Recept voor een Saison

Gestart door EvdBroek, 11-08-2013 14:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Ik wil binnenkort een Saison gaan brouwen met de Danstar Saison gist.

Dit wil ik gaan doen met onderstaande recept, mijn vraag is of dit een goed biertje gaat opleveren. Laat maar horen wat jullie er van vinden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaison Selissen
Kenmerk
Brouwdatum18-8-2013
BiertypeSaison (Sterke)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement79,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,3 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater18,6 liter
Spoelwater11,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC61,4 %3500 gr3 EBC
Tarwemout8,8 %500 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC7,0 %400 gr49 EBC
Kristalsuiker7,0 %400 gr0 EBC
Palemout 7 EBC15,8 %900 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,0 %17 gr10 minuten2 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %10 gr10 minuten2 EBU
Hallertauer Perle9,7 %20 gr90 minuten24 EBU

Opmerkingen  
   

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3724 Belgian Saison
Gist toegevoegd als
Opmerkingen    
   

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C5 minuten3,5 l/kg
265°C45 minuten3,5 l/kg
372°C20 minuten3,5 l/kg
478°C5 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen  


RobinB

Deze gist is berucht om het "blijven hangen" bij 1030 en dan maar langzaamaan door te gisten.
Je krijgt ook een karakteristieke saison met de Danstar Belle Saison, deze vergist mooi vlot op normalere temperaturen.

Qua moutstort zou ik versimpelen.
100% pilsmout kan al een mooie saison geven, met de danstar. Evt zo'n 20% tarwe(mout) erbij?
Suiker is met die gist niet nodig, wordt van zichzelf al droog genoeg.

Met de belgian saison zou ik zo'n/max 10% suiker aanhouden.

EvdBroek

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  15:14 uDeze gist is berucht om het "blijven hangen" bij 1030 en dan maar langzaamaan door te gisten.
Je krijgt ook een karakteristieke saison met de Danstar Belle Saison, deze vergist mooi vlot op normalere temperaturen.

Ik ben inderdaad van plan om de gist van Danstar te gaan gebruiken. In mijn (oude) versie van BrouwVisie kon ik die niet gevonden krijgen en heb die daarom ook niet in kunnen voeren. Ik zal eens kijken waar ik met een simpelere moutstort terecht kom

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 11-08-2013  17:47 uIk ben inderdaad van plan om de gist van Danstar te gaan gebruiken. In mijn (oude) versie van BrouwVisie kon ik die niet gevonden krijgen en heb die daarom ook niet in kunnen voeren.

 :weetniet: Hoezo niet kunnen invoeren ? De gisttabel (vrijwel iedere tabel) kun je altijd bewerken!

EvdBroek

Je bedoelt de tabel in de uitvoer. Inderdaad dat moet lukken, had ik niet eens aan gedacht.

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 12-08-2013  10:26 uJe bedoelt de tabel in de uitvoer. Inderdaad dat moet lukken, had ik niet eens aan gedacht.

Maar dat is juist de plaats waar je je ingrediënten (mout, hop, gist, kruiden) kunt bewerken. Dus ook items toevoegen en/of verwijderen.   :)

hobbybob

Heb er laatst een gebrouwen met:

 - 80% pilsmout
 - 15% tarwemout licht
 - 5% Aromamout 150ebc

 - Bitterhop Challanger
 - Aromahop Cascade

Danstar Belle Saison

 - 15 brix-----> uitvergist tot 4,5 brix in 9 dagen

Zit nog maar een goede week in fles maar is nu al superlekker


EvdBroek

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaison Selissen
Kenmerk
Brouwdatum18-8-2013
BiertypeSaison (Sterke)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1061 (6,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement79,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,2 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater18,2 liter
Spoelwater11,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76,9 %4000 gr3 EBC
Tarwemout13,5 %700 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC9,6 %500 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,0 %17 gr10 minuten2 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %10 gr10 minuten2 EBU
Hallertauer Perle9,7 %20 gr90 minuten26 EBU

Opmerkingen  
   

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Belle Saison
Gist toegevoegd als
Opmerkingen    
   

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C5 minuten3,5 l/kg
265°C45 minuten3,5 l/kg
372°C20 minuten3,5 l/kg
478°C5 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen  

Ik wil het op deze manier gaan proberen.
Wat denken jullie?

Christiaan S

Ziet er goed uit, zal waarschijnlijk een lekker bier opleveren.

EvdBroek

Welke vergistingstemperaturen adviseren jullie?

Christiaan S

Ik heb mijn saison op 22 tot 23 graden vergist.

luc b

Citaat van: Christiaan S op 16-08-2013  18:49 uIk heb mijn saison op 22 tot 23 graden vergist.
Je mag gerust hoger gaan.
Je begint aan pakweg 20 en je mag eindigen boven de 25.

Christiaan S

Toch is de smaak voor mij erg lekker geworden. Volgende zomer wat warmer proberen.

RobinB

Temperatuurprofielen verschillen per giststam. Als bijvoorbeeld de Belgian Saison een temperatuur van ca 28-30 grc nodig heeft voor een goede vergisting, wil dat niet zeggen dat dat ook voor de Belle Saison het geval is. Warmere vergisting geeft wel vaak meer vergistingscomponenten, maar ook daar lijken maxima aan te zitten.

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-08-2013  00:52 uTemperatuurprofielen verschillen per giststam. Als bijvoorbeeld de Belgian Saison een temperatuur van ca 28-30 ºC nodig heeft voor een goede vergisting, wil dat niet zeggen dat dat ook voor de Belle Saison het geval is. Warmere vergisting geeft wel vaak meer vergistingscomponenten, maar ook daar lijken maxima aan te zitten.

De enige manier om uit te vinden wat een gist doet en of het resultaat je bevalt is testjes uitvoeren...

Vergisten bij verschillende temperaturen is lastig uit te voeren maar wel heel leerzaam.

EvdBroek

Ja daar heb je gelijk in, maar helaas kan ik de test niet simultaan laten verlopen (ik heb 1 klimaatkast).
Morgen ga ik hem brouwen, deze saison. Ik denk dat ik hem ga vergisten op 22 graden (ik las wat op een Australisch brouwforum hierover).
Volgende keer dan weer een andere temperatuur ;-)

RobinB

Ja, het antwoord van Luc B kwam op me over alsof het gericht was op de belgian saison. Dat lijkt vooralsnog een sterk afwijkende gist te zijn voor wat betreft temperatuur profiel/behoefte.

EvdBroek

Citaat van: RobinB op 18-08-2013  16:20 uJa, het antwoord van Luc B kwam op me over alsof het gericht was op de belgian saison. Dat lijkt vooralsnog een sterk afwijkende gist te zijn voor wat betreft temperatuur profiel/behoefte.
Inderdaad dat idee kreeg ik ook, dus vandaar de 22 graden...

EvdBroek

Afgelopen zondag heb ik deze Saison gebrouwen en de gist deed zijn werk vanochtend nog steeds, het waterslot hoorde ik in mijn klimaatkast nog met flinke regelmaat bubbelen.
Dit is toch wel een behoorlijk actieve gist.

Ernesto

Citaat van: EvdBroek op 22-08-2013  16:26 uAfgelopen zondag heb ik deze Saison gebrouwen en de gist deed zijn werk vanochtend nog steeds, het waterslot hoorde ik in mijn klimaatkast nog met flinke regelmaat bubbelen.
Dit is toch wel een behoorlijk actieve gist.

Lekkere saison geworden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.