Werken met manometer op de fles

Gestart door JoepH, 20-05-2018 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Op het forum heb ik het een en ander gevonden over het maken van de drukmeter. Ook een overzicht gevonden over de relatie van bottelsuiker tot CO2 op de fles. Maar hoe moet ik dit allemaal toepassen tijdens het brouwproces? Hoe weet ik dat mijn nagisting "goed" verloopt etc.
Als theoretiserend kwam ik tot het volgende. Als ik 8gr/l bottelsuiker toevoeg dan krijg ik 3.1bar bij 20 graden celcius. Dit volgens de tabel. Als de 3.1 bar bereikt is ben ik klaar. Ik kan de flesjes koud zetten en zwenken om het koolzuur in het bier op te nemen.
HELP wie kan mijn kennis hierover aanvullen? Of is er een draad die ik over het hoofd heb gezien?

Pimmels

Citaat van: JoepH op 20-05-2018  19:32 uOp het forum heb ik het een en ander gevonden over het maken van de drukmeter. Ook een overzicht gevonden over de relatie van bottelsuiker tot CO2 op de fles. Maar hoe moet ik dit allemaal toepassen tijdens het brouwproces? Hoe weet ik dat mijn nagisting "goed" verloopt etc.
Als theoretiserend kwam ik tot het volgende. Als ik 8gr/l bottelsuiker toevoeg dan krijg ik 3.1bar bij 20 graden celcius. Dit volgens de tabel. Als de 3.1 bar bereikt is ben ik klaar. Ik kan de flesjes koud zetten en zwenken om het koolzuur in het bier op te nemen.
HELP wie kan mijn kennis hierover aanvullen? Of is er een draad die ik over het hoofd heb gezien?
Ik doe het precies zo en inderdaad met een zelfgemaakte drukmeter.
Ik schud de flesjes echter tot het geruis stop en laat ze dan nog een dikke week met rust!
Volgens mij is er niet meer te weten... :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.