En zo houd iedereen zijn stokpaard in leven.

Ik beperk zuurstof tijdens het brouwen. Omdat het simpel te doen is. Maar of het mijn bier beter maakt, dat betwijfel ik nog. Als ik zie hoe de grote brouwerijen hun kookketels vanaf grote hoogte al spetterend vullen ...
Mijn bier is normaal gezien binnen 6 maanden op, dan is oxidatie totaal geen issue. Maar ik heb ook ouder bier. Tot ruim twee jaar oud, bewaard in soda kegs op ca. 15 °C constant. Ook daarin is geen oxidatie te proeven. Ik zal dan wel goed brouwen zeker

En dan is er het bier dat we tegenwoordig, vreemd genoeg, allemaal zo goed vinden ... gelagerd op houten whisky, sherry, cognac, etc., vaten. Een houten vat, dat is 100 % oxidatie pur sang. En dat zeker 3 maanden lang. En o wat vinden de geeks het lekker. Dat kan dus eigenlijk niet ...
Het koelschip van de lambiekbrouwers is op alle gebied funest voor oxidatie. Heet wort, groot oppervlak, vrije buitenlucht ... urenlange blootstelling.
De bekende open gistingstanks zouden uit den boze moeten zijn ...
Ergens is oxidatie niet zo simpel als het lijkt. Er is meer in het brouwproces dan zuurstofinslag alleen. Er zijn vele wegen naar goed bier. Met en zonder zuurstof.
Wat mij betreft is het nog steeds een spook. Je moet er bang voor zijn, maar ook met de voeten op de grond blijven, want spoken bestaan niet.
Wees wijs, maar overdrijf het niet.