Automatisch brouwen ... is dat wat?

Gestart door Snotje, 18-05-2018 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Citaat van: Mark GA op 18-05-2018  18:32 uMaar on topic: begin eerst eens klein.
Koop een brouwpakket met toebehoren (hydrometer, roerspaan, mout, gist, hop, gistemmer, etc.)  voor €60 en kijk of het je bevalt.
Een pan van 20L is geen overbodige luxe. Daar heb je Menno voor: hobbybrouwshop.nl
Kijk of dat je bevalt. Schaf dan een schrootmolen aan (€30) en wat mout, hop en gist en ga gewoon een paar keer brouwen...
Als dat je bevalt kun je altijd nog een machine aanschaffen.
De grote pan kun je altijd nog gebruiken voor verjaardagssoep.
De schrootmolen raak je zo kwijt op marktplaats.
Ben je voor €150 klaar...

ik heb van iemand een setje gekocht voor 2 tientjes ongebruikt in doos: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-startpakket-deluxe

Dacht voor 20 euro kan ik het altijd meenemen ook al is het bedoeld voor Brewferm pakketten.

Berend Postema

Ikzelf wou ook eerst zo groot mogelijk brouwen maar doe nu niet meer dan 15 liter per keer. Zo kan ik vaker brouwen en meer verschillende bieren maken.  Ook heb ik 2 keer maar 15 liter weg te hoeven gooien inplaatst van 50 liter wat ik eerst van plan was.  Daarbij vind ik kleinschalig brouwen op alle fronten makkelijker/handiger/eenvoudiger.  2 kisten bottelen doe ik bijvoorbeeld even in een uurtje voor het avondeten aan maar 5 kisten bier bottelen begint al een aardige opgave te worden.  Ook een voordeel dat ik vergist in een 25 liter mandfles inplaats van een kunststof vat. Daarnaast valt met overhevelen en bottelen alles prima te tillen. 

Mark GA

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  18:37 uik heb van iemand een setje gekocht voor 2 tientjes ongebruikt in doos: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-startpakket-deluxe

Dacht voor 20 euro kan ik het altijd meenemen ook al is het bedoeld voor Brewferm pakketten.
Dat is precies wat je nodig hebt inderdaad! Goeie deal zeg, voor €20!

hansHalberstadt

Toch zit er in die automatische systemen altijd wel ergens een compromis. en ze zijn heel duur vind ik.

Mark GA

Het allergrootste voordeel van mijn Easybrew30 (maar lees het als: elke machine dan ook) is dat je heel gecontroleerd je maischschema kunt aanhouden; dat je niet hoeft te kloten met temperatuurverschillen en het bijsturen daarvan.
Ik moest het thuis op een keramische kookplaat doen en dan wordt het heel lastig om niet voorbij 65'C te gaan als het recept daar om vraagt.

Heisenberg

pfffffff... Wat een gedoe! Ik vraag me nu af of er hier ook bierbrouwende vrouwen op het forum te vinden zijn en of hun echtgenoot/vriend er problemen van maken?

Trouwens, ik heb maar weinig ruimte. Het is maar hoe je het bekijkt of het veel plek inneemt. Het meeste plek nemen de 2 omgebouwde koelkasten in mijn huiskamer in. In mijn bijkeuken staat een stellingenkast waar ik alles in heb staan. Lege kratten stapel ik op in de schuur.

Brouw ze!

 :brouwen: :brouwen: :brouwen: :proost: :proost: :proost: :nut: :nut: :nut: :nut:

CeesM

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  18:37 uik heb van iemand een setje gekocht voor 2 tientjes ongebruikt in doos: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-startpakket-deluxe

Dacht voor 20 euro kan ik het altijd meenemen ook al is het bedoeld voor Brewferm pakketten.
Dat is om te blikbrouwen (biermaken). Moutextract opwarmen met water en met koud water verder aanvullen tot benodigde volume. Gist erbij en klaar is Kees.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 18-05-2018  19:09 uHet allergrootste voordeel van mijn Easybrew30 (maar lees het als: elke machine dan ook) is dat je heel gecontroleerd je maischschema kunt aanhouden; dat je niet hoeft te kloten met temperatuurverschillen en het bijsturen daarvan.
Ik moest het thuis op een keramische kookplaat doen en dan wordt het heel lastig om niet voorbij 65'C te gaan als het recept daar om vraagt.
Ik gebruik een ketel met roerwerk en temperatuur regeling via de computer en arduino. Dus feitelijk in dat opzicht ook geautomatiseerd brouwen. de laatste keer had ik een probleem met de besturing en moest toen met de hand opwarmen. ging eigenlijk net zo makkelijk vanwege het roerwerk. Dus roerwerk is voor is voor mij veel belangrijker dan een automatische temperatuurregeling

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2018  19:42 uIk gebruik een ketel met roerwerk en temperatuur regeling via de computer en arduino. Dus feitelijk in dat opzicht ook geautomatiseerd brouwen. de laatste keer had ik een probleem met de besturing en moest toen met de hand opwarmen. ging eigenlijk net zo makkelijk vanwege het roerwerk. Dus roerwerk is voor is voor mij veel belangrijker dan een automatische temperatuurregeling
Je hebt zeker nog nooit geprobeerd op een keramische plaat met een thermometer in een pan proberen de temperatuur steady te krijgen? Dat gaat dus bijna niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 18-05-2018  19:45 uJe hebt zeker nog nooit geprobeerd op een keramische plaat met een thermometer in een pan proberen de temperatuur steady te krijgen? Dat gaat dus bijna niet.
Nee dat kan ik me goed voorstellen. Maar waarom doe je dat dan en neem je geen brander met (propaan)gas?

freelive

Propaan aan voeteneinde van je bed neen kan nu de easy brew en je vrouw wel begrijpen
 :huilen: :huilen:

Snotje

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  19:38 uDat is om te blikbrouwen (biermaken). Moutextract opwarmen met water en met koud water verder aanvullen tot benodigde volume. Gist erbij en klaar is Kees.

Ik weet het maar dat maakt toch niet uit? Kan het toch ook gebruiken om normaal mee te brouwen?

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  20:38 uIk weet het maar dat maakt toch niet uit? Kan het toch ook gebruiken om normaal mee te brouwen?
Klopt, maar dan heb je toch een kookketel, op gas of elektrisch, een wortkoeler etc. nodig. Met blikbrouwen is niks mis mee hoor. Heb ik tot nu toe ook gedaan en het resultaat is niet verkeerd.

Heisenberg

Citaat van: freelive op 18-05-2018  20:18 uPropaan aan voeteneinde van je bed neen kan nu de easy brew en je vrouw wel begrijpen
 :huilen: :huilen:
;)

Snotje

Citaat van: Heisenberg op 18-05-2018  20:41 uKlopt, maar dan heb je toch een kookketel, op gas of elektrisch, een wortkoeler etc. nodig. Met blikbrouwen is niks mis mee hoor. Heb ik tot nu toe ook gedaan en het resultaat is niet verkeerd.

Ja maar ik dacht of ik nou een automatische ketel koop of iets anders dit heb ik sowieso wel nodig.

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  20:53 uJa maar ik dacht of ik nou een automatische ketel koop of iets anders dit heb ik sowieso wel nodig.
Ja en voor 13 euro koop je normaal alleen maar zo´n emmer... Dus een goede deal man! Koop gewoon eens zo´n blik en probeer het.

Wvo88

Met een pan (bijvoorbeeld een 2ehands emaille pan) en een brouwzak heb je voor weinig geld al bijna alles bij elkaar. Als je het koelen doet in een spoelbak met ijs, krijg je al een prima eerste biertje. Mout kun je eventueel al geschroot bestellen. Zo ben ik ook begonnen. Echter zul je merken dat je na een aantal keren brouwen en het lezen en delen van kennis op dit forum, je steeds meer en beter wil. Ik brouw nog steeds met een ketel maar de kosten gaan er sowieso komen. Het leuke is dat je het zo gek kan maken als je zelf wil en hoe meer je brouwt, hoe meer je op zoek gaat naar nieuwe dingen.

Ik weet niet wat je andere hobbies zijn maar het bouwen van je eigen installatie maakt voor mij de hobby ook erg leuk!

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2018  19:47 uNee dat kan ik me goed voorstellen. Maar waarom doe je dat dan en neem je geen brander met (propaan)gas?
Ik woon in een flatje, 6 hoog

Hay

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2018  19:06 uToch zit er in die automatische systemen altijd wel ergens een compromis. en ze zijn heel duur vind ik.

Klopt Hans en daarom heb ik 1.5 jaar geleden de klarstein gekocht voor 335 euro.
Heb er nu zo'n 20 brouwsels mee gemaakt en ben er super tevreden mee.
Geen poespas met je Iphone recepten overzetten en aansturen en zo.
Lekker simpel instellen en een keer roeren in de pot.
En de prijs/kwaliteit klopt.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 18-05-2018  22:28 uIk woon in een flatje, 6 hoog
Ik woonde ooit in een flatje 1 hoog, maar had toen ook al een gasfles en een 50 liter brouwketel, maar een gasfles heb je niet per se nodig. Het probleem met elektrische kookplaatjes is de warmtecapaciteit van het kookplaatje, maw, als het hem uitzet zit er nog veel warmte in en krijg je een overshoot. Het probleem met opwarmen van je beslag is dat de warmte zich slecht verdeelt dus je plaatselijk nog ziet dat de temperatuur te laag is met als gevolg moeilijk te regelen temperatuur. De oplossing is een goed roerwerk of een pomp die de warmte verdeelt door wort rond te pompen door het beslag (zoals in die automatische ketels).
 

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 18-05-2018  22:35 uKlopt Hans en daarom heb ik 1.5 jaar geleden de klarstein gekocht voor 335 euro.
Heb er nu zo'n 20 brouwsels mee gemaakt en ben er super tevreden mee.
Geen poespas met je Iphone recepten overzetten en aansturen en zo.
Lekker simpel instellen en een keer roeren in de pot.
En de prijs/kwaliteit klopt.
Wordt daar ook rondgepompt tijdens het maischen?

Jacques

Leuk topic. Er worden verschillende zaken genoemd die hout snijden.

Ik brouw nu zo'n 5 jaar met een Braumeister. Een apparaat dat behoorlijk aan de prijs was. Destijds waren er nog geen alternatieven. Die zijn er nu wel en deze apparaten ontwikkelen zich steeds verder.

Ze hebben hun voor- en nadelen. Voordeel is dat je niet op tijden en temperaturen hoeft te letten. Dat doet het apparaat voor je. Bij een traditionele ketel kun je het makkelijk maken met een timer en een thermometer met een alarm als de temperatuur buiten een ingesteld bereik komt. Het voordeel is dus wat dit betreft niet zo heel groot.

Je hoef niet continu te roeren, maar zo om de 10 à 15 minuten het beslag doorroeren bij een automaat zorgt wel voor een flinke verhoging van het brouwzaalrendement. Bij een traditionele pan kun je met een roerder werken die aangedreven wordt met een ruitenwissermotor. Moet je wel even knutselen.

Het grote verschil zit hem in het filteren. Bij een traditioneel systeem kun je met een hevelfilter zo goed als zuurstofvrij filteren, iets wat met een automaat niet gaat omdat de moutkorf omhoog getrokken wordt en het wort naar beneden klettert. De enige manier om dit op te vangen is een takel gebruiken zodat de korf in kleine stapjes omhooggehaald kan worden. Maar dat betekent een extra investering en een takel is niet het mooiste om tegenaan te kijken. Door de korf langzaam omhoog te takelen kun je ook de spoelsnelheid regelen. Met een hevelfilter voorzien van een krantje kun je de spoelsnelheid veel eenvoudiger regelen.

Citaat van: seed7 op 18-05-2018  15:17 uNiets tegen automaten op zich, maar als je wilt beginnen met brouwen lijkt het me niet de eerste keuze. Met twee grote pannen en een gistingsvat kun je al aan de slag. Brouw minstens 5x en kijk of je het echt leuk vind, dan kun je altijd nog aan de automaat.

Ben ik niet met je eens. Als je gaat rekenen wat twee grote pannen, brander, timer, thermometer, hevelfilter, slangen en dergelijke kosten zit je dicht bij de prijs die een automaat kost...

Jacques

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  19:38 uDat is om te blikbrouwen (biermaken). Moutextract opwarmen met water en met koud water verder aanvullen tot benodigde volume. Gist erbij en klaar is Kees.

Ik heb laatst een paar pakken Mangrove Jack's foliepakken gebruikt voor het uitvoeren van tests. Die kun je uitknijpen. Niets verwarmd maar de inhoud zo in een emmer verdund met lauw water. Goed roeren en gist er bij. De smaak van het bier was verrassend goed. Een stuk beter dan de blikken die ik het verleden af en toe gebruikt heb. Wel moet ik er bij zeggen dat ik geen suiker heb toegevoegd. Was ook niet nodig omdat ik niet zo veel liters liters wilde hebben dan waarvoor het bier bedoeld was. In het begin had het bier een zeer bittere smaak maar na een tijdje was het toch in balans. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet vies ben van een stevige bitterheid.

Om te kijken of brouwen iets is wat je bevalt raad ik beginnende brouwers aan om zo'n pak te gebruiken. Werkelijk geniaal.

Vervolgens een automaat... (of BIAB). Je kunt dan elk bier brouwen dat je wilt. Met een pakket zit je nu eenmaal vast aan een halffabricaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-05-2018  08:58 uHet grote verschil zit hem in het filteren. Bij een traditioneel systeem kun je met een hevelfilter zo goed als zuurstofvrij filteren, iets wat met een automaat niet gaat omdat de moutkorf omhoog getrokken wordt en het wort naar beneden klettert. De enige manier om dit op te vangen is een takel gebruiken zodat de korf in kleine stapjes omhooggehaald kan worden. Maar dat betekent een extra investering en een takel is niet het mooiste om tegenaan te kijken. Door de korf langzaam omhoog te takelen kun je ook de spoelsnelheid regelen. Met een hevelfilter voorzien van een krantje kun je de spoelsnelheid veel eenvoudiger regelen.

Dat nadeel van naar beneden kletteren zou de fabrikant op kunnen lossen door een mechanisme aan te brengen waarmee je de hoogte kunt instellen en fixeren. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.
Spoelsnelheid regelen is wel van belang om goed in te kunnen regelen.

Verder denk ik dat een echte bakker ook niet gaat werken met een broodbakmachine omdat hij zelf controle wil houden over hoe hij zijn deeg kneed, laat rijzen etc. De fijne kneepje dus.

En als je toch weer moet gaan roeren in een automaat dan is het geen automaat meer want die zou dat zelf moeten doen.
Ik zie dus nog steeds geen voordelen van een automaat tov de installatie die ik nu heb met roerwerk en temperatuur regeling en hevelfilter.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  09:24 uDat nadeel van naar beneden kletteren zou de fabrikant op kunnen lossen door een mechanisme aan te brengen waarmee je de hoogte kunt instellen en fixeren. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

Inderdaad op zich niet zo moeilijk maar wel prijzig. Het is juist de lage prijs die automaten als Easybrew en Brew Monk zo aantrekkelijk maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.