Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Afgietsel giststarter smaak  (gelezen 548 keer)

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Koud bier maakt warm bloed
Afgietsel giststarter smaak
« Gepost op: 22-05-2018 18:13 u »
Beste brouwers,

Vandaag heb ik mijn giststarter geproefd en geroken (na eerste trap)
De geur was een beetje muf en aan de smaak zat een wijnachtig accent.

De gist die ik heb opgekweekt is Wyeast 3787 (trappist high gravity).

Ik moet een 2 traps starter maken, maar vraag me af of de smaken/geuren normaal zijn.
Het is de eerste keer dat ik een starter maak.

Alvast bedankt

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Afgietsel giststarter smaak
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2018 18:19 u »
3787 oftewel Westmalle-gist staat bekend om zijn bijzondere geurtjes. Soms ruikt ie echt naar mest, riool, bierpoepjes etc.

Starters smaken vaak behoorlijk zuur, witte-wijnachtig zelfs. Dit komt door de aerobe vergisting (zuurstof dus).

Als je dingen ruikt als schimmel/kaas/azijn kan het zijn dat je een besmetting hebt. De muffe rioollucht is echter normaal bij deze gist...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2018 22:41 u »
Zeker een geroerde starter heeft vaak een zeer onaangename smaak. Voor mij een reden om een starter af te gieten.
Er zijn ook forumleden die een starter volledig bij het bier doen omdat een starter ook bier is. Door verdunning verdwijnen de onaangename smaakjes naar de achtergrond.

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018 09:19 u »
Eergisteren heb ik het afgietsel van de starter gegoten en nogmaals 2 liter wort op de starter gedaan.
De starter begon na een aantal uur over te lopen ivm stevig schuimen/krausen.
Volgende morgen zag ik een soort gistpasta naast mijn magneetroerder liggen, ik neem aan dat vrij veel gist met het schuim uit de erlenmeyer is gevoerd.
Ik twijfel nu of ik wel voldoende gist zal hebben om vandaag mijn tripel (sg 1078) te enten.
Of kan ik beter een week wachten en halverwege volgende week mijn starter nogmaals met 1,5 liter wort op de magneetroerder zetten?

Zie foto voor indicatie van hoeveelheid gist in erlenmeyer (3L erlenmeyer)

PS. Afgietsel smaakte en rook al minder muf.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 10:46 u »
Hoeveel liter tripel wilde je gaan brouwen?

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2018 11:06 u »
25 liter

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2018 11:55 u »
Ik denk dat dat wel goed komt. Zorg wel voor voldoende beluchting zodat de gist zich nog goed verder vermenigvuldigt in je vat.

Deze gist is, zoals je hebt gemerkt, een echte schuimkoning. Als je die 25 liter gaat vergisten in een 30-litervat is de kans erg groot dat het schuim uit je waterslot komt kruipen...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2018 13:48 u »
De smaak van een starter is ook afhankelijk van de soort en hoeveelheid voedingszouten die je er in kiepert. Wat ik op dit forum zoal lees is het meestal veel te veel, waardoor een onevenwicht aan zouten ontstaat binnen en buiten de gistcel en de groei zelfs kan stilgelegd worden. 
Al die zouten geven een heel vieze smaak en gist op zich smaakt ook altijd heel bitter. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2018 21:22 u »
De smaak van een starter is ook afhankelijk van de soort en hoeveelheid voedingszouten die je er in kiepert. Wat ik op dit forum zoal lees is het meestal veel te veel, waardoor een onevenwicht aan zouten ontstaat binnen en buiten de gistcel en de groei zelfs kan stilgelegd worden. 
Al die zouten geven een heel vieze smaak en gist op zich smaakt ook altijd heel bitter.

Dit geldt vooral ammoniumdifosfaat. Die gistvoeding kun je beter links laten liggen.
Beter is het de gistvoedingen van Wyeast (Beer Nutrient Blend) en Lallelmand (Servomyces).

De bitterheid van gist komt vooral door opname van bitterstoffen uit de hop. Als je een ongehopte giststarter hebt is de bitterheid veel minder.

Tags: