Automatisch brouwen ... is dat wat?

Gestart door Snotje, 18-05-2018 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Snotje op 01-07-2018  08:43 uPutje heb ik, en ik maak een klein rvs caravan aanrechtblad in mijn werkblad waar ik een kraan op maak met een slang naar de kraan in de tuin. Kan ik die aansluiten als ik ga brouwen was mijn plan.
Ook stroom op een zware groep om de Easybrew en spoelwaterketel te verwarmen?

Snotje

Citaat van: CeesM op 01-07-2018  12:36 uOok stroom op een zware groep om de Easybrew en spoelwaterketel te verwarmen?

Wacht...wat? Ik heb daar niet over nagedacht! Zover ik weet zit de schuur op de eigen groep van 16 ampere. Dat is denk ik wel genoeg ... hoop ik!

SanderH

op een 16 A groep kun je maximaal 3840 Watt aansluiten ( P =U *I) waarbij U = 240 V en I = 16 A. Als je voltage lager is, dan dus ook het vermogen dat er geleverd kan worden.

Als je eerst je maisch water opwarmt, schroot, stort en dan pas je spoelwater opwarmt kun je met 16 ampere makkelijk uit, tenzij je maisch of spoelwater ketel al meer dan 3840 Watt trekt.

Jacques

Citaat van: Snotje op 01-07-2018  08:43 uPutje heb ik, en ik maak een klein rvs caravan aanrechtblad in mijn werkblad waar ik een kraan op maak met een slang naar de kraan in de tuin. Kan ik die aansluiten als ik ga brouwen was mijn plan.

Heb je veel meters te overbruggen? Zo niet dan is het misschien een idee om een vaste waterleiding aan te leggen...

Snotje

Citaat van: Jacques op 01-07-2018  21:26 uHeb je veel meters te overbruggen? Zo niet dan is het misschien een idee om een vaste waterleiding aan te leggen...

Stomme is dat ik 3 jaar geleden een waterleiding  heb verwijderd daar toen deze met vorst was geknapt en een waterballet had veroorzaakt. Maar vanaf de tuin is max 4 meter dus lukt wel zo.

Johan_vL

Het brouwen met een automatisch systeem zie ik nog niet zo zitten, behalve het gemak die begrijp ik. Een beginnende brouwer, waar ik mezelf ook nog onder schaar, wil alles leren begrijpen lijkt me. Daarom is moutbrouwen in een pan beter geschikt naar mijn idee dan in een automaat, maar misschien heb ik het mis.

Zelf heb ik een 20 en 33 liter pan waarvan ik de 20 liter pan heb geïsoleerd met radiatorfolie, dit houdt aardig goed warmte vast en smelt niet, omdat ik start bij het inmaischen met warm water uit de kraan (±60 C) en dan verder de temperatuur omhoog breng met een 2 kW inductieplaat vd Aldi. Dit werkt prima en 20 liter stijgt qua temperatuur met 1 C/min.
Koken daarna op een gasbrander in de 33 liter ketel.

In de toekomst zou ik nog wel graag een Weckketel erbij willen om spoelwater op te warmen. Ik geloof niet dat ik snel een automaat zou aanschaffen om de ketels te vervangen, maar zoals ik gevoel wil krijgen bij het inmaischen, filteren, spoelen en koken, is dat dus ook een gevoelskwestie. Overigens vind ik het leuk om zelf in te kunnen schatten hoeveel spoelwater nodig is en bij te sturen op basis van tussentijdse sg metingen (fingerspitzengefuhl) gaandeweg. Een beetje roeren en ruiken is ook wel prettig... :brouwen:

Snotje

@Johan bij mij is het puur een ruimte/troep kwestie. De theorie blijft trouwens natuurlijk precies het zelfde... alleen heb je 2 pannen in 1 en kan je heel goed je temp en pauzes controleren. En je hoeft niet te roeren.

MikeG

Citaat van: Johan_vL op 02-07-2018  16:40 uHet brouwen met een automatisch systeem zie ik nog niet zo zitten, behalve het gemak die begrijp ik. Een beginnende brouwer, waar ik mezelf ook nog onder schaar, wil alles leren begrijpen lijkt me. Daarom is moutbrouwen in een pan beter geschikt naar mijn idee dan in een automaat, maar misschien heb ik het mis.

Zelf heb ik een 20 en 33 liter pan waarvan ik de 20 liter pan heb geïsoleerd met radiatorfolie, dit houdt aardig goed warmte vast en smelt niet, omdat ik start bij het inmaischen met warm water uit de kraan (±60 C) en dan verder de temperatuur omhoog breng met een 2 kW inductieplaat vd Aldi. Dit werkt prima en 20 liter stijgt qua temperatuur met 1 C/min.
Koken daarna op een gasbrander in de 33 liter ketel.

In de toekomst zou ik nog wel graag een Weckketel erbij willen om spoelwater op te warmen. Ik geloof niet dat ik snel een automaat zou aanschaffen om de ketels te vervangen, maar zoals ik gevoel wil krijgen bij het inmaischen, filteren, spoelen en koken, is dat dus ook een gevoelskwestie. Overigens vind ik het leuk om zelf in te kunnen schatten hoeveel spoelwater nodig is en bij te sturen op basis van tussentijdse sg metingen (fingerspitzengefuhl) gaandeweg. Een beetje roeren en ruiken is ook wel prettig... :brouwen:

Ik ben zelf direct begonnen met de Easybrew 30 na een 20 jaren terug weleens te hebben gebrouwen uit blik en heb er nu mijn eerste bier mee gebrouwen. Ik moet zeggen dat het ook met een automatische brouwketel niet echt vanzelf gaat en je echt wel je koppie erbij moet houden. Mijn overweging was met name de beperkte ruimte die de ketel inneemt en de lovende recensies van dit forum wat mij heeft doen besluiten dit apparaat te kopen. Ik ben ervan overtuigd dat het vingerspitzen gevoel ook van toepassing is op deze ketel als je hem handmatig bedient (zoals ik de eerste keer heb gedaan)

Ik zou nu al niet meer anders willen ;)

Johan_vL

Citaat van: MikeG op 02-07-2018  19:55 uIk ben zelf direct begonnen met de Easybrew 30 na een 20 jaren terug weleens te hebben gebrouwen uit blik en heb er nu mijn eerste bier mee gebrouwen. Ik moet zeggen dat het ook met een automatische brouwketel niet echt vanzelf gaat en je echt wel je koppie erbij moet houden. Mijn overweging was met name de beperkte ruimte die de ketel inneemt en de lovende recensies van dit forum wat mij heeft doen besluiten dit apparaat te kopen. Ik ben ervan overtuigd dat het vingerspitzen gevoel ook van toepassing is op deze ketel als je hem handmatig bedient (zoals ik de eerste keer heb gedaan)

Ik zou nu al niet meer anders willen ;)

Dat is goed om te horen, ik zal ook eens het onderwerp op het forum helemaal erop nalezen en mijn licht op doen  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.