Beluchten

Gestart door Raymond W, 18-05-2018 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Ansius op 28-05-2018  21:13 uMijn conclusie is precies andersom.
Zoals een wijs man ooit zei:
experimenteer en leer...

Het enige wat je wint als je hydrateert is dat de vergisting net wat eerder start. Dat verschil is als je voldoende gist ent heel klein. Een half uurtje tot een uur...

EBC

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  21:25 uexperimenteer en leer...

Het enige wat je wint als je hydrateert is dat de vergisting net wat eerder start. Dat verschil is als je voldoende gist ent heel klein. Een half uurtje tot een uur...

En juist dat sneller starten is voor de maker het filmpje reden om te beluchten. Juist dat uurtje is volgens hem cruciaal om wilde gisten tegen te werken. Al dertig jaar is hij hiervan overtuigd.

Nu lijkt mij dat wat overdreven, en ik belucht ook niet, maar hydrateer wel. Toch is het stof tot nadenken. Beluchten of hydrateren, of beide, of geen van twee?

Hoe denk jij daarover Jacques?

Jacques

Citaat van: EBC op 28-05-2018  22:22 uHoe denk jij daarover Jacques?

Bij korrelgist hydrateer ik niet (maar dat wist je al...). Beluchten doe ik beperkt (kletteren vanuit mijn Braumeister in een opvangemmer en het gieten van opvangemmer van enige hoogte in mijn CCT).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  22:29 uBij korrelgist hydrateer ik niet (maar dat wist je al...). Beluchten doe ik beperkt (kletteren vanuit mijn Braumeister in een opvangemmer en het gieten van opvangemmer van enige hoogte in mijn CCT).
Als je voldoende gist hebt hoef je niet te beluchten, maar met mijn Erlemeyer van 4 liter kan ik 3 liter starter maken op de roerder voor 45 liter wort en dan nog heb ik vaak geen heel laag eind SG. Vandaar dat ik nog enkele malen belucht om nog meer gist te krijgen bij zware bieren (1080), maar nu twijfel ik of dat niet juist averechts werkt op het halen van een hoge SVG als ik dat filmpje mag geloven.   

Vraagt weer om proefjes.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  21:25 uexperimenteer en leer...

Het enige wat je wint als je hydrateert is dat de vergisting net wat eerder start. Dat verschil is als je voldoende gist ent heel klein. Een half uurtje tot een uur...
Als je juist wat minder gist wilt enten, bij bijvoorbeeld een Belgisch biertype waar je wat meer gistprofiel in wilt, kan het zijn dat wel handig is om te hydrateren.
Inderdaad, als je toch heel veel gist toevoegt maakt het allemaal wat minder uit en is niet hydrateren gewoon makkelijker.
Ik denk dat het allemaal niet zo zwart wit is.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 29-05-2018  21:06 uAls je juist wat minder gist wilt enten, bij bijvoorbeeld een Belgisch biertype waar je wat meer gistprofiel in wilt, kan het zijn dat wel handig is om te hydrateren.
Inderdaad, als je toch heel veel gist toevoegt maakt het allemaal wat minder uit en is niet hydrateren gewoon makkelijker.
Ik denk dat het allemaal niet zo zwart wit is.

Ook als je weinig gist ent maakt wel of niet hydrateren niet veel uit in voor je vergistingsgraad en de smaak van je bier. Wel is het dan dat het verschil in het moment waarop de vergisting zichtbaar start groter is. Niet zo heel vreemd omdat als je weinig gist ent de vergisting sowieso veel langer duurt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-05-2018  21:34 uOok als je weinig gist ent maakt wel of niet hydrateren niet veel uit in voor je vergistingsgraad en de smaak van je bier. Wel is het dan dat het verschil in het moment waarop de vergisting zichtbaar start groter is. Niet zo heel vreemd omdat als je weinig gist ent de vergisting sowieso veel langer duurt.
Is dat niet logisch, immers de processen in de cel beginnen weer als er celvocht ontstaat. Bij hydrateren is dat dus al voordat je de gist bij het wort gooit, terwijl bij niet hydrateren het celvocht pas ontstaat als de gist bij het wort komt. De vraag is dus als je begint te tellen vanaf het moment dat er vocht bij komt of dan hydrateren en niet hydrateren gewoon de zelfde tijd geven tot er leven in de brouwerij komt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2018  21:51 uIs dat niet logisch, immers de processen in de cel beginnen weer als er celvocht ontstaat. Bij hydrateren is dat dus al voordat je de gist bij het wort gooit, terwijl bij niet hydrateren het celvocht pas ontstaat als de gist bij het wort komt. De vraag is dus als je begint te tellen vanaf het moment dat er vocht bij komt of dan hydrateren en niet hydrateren gewoon de zelfde tijd geven tot er leven in de brouwerij komt.

Ik heb wel eens een testje gedaan waarbij ik bij de ene fles (A( de gist zo bij het wort ging en bij de andere fles (B) nog niets. Na hydrateren de gist bij fles B gedaan. Ondanks de achterstand van ongeveer 30 minuten begon de vergisting bij fles B net iets sneller. Scheelde overigens niet erg veel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-05-2018  22:19 uIk heb wel eens een testje gedaan waarbij ik bij de ene fles (A( de gist zo bij het wort ging en bij de andere fles (B) nog niets. Na hydrateren de gist bij fles B gedaan. Ondanks de achterstand van ongeveer 30 minuten begon de vergisting bij fles B net iets sneller. Scheelde overigens niet erg veel.
Deed je toen je de gist in fles A deed ook ongeveer gelijktijdig het water bij de gist van fles B, m.a.w. werden de gisten ongeveer gelijktijdig voorzien van vocht?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  07:56 uDeed je toen je de gist in fles A deed ook ongeveer gelijktijdig het water bij de gist van fles B, m.a.w. werden de gisten ongeveer gelijktijdig voorzien van vocht?

Ja. Dat was de vergelijking.

BrouwMark

Een vraagje mijnerzijds over beluchten:

Vele van jullie 'kletteren' hun wort in het vergistingsvat om lucht in het wort te krijgen. Volgens mij wordt er daarna pas gist toegevoegd door de meesten, en soms niet eens meteen. Heeft de gist hier echt profijt van, of wordt een behoorlijk deel van de zuurstof dan gebruikt voor reacties met het wort voordat de gist er iets mee gaat doen?

Mijn methode is vanwege bovenstaande gedachte: wort rustig in het vergistingsvat laten lopen, gist enten en een 15-30 minuten wachten, dan het vat (met een dichte dop erop) krachtig schudden gedurende minstens 3 minuten. Ik heb geen beluchtingsset...

Is dat echt beter, of maakt het niet uit volgens jullie?

hansHalberstadt

Zuurstof die je in afgekoelde wort brengt is niet zomaar ineens weg. Bij het vullen van je gistingsvat komt ook al zuurstof in oplossing. Zodra de gist erbij komt gat die de zuurstof gebruiken. Met 1 x beluchten gaat de zuurstofconcentratie al snel naar een verzadigingswaarde en helpt verder beluchten niet om er nog meer zuurstof in krijgen. Als je de gist meer zuurstof wilt geven moet je wachten tot de meeste zuurstof is opgenomen en dan nog een keer beluchten. Door een paar keer met pauzes ertussen te beluchten krijg je dus effectief veel meer zuurstof in je gist dan met een keer lang beluchten.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  16:34 uZuurstof die je in afgekoelde wort brengt is niet zomaar ineens weg. Bij het vullen van je gistingsvat komt ook al zuurstof in oplossing. Zodra de gist erbij komt gat die de zuurstof gebruiken. Met 1 x beluchten gaat de zuurstofconcentratie al snel naar een verzadigingswaarde en helpt verder beluchten niet om er nog meer zuurstof in krijgen. Als je de gist meer zuurstof wilt geven moet je wachten tot de meeste zuurstof is opgenomen en dan nog een keer beluchten. Door een paar keer met pauzes ertussen te beluchten krijg je dus effectief veel meer zuurstof in je gist dan met een keer lang beluchten.

Dat begrijp ik, maar als je je vat rustig vult lost er uiteraard een stuk minder zuurstof op dan als je klettert. Ik wil ook nog wel eens extra klotsen na een paar uur, maar zuurstof inbrengen vóór je gist toevoegt lijkt mij vreemd. Het enige deel dat iets met die zuurstof kan doen is dan je wort toch?

Overigens werkt de methode prima voor mij, nog nooit een verstokte of trage vergisting gehad. Ik vroeg me vooral af wat de theoretici onder u ervan vinden...

hansHalberstadt

Als je de gist bij je wort doet dan krijgt de gist suiker en gaat dan anaeroob systeem (zonder zuurstof) inzetten om suiker om te zetten in alcohol en als hij dan ook nog zuurstof krijgt dan gaat hij ook nog deels aeroob werken (met zuurstof) en dat stelt hem in staat om snel te vermenigvuldigen. Als je dus begint zonder zuurstof dan gaat de gist wel aan het werk. Verder moet de gist intern zijn enzymsysteem omschakelen tussen anaeroob en aeroob als hij zuurstof krijgt en elke omschakeling vindt de gist minder fijn. Dus als je wilt gaan beluchten kun je dat het beste direct doen of de gist al in een zuurstof omgeving brengen door van te voren al te beluchten. Dat geeft de minste stress voor de gist.

Zelf ga ik beluchten zodra  ik de gist toevoeg. Meestal 5 minuutjes of zo en dan een half uurtje later nog een keer als de eerste lading  zuurstof is verbruikt.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  23:49 uZelf ga ik beluchten zodra  ik de gist toevoeg. meestal 5 minuutjes of zo en dan een half uurtje later nog een keer als de eerste lading  zuurstof is verbruikt.

Ok, dan doen we het op een kwartiertje meer of minder na dus ongeveer hetzelfde. Jij belucht dus ook niet eerst (door kletteren) en voegt dan pas gist toe, maar wacht ook tot na enten?

nico.derks

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2018  23:49 uAls je de gist bij je wort doet dan krijgt de gist suiker en gaat dan anaeroob systeem (zonder zuurstof) inzetten om suiker om te zetten in alcohol en als hij dan ook nog zuurstof krijgt dan gaat hij ook nog deels aeroob werken (met zuurstof) en dat stelt hem in staat om snel te vermenigvuldigen. Als je dus begint zonder zuurstof dan gaat de gist wel aan het werk. Verder moet de gist intern zijn enzymsysteem omschakelen tussen anaeroob en aeroob als hij zuurstof krijgt en elke omschakeling vindt de gist minder fijn. Dus als je wilt gaan beluchten kun je dat het beste direct doen of de gist al in een zuurstof omgeving brengen door van te voren al te beluchten. Dat geeft de minste stress voor de gist.

Zelf ga ik beluchten zodra  ik de gist toevoeg. Meestal 5 minuutjes of zo en dan een half uurtje later nog een keer als de eerste lading  zuurstof is verbruikt.

En dit is dus de juiste en beste tip!
Voor kleine batches is het (met gebruik van korrelgist) niet een noodzaak, maar voor het gist wel lekker.
Voor opgekweekte gist moet je het gist vaak stimuleren en is beluchten zeker geen overbodige luxe, zelfs een pré.
Het devies is: Vertroetel je gist, maak dat het zich thuis voelt.
Achteraf beluchten maakt het gist gestrest, en is niet de oplossing.

DenMaarten

Citaat van: nico.derks op 13-06-2018  00:14 uEn dit is dus de juiste en beste tip!
Voor kleine batches is het (met gebruik van korrelgist) niet een noodzaak, maar voor het gist wel lekker.
Voor opgekweekte gist moet je het gist vaak stimuleren en is beluchten zeker geen overbodige luxe, zelfs een pré.
Het devies is: Vertroetel je gist, maak dat het zich thuis voelt.
Achteraf beluchten maakt het gist gestrest, en is niet de oplossing.

Is het ook slecht voor de gist om bij een barley wine (of ander bier met een hoog start SG) na ongeveer een halve dag na het enten en beluchten nogmaals kort te beluchten?  Is dat juist beter of slechter voor de gist.

Ik heb dit nog nooit gedaan, maar speel wel met het idee. Doel zou zijn betere vitaliteit voor de gist en een hogere vergistingsgraad van het uiteindelijke bier.

hansHalberstadt

Citaat van: DenMaarten op 13-06-2018  08:08 uIs het ook slecht voor de gist om bij een barley wine (of ander bier met een hoog start SG) na ongeveer een halve dag na het enten en beluchten nogmaals kort te beluchten?  Is dat juist beter of slechter voor de gist.

Ik heb dit nog nooit gedaan, maar speel wel met het idee. Doel zou zijn betere vitaliteit voor de gist en een hogere vergistingsgraad van het uiteindelijke bier.
Ik denk dat het erom gaat om de gist nadat de gisting eenmaal begonnen is niet meer om te schakelen van anaeroob naar aeroob. elke omschakeling geeft stress. Dus herbeluchten bij Barley wine zou ik doen als de zuurstof bijna op is evt een aantal malen totdat de gisting echt begint en dan niet meer beluchten. Het meest ideale zou zijn met een zuurstofmeter de zuurstofconcentratie meten constant houden via beluchten op bv de halve verzadigingsconcentratie. omdat de gist exponentiel groeit zou je dan ook een min of meer exponentiele toename zien van je beluchting totdat het op een gegeven moment niet meer lukt omdat de koolzuur de zuurstof verdringt. Maar vrijwel niemand heeft zo'n ding dus blijft het een beetje op gevoel werken.

Hai


hansHalberstadt

Citaat van: nico.derks op 13-06-2018  00:14 uVoor opgekweekte gist moet je het gist vaak stimuleren en is beluchten zeker geen overbodige luxe, zelfs een pré.
Het devies is: Vertroetel je gist, maak dat het zich thuis voelt.

Citaat van: Hai op 13-06-2018  15:14 uDit kwam ik eerder op het forum tegen
Beluchten heeft weinig zin!

En nu?

Hai

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2018  15:32 uen nu?
Nooit meer beluchten bij korrelgist, verwennen is sloom en dik maken  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Hai op 13-06-2018  15:37 uNooit meer beluchten bij korrelgist, verwennen is sloom en dik maken  :)
Bij korrelgist niet nee, maar bij opgekweekte gist wel volgens mij. Als je de marathon gaat lopen moet je ook van te voren eten

Jacques

Citaat van: Hai op 13-06-2018  15:14 uDit kwam ik eerder op het forum tegen

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg553912/topicseen.html?PHPSESSID=7c90bd06968de3c4fd2cb6b81b73d0db#new


Beluchten heeft weinig zin!

Als het gaat om het aanmaken van nieuwe gistcellen heeft beluchten wel degelijk zin. In heel veel wetenschappelijke onderzoeken is dat aangetoond.

En hoe meer gist des te sneller de vergisting verloopt.
Zie

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2018  15:54 uBij korrelgist niet nee, maar bij opgekweekte gist wel volgens mij. Als je de marathon gaat lopen moet je ook van te voren eten

Klopt. Als je korrelgist gebruikt ent je meer gist dan wanneer je vloeibare gist ent...

Ansius

Supersnel is niet per definitie supergoed.

Zo snel mogelijk vergisten moet geen doel zijn vind ik.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.