Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Berekenen toevoegen suiker voor koolzuurdeken?  (gelezen 1194 keer)

Online davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
Re: Berekenen toevoegen suiker voor koolzuurdeken?
« Reactie #25 Gepost op: 23-05-2018 12:08 u »

Om een of andere vage reden is dit nooit tot het hobbybrouwen doorgedrongen.

Ingo

"Nooit" zou ik niet zeggen.  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 23-05-2018 13:16 u »
Je vergelijk gaat mank, je vergelijkt overhevelen met spetteren, je zou overhevelen met filteren/spoelen moeten vergelijken.

Waarom wordt er bij overhevelen altijd van uit gegaan dat het "niet goed" is? Waarom wordt het altijd gelijk gesteld met zuurstof in je bier?

Bij het filteren/spoelen wordt er niet automatisch van uit gegaan dat je dus ook spettert.

Als je consequent wilt werken en de zaken een beetje voorbereid kun je de CO2 van je gisting al door je tweede vat laten stromen en daar zo veel mogelijk zuurstof verdrijven. Dit wordt bv al heel erg lang in middelgrote (Duitse) brouwerijen gedaan, lagertanks worden standaard met CO2 van de gisting gevuld. Kost 'niets'.

Ingo

Dus jij denkt dat deze man standaard materiaal heeft om zijn vaten met CO2 te flushen? Met een CO2 keg of wat jij beschrijft?
En als je dat niet denkt, waarom heb je het er dan over in dit topic? Wat heeft deze kerel hieraan?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 23-05-2018 16:12 u »
Dus jij denkt dat deze man standaard materiaal heeft om zijn vaten met CO2 te flushen? Met een CO2 keg of wat jij beschrijft?
En als je dat niet denkt, waarom heb je het er dan over in dit topic? Wat heeft deze kerel hieraan?

Wat denk je, Wouter, waarom ik Radj vraag of hij de beschikking over CO2 heeft en of hij een geschikt vat heeft? Als hij dat heeft dan kan het een alternatief zijn voor de schep suiker.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 23-05-2018 18:29 u »

wel aan gedacht, maar niet gebruikt omdat ik simpelweg niet (meer) overhevel. Ik pompt trouwens de koolzuur die vrij komt bij de gisting na een ontvochtiging via silicagel weer terug in een koolzuurcyclinder. Daarmee kan ik al mijn bier tappen en houdt nog koolzuur over.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 23-05-2018 19:50 u »
Of lucht en koolzuurgas zomaar mengen betwijfel ik, omdat lucht een heel pak lichter weegt dan koolzuur.
Gelukkig doet het dat wel!
Ik leef onder zeeniveau en als het niet zou mengen zou je naar de Alpen moeten om te kunnen ademen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 23-05-2018 21:14 u »
Ik blijf me er over verbazen hoe vaak ik deze opmerking overal op het internet tegen kom terwijl het probleem niet het overhevelen is maar de methode. Het gebruik van de 'verkeerde' methode wordt zelfs als argument tegen overhevelen gebruikt.

Vlak voor het overhevelen kun je het ontvangende vat spoelen met CO2, zeker als je een Dame Jeanne gebruikt gaat dat uitstekend. Daarmee reduceer je de zuurstofinslag enorm.

Ingo

Het is niet zo vreemd dat je deze opmerking zo vaak tegenkomt. Niet iedere hobbybrouwer heeft een koolzuurcilinder in huis. Maar ook als je je mandfles vult met koolzuurgas is dat nog geen garantie dat er geen oxidatie kan plaatsvinden. Met de juiste methodiek kan het wel beperkt worden.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2018 21:40 u »
Wat denk je, Wouter, waarom ik Radj vraag of hij de beschikking over CO2 heeft en of hij een geschikt vat heeft? Als hij dat heeft dan kan het een alternatief zijn voor de schep suiker.

Ingo

Ik heb helaas geen beschikking over koolzuur, ik zal het dus wat bazaler moeten aanpakken. In dit geval ga ik ervoor kiezen om (a) met wat suiker te werken en (b) zoals Ingo reeds suggereerde te accepteren dat het bier een beetje oxideert, m.n. omdat dat ook wel bij de stijl past :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 25-05-2018 22:09 u »
Een frisdrankfles van 1.5 liter met 1 liter appelsap + nog 100 g suiker+ gist en een slangetje door de dop bevestigen en je hebt 100 gram koolzuur = 50 liter.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien

Tags: