Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe komt je aan brouwgerst (dus geen mout)?  (gelezen 910 keer)

Offline R3000

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe komt je aan brouwgerst (dus geen mout)?
« Gepost op: 22-05-2018 20:54 u »
* Dit is mijn eerste post hier, dus: hallo  :degroeten: !

* Ik heb ook meteen een vraag:
Ik probeer samen met 2 anderen zelf mout te maken uit gerst. Dit hebben we al geprobeerd met zomergerst van een biologische boer. Deze gerst bleek echter niet erg geschikt te zijn voor het brouwen van bier. Er werd wel suiker omgezet, maar niet zoveel als we wilden.

Op internet is erg veel mout te vinden, maar weinig gerst en nergens gerst die geschikt als brouwgerst.
Het liefst wil ik gerst waarvan reeds bekend is dat ie geschikt is voor bierbrouwen.

Is er een winkel waar brouwgerst te koop is voor particulieren?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Hoe komt je aan brouwGerst (dus geen Mout)?
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2018 21:11 u »
Ik heb vroeger zelf mout gemaakt met voergerst uit de dierenwinkel. Dat ging best heel goed. Rendement was niet significant minder dan met mout van brouwgerst. Maar mouten is wel een vak apart, dus ook al heb je goede gerst dan nog moet je moutproces ook goed zijn. De truc is vooral om de zaak in het begin koel te houden, een graad of 15 meen ik, maar omdat kiemende mout zoveel warmte geeft loopt de temperatuur al snel heel sterk  op met als gevolg dat de worteltjes er al na 2 dagen uitkomen. Na 7 dagen moet het bladkiempje op 3/4 van de korrel zitten. als die eruit steekt is het te snel gegaan waardoor er minder enzymen zijn gevormd en meer voedsel is verbrand, dus minder zetmeel met als gevolg lager rendement van je brouwsel.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2018 21:37 u »
Allereerst moet je he ook afvragen of je het brouwproces al voldoende onder controle hebt om te zeggen of het rendement van de zelfgemoutte granen lager ligt. Anders schiet het niet.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2018 22:32 u »
Misschien een mouterij vragen of ze een paar kilo kunnen missen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2018 22:39 u »
Er zijn veel boeren in het noorden van het land die brouwgerst verbouwen. Als je daar contact mee opneemt mag je vast wel wat hebben in ruil voor een paar biertjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoe komt je aan brouwgerst (dus geen mout)?
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2018 23:13 u »
Misschien heb je wat aan de link http://www.boerbierwater.nl/boer-bier-water/

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2018 23:34 u »
* Dit is mijn eerste post hier, dus: hallo  :degroeten: !

* Ik heb ook meteen een vraag:
Ik probeer samen met 2 anderen zelf mout te maken uit gerst. Dit hebben we al geprobeerd met zomergerst van een biologische boer. Deze gerst bleek echter niet erg geschikt te zijn voor het brouwen van bier. Er werd wel suiker omgezet, maar niet zoveel als we wilden.

Op internet is erg veel mout te vinden, maar weinig gerst en nergens gerst die geschikt als brouwgerst.
Het liefst wil ik gerst waarvan reeds bekend is dat ie geschikt is voor bierbrouwen.

Is er een winkel waar brouwgerst te koop is voor particulieren?

Alvast bedankt!
Brouwgerst is soortafhankelijk en het eiwitgehalte is belangrijk
Hier in het zuiden wordt voor Gulpener geteeld en soms afgekeurd voor brouwgerst omdat het eiwitgehalte niet voldoet. Deze zou je dus wel kunnen gebruiken. Het mouten moet je leuk vinden want volgens mij loont het de moeite niet. Een schilder maakt ook niet zijn eigen verf maar gerst mouten lijkt me wel een mooie uitdaging

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2018 07:56 u »
Het mouten moet je leuk vinden want volgens mij loont het de moeite niet. Een schilder maakt ook niet zijn eigen verf maar gerst mouten lijkt me wel een mooie uitdaging

Mouten loont de moeite omdat je mouten kunt maken die je niet kunt kopen, goede zelf gemaakte mouten hebben een veel rijkere smaak.

In onze huidige gefragmenteerde samenleving maakt de schilder zijn verf niet meer. Nog niet zo heel lang geleden, op de totale biertijdschaal, was de brouwer ook de mouter. Industrialisatie heeft voor de splitsing in twee beroepen gezorgd, de mouter en de gist doen het leukste werk en de brouwer zit maar een beetje naar dat maischvat te staren ...

Brouwmout is zeer lastig te krijgen, ik ben er eens naar op zoek geweest, het wordt gewoon 'niet' in 25 kg zakken verpakt. Diervoeder tarwe en gerst gaan op zich prima maar je moet het heel goed wassen.

Misschien dat Freek Ruijs (Witte Klavervier) je verder kan helpen, die is met mouten bezig.

Literatuur: Malting at Home -- Francois Dyment (Blog)

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2018 08:12 u »
Mouten loont de moeite omdat je mouten kunt maken die je niet kunt kopen, goede zelf gemaakte mouten hebben een veel rijkere smaak.

In onze huidige gefragmenteerde samenleving maakt de schilder zijn verf niet meer. Nog niet zo heel lang geleden, op de totale biertijdschaal, was de brouwer ook de mouter. Industrialisatie heeft voor de splitsing in twee beroepen gezorgd, de mouter en de gist doen het leukste werk en de brouwer zit maar een beetje naar dat maischvat te staren ...

Brouwmout is zeer lastig te krijgen, ik ben er eens naar op zoek geweest, het wordt gewoon 'niet' in 25 kg zakken verpakt. Diervoeder tarwe en gerst gaan op zich prima maar je moet het heel goed wassen.

Misschien dat Freek Ruijs (Witte Klavervier) je verder kan helpen, die is met mouten bezig.

Ingo
Zoals al gezegd gaat het prima met voergerst. Kan wel zijn dat het eiwitgehalte iets te hoog is. Dat betekent een iets lager rendement maar dat merk je waarschijnlijk niet eens. Ik heb zelf bij elkaar denk ik 100 kg mout zo gemaakt en daar ooit nog een lezing over gegeven bij de Roerstok.

Het is inderdaad heel leuk om te doen en je kunt meer maken dan de mouten die er te koop zijn. bv groenmout (niet geeest)

Offline R3000

• *
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2018 20:36 u »
Bedankt voor de reacties!

Citaat
ook al heb je goede gerst dan nog moet je moutproces ook goed zijn. De truc is vooral om de zaak in het begin koel te houden, een graad of 15 meen ik, maar omdat kiemende mout zoveel warmte geeft loopt de temperatuur al snel heel sterk  op met als gevolg dat de worteltjes er al na 2 dagen uitkomen. Na 7 dagen moet het bladkiempje op 3/4 van de korrel zitten. als die eruit steekt is het te snel gegaan waardoor er minder enzymen zijn gevormd en meer voedsel is verbrand, dus minder zetmeel met als gevolg lager rendement van je brouwsel.

Het kiemen ging inderdaad te snel.
Ons proces kan beter, dat weet ik, maar betere gerst kan nooit kwaad :-)

Ik begrijp nu dat er geen 'standaard' adres is, waar hobbybrouwers moutgerst vandaan halen.
Ik zal het bij een mouterij proberen te vragen en anders wordt het toch weer voergerst.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2018 20:58 u »
Citaat
Ik begrijp nu dat er geen 'standaard' adres is, waar hobbybrouwers moutgerst vandaan halen.
Ik zal het bij een mouterij proberen te vragen en anders wordt het toch weer voergerst.

Ik ken een boer die brouwgerst verbouwd, moet ik eens vragen of hij wat kan missen? Is wel midden Limburg

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en BIAB brouwer.
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2018 20:28 u »
Ik tikte tarwe of gerst voor diervoeder in.
Zie ik op marktplaats een handelaar die het verkoopt voor 5,50 per 25 kg.
Op zich niet zo spannend, het is wel in Zeyerveld slechts 6 km rijden.
Ik krijg toch wat andere ideen over met ongemout graan te brouwen...

Offline R3000

• *
« Reactie #12 Gepost op: 28-05-2018 11:02 u »
@ beermenke:
Citaat
Ik ken een boer die brouwgerst verbouwd, moet ik eens vragen of hij wat kan missen? Is wel midden Limburg

Dat klinkt goed! Als je dat wilt vragen: graag!

Ik heb 2 tot 5 kilo brouwgerst nodig.
Uiteraard wil ik er ook voor betalen (inclusief verzendkosten).

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #13 Gepost op: 28-05-2018 12:21 u »

Ingo

En dan gelijk zelf een beetje spelen door je mout te bakken zoals de "brouwer" van de Triporteur-bieren doet.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 28-05-2018 13:52 u »
En dan gelijk zelf 'n beetje spelen door je mout te bakken zoals de "brouwer" van de Triporteur-bieren doet.

Dat kun je ook al met de mouten die je koopt, pils en pale maar ook Muenchner kun je prima in de oven stoppen. Varieer in temperatuur en duur. Er zijn verschillende lijstjes te vinden.

Caramouten kun je ook zelf maken, mout weken en dan in de oven bij 65C en daarna heter voor wat kleur.

Je kunt zelfs nog verder gaan en van pilsmout een soort pseudo broeimout te maken, je mout weken en dan een aantal dagen in een gesloten bak op 45C houden daarna drogen in de oven en eventueel iets roosteren. Wordt wel een zure mout.

Ingo

Tags: