Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp: water aangipsen?  (gelezen 1433 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
BrouwHulp: water aangipsen?
« Gepost op: 20-05-2018 09:41 u »
Beste brouwers,
Omdat ik e.e.a. toch een keer goed wilde invoeren in BrouwHulp heb ik het waterschema van mijn provider opgevraagd (zie bijlage).
Deze gegevens heb ik ingevoerd in de waterdatabank van BrouwHulp:

Er staat een gedeelte linksonder genaamd "Rekenhulpje".
Hoe kom ik aan deze gegevens? Die haal ik niet uit het waterschema van mijn provider...

Als ik dan kijk naar wat BrouwHulp mij adviseert moet ik 0,8 gr gips toevoegen?

Wat is dat voor iets; heeft het een merknaam en waar kan ik dat krijgen?

Ik zie ook dat ik melkzuur 80% moet toevoegen.
Wat is nou het verschil als ik beide geadviseerde toevoegingen niet toevoeg?
Hoe ga je dit merken? In de smaak? In de schuimvastheid?

Aanvullende vraag:
Wanneer voeg je melkzuur en en andere toevoegingen toe? Voordat je de mout stort?
Hoe berekent BrouwHulp dit trouwens? Gaat het uit van het totale proces? Houdt de hoeveelheid die ik aflees rekening met maischwater en spoelwater? Moet ik dan al het water eerst samenvoegen, melkzuur erbij en dan opsplitsen in maischwater en spoelwater?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: BrouwHulp: water aangipsen?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2018 09:59 u »
Voor wat betreft het rekenhulpje: Bicarbonaat=Waterstofcarbonaat en die moet ook in je wateroverzicht staan als het goed is. Dan krijg je je  totale alkaliniteit die je rechts kan invullen.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2018 10:02 u »
Voor wat betreft het rekenhulpje: Bicarbonaat=Waterstofcarbonaat en die moet ook in je wateroverzicht staan als het goed is. Dan krijg je je  totale alkaliniteit die je rechts kan invullen.
Klasse!

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2018 10:03 u »
In het rekenhulpje vul je de waarde voor waterstofcarbonaat in en dat geeft het getal dat voor totale alkaliteit.

De brouwzouten berekening is gebaseerd op onder andere de bitterheid van je bier. Je hoeft je hier niets van aan te trekken, zet b.v. gips op 0 en CaCl2 zodanig dat Ca in de onderste regel op 80 ppm komt. Zie hoe je melkzuur mee veranderd om aan de gewenste maisch pH te komen. Na een automatische berekening kun je ook de demiwater toevoeging op 0 zetten als je dat niet wilt doen.

Heel grof gesteld CaCl2 voor een ronder bier, voller mondgevoel, gips voor een droger meer bitter bier, uitgaande van verder de zelfde receptuur.

Gips CaSO4 koop je bij de brouwhandel.

Ingo

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2018 10:14 u »
Ook jij bedankt!
Rest mij wel de toepassingsvraag... Misschien gesneden koek voor jullie maar bij mij roept het grote vraagtekens op aangezien ik nog nooit met water heb geknoeid op deze manier.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2018 10:29 u »

Aanvullende vraag:
Wanneer voeg je melkzuur en en andere toevoegingen toe? Voordat je de mout stort?
Hoe berekent BrouwHulp dit trouwens? Gaat het uit van het totale proces? Houdt de hoeveelheid die ik aflees rekening met maischwater en spoelwater? Moet ik dan al het water eerst samenvoegen, melkzuur erbij en dan opsplitsen in maischwater en spoelwater?

Nee, vlg mij niet. Je hebt gewoon enerzijds je spoelwater die je al dan niet aanzuurt en je maischwater die je- nadat je de mout hebt gestort- ook kan aanzuren. Niet dus alleen je maischwater aanzuren, maar je beslag.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2018 10:34 u »
Nee, vlg mij niet. Je hebt gewoon enerzijds je spoelwater die je al dan niet aanzuurt en je maischwater die je- nadat je de mout hebt gestort- ook kan aanzuren. Niet dus alleen je maischwater aanzuren, maar je beslag.

ja maar nu heb ik een recept aangemaakt in BrouwHulp en wordt mij geadviseerd om 3,5 ml melkzuur toe te voegen.
Bedoelen ze dan dat ik die 3,5 moet verdelen over de totale hoeveelheid water?
In mijn geval 15,8L maisch en 12,8L spoelwater? Of maakt dat niet uit?

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2018 10:37 u »
Wat je aan je spoelwater moet toevoegen staat in de rechter kolom, onder spoelwater.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2018 10:45 u »
Aan je maisch toevoegen, eventuele brouwzouten ook. Normaal meet je na 15 min je pH en dan bepaal je hoeveel melkzuur er nodig is. De berekening is akelig goed en ik zit eigenlijk nooit mis.

Ingo

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2018 11:23 u »
Wat je aan je spoelwater moet toevoegen staat in de rechter kolom, onder spoelwater.
Bedankt! Al raak ik dan nog steeds in de war...
Links (maisch) staat 3,8 en rechts (spoel) staat 1,1:

Maar als ik dan terug ga naar het recept zie ik qua hoeveelheid dit staan:

???
Moet dat niet 4,9ml melkzuur zijn dan?

Aan je maisch toevoegen, eventuele brouwzouten ook. Normaal meet je na 15 min je pH en dan bepaal je hoeveel melkzuur er nodig is.
Dankjewel, weer een stap dichterbij qua know-how!

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2018 11:37 u »
Nee Mark. In het recept staat wat je in de maischketel stort. Ook zie je dat het watervolume enkel het maischwater is en het spoelwater niet is bijgeteld.
Dus de melkzuur 3,8 ml in je maischwater en 1,1 ml in je spoelwater. Die verhouding verandert ook als je de maisch/spoelwater verhouding verandert.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2018 13:18 u »
Nee Mark. In het recept staat wat je in de maischketel stort. Ook zie je dat het watervolume enkel het maischwater is en het spoelwater niet is bijgeteld.
Dus de melkzuur 3,8 ml in je maischwater en 1,1 ml in je spoelwater. Die verhouding verandert ook als je de maisch/spoelwater verhouding verandert.
Dat is niet handig, aangezien het ook de voorraad bijwerkt op die manier en dus een ingrediŽnt in het spoelwater niet meeneemt.
Het laat toch ook in het overzicht zien wat je aan hop toevoegt als je dit doet na het kookproces; bij dryhop of vlam-uit?

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2018 17:24 u »
Dat is niet handig, aangezien het ook de voorraad bijwerkt op die manier en dus een ingrediŽnt in het spoelwater niet meeneemt.
Het laat toch ook in het overzicht zien wat je aan hop toevoegt als je dit doet na het kookproces; bij dryhop of vlam-uit?
Gewoon melkzuur niet ingeven in je voorraad.  :)

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2018 18:07 u »
Gewoon melkzuur niet ingeven in je voorraad.  :)

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2018 19:04 u »
Als het recept klopt in BrouwHulp, en je heb de  gegevens van de waterbehandeling ingevoerd, dan kan je boven in het midden van BrouwHulp het tabje met de vinkjes aanklikken. Hier staat dan stap voor stap de ingrediŽnt die je moet toevoegen en wanneer.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2018 19:21 u »
Als het recept klopt in BrouwHulp, en je heb de  gegevens van de waterbehandeling ingevoerd, dan kan je boven in het midden van BrouwHulp het tabje met de vinkjes aanklikken. Hier staat dan stap voor stap de ingrediŽnt die je moet toevoegen en wanneer.
Oh verrek, wat goed!
Dat verklaart inderdaad de iets lagere SG meting die ik net deed, die zat 4 puntjes onder het streefaantal. Maar dat wordt na de kook rechtgetrokken!
Ik leer vandaag weer zoveel.
Bedankt allemaal, mensen!

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2018 20:18 u »
Misschien toch even RTFM doen  ;)

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 20-05-2018 20:25 u »
Oh verrek, wat goed!!
Dat verklaart inderdaad de iets lagere SG meting die ik net deed, die zat 4 puntjes onder het streefaantal. Maar dat wordt na de kook rechtgetrokken!
Ik leer vandaag weer zoveel.
Bedankt allemaal, mensen!
Ik print altijd die checklist af om te gebruiken tijdens de brouwdag: heel handig, je vergeet niets en je kan tussendoor al wat klaarzetten voor de volgende stap.
Opgelet: de tussentijdse metingen van het sg in BrouwHulp kloppen vaak niet. Ik meet tussendoor met de refractometer en zit altijd onder het voorspelde sg. Wanneer het wort afgekoeld is en in het gistingsvat, meet ik met de densimeter en klopt het sg meestal perfect met wat BrouwHulp voorspelde. Heeft nog iemand die ervaring? Is dit een fout in BrouwHulp?

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 20-05-2018 20:30 u »
Ik print altijd die checklist af om te gebruiken tijdens de brouwdag: heel handig, je vergeet niets en je kan tussendoor al wat klaarzetten voor de volgende stap.
Opgelet: de tussentijdse metingen van het sg in BrouwHulp kloppen vaak niet. Ik meet tussendoor met de refractometer en zit altijd onder het voorspelde sg. Wanneer het wort afgekoeld is en in het gistingsvat, meet ik met de densimeter en klopt het sg meestal perfect met wat BrouwHulp voorspelde. Heeft nog iemand die ervaring? Is dit een fout in BrouwHulp?

Ik heb nu een paar keer tussentijds gemeten en dat "probleem" had ik ook. Mijn begin (eind brouwdag) sg komt altijd wel overeen met BrouwHulp.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-05-2018 21:19 u »
Ik eindigde 5 punten hoger (1060 ipv 1055) maar dat komt waarschijnlijk door verdamping.
Mij hoor je niet klagen.
Nu schoonmaken  :huilen:

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-05-2018 23:33 u »
Dat heb ik alleen met de SG einde maischen, die voorspelt BrouwHulp steevast te hoog. Alle anderen kloppen vaak heel goed.

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 21-05-2018 21:49 u »

Herkenbaar. Het door BrouwHulp voorspelde SG bij einde maischen is bij mij ook altijd te hoog. De voorspelde SG's in de volgende stappen zijn wel juist. Geen idee waar het door komt.

Tags: