Kaarsvet?

Gestart door Regato76, 20-05-2018 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Regato76

Onlangs heb ik een Weizen en een Tripel gebrouwen en na krap zes weken op de fles was het vanmiddag mooi weer om eens te proeven...

De Weizen is ziet er goed uit, schuimt redelijk, smaakt redelijk, maar is wat te waterig. Datzelfde geldt eigenlijk voor de Tripel; waar zit hem dat in?

In de Tripel zag ik bij het uitschenken bovendien enkele kleine "sliertjes". Deze laten zich het beste omschrijven als "kaarsvet"; dus wit, vast, stevig, maar tussen je vingers uit te wrijven. Bij een nadere blik zie ik deze bij alle flesjes bovenin drijven. De smaak is behalve wat waterig, niet slecht, dus ik denk niet dat het schimmel o.i.d. is. De flesjes waren voor gebruik zeer vuil (gebruikte oude Westvleteren flesjes) maar zeer goed schoongemaakt met caustic, weken, borstelen, oxi, weken en uitspoelen, daar kan het denk ik ook niet aan liggen...
Iemand dit eerder in zijn bier aangetroffen?

BrouwMark

Drijft er in je flesjes een soort vliesje, of gebroken of opgerolde stukjes vlies? Dan zou je best eens kaam in je bier kunnen hebben. Het is een gistinfectie uit de lucht die vaak ontstaat in situaties waarin zuurstof bij je bier kan komen, bijvoorbeeld door een wat lekkend gistvat aan het einde van de vergisting.

De infectie op zich is niet heel erg. Je bier gaat er wat 'leger' of wateriger van smaken. Het is wel handig dit bier niet te lang te bewaren.

Voorkomen doe je het door goed afsluitende vaten te gebruiken, helemaal aan het eind van de vergisting als de co2-productie stopt.

Knobby

Carbonation drops gebruikt? Dit klinkt als iets wat ik eerder hier op het forum heb gelezen.

Regato76

Het is geen vliesje, het zijn wat hele fijne sliertjes en een enkel groter stukje in de vorm van een balletje. Het drijft enkel in de bovenste centimeter van de fles. Zuurstofinbreuk lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik gebruik een rvs ss brewtech bucket, deze sluit goed af en ik hevel niet over en zo.

Ja, ik heb wel carbonation drops gebruikt! Dank voor de tip, zal daar eens op zoeken. Ik heb deze tot nu toe altijd gebruikt (ben nog niet zo heel lang aan het hobbyen), maar nooit eerder last van gehad.

BrouwMark


snowdog2006


Regato76

@Brouwmark: Dat is het! Ziet er precies zo uit als bij mij.

De sliertjes, haartjes of hoe je ze ook noemt drijven op het bier, ook na het uitschenken. Echter zie je ze dan waarschijnlijk niet direct meer door het schuim. Je kunt ze echter tussen je vingers uitwrijven en zijn wat vettig.

Het valt me wel op dat dit ook, net als bij mij, een Tripel was; mijn Weizen en vorige brouwsels hadden dit euvel niet terwijl ik telkens carbonation drops heb gebruikt.
Invloed op de smaak is er denk ik niet, maar cosmetisch ziet het er natuurlijk vreemd uit.....

Volgende keer de drops eens vervangen door normale suiker.

Dank voor de hulp!

BrouwMark

Citaat van: Regato76 op 23-05-2018  12:38 u@Brouwmark: Dat is het!

De credits zijn voor Knobby  :)

Jeukstaardt

Citaat van: Regato76 op 23-05-2018  12:38 uVolgende keer de drops eens vervangen door normale suiker.

Nog eens een stuk voordeliger ook ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.