Waterslot te kort

Gestart door Eelke, 23-05-2018 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke

Ik ben voor het eerst wat fanatieker aan het brouwen ivm een feestje. Geen probleem dacht ik, ik heb immers 3 gistvaten. Dus nu 1 in de koeling voor de hoofvergisting, 1 in de badkamer voor het nagisten, en dan vrijdag de derde brouwen. Goed plan, dacht ik. Tot ik bedacht dat ik maar twee watersloten heb.

Het eerste bier kan dit weekend vast wel gebotteld worden. Maar, qua tijd had ik dan vrijdag brouwen, zaterdag bottelen bedacht. Alles op 1 dag doen is ivm mijn schouderproblemen niet zo handig.

Kan ik vrijdag aan het eind van de dag het waterslot van het eerste bier afhalen en vervangen door een dichte rode dop, en dan zaterdagochtend bottelen? Het waterslot staat al een paar dagen stil dus echt druk wordt er niet meer opgebouwd.

Ander alternatief is morgenavond bottelen, maar omdat ik dit vandaag pas bedenk, ga ik vandaag pas het sg meten en dat ik wellicht krap, als er maar goed een dag tussen 2 metingen in zit, om te checken of het wel echt uitgegist is...

BrouwMark

Heb je een ballon in huis? Pruts hem om de opening heen en prik er met een speld een gaatje in, in het dikke deel aan de bovenkant. Als er druk wordt opgebouwd ontsnapt het door het gaatje, daarna sluit het weer af...

emiel1

Of je steekt een slang in je waterslotgat en hangt het andere eind in een glas water...

Eelke

Citaat van: emiel1 op 23-05-2018  12:39 uOf je steekt een slang in je waterslotgat en hangt het andere eind in een glas water...

Ik denk dat ik geen slang heb die precies zo dik is als het gat.

Maar de ballonoptie is wel een goede. Het is ook maar voor een nacht natuurlijk. Bedankt!

Koen S

Wat plastic folie met een elastiekje werkt ook.

emiel1

Met een paar dagen geen activiteit zou ik een stop voor een nacht ook wel aandurven. Het ergste wat kan gebeuren is dat die stop er af knalt...

Jacques

Citaat van: Eelke op 23-05-2018  12:22 uIk ben voor het eerst wat fanatieker aan het brouwen ivm een feestje. Geen probleem dacht ik, ik heb immers 3 gistvaten. Dus nu 1 in de koeling voor de hoofvergisting, 1 in de badkamer voor het nagisten, en dan vrijdag de derde brouwen. Goed plan, dacht ik. Tot ik bedacht dat ik maar twee watersloten heb.

Het eerste bier kan dit weekend vast wel gebotteld worden. Maar, qua tijd had ik dan vrijdag brouwen, zaterdag bottelen bedacht. Alles op 1 dag doen is ivm mijn schouderproblemen niet zo handig.

Kan ik vrijdag aan het eind van de dag het waterslot van het eerste bier afhalen en vervangen door een dichte rode dop, en dan zaterdagochtend bottelen? Het waterslot staat al een paar dagen stil dus echt druk wordt er niet meer opgebouwd.

Ander alternatief is morgenavond bottelen, maar omdat ik dit vandaag pas bedenk, ga ik vandaag pas het sg meten en dat ik wellicht krap, als er maar goed een dag tussen 2 metingen in zit, om te checken of het wel echt uitgegist is...

Het brouwsel dat je vrijdag brouwt heeft aan het begin van de vergisting geen waterslot nodig.
Bij mijn laatste brouwsels is er pas na 18 uur een waterslot geplaatst op mijn CCT. Tot die tijd zit er bij mij een siliconen slangetje in het het gat van het waterslot. Dat hangt naar beneden. Op dit manier voorkom ik infecties. Zuurstof kan op die manier bij het bier. Aan het begin van de vergisting is dat gewenst...

Overigens kun je natuurlijk ook gewoon een waterslot bestellen. Er is een leverancier die garandeert dat hij de volgende dag levert indien voor 20:00 een bestelling is geplaatst...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.