Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Werken met manometer op de fles  (gelezen 736 keer)

Offline JoepH

• Senior lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Werken met manometer op de fles
« Gepost op: 20-05-2018 19:32 u »
Op het forum heb ik het een en ander gevonden over het maken van de drukmeter. Ook een overzicht gevonden over de relatie van bottelsuiker tot CO2 op de fles. Maar hoe moet ik dit allemaal toepassen tijdens het brouwproces? Hoe weet ik dat mijn nagisting "goed" verloopt etc.
Als theoretiserend kwam ik tot het volgende. Als ik 8gr/l bottelsuiker toevoeg dan krijg ik 3.1bar bij 20 graden celcius. Dit volgens de tabel. Als de 3.1 bar bereikt is ben ik klaar. Ik kan de flesjes koud zetten en zwenken om het koolzuur in het bier op te nemen.
HELP wie kan mijn kennis hierover aanvullen? Of is er een draad die ik over het hoofd heb gezien?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • Land: nl
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
Re: Werken met manometer op de fles
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2018 19:42 u »
Op het forum heb ik het een en ander gevonden over het maken van de drukmeter. Ook een overzicht gevonden over de relatie van bottelsuiker tot CO2 op de fles. Maar hoe moet ik dit allemaal toepassen tijdens het brouwproces? Hoe weet ik dat mijn nagisting "goed" verloopt etc.
Als theoretiserend kwam ik tot het volgende. Als ik 8gr/l bottelsuiker toevoeg dan krijg ik 3.1bar bij 20 graden celcius. Dit volgens de tabel. Als de 3.1 bar bereikt is ben ik klaar. Ik kan de flesjes koud zetten en zwenken om het koolzuur in het bier op te nemen.
HELP wie kan mijn kennis hierover aanvullen? Of is er een draad die ik over het hoofd heb gezien?
Ik doe het precies zo en inderdaad met een zelfgemaakte drukmeter.
Ik schud de flesjes echter tot het geruis stop en laat ze dan nog een dikke week met rust!
Volgens mij is er niet meer te weten... :weetniet:

Tags: