Automatisch brouwen ... is dat wat?

Gestart door Snotje, 18-05-2018 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Ik heb een aantal jaren geleden al het idee gehad om bier te gaan brouwen maar ik heb dat niet doorgezet, omdat ik mijn vrouw het niet zag zitten dat ik het hele huis (met de name de keuken) ging verbouwen of een enorme rommel in de garage ging maken. 
Toen heb ik het idee een beetje laten varen, maar het bier kruipt waar het niet kruipen kan en toen ik dit jaar weer eens wat ging lezen over het brouwen zag ik dat je tegenwoordig volledige (semi) geautomatiseerde ketels hebt voor een goede prijs.

Deze ketels zien er een stuk praktischer uit, omdat ik dit makkelijk op mijn werkbank in de schuur kan doen. Nu is mijn vraag (en ik heb best wat gelezen maar kan er eigenlijk niks over vinden) of deze methode ook nadelen heeft ten opzicht van de "normale manier".   

Ik heb de Arsegan Easybrew-50 op het oog omdat deze de goedkoopste 50L ketel is: https://www.brouwmarkt.nl/de/arsegan-easybrew-50-all-in-one-brauerei-system.html

Zijn hier nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Zijn er (betere) alternatieven?

Alvast bedankt!

CeesM

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  11:22 uDeze ketels zien er een stuk praktischer uit, omdat ik dit makkelijk op mijn werkbank in de schuur kan doen. Nu is mijn vraag (en ik heb best wat gelezen maar kan er eigenlijk niks over vinden) of deze methode ook nadelen heeft ten opzicht van de "normale manier".
Moeilijk om je een direct goed antwoord te geven. Ik zou je eerst even kunnen verwijzen naar youtube en daar zoeken naar Klarstein Mundschenk. Dat is een identiek systeem als de Arsegan Easybrew 30-50.

emiel1

Voor dat geld zijn er momenteel niet echt betere apparaten op de markt, vandaar ook dat mensen bij bosjes overstappen. Ik ben zelf vorig jaar van een geautomatiseerd systeem terug gegaan naar pannen op het vuur. Niet omdat er veel mis is met een geautomatiseerd systeem, het is makkelijker en neemt minder ruimte in, maar ik vond dat de ambacht een beetje naar de achtergrond werd verdrongen. Je stelt hem in, je zet hem aan, gooit er halverwege nog wat hop bij en klaar (kort door de bocht). Maar goed, dat is persoonlijk, ik liep eigenlijk maar tegen 2 echte dingen aan.

- Spoelen blijft een lastige, het klettert erg aan de onderkant, wat oxidatie kan veroorzaken. Batch spargen is niet mogelijk.
- Pompen, elektronica, slangen, allemaal dingen die onderhoud vergen, schoongemaakt moeten worden, kapot kunnen gaan...

Dus als je daar geen problemen mee hebt lijkt het me een hele goede aankoop, waar veel mensen erg enthousiast over zijn.

Thamerdal

Ik zeg: gewoon doen. Ik ben zelf een tijdje terug overgestapt naar een automaat (Easybrew 30) en ben tevreden.
Mocht het je toch niks vinden, hij is zo weer verkocht!

CeesM

Nou, het is niet echt zoals hierboven beschreven. Je kan er niet van weglopen als je het aangezet hebt. Je moet controleren of het wort goed door het moutbed loopt. Dus de kraan dichter draaien als het wort door het overlooppijpje dreigt te stromen. Tijdens het maischen om de 10 a 15 minuten de mout doorroeren om kanaalvorming te voorkomen en een beter rendement er uit te halen. De kans op oxidatie tijdens het filteren kan je verkleinen door de tussenruimte van de ketel en de moutpijp met theedoeken af te sluiten. De topicstarter gaf aan om in de garage te gaan brouwen, dus zou hij boven de Easybrew 50 een takel kunnen bouwen om de moutpijp op elke gewenste hoogte te kunnen krijgen. Het onderhoud aan de ketel is natuurlijk het schoonmaken na gebruik. Maar dat heb je met elk soort brouwmethode. Ik maak tijdens het koken de moutpijp schoon. Tijdens het koelen mijn gistvat ontsmetten en met het warme koelwater later de ketel schoonmaken. Uiteraard kunnen er dingen kapot gaan, maar dat heb je met alle producten. En er zit 3 jaar garantie op het apparaat.

Ik heb de Arsegan Easybrew 30 in combinatie met de SS Brewtech Chronical 7 en ben daar zeer tevreden over.

Overigens nog het volgende. Misschien kan je er gelijk een SS Brewtech Chronical 14 erbij nemen. Wie weet heb je dan een combi voordeel en hoef je later niet meer over te stappen van plastic gistvat naar RVS.

stiaanke

Waarom zou je voor de 50 l gaan en niet de 30 l? Voor het prijsverschil of om grotere volumes te brouwen?


Spilly

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  13:09 uDe kans op oxidatie tijdens het filteren kan je verkleinen door de tussenruimte van de ketel en de moutpijp met theedoeken af te sluiten.

Dit begrijp ik niet goed, kan je dit wat verduidelijken?

CeesM

Citaat van: Spilly op 18-05-2018  13:26 uDit begrijp ik niet goed, kan je dit wat verduidelijken?
Je rolt 2 theedoeken op en legt het op de opening rond de moutpijp. Duidelijker kan ik het niet beschrijven.

Snotje

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  11:43 uMoeilijk om je een direct goed antwoord te geven. Ik zou je eerst even kunnen verwijzen naar youtube en daar zoeken naar Klarstein Mundschenk. Dat is een identiek systeem als de Arsegan Easybrew 30-50.

Yep die filmpjes heb ik gevonden! Bedankt!

Citaat van: emiel1 op 18-05-2018  12:03 uMaar goed, dat is persoonlijk, ik liep eigenlijk maar tegen 2 echte dingen aan

- Spoelen blijft een lastige, het klettert erg aan de onderkant, wat oxidatie kan veroorzaken. Batch spargen is niet mogelijk.
- Pompen, elektronica, slangen, allemaal dingen die onderhoud vergen, schoongemaakt moeten worden, kapot kunnen gaan...

Dus als je daar geen problemen mee hebt lijkt het me een hele goede aankoop, waar veel mensen erg enthousiast over zijn

Duidelijk. Ik snap dat het schoonmaken wel een werkje is. Dat zag ik ook op filmpjes! bedankt!

Citaat van: Thamerdal op 18-05-2018  12:52 uIk zeg: gewoon doen. Ik ben zelf een tijdje terug overgestapt naar een automaat (Easybrew 30) en ben tevreden.
Mocht het je toch niks vinden, hij is zo weer verkocht!

Dat denk ik zelf ook. Er is best een vraag naar, mocht het niks worden dan is het ook niet meteen compleet weggegooid geld! Bedankt!

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  13:09 uIk heb de Arsegan Easybrew 30 in combinatie met de SS Brewtech Chronical 7 en ben daar zeer tevreden over.

BTW. Misschien kan je er gelijk een SS Brewtech Chronical 14 erbij nemen. Wie weet heb je dan een combi voordeel en hoef je later niet meer over te stappen van plastic gistvat naar RVS.

Ik denk dat die investering me iets teveel is. Kan me voorstellen als ik het super leuk vind om het te doen na een tijdje. Maar alles hang af van hoe leuk het is na een aantal keer!

Citaat van: stiaanke op 18-05-2018  13:25 uWaarom zou je voor de 50 l gaan en niet de 30 l? Voor het prijsverschil of om grotere volumes te brouwen?

Prijsverschil tussen een 30l en 50l ik door die aanbieding bijna niks. Ik denk beter groter dan te klein. Het brouwen zelf gaat er niet langer van duren... Als ik een 30L zou vinden voor 300 zou ik dat doen vermoedelijk, maar wat ik kan vinden zijn de 30l ook 380 of zo

Spilly

Citaat van: CeesM op 18-05-2018  13:30 uJe rolt 2 theedoeken op en legt het op de opening rond de moutpijp. Duidelijker kan ik het niet beschrijven.

Maar hoe gaat dit dan oxidatie tegengaan?

CeesM

Citaat van: Spilly op 18-05-2018  13:34 uMaar hoe gaat dit dan oxidatie tegengaan?
Een vloeistof van 80 ºC is op zich zuurstofarm en door de opening af te sluiten kan er praktisch geen zuurstof bij komen.

ciesvandekwis

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  11:22 uIk heb een aantal jaren geleden al het idee gehad om bier te gaan brouwen maar ik heb dat niet doorgezet, omdat ik mijn vrouw het niet zag zitten dat ik het hele huis (met de name de keuken) ging verbouwen of een enorme rommel in de garage ging maken. 

Zijn hier nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Zijn er (betere) alternatieven?

alvast bedankt!!

Een andere vrouw nemen? Of zoals ik doe steevast brouwen als het koopzondag is  >:D... Weet dat in welke ketel je precies brouwt niet zoveel uitmaakt. Het échte (smaak)werk gebeurt tijdens de vergisting, dus ik zou eerder een gistkast kopen dan een dure automaat.

Snotje

Citaat van: ciesvandekwis op 18-05-2018  14:30 uEen andere vrouw nemen? Of zoals ik doe steevast brouwen als het koopzondag is  >:D... Weet dat in welke ketel je precies brouwt niet zoveel uitmaakt. Het échte (smaak)werk gebeurt tijdens de vergisting, dus ik zou eerder een gistkast kopen dan een dure automaat.

Deze vrouw krijg ik niks meer voor terug dus die rij ik op, tot ik er geen onderdelen meer voor kan krijgen.

Is zo'n automaat dan echt zoveel duurder als je nog niks hebt? Want als ik dat allemaal ga terug rekenen dan ontloopt dat elkaar bijna niks en ik vind een automaat wat handiger (maar dat is alleen van zien op filmpjes ik heb er natuurlijk nog nooit wat mee gedaan)

seed7

Niets tegen automaten op zich, maar als je wilt beginnen met brouwen lijkt het me niet de eerste keuze. Met twee grote pannen en een gistingsvat kun je al aan de slag. Brouw minstens 5x en kijk of je het echt leuk vind, dan kun je altijd nog aan de automaat.

Ingo

tdp

Ik ben van 1 elektrische weckketel naar een zelfbouw RIMS (soort van automaat) gegaan, naar een Brew in a Basket en weer terug naar 2 pannen. Eerlijk gezegd haal ik met de laatste methode de beste resultaten, maar vooral de meeste voldoening.

Snotje

Citaat van: seed7 op 18-05-2018  15:17 uNiets tegen automaten op zich, maar als je wilt beginnen met brouwen lijkt het me niet de eerste keuze. Met twee grote pannen en een gistingsvat kun je al aan de slag. Brouw minstens 5x en kijk of je het echt leuk vind, dan kun je altijd nog aan de automaat.

Ingo

Ik overweeg me een hoedje. Het is lastig, ik kan echt niet 5x bierbrouwen in de keuken zonder te scheiden. Nu lijkt het alsof mijn vrouw erg moeilijk is, maar het is meer zo dat ik de rest van het huis al heb ingenomen met andere hobbies ;)

Thamerdal

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  13:33 uPrijsverschil tussen een 30l en 50l ik door die aanbieding bijna niks. Ik denk beter groter dan te klein. Het brouwen zelf gaat er niet langer van duren... Als ik een 30L zou vinden voor 300 zou ik dat doen vermoedelijk, maar wat ik kan vinden zijn de 30l ook 380 of zo

Had je deze kortingscodes al gezien?

Easybrew met korting kopen? 

Easybrew-30: EASYBREW40
Easybrew-50: 85EASY50


Snotje

Citaat van: Thamerdal op 18-05-2018  16:20 uhad je deze kortingscodes al gezien?

Easybrew met korting kopen? 

Easybrew-30: EASYBREW40
Easybrew-50: 85EASY50

Top! Bedankt! zo is de 30 L nu 350 euro , voor de 50 L werkt de code niet. Waarschijnlijk omdat deze al in de aanbieding is.

90 euro verschil is best wel wat. Nu twijfel ik nog meer...  :o

TeVeHa

Ik zou mijn Grainfather niet meer kunnen missen, ik zou hem nu, na vier jaar meteen opnieuw kopen, als mijn vrouw moest zeggen' ik eruit of dat ding', dan heeft ze een probleem... euh, ik ook natuurlijk maar dat heeft met bier niks te maken.

CeesM

Citaat van: TeVeHa op 18-05-2018  16:45 uIk zou mijn Grainfather niet meer kunnen missen, ik zou hem nu, na vier jaar meteen opnieuw kopen, als mijn vrouw moest zeggen' ik eruit of dat ding', dan heeft ze een probleem... euh, ik ook natuurlijk maar dat heeft met bier niks te maken.
Wat heb ik een geluk dat mijn vriendin ook bier lust en achter mijn hobby staat. Ze weet in ieder geval wat ik heb als ze ooit wilt gaan samenwonen. ;)

Snotje

@allen

ik ga er nog eens over nadenken. Ik heb een koelkast in de garage die wil ik gaan ombouwen naar een gistingskast. Voor die tijd heb ik nog geen brouwautomaat nodig omdat ik er dan toch nog niks mee kan doen.  Dat geeft me ook nog even tijd om er goed over na te denken. Verder wil ik nog een dagje bij een brouwersgilde kijken hier in Apeldoorn, misschien dat ik daar ook nog wat ideeën op kan doen!

seed7

Citaat van: Snotje op 18-05-2018  15:53 uIk overweeg me een hoedje. Het is lastig, ik kan echt niet 5x bierbrouwen in de keuken zonder te scheiden. Nu lijkt het alsof mijn vrouw erg moeilijk is, maar het is meer zo dat ik de rest van het huis al heb ingenomen met andere hobbies ;)

Na het brouwen is de keuken schoner dan daarvoor kan ik met 40 jaar ervaring wel stellen.

De meeste "rotzooi" is niet je brouwinstallatie, pannetjes .. Wat dacht je van kisten vol lege en volle flessen, zakken mout, potjes en zakjes gist in de koelkast, een doos met doppen een kroonkurkapparaat, hevels, een moutmolen, bluppende vaten met jongbier, zakken hop in de vriezer, thermometers, pH meter, brouwzouten, slangen, koeler etc.

Ingo

Knobby

Citaat van: seed7 op 18-05-2018  17:25 uNa het brouwen is de keuken schoner dan daarvoor kan ik met 40 jaar ervaring wel stellen.

De meeste "rotzooi" is niet je brouwinstallatie, pannetjes .. Wat dacht je van kisten vol lege en volle flessen, zakken mout, potjes en zakjes gist in de koelkast, een doos met doppen een kroonkurkapparaat, hevels, een moutmolen, bluppende vaten met jongbier, zakken hop in de vriezer, thermometers, pH meter, brouwzouten, slangen, koeler etc.

Ingo
Helemaal mee eens!

Ik maak per brouwsel de keuken twee keer schoon. De avond vóór de brouwdag en op het einde van de brouwdag.

Ook qua rommel is het niet de brouwinstallatie die de ruimte in neemt. De ketel, mijn filter/bottel emmer en spoelwater-verwarm-vat passen in elkaar. De logeerkamer staat verder vol met 3 grote gistvaten waar ik 25kg zakken mout in bewaar, legio 5kg bakken van speciaal mouten, gistvaten die nu even niet in gebruik zijn, bakken met slangen, kraantjes en ander klein grut, de schrootmolen, etc etc. en dan in de schuur 2 gistkasten en kratten lege flesjes. In de woonkamer een stapel (netjes verstopte) kratten hergistend bier en een mooi afgewerkte keezer. In de kast een assortiment aan spulletjes als weegschaaltje, refracto, thermometer, vacuumapparaat, brouwzouten en -zuren, maatbekers, magneetroerder, erlenmeyers en moutextract voor starters, pH-meter en calibratie vloeistof en koppel materiaal voor soda kegs. Een kwart van de vriezer is gevuld met hop en gistbank. Oh en in de kruipruimte een voorraad bier dat 'af' is, zowel eigen brouwsels als flessen gekochte lambiek.

Kortom, de eigenlijke brouwinstallatie is maar een fractie van de zooi, en de kosten!

Ik wou dat de schuur een stuk groter was zodat ik het gros van de spullen op één plek kon opbergen, maar ja, de fietsen en tuinspullen en het gereedschap moeten ook ergens staan!

Snotje

ik heb een grote garage met een werkblad van meer dan 5 meter lang en 1.20 breed.  Probleem met grote werkbladen is dat er veel rotzooi op past, en dat opruimen dus alleen hoeft als elke cm is benut :P

Mark GA

Citaat van: Knobby op 18-05-2018  17:47 uKortom, de eigenlijke brouwinstallatie is maar een fractie van de zooi, en de kosten!

Ik wou dat de schuur een stuk groter was zodat ik het gros van de spullen op één plek kon opbergen, maar ja, de fietsen en tuinspullen en het gereedschap moeten ook ergens staan!
Hahahaha
Zo waagde mijn vrouw het laatst om groente in de bierbak van de koelkast te stoppen!
Bij mij staat de Arsegan EB30 aan het voeteneind van m'n bed, naast mijn kussen staat op het nachtkastje een 30L gistemmer met daar bovenop 2 15L emmers met deksel met daar in glazen vergistingsflessen, onder het kastje de hevelemmer met daar in een paar gistemmers...boven op (verdeeld over) de gehele slaapkamerkast staat de rest van mijn brouwbenodigdheden en mouten, vakkundig opgestapeld en in elkaar geschoven. Lang leve de Action voor de opbergdozen! Verder staat de gangkast helemaal vol met gebotteld bier, lege flessen en testflessen, alsmede mijn pannen en dompelkoeler. Oh en dan vergeet ik en passant even wat er in de kelder staat!

Maar on topic: begin eerst eens klein.
Koop een brouwpakket met toebehoren (hydrometer, roerspaan, mout, gist, hop, gistemmer, etc.)  voor €60 en kijk of het je bevalt.
Een pan van 20L is geen overbodige luxe. Daar heb je Menno voor: hobbybrouwshop.nl
Kijk of dat je bevalt. Schaf dan een schrootmolen aan (€30) en wat mout, hop en gist en ga gewoon een paar keer brouwen...
Als dat je bevalt kun je altijd nog een machine aanschaffen.
De grote pan kun je altijd nog gebruiken voor verjaardagssoep.
De schrootmolen raak je zo kwijt op marktplaats.
Ben je voor € 150 klaar...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.