Hoogezandster Old Speckled Quail

Gestart door MaartenM, 19-05-2018 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hierbij mijn volgende bier, gebaseerd op Old Speckled Hen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOld speckled quail
Kenmerk
Brouwdatum21-5-2018
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters25
Gewenst begin SG1043 (4,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater33,2 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater17,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur38 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid32 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter79,4 %3,780 kg5 EBC
Kristalsuuiker12,0 %0,570 kg0 EBC
Crystal8,0 %0,380 kg149 EBC
Zwartemout0,6 %0,029 kg1400 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial11,5 %20 gr60 minuten26 EBU
East Kent Golding5,9 %20 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortLallemand London ESB
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten3,8 l/kg
278°C5 minuten3,8 l/kg

Enig waar ik over twijfel is de toevoeging van 3 g CaSO4. Ik denk eraan eens te experimenteren met gips, aangezien dit wat meer een "engels" smaakgevoel zou moeten geven. Ik heb geen melkzuur of fosforzuur wat ik in de meeste recepten dan ook zie; maar kan je ook alleen gips toevoegen?

groeten
Maarten

Nick H.

Gips is toch ook gewoon CaSO4... En als je normaal nooit gips of CaSO4 toevoegt, dan moet je het ook niet met mate. Ik denk dat je 3 gram er niet uit gaat halen bij het proeven. Ik zit in het uiterste zuiden van het land en gebruik standaard gips in mijn brouwwater. Voor 25 liter zou ik 15 gram CaSO4 toevoegen.



Ter vergelijking mijn recept voor mijn Oude Gespikkelde Kip.
Wellicht heb ik wat minder dichterlijke vrijheid genomen dan jij bij de samenstelling.
In ieder geval een fijne brouwdag toegewenst. Ik ga maandag mijn Weizen bottelen. :degroeten:

Naam van het bier                        : Oude gespikkelde kip
Type van het bier                        : Strong Bitter
Brouwvolume                              : 15 liter
Extractie-efficiëntie                    : 80%
Voorspelling begindensiteit              : 1046,8 SG /11,6 °P /12,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,8 SG /2,6 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,5%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 37 IBU  /  25 EBC

******************** MOUTSTORT ***************************************
Moutsoort                         EBC     kg       % Gewicht
---------                         ------  -------  ---------
Palemout 7                        8,0     2,500    85,6 %
CaraMunich (Cara 120)      120,0   0,150    5,1 %
Aromamout (Amber 50)     50,0     0,150    5,1 %
Kristalsuiker                      0,0      0,120     4,1 %

******************** MAISCHEN EN SPOELEN *****************************
Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch
Te storten maischwater : 10,0 liter aan 71 °C
              66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch >)
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 13,0 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

******************** HOPPEN ******************************************
Totale kooktijd : 70 minuten

hop                           Vorm  alfa%  gram  na...min  IBU
----------------------------  ----  -----  ----  --------  ----
Challenger (U)                BLM   7,5%   24    10        29,6
Challenger (U)                BLM   7,5%   6     55        3,0
EastKent Golding (A)          BLM   5,8%   5     55        2,0
EastKent Golding (A)          BLM   5,8%   15    65        2,0

******************** KRUIDEN / ZOUTEN ********************************
Kruid                      Aantal  Eenheid  na..min  opmerkingen
-------------------------  ------  -------  -------  -----------------
Calciumsulfaat             8,0     g         0       
Gistvoeding                8,0     g         60     

********************* VERGISTING *************************************
Gistnaam           : 1275 Thames valey Ale
Gisteigenschappen  : Voor Britse Bitters

Giststarter ==> Volume giststarter = 0,6 liter

Jacques

Citaat van: Nick H. op 19-05-2018  20:36 uGips is toch ook gewoon CaSO4... En als je normaal nooit gips of CaSO4 toevoegt, dan moet je het ook niet met mate. Ik denk dat je 3 gram er niet uit gaat halen bij het proeven. Ik zit in het uiterste zuiden van het land en gebruik standaard gips in mijn brouwwater. Voor 25 liter zou ik 15 gram CaSO4 toevoegen.

Calciumsulfaat geeft een drogend en bitter effect. In een Engelse pale ale past dat prima. Maar ik zou wel niet meer dan 10 gram per 25 liter van gebruiken.

MaartenM

Dank beide voor de tips. In BYO British Real Ale wordt ook 10 g op 23 L aangeraden dus ik denk dat ik inderdaad 10 g ga toevoegen op 23 L (ik had per abuis 25 L ingevuld; alle hoeveelheden blijven hetzelfde)

MaartenM

Na een dramatisch slechte brouwdag zit alles dan in het vat... Allereerst was ik mijn overlooppijpje kwijt. Niet te vinden. Nu maar een nieuwe besteld en het zonder gedaan. Dat lukte gelukkig door het pijpje tijdens toevoegen van de mout af te dekken met teflontape en daarna de gaatjesplaat aan te drukken tot het onderste pijpje er net bovenuit kwam. Opzetstuk erop en gaan. Maar blijkbaar was ik toen helemaal van de leg  :P want toen ik halverwege het filteren was kwam ik er achter dat 1. ik vergeten was door te verhitten naar 78 graden en 2. ik mijn spoelwater verwarmer niet had aangezet waardoor dit gewoon warm kraanwater was (ca 50 graden)... Hoe krijg ik het voor elkaar?!!! Maar eind goed (hoop ik) al goed. Ik heb 27 L met een begin SG van 1048 in het gistingsvat.

Nick H.

Dat is niet lekker voor je gevoel, maar het bier hoeft niet er niet slechter door te worden, lijkt mij! Bij het verwarmen naar het koken kom je ook langs "afmaischen" en niet iedereen spoelt met heet water. Ik ben een beginnende brouwer en van nature erg controle-behoeftig. Ik brouw dus met een recept en een controle-lijst waarin ik noteer en afvink (checklist). Die hoef je in principe maar één keer te maken en kun je handmatig aanvullen per recept. Het verdwenen pijpje komt één dag na levering van het vervangende weer boven water.  ;D
Je SG en volume waren toch okay, dus.... lekker nagenieten met een biertje.

MaartenM

Denk dat het inderdaad mee valt, en zal het pijpje vast morgen zelfs al vinden :P Snap niets van vandaag, brouw toch al een jaar of 15 en dit is me nog nooit gebeurd!!! Nu schuimt hij al heel hard en zo veel extra ruimte heb ik niet in het gistingsvat. Net wel een Old speckled hen gehad ;)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: MaartenM op 19-05-2018  14:21 uIk heb geen melkzuur of fosforzuur wat ik in de meeste recepten dan ook zie; maar kan je ook alleen gips toevoegen?
Voor dat je zouten gaat toevoegen, zoek eerst bij het waterbedrijf de gegevens op, in jouw geval https://waterbedrijfgroningen.nl/over-drinkwater/kwaliteit/hoe-hard-uw-water/.
Ik denk dat je je geluk hebt en water krijgt van pompstation Onnen, het heerlijke fijne water uit de Drentsche A! :groots:
Mocht het water van een ander pompstation uit de provincie Groningen komen, kontroleer dan het chloride gehalte.
Ga in dat geval Goose brouwen!

MaartenM

Had ik inderdaad al gedaan en netjes in BrouwVisie ingeklost :D intussen was het bier inderdaad via het waterslot al uitgeschuimd. Ik heb de deksel en het vat intussen schoon gemaakt en ontsmet...

MaartenM

Vandaag de dode gist afgetapt: SG is nu 1014 (71% vergisting in 5 dagen!)


MaartenM

Gebotteld met 100 g suiker en eind SG 1012. Opbrengst: 76 flesjes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.