Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschil in rendement  (gelezen 516 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
Verschil in rendement
« Gepost op: 20-05-2018 15:28 u »
Weet iemand waar het verschil in brouwzaalrendement voor en na de kook vandaan komt en hoe ik dat evt. kan aanpassen?
Ik heb de laatste tijd (andere ketel) vaak een maischrendement van rond de 94%. Na het koken ligt dit nog maar op 74% (uitgerekend door BrouwHulp). Nu weet ik dat ik in mijn instellingen mijn verdampingsgraad wat moet aanpassen om op het juiste volume uit te komen. Maar toch vreemd dat er tussen het maischen en het koken zoveel rendementsverlies zit. Weet iemand waar dit aan ligt (ervaring)?  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Re: Verschil in rendement
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2018 18:15 u »
Weet iemand waar het verschil in brouwzaalrendement voor en na de kook vandaan komt en hoe ik dat evt. kan aanpassen?
Ik heb de laatste tijd (andere ketel) vaak een maischrendement van rond de 94%. Na het koken ligt dit nog maar op 74% (uitgerekend door BrouwHulp). Nu weet ik dat ik in mijn instellingen mijn verdampingsgraad wat moet aanpassen om op het juiste volume uit te komen. Maar toch vreemd dat er tussen het maischen en het koken zoveel rendementsverlies zit. Weet iemand waar dit aan ligt (ervaring)?  :weetniet:
Dit verschil is omdat je nooit 100% van je suikers uit de bostel kan spoelen. Maischrendement kan theoretisch 100% zijn, en je rendement vůůr koken geeft een indicatie van hoe efficiŽnt je gespoeld hebt.

Tags: