Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boulevard Tank 7 Farmhouse Ale (Saison) kloon  (gelezen 432 keer)

Offline FrankOD

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Boulevard Tank 7 Farmhouse Ale (Saison) kloon
« Gepost op: 17-05-2018 14:08 u »
Hieronder een klein verslagje van mijn laatste brouwsel;

Boulevard, smokestack series,  Tank 7  Farmhouse Ale.  Ik wou eens een saison brouwen, en toen kwam ik toevallig deze tegen bij de Appie. Ik had er over gelezen in de BBQ-bijbel Smokey Goodness van Jord Althuizen;

Her en der wat kloonrecepten opgezocht op Amerikaanse sites en uiteindelijk dit er van gemaakt in BrouwHulp:

Recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-04
Naam receptTank 7 clone Farmhouse Ale (Saison)
Brouwdatum09-05-2018
BierstijlSaison (Sterke)
Volume16,3 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU
Brouwzaalrendement72,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
18,00 lWater uit Losser
1,00 gCaCl2
7,70 mlMelkzuur
6,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
109 mg/l9 mg/l21 mg/l209 mg/l54 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,02 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC76,0 %
1,00 kgMaÔsvlokkenSupermarkt3 EBC19,0 %
0,16 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC3,0 %
0,11 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 įC1 min.70 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,9 gCentennialbellen10,3%first wort hop18,0 IBU
7,1 gSimcoepellets12,9%45 min.12,0 IBU
8,8 gAmarillobellen8,9%15 min.5,0 IBU
15,9 gAmarillopellets8,9%5 min.4,0 IBU
25,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Farmhouse Blend (WLP670)bovengist

De eerste brouwpoging liep uit op een grote ramp;
Bij het verstijfselen van de maisvlokken heb ik volgens mij te weinig water gebruikt, en het was al iets te veel afgekoeld waardoor het ŤŤn dikke klont was geworden... 
Toch gestort bij de maisch, maar het wou maar niet mooi oplossen in het water, met als gevolg een verstopt filter van mijn HERMS (cq RIMS).  En dat leidde tot een drooglopende pomp en nog veel erger een droogstaand verwarmingselement.  (bij maisch temperatuur stappen laat ik het element onderin de maisch/kook ketel even meehelpen).  Gevolg; een verbrand element en verbrande onderkant van het filter..    Stekker eruit en weg met die zooi !

Hemelvaartsdag opnieuw begonnen na grondige schoonmaak van de aangebrande delen.  De maisvlokken niet verstijfseld, volgens de wiki ligt de temperatuur voor mais verstijfselen tussen 62-76gr.  Dit valt binnen de maisch temperaturen dus ik heb het er maar op gegokt..

2e poging verliep prima, uiteindelijk na het koelen ca. 17ltr met SG 1072 dus prima rendement. 
Voor het eerst met White Labs gist gewerkt (WLP670) en deze stond de volgende morgen al mooi te pruttelen op 22gr.

Nu na 1 week SG gemeten, en we zijn al aanbeland op SG 1014, waterslot blubt nog steeds een beetje..  Ga 'm overdoen naar sodakeg (met spunding valve) want de fermantasaurus moet grondig schoon (brett) voor een volgende brouwsel van het weekend.

(fotos volgen, moet ik ff met de mobiel doen)

Tags: