Automatisch brouwen ... is dat wat?

Gestart door Snotje, 18-05-2018 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-05-2018  09:30 uInderdaad op zich niet zo moeilijk maar wel prijzig. Het is juist de lage prijs die automaten als Easybrew en Brew Monk zo aantrekkelijk maken.
Dus toch weer een compromis tussen prijs en kwaliteit van brouwen. Ik ga voor kwaliteit en als je uitrekent wat de kosten zijn van je brouwinstallatie als percentage voor een glas bier dan praat je misschien over 500 euro investering voor 20 jaar en als je in 20 jaar 5000 liter bier brouwt dan is het nog geen 3 cent per flesje dus net zo duur als het dopje.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  09:24 uDat nadeel van naar beneden kletteren zou de fabrikant op kunnen lossen door een mechanisme aan te brengen waarmee je de hoogte kunt instellen en fixeren. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.
Spoelsnelheid regelen is wel van belang om goed in te kunnen regelen.

Verder denk ik dat een echte bakker ook niet gaat werken met een broodbakmachine omdat hij zelf controle wil houden over hoe hij zijn deeg kneed, laat rijzen etc. De fijne kneepje dus.

En als je toch weer moet gaan roeren in een automaat dan is het geen automaat meer want die zou dat zelf moeten doen.
Ik zie dus nog steeds geen voordelen van een automaat tov de installatie die ik nu heb met roerwerk en temperatuur regeling en hevelfilter.


Ik ben begonnen met een elektrische ketel en een aparte filteremmer en al die andere losse onderdelen. Ik was van plan om een hevel en roerder te maken en een temperatuurregeling, maar kwam er na een brouwsels of 5 achter dat ik het toch leuker vind om te brouwen ipv knutselen (dus recepten uitvlooien en met toevoegingen experimenteren). Dus een Grainfather gekocht en daar ben ik toch wel heel blij mee. De helft van de brouwsels gaan in de Grainfather en de andere helft bij nog een vriend  in de losse pan/filteremmer.


Alle twee leuk om te doen, maar ik denk toch dat de temperatuur regeling van de Grainfather een mooier bier oplevert.
Dus hou je van knutselen zou ik zeker voor  een zelf gebouwde automaat gaan. Anders is een Grainfather (of 1 van de goedkopere varianten) een goede keus.

hansHalberstadt

ik ben begonnen ooit met een weckketeltje en hevelfiltertje, maar een van de eerste verbeteringen was een roerwerk en een temperatuurregeling. Daarna heb ik eigenlijk fundamenteel niet veel  meer verbeterd, hooguit een wat slimmere manier om je spoelsnelheid te regelen en je spoelwater te verwarmen, maar als je dat niet hebt gaat het niet ten koste van de kwaliteit van je bier. Dus ookal houdt je niet zo van knutselen. Een relatief kleine investering in knutselen en je kunt weer jaren vooruit. en roerwerken kun je tegenwoordig ook al kopen.

Mark GA

Vroeger hadden auto's ook geen stuurbekrachtiging dus waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?

seed7

Citaat van: Mark GA op 19-05-2018  10:31 uVroeger hadden auto's ook geen stuurbekrachtiging dus waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?

Tegenwoordig app je de bierservice voor een krat gekoeld bier, 15 minuten levertijd ...

Ingo

Mark GA

Citaat van: seed7 op 19-05-2018  10:48 uTegenwoordig app je de bierservice voor een krat gekoeld bier, 15 minuten levertijd ...

Ingo
Touché, amice...

Snotje

Citaat van: seed7 op 19-05-2018  10:48 uTegenwoordig app je de bierservice voor een krat gekoeld bier, 15 minuten levertijd ...

Ingo

Ok dat is veel makkelijker dan brouwen... Goede tip!

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  10:29 uik ben begonnen ooit met een weckketeltje en hevelfiltertje, maar een van de eerste verbeteringen was een roerwerk en een temperatuurregeling. Daarna heb ik eigenlijk fundamenteel niet veel  meer verbeterd, hooguit een wat slimmere manier om je spoelsnelheid te regelen en je spoelwater te verwarmen, maar als je dat niet hebt gaat het niet ten koste van de kwaliteit van je bier. Dus ookal houdt je niet zo van knutselen. Een relatief kleine investering in knutselen en je kunt weer jaren vooruit. en roerwerken kun je tegenwoordig ook al kopen.

Ik brouw nu ruim 37 jaar. Heel wat verschillende methoden gebruikt.

Met mijn automaat brouw ik geen beter bier dan met mijn pan en hevelfilter (die ik nog steeds heb). Je hoeft geen automaat te kopen als het gaat om de kwaliteit van je bier. De winst zit hem in het gebruikersgemak en het kleiner volume van de installatie.

Snotje

Ik heb besloten zo'n blik te kopen om daar maar eens mee te beginnen bedankt voor de tip. Nu vermoed ik dat ik zo'n bliksmaak niet zo lekker vind maar misschien valt het mee :P 

Ik wil pils gaan proberen begrijp alleen dat het met gist wordt gedaan waar je kamer temps voor nodig hebt. Dus ik moet die emmer ergens verstoppen  ;D. Snap het eigenlijk niet helemaal... pils met een bovengister ik wist niet dat dat kon.

Edit: bij nader inzien heb ik een blik tarwebier gekocht en meteen het boek "Verander water in bier", kan ik me weer ff bezig houden.

seed7

Citaat van: Snotje op 19-05-2018  16:58 uIk heb besloten zo'n blik te kopen om daar maar eens mee te beginnen bedankt voor de tip. Nu vermoed ik dat ik zo'n bliksmaak niet zo lekker vind maar misschien valt het mee :P 

Ik wil pils gaan proberen begrijp alleen dat het met gist wordt gedaan waar je kamer temps voor nodig hebt. Dus ik moet die emmer ergens verstoppen  ;D. Snap het eigenlijk niet helemaal... pils met een bovengister ik wist niet dat dat kon.

Edit: bij nader inzien heb ik een blik tarwebier gekocht en meteen het boek "Verander water in bier", kan ik me weer ff bezig houden.

Pils met een bovengister is een blond.

Wat voor tarwebier?
Een Weizen?
Indien ja ... mmmm ...
Niet schrikken, dat is niet echt een startersbier omdat je heel weinig hop gebruikt en de risico's op vreemde kostgangers groter is. Ook de gistkeuze en temperatuur zijn lastig, maar, je kunt het pakket eventueel aanpassen met extra bitterhop en misschien een andere gist.

Een blond is een prima beginnersbier, zeker als er een gist bij zit die geen nare bijsmaken gaat maken als de temperatuur wat minder gecontroleerd is.

Dat boek is een prima start, lezen en onder je hoofdkussen voor je aan je eerste bier begint.

Ingo

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 19-05-2018  16:58 uIk heb besloten zo'n blik te kopen om daar maar eens mee te beginnen bedankt voor de tip. Nu vermoed ik dat ik zo'n bliksmaak niet zo lekker vind maar misschien valt het mee :P 

Ik wil pils gaan proberen begrijp alleen dat het met gist wordt gedaan waar je kamer temps voor nodig hebt. Dus ik moet die emmer ergens verstoppen  ;D. Snap het eigenlijk niet helemaal... pils met een bovengister ik wist niet dat dat kon.

Edit: bij nader inzien heb ik een blik tarwebier gekocht en meteen het boek "Verander water in bier", kan ik me weer ff bezig houden.
Dit is (was) ook tarwebier uit blik... Heel goed te drinken!

Heisenberg

Ik heb al heel wat liters blikbier gebrouwen. Ik ben begonnen met een 5 liter vaatje van de Xenos (wat me overigens prima smaakte), daarna met een pakket van de HEMA (in een pan). Omdat de kindertjes zagen dat ik het leuk vond kreeg ik met Sinterklaas een blik. Ik heb toen zelf een starterssetje gekocht. Het liep tegen het eind van 2017 aan, eindejaarsuitkering in het zicht, en heb een kookketel aangeschaft met alles dat nodig is. Tot nu toe is alles prima gelukt en binnenkort de kookketel maar eens gaan gebruiken...

Snotje

Citaat van: seed7 op 19-05-2018  17:38 uPils met een bovengister is een blond.

Wat voor tarwebier?
Een Weizen?
Indien ja ... mmmm ...
Niet schrikken, da's niet echt een startersbier omdat je heel weinig hop gebruikt en de risicos op vreemde kostgangers groter is. Ook de gistkeuze en temperatuur zijn lastig, maar, je kunt het pakket eventueel aanpassen met extra bitterhop en misschien een andere gist.

Een blond is een prima beginners bier, zeker als er een gist bij zit die geen nare bijsmaken gaat maken als de temperatuur wat minder gecontroleerd is.

Dat boek is een prima start, lezen en onder je hoofdkussen voor je aan je eerste bier begint.

Ingo

Ik heb deze besteld, moet ik hier wat aan veranderen dan?



Ach ik zie het wel, als het niet lukt koop ik wel een ander blik ;)

@heisenberg goed om te horen, welke merken blik gebruik jij?

hansHalberstadt

Citaat van: Snotje op 19-05-2018  19:38 uIk heb deze besteld, moet ik hier wat aan veranderen dan?

Gewoon brouwen. Weet je wat voor gist erbij zit? Je zou evt kunnen overwegen een echte weizen gist te gebruiken, maar het is ook wel leuk om gewoon te kijken wat het wordt zoals het is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  21:16 uGewoon brouwen. Weet je wat voor gist erbij zit? Je zou evt kunnen overwegen een echte weizen gist te gebruiken, maar het is ook wel leuk om gewoon te kijken wat het wordt zoals het is.

Dit is een blik voor een witbier geen weizen...

Jacques

Citaat van: Snotje op 19-05-2018  19:38 uIk heb deze besteld, moet ik hier wat aan veranderen dan?

Ik heb laatst een paar keer voor testsbrouwsels foliepakken van Mangrove Jack's gebruikt.
De kwaliteit verraste mijn. Deze is veel beter dan de blikken die ik in het verleden gebruikt heb.

EBC

Citaat van: Jacques op 19-05-2018  22:15 uDit is een blik voor een witbier geen weizen...

Ik ben een beetje op de hoogte van deze blikken.

Een witbier (Belgisch) wordt het nooit. Jamais. Het bier is bovendien amber van kleur.

Een weizen kan, mits je er een juiste gist bij gebruikt. Ik adviseer dan de Munich Classic van Lallemand.

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 19-05-2018  19:38 uIk heb deze besteld, moet ik hier wat aan veranderen dan?

Ach ik zie het wel, als het niet lukt koop ik wel een ander blik ;)

@heisenberg goed om te horen, welke merken blik gebruik jij?
Dezelfde  :degroeten: :groots:

https://www.brouwland.com/content/docs/056/056%20Bierpakketten%20Brewferm/MAN_beerkits_Brewferm.pdf

Snotje

Citaat van: Heisenberg op 20-05-2018  02:24 uDezelfde  :degroeten: :groots:

https://www.brouwland.com/content/docs/056/056%20Bierpakketten%20Brewferm/MAN_beerkits_Brewferm.pdf

Bedankt voor de pdf. Wat me opvalt is dat de foto van jouw glas bier bevat wat er mooi goud geel uitziet, maar op YouTube zie ik er een meer amber kleurig bier uitkomen. Doe jij iets anders ?

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 20-05-2018  09:29 uBedankt voor de pdf. Wat me opvalt is dat de foto van jouw glas bier bevat wat er mooi goud geel uitziet, maar op YouTube zie ik er een meer amber kleurig bier uitkomen. Doe jij iets anders ?

De foto is in mijn keuken genomen. Zonder flitser, met mijn oude Iphone4. Geen idee maar zo zag ie eruit. En ik heb de handleiding letterlijk opgevolgd.

Snotje

Citaat van: Heisenberg op 20-05-2018  10:31 uDe foto is in mijn keuken genomen. Zonder flitser, met mijn oude Iphone4. Geen idee maar zo zag ie eruit. En ik heb de handleiding letterlijk opgevolgd.

Ok. Ach ik zie het wel op YouTube ziet het er zo uit:

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 20-05-2018  10:55 uOk. Ach ik zie het wel op YouTube ziet het er zo uit:

Hahahahaaaaaa, ik zoek ook bijna alles op Youtube op. Dat de kleur anders is kan ook aan het glas liggen natuurlijk. En zo te zien was zijn bier behoorlijk gekoeld. Ik drink mijn bier altijd op 12 graden. Ik hou niet van koude drank. Ik ben benieuwd wat je ervan brouwt. Dinsdag kun je aan de slag  :brouwen: :brouwen: :brouwen: :proost: :proost: :proost:

Snotje

Omdat Brouwmarkt die leuke aanbieding had heb ik een Easybrew 30 gekocht voor 339.  Zou in de eerste week van augustus worden geleverd maar dan ben ik op vakantie dus ergens in de 3e week van augustus heb ik hem.

 Oorspronkelijk had ik grootheidswaanzin en dacht ik dat 50l beter was maar zelfs nu is het al lastig om de hoeveelheden te bottelen en te bewaren en dan ook nog op te drinken. Ik denk dat kleinere batches leuker zijn, en handiger als je nog aan het experimenteren bent.

Heb ik nog ff tijd om mijn garage aan te passen want de vrouw wil het absoluut niet in huis. Ik heb een groot werkblad van 4 meter lang een meter breed, ik ga op de kopse kant over dwars een rvs aanrechtblad plaatsen. Maak ik mijn eigen keuken daar ;)

Ik heb nog 1 blik Brewferm staan die ik vandaag ga maken, en ik heb nog 23 liter stout wat ik nog moet bottelen.  Dan ik precies klaar met alle blikken als dit apparaat komt!

Jacques

Een 30 liter ketel is prima. Met een kleinere ketel brouw je vaker en het bottelen is minder werk.

Heb je waterleiding en afvoer in je garage? Dat maakt het leven van een hobbybrouwer een stuk aangenamer.

Snotje

Citaat van: Jacques op 30-06-2018  23:18 uEen 30 liter ketel is prima. Met een kleinere ketel brouw je vaker en het bottelen is minder werk.

Heb je waterleiding en afvoer in je garage? Dat maakt het leven van een hobbybrouwer een stuk aangenamer.

Putje heb ik, en ik maak een klein rvs caravan aanrechtblad in mijn werkblad waar ik een kraan op maak met een slang naar de kraan in de tuin. Kan ik die aansluiten als ik ga brouwen was mijn plan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.