Vers oud lid: Jeroen

Gestart door Rejoen, 19-05-2018 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rejoen

Hoi Allemaal

Bij deze wil ik me even netjes voorstellen na jaren lang alleen als lurker op de site aanwezig geweest te zijn. Al heel wat jaren geleden heb ik eens een profiel aangemaakt op deze site maar nu ik steeds meer met brouwen bezig ga en wil gaan reageren/berichten op de site hoort dat er bij. Bij deze dus:

Ik ben Jeroen en woon in Lisse in Zuid-Holland.
Ongeveer 2 jaar geleden is mijn hobby van start gegaan nadat ik van vrienden een starter brouwpakket heb gekregen. Na deze uitgeprobeerd te hebben is mijn enthousiasme gestegen. Al snel volgde er meer vergistingsvaten en brouwpakketten met wat hulpmiddelen. Na een jaar bezig te zijn geweest met moutextract vond ik het tijd om met het echte werk te gaan starten: moutbrouwen. Om dit te kunnen doen heb ik een bulldog brewer 25 aangeschaft zodat ik lekker aan de slag kon. Reeds heb ik een kleine 10 brouwsels hiermee gemaakt met verschillend resultaat  ;). Na een korte periode van wat minder brouwen heb ik een klimaatkast geregeld en kan ik aan de slag om wat constantere bieren te maken.
Meeste van de brouwsels waren wat lichtere bieren zoals blond en paterbier. In de toekomst wil ik wat meer gaan proberen dubbels en tripels te maken maar ook IPA's. En natuurlijk lekker experimenteren als ik meer kennis over de verschillende technieken/gisten/hoppen heb zodat ik zelf een lekker recept kan opstellen. Maar dat komt later want daar ben ik nog niet.
Aangezien ik de basis nu redelijk in de vingers heb wil ik meer specifieke informatie opzoeken op deze site en natuurlijk vragen stellen.
Bedankt alvast voor de informatie die ik al lezend heb mee kunnen pakken!

Jacques

Welkom Jeroen,

Goed dat je klimaatkast geregeld hebt. Dat is de beste investering die je kunt doen. Maischen is niet het moeilijkste bij het brouwen van bier. Een goede vergisting is sleutel tot een goed bier!

Rejoen

Hoi Jacques

Dank je wel voor het welkom!
Ik heb inderdaad begrepen dat dit een belangrijk onderdeel van een goed bierbrouwen is. Ben er dan ook zeker blij mee. De koelkast kwam via marktplaats en was gebruikt voor... jawel bierbrouwen dus deze was er gelijk klaar voor.  Samen met een temperatuurcontroller brengt dit een mooie constante temperatuur. Ik heb nu een blond bier gebotteld die erin heeft gestaan dus ben benieuwd of ik het ga proeven/merken.

Nog even een vraag over een ander bier die ik nu heb staan waar ik een aantal fouten mee heb gemaakt:
Ik heb een rauchbierpakket van speidel gebrouwen die nu in de vergistingskast staat. Ik ben alleen bang dat ik niet een voldoende laag eind SG ga krijgen en weet niet zo goed wat ik nu nog kan/moet doen.
Allereerst heb ik een fout gemaakt met het maken van een giststarter (met korrelgist). Deze was na een halve dag al niet meer actief en na wat lezen ontdekte ik dat dit dus niet moet met korrelgist. Eigen oplossing: nieuwe starter gemaakt van 3 liter en deze toegevoegd aan het afgekoelde wort (rekening gehouden met het extra volume   water en het SG hiervan). Ik kwam uit op een start SG van 1058 (moest 1052 zijn).
Het bier is in de vergistingskast gegaan op een temperatuur van 12 graden (nu een week geleden). Gebruikte gist is saflager WB 34/70 met een vergistingsgraad van 83%. Ik moet dus uitkomen op een eind SG van 1010 volgens mijn berekening.
Aangezien ik alleen ervaring had met bovengisters heb ik na de hoofdvergisting overgeheveld naar een ander vergistingsvat. Na wat lezen op het forum en in het boek verander water in bier kwam ik erachter dat dit niet echt handig was.... iets met geduld en zo 8)
Ik heb net gemeten en het huidige SG is 1025 Aangezien mijn waterslot nu niet heel actief meer is (zo'n grote ronde) vroeg ik mij af er nog voldoende gist aanwezig is en of ik voldoende ga zakken in SG om uberhaupt nog te kunnen bottelen en het geheel tot een goede einde te brengen (geen gushers/bommetjes). Hebben jullie advies voor mij.

Leerpunten die ik meeneem:
- geduld;
- gist is heel belangrijk voor een goed bier, dus veel liefde en aandacht geven om de beste condities te creëren;
- beter inlezen over een gist welke ik ga gebruiken en wat voor eigenschappen deze heeft;
- overhevelen is niet per se nodig tenzij het wort lang staat (langer dan 3 weken ongeveer);
- geduld.

Jacques

Als je te weinig actieve gist geënt hebt is het devies:
geduld, geduld en geduld.

Verder zoek op dit forum naar "gestokte vergisting".

Rejoen

Bedankt voor je reactie Jacques

Ik denk dat ik niet per se te weinig gist heb geënt maar eerder fout in het te vroeg afhevelen moet zoeken. Of zouden er voldoende actieve  gistcellen met overhevelen meegekomen zijn?

Qua oplossingen kan ik het in ieder geval wel zoeken in gestokte vergisting.

En geduld.... oh dat ga ik inderdaad nodig hebben!

Jacques

Citaat van: Rejoen op 21-05-2018  13:11 uBedankt voor je reactie Jacques

Ik denk dat ik niet per se te weinig gist heb geënt maar eerder fout in het te vroeg afhevelen moet zoeken. Of zouden er voldoende actieve  gistcellen met overhevelen meegekomen zijn?

Qua oplossingen kan ik het in ieder geval wel zoeken in gestokte vergisting.

En geduld.... oh dat ga ik inderdaad nodig hebben!

Door over te hevelen stopt de vergisting niet. De meest actieve gistcellen zweven in het bier en die raak je niet kwijt door over te hevelen. Zeker als je vroegtijdig overhevelt, als er nog volop vergisting is, zijn er nog veel gistcellen in oplossing.
Stokkende vergisting wordt bijna altijd veroorzaakt door het enten van te weinig actieve gist.

Rejoen

Okay dat is wel fijn om te horen, was bang dat ik in al mijn enthousiasme de brouw had verprutst. Ik ga vandaag nog even meten of het SG toch verder is gezakt. De oorzaak zal dan waarschijnlijk toch bij het gepruts met de giststarter liggen.

Ik vroeg me eigenlijk af hoe de zichtbaarheid van het vergisten in de verschillende watersloten zich verhoud (Heb het antwoord namelijk niet op het forum gevonden). Uiteraard kan je veel makkelijker de bubbeltjes in het slang model zien en dus de snelheid van de vergisting controleren. Bij zo'n cilindrisch waterslot zie je alleen het dekseltje omhoog gaan. Ik kan me voorstellen dat het gewicht van de deksel (ook al is dit laag) ervoor zorgt dat er per keer veel gas ontsnapt. Dus hoe zit deze verhouding? bv 15 a 20 bellen (slang model) tot 1 a 2 maal het omhoog gaan van de deksel (cilindrisch) per minuut?

SanderH

Hoi Jeroen,

Met enige regelmaat brouwen we met de vereniging bier in je regio: https://www.twortwat.nl/ deze worden gehouden in Lisserbroek.

Daarbij is gebleken dat het leidingwater wat tekort aan sporen elementen en voornamelijk zink heeft. Dit kan zorgen dat je gisting, tja minder dan ideaal verloopt. Ook al gebruik je voldoende gist, gistvoeding is net zo belangrijk.

Ik voeg meestal wat gistvoeding of wat oude gist toe, een en ander afhankelijk van het brouwsel.
Beetje oude gist lijkt tot nu toe de beste manier.\

Rejoen

Hoi SanderH

Bedankt voor je reactie! Is het leidingwater hetzelfde als in Lisse (kan bijna niet anders natuurlijk)?
Ik zal volgende keer eens proberen wat gistvoeding toe te voegen. Hoe bedoel je met oud gist, vanuit een andere brouw de slurrie meepakken na afhevelen?

Leuk om eens op jullie website te kijken trouwens. Misschien dat ik eerdaags eens bij de Boederij langskom om (de sfeer) te proeven en kennis te vergaren.

Even nog ter check-up van de laatste meting: nog steeds een SG van 1025.
Nog even met het vat geschud en de temperatuur verhoogd naar 15.5 graden. Hopelijk zakt het nog wat door.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.