :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.