Ho ho mensen... ik ben principieel tegen dit soort winkels omdat ze de andere winkels verdringen met hun prijzen. Niet vanwege religie, afkomst, of wat dan ook.
Een schrijnend voorbeeld:
Wij waren in Engeland voor een bruiloft in een stadje in de buurt van Manchester.
Supergezellig daar. Leuke kleine winkeltjes, kleine slagerij, kleine bakker, een platenzaakje, boetiekjes...
Amper twee jaar later:
Geen normale winkel meer te bekennen. Alleen nog maar “pound shops”. Tientallen. Aggenebbische zaakjes en de buurt holde achteruit...
Je ziet het in de binnenstad van Rotterdam nu ook. De kleine winkeltjes verdwijnen en er komt wéér een bazaar in - 5 naast elkaar.
Daar heb ik dus principieel iets op tegen.
Ander voorbeeld: mijn zwager heeft een lederwarenspeciaalzaak op de Noordmolenstraat. Zit daar al 113 jaar met z’n familiebedrijf. Tot 1 juni.
Hij raakt z’n spullen aan de straatstenen niet meer kwijt, omdat er in diezelfde straat zeker 4 andere winkels zijn gekomen die nepshit verkopen voor weinig.
Hij gaat nu ergens vanuit een loods op een bedrijventerrein zijn handel op afspraak bedrijven.
Doodzonde. Die winkels hadden namelijk ook een sociale functie.
Ik sprak vorig jaar een slager die al 30 jaar in Delfshaven zat maar kapotgemaakt werd door de Marokkaanse concurrent. Die is inmiddels ook verdwenen.
Niets slechts over deze nieuwe ondernemers! Ze werken (vaak kei-)hard en dat is alleen maar te prijzen.
En heeft niets met geloof te maken.
Ik ben zelf Nikah getrouwd en ben waarschijnlijk(!) van jullie allemaal het meest thuis in de islamitische wereld.
Maar ik ben wel zo chauvinistisch dat ik het doodzonde vind dat alle ouderwetse Nederlandse zaakjes verdwijnen.
En daarmee spreek ik mezelf natuurlijk ontzettend tegen want ik pak zulke voordeeltjes ook graag mee. Vandaar dat ik de tip deel.