Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ekuanot hop  (gelezen 1268 keer)

Offline RoyB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
Ekuanot hop
« Gepost op: 20-05-2018 23:49 u »
Hallo allemaal,

Vandaag een heerlijke Black IPA gebrouwen (althans, daar gaan we voor natuurlijk!).

Ik heb een samenstelling aan hoppen bedacht om de BIPA mee te gaan drooghoppen over een weekje.
Ik vroeg me in verband hiermee af of er iemand ervaring heeft met de hopsoort "Ekuanot".

Deze hopsoort is zeer rijk aan olie (2.5-4 mL / 100 g).
Als ik deze wil gaan gebruiken om mee te drooghoppen, moet ik dan minder gebruiken ivm de grote hoeveelheid oliŽn?

Ook ben ik benieuwd naar je algemene ervaring in je recepten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
Re: Ekuanot hop
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2018 00:07 u »
Ik vroeg me in verband hiermee af of er iemand ervaring heeft met de hopsoort "Ekuanot".

Jazeker! Voorheen was Ekuanot ook bekend onder de naam Equinox.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31897.0.html

Offline iloveoxytocin

• Junior lid
  • **
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2018 11:57 u »
Ekuanot/equinox is heerlijk! Ik gebruik pellets in mijn IPA en houd gelijke hoeveelheden voor dryhoppen aan als dat ik met mosaic doe (10 gr/L). Ik moet wel zeggen dat hij niet echt aanwezig is en daarom overweeg ik naar bloemen te gaan ipv pellets...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2018 22:38 u »
Ekuanot/equinox is heerlijk! Ik gebruik pellets in mijn IPA en houd gelijke hoeveelheden voor dryhoppen aan als dat ik met mosaic doe (10 gr/L). Ik moet wel zeggen dat hij niet echt aanwezig is en daarom overweeg ik naar bloemen te gaan ipv pellets...

Volgens de huidige inzichten kun je beter pellets gebruiken dan bloemen. Het zou voor het hoparoma beter zijn maar ook zorgen voor minder oxidatie.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2018 13:06 u »
Volgens de huidige inzichten kun je beter pellets gebruiken dan bloemen. Het zou voor het hoparoma beter zijn maar ook zorgen voor minder oxidatie.

Ik heb ook het idee dat je veel meer opbrengst hebt bij koudhoppen met hopkorrels, en je hebt minder bierverlies (korrels nemen veel minder bier op).

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2018 13:17 u »
Ik heb ook het idee dat je veel meer opbrengst hebt bij koudhoppen met hopkorrels, en je hebt minder bierverlies (korrels nemen veel minder bier op).

Ik dryhopte altijd met bloemen (ga nu binnenkort dat doen met pellets) viel altijd tegen met overhevelen naar bottelemmer hoeveel er inderdaad in de bloemen blijft hangen. Als je dat zou uitknijpen met een aardappelpers van de IKEA komt er echt nog veel uit.  Maar we gaan off topic denk ik.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2018 19:40 u »
Weet iemand eigenlijk waarom equinox van naam is veranderd?

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2018 21:58 u »
Lagunitas heeft het trademark van een Equinox bier en heeft een cease & desist bevel gestuurd.

Tags: