Pannen en kookgerei: probeer eens deze winkels

Gestart door Mark GA, 17-05-2018 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Ik sta even te wachten op de Vierambachtstraat te Rotterdam, pal naast een winkel van wat wij in Rotterdam "een Turk" of "Marokkaan" noemen.
Nu houd ik niet van deze winkels vanuit een principieel perspectief maar mijn oog viel opeens op een pannenset:

De grootste is 25 liter en kost dus maar €30,00. Hij krijgt ze ook nog binnen voor keramische kookplaat.

Toen zag ik deze brander:

die zeker zo'n 40 cm breed was.
Prijs: €40,00

Principes of niet: ik denk dat je met wat rondsnuffelen bij dit soort winkels hele leuke koopjes kunt scoren.
Dit zijn prijzen die je zelfs op Marktplaats niet snel tegenkomt.

Haagse Wouter

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018  18:26 uNu houd ik niet van deze winkels vanuit een principieel perspectief

Principes of niet: ik denk dat je met wat rondsnuffelen....

Nu ben ik benieuwd naar je principieel perspectief over deze winkels en de principes in het algemeen.
Is het wellicht dat ze geen speciaalbier verkopen?

Knobby

Tenzij ik je principes totaal verkeerd inschat... (dat gaat nogal makkelijk als je zo vaag blijft)
De mensen die dit soort winkels runnen zou je juist moeten omarmen. Doen mee in de maatschappij, werken hard, trekken geen uitkering en betalen belasting. Omdat ze wat te verliezen hebben zullen ze ook niet snel radicaal zijn enz enz.
Ook ik erger me aan 'bontkraagjes' en hangjongeren etc, maar dat doet de meneer die deze winkel runt vast ook!

Etn82

Goede tip!

In principe spreken we hier op het forum liever niet over 'politiek en religie'. Laten we daarom proberen ons op de tip te richten  ;)

Mark GA

Ho ho mensen... ik ben principieel tegen dit soort winkels omdat ze de andere winkels verdringen met hun prijzen. Niet vanwege religie, afkomst, of wat dan ook.
Een schrijnend voorbeeld:
Wij waren in Engeland voor een bruiloft in een stadje in de buurt van Manchester.
Supergezellig daar. Leuke kleine winkeltjes, kleine slagerij, kleine bakker, een platenzaakje, boetiekjes...
Amper twee jaar later:
Geen normale winkel meer te bekennen. Alleen nog maar "pound shops". Tientallen. Aggenebbische zaakjes en de buurt holde achteruit...

Je ziet het in de binnenstad van Rotterdam nu ook. De kleine winkeltjes verdwijnen en er komt wéér een bazaar in - 5 naast elkaar.
Daar heb ik dus principieel iets op tegen.
Ander voorbeeld: mijn zwager heeft een lederwarenspeciaalzaak op de Noordmolenstraat. Zit daar al 113 jaar met z'n familiebedrijf. Tot 1 juni.
Hij raakt z'n spullen aan de straatstenen niet meer kwijt, omdat er in diezelfde straat zeker 4 andere winkels zijn gekomen die nepshit verkopen voor weinig.
Hij gaat nu ergens vanuit een loods op een bedrijventerrein zijn handel op afspraak bedrijven.
Doodzonde. Die winkels hadden namelijk ook een sociale functie.
Ik sprak vorig jaar een slager die al 30 jaar in Delfshaven zat maar kapotgemaakt werd door de Marokkaanse concurrent. Die is inmiddels ook verdwenen.

Niets slechts over deze nieuwe ondernemers! Ze werken (vaak kei-)hard en dat is alleen maar te prijzen.
En heeft niets met geloof te maken.
Ik ben zelf Nikah getrouwd en ben waarschijnlijk(!) van jullie allemaal het meest thuis in de islamitische wereld.

Maar ik ben wel zo chauvinistisch dat ik het doodzonde vind dat alle ouderwetse Nederlandse zaakjes verdwijnen.
En daarmee spreek ik mezelf natuurlijk ontzettend tegen want ik pak zulke voordeeltjes ook graag mee. Vandaar dat ik de tip deel.

Drents Hopbier

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018  20:05 uAnder voorbeeld: mijn zwager heeft een lederwarenspeciaalzaak op de Noordmolenstraat. Zit daar al 113 jaar met z'n familiebedrijf. Tot 1 juni.

Oudste man van Nederland?

HHopbier

Mark GA

Citaat van: Drents Hopbier op 17-05-2018  21:14 uOudste man van Nederland?

HHopbier
Ghehehe

Knobby

Tja, dat van die goedkope winkels die de 'normale' winkels vervangen is volgens mij eerder een symptoom dan een oorzaak. Een combinatie van recessie, online retail en achterlijke huurprijzen in de binnenstad.
Het is me een aantal jaren geleden in Engeland ook opgevallen dat de helft van de winkelstraten leeg stond. Dat daar nu veel van die poundshops zitten is net zo goed een symptoom van de slechte economie en langzame herstel in Engeland.
Veel faillissementen door crisis en concurrentie van onlinewinkels (die door lagere vaste lasten ook lagere prijzen kunnen vragen) leidt tot leegstand. Vervolgens heb je slimme ondernemers die de voorraden van deze en andere failliete winkels bij de executieveiling voor een habbekrats kopen (dit wordt letterlijk per kilo geveild). Als de winkelstraten lang genoeg leegstaan gaat ook de huur omlaag en krijg je poundshops die deze opgekochte spullen ver onder de originele kostprijs kunnen verkopen.

CeesM

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018  20:05 uHo ho mensen... ik ben principieel tegen dit soort winkels omdat ze de andere winkels verdringen met hun prijzen. Niet vanwege religie, afkomst, of wat dan ook.
Hou er rekening mee dat deze winkels verschijnen in woonwijken waar veel mensen wonen met een immigratie achtergrond, en zij met hun financiële status geen keukenspullen kunnen halen bij Blokker of Marskramer. Doorgaans worden de produkten die ze verkopen geïmporteerd uit de landen van hun herkomst.

Als ik iets nodig heb kijk ik ook eerst bij Action/Xenos/IKEA of een online shop. Spullen uit een stadscentrum zijn vaak duurder en je bent ook meer tijd en geld kwijt om er te komen.

foz

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018  20:05 uWij waren in Engeland voor een bruiloft in een stadje in de buurt van Manchester.
Supergezellig daar. Leuke kleine winkeltjes, kleine slagerij, kleine bakker, een platenzaakje, boetiekjes...
Amper twee jaar later:
Geen normale winkel meer te bekennen. Alleen nog maar "pound shops". Tientallen. Aggenebbische zaakjes en de buurt holde achteruit...

Pff, iedereen gaat toch naar Trafford Centre en anders Arndale..?

Mark GA

Citaat van: foz op 19-05-2018  21:40 uPff, iedereen gaat toch naar Trafford Centre en anders Arndale..?
Pff, ik heb het over Bury, niet over Manchester. Totaal niet relevant verder; dit zie je door heel Engeland.

foz

Citaat van: Mark GA op 19-05-2018  21:47 uPff, ik heb het over Bury, niet over Manchester. Totaal niet relevant verder; dit zie je door heel Engeland.

Ach vergeef me mijn lolletje, je hebt het over mijn geboortestreek. Je had het trouwens onder Thatcher moeten zien.. Sjit, toch polletiek..  samenvol

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.