Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Paix Dieu  (gelezen 783 keer)

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Paix Dieu
« Gepost op: 24-09-2018 21:36 u »
Hallo medebrouwers,

ik was laatst in een bierwinkel in Leiden en toen heb ik een paar flesjes Paix Dieux gekocht. Wat een lekker bier zeg. Heeft iemand een recept van dit bier. Ik heb hier al iets gelezen maar geen recept gevonden en ik heb te weinig ervaring om zelf een recept in elkaar te flanzen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Paix Dieu
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2018 22:48 u »
Zo te merken is dit bier minder bekend. In ieder geval ken ik het niet.
Waarin onderscheidt het van andere tripels?

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2018 23:11 u »
Een PAIX DIEU, een Belgisch trapistbier, voorheen gebrouwen in de gelijknamige abdij.
Nu wordt het gebrouwen in een CisterciŽnzer klooster alleen bij volle maan.
Omdat ik twee weken lang op het spoor van de maan-samenzwering zat, moest ik dit tot op de bodem uitzoeken:

Het schuim blijft zoals het is gedurende de hele drinktijd. Zeer fijn en romig, bijna dessertachtig (fijne mousse).
De geur doet denken aan verse, ongewijzigde gerstkorrels, vergezeld van een fruitige zoetheid, een vleugje lichte biscuittaart.
Al bij de Antrunk de warmte van de alcoholparen met de zoetheid van het bier, waardoor het niet zwaar, kleverig of mastiges MaltsŁsse is. De 10% alcohol samen met de fijne carbonatatie en romigheid voor een mooie tinteling in de mond.
Het smaakt naar gerst en licht gebak, aan de afdronk gaat een hint van droge cider.
Een lekker biertje, hoewel ik een beetje sceptisch ben vanwege de zoetheid ...
Het is het VOLLE MAAN bier.
Geleend van de Duitse collega's

Bij het gieten van een fijn, aan het eind, maar ook een beetje grover schuim, dat helaas niet erg duurzaam is.
Het jongere bier was echt beter, stabiel en romig was er het schuim.
Een romig geel van kleur, een licht oranje steek heeft ...
De geur heeft iets van peren en cider, helaas niet zo korrelig, biscuittaartachtig ...
In de Antrunk is het levendig, maar niet zo romig als het jongere bier.
Het heeft nu meer peren en cider in de smaak, is niet meer zo zoet, en de alcohol houdt ook iets meer tegen, dus wat de mond betreft.
In de nasleep blijft de niet langer vrij frisse malt omgeven door fruitige appeltonen.
Dus ik genoot van het jongere bier uit de serie. Dit was al uitstekend met deze biscuittaartaroma's.
Of deze verschillen in smaak echt te wijten zijn aan de verschillende volle manen, ik zou er sterk aan twijfelen, wat meer te maken heeft met de rijping ...
En Nog een van de Duitse collega's

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2018 23:19 u »
Het is inderdaad een erg lekker biertje. Ik koop nu al 4 jaar op rij als ik in BelgiŽ ben een aantal flesjes. Toevallig was dit elke keer een brouwsel uit april.  Zal ook wel graag het recept willen hebben.

Het flesje vind ik ook erg mooi.(En goed herbruikbaar voor mijn eigen bieren)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2018 17:46 u »
Een van de lekkerste commerciele tripels! Zeker uit het iconische glas is het een plaatje

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2018 19:32 u »
Dit moet toch een uitdaging zijn voor onze doorgewinterde kloonbrouwers. Heeft er iemand een idee welke gist er gebruikt wordt?

Tags: